En liten Pussiburk - hur länge räcker den?
Skulle behöva en fingervisning om hur mycket en katt som enbart äter blötmat egentligen äter. Jag vet att det finns formler att räkna på med utgångspunkt i hur mycket en katt behöver, men jag tycker de är krångliga och tänker att det finns säkert massor av folk, och katter, med erfarenhet. Det gäller alltså en katt och 400 gramsburkar med blötmat, hur länge räcker den för din katt? Skriv också gärna ungefär vad katten väger.
När jag gav mina 2 katter Mjau burkmat 980 g så åt dom upp 1 burk på 1½ dag.. Men jag skulle säga att dom iaf snitta runt 350g/dag och dom väger runt 6,5kg..
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Det är inte så svårt. En katt behöver ca 2 % av sin kroppsvikt varje dag. Enklast är om du anger vikten i gram, vikt*0,02= vad katten behöver per dag (i gram).
Skynda långsamt så går det fortare.
Vi har två katter på 2.5 kg, och en på drygt 3 kg. Tillsammans äter dom en Mjau-burk per dag, ungefär. Tror det är runt 600g i dom burkarna, alltså runt 200g per katt. Sen brukar dom få lite småbitar av kött när vi lagar mat.
Alla tre är kastrerade utekatter.
Enklast är att prova sig fram. Det är nämligen helt omöjligt att säga hur mycket en viss katt behöver (: Ge en mängd du tycker verkar lämplig, och väg katten efter en vecka. Har den gått upp så ger du lite mindre, och vice versa.
//Jessie
Har två katter på ca 3.5 kg som äter ungefär en Bozita-tetra om dagen. Ungefär 8 stycken på en vecka skulle jag gissa på, á 370g, så det blir ungefär 200g per katt och dag hos oss.
Abbe fertil hankat på tre kilo och Stella kastrerad honkatt ca 2.5 kilo delar på en burk ICA mat per dag.
Stolt ägare till tre La permer
Fingervisning var vad jag sökte, tack för era svar!
Jag har en katt på 3,9 hon får 240g /dag den andre på 6,5 får 280. Stor skillnad, men han får även en del rått och han lägger på sig otroligt lätt. Dessutom var de på pensionat en vecka och han gick upp massor!
#2 Din uträkning stämmer när det gäller Barf. Ger man mjukmat innehåller dessa lite olika i omsättbar energi. OCh man räknar lite olika då. En katt på 4 kilo klarar sig inte på 80 gram mjikmat. Det är på tok för lite vilket kan göra stor skada om den får så lite mat. 😕
#2 Din uträkning gäller inte blötmat, precis som #8 också påpekar
En katt på 4 kg bör äta ca 250-300gr blötmat per dag
I'm only responsible for what I say, not for what you understand