Kattförsäkring högsta vetrinärvårdsbelopp
Jag ska äntligen köpa min första katt och redan nästa söndag ska jag hämta den! Självklart är jag helt överlycklig och har börjat förbereda allt inför den nya familjemedlemmen.
Det jag inte bestämt mig helt för än är vilken kattförsäkring jag ska ha. Efter att ha letat runt och läst är jag ganska inne på Agria (mina föräldrar har också goda erfarenheter av Agrias hundförsäkring). Agria har ganska många val när det gäller sin kattförsäkring, det största är nog huruvida man ska ha högsta vetrinärvårdsbelopp till 25 000 eller 50 000. Mina föräldrar har 25 000 för sin hund och har aldrig behövt mer än så, men är det annorlunda för katter?
Har ni några erfarenheter och tror ni Agria är ett bra val?
Det kostar 10.000 kronor PER DYGN ifall katten behöver ligga på Intensivvårdsavdelning. (Prisuppgiften är 3 år gammal och kommer från Bagarmossens Regiondjursjukhus i Stockholm).
Behöver jag säga mer?
Sajtvärd Katter iFokus
Nöjd med Agria, hade hästen försäkrad där när hon blev skadad. Gick väldigt smidigt.
Själv har jag mina katter försäkrade på 50000 kr med självrisk 1600 kr + 15% med tilläggen medicin och trygghet. Känns som ett bra val :)
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Jag tycker det är superviktigt med maxbelopp om du inte är ekonomiskt tät nog för att kunna lägga till en hel del själv vid eventuell olycka. Har vänner vars ena katt kostade, på ca 1 år, nära på 100.000kr i veterinärvård pga diabetes, kristaller i urinen och fisteloperation. En av deras senare katter bröt ett litet ben i tassen och det gick på över maxbeloppet 50.000kr innan han var färdigläkt. Har man då bara katten försäkrad till 25.000 och hela fakturan går på tex 60.000 så ska du ju kunna lägga ut 35.000 själv…
Tycker det är viktigt med trygghetstillägget, eller motsvarande. Då behöver man inte oroa sig för vad som händer katten om man själv blir sjuk.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
För några år sedan tuggade min ena katt i sig något som skar hål på magsäcken. Operationen och vården runt allt gick på 47000 kr då…
Min kisse var maximalt försäkrad i agria tack och lov.. ändå blev det dyrt för oss.
Han är nu en helt frisk och kry normal fin kisse igen som om inget någonsin har hänt, men just då kräktes han massor med blod och låg inne på intensiven och kom hem med rakad mage full med stygn efter operationen.
Så ja det var dyrt men ja jag tycker att det var värt det ändå! och tack och lov att vi hade högsta försäkringsbelopp annars hade vi aldrig kunnat betala och vår kisse hade inte vår glada lyckliga goa kisse levt idag.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Det här kanske är en dum fråga, men jag undrar när man lägger in katten på intensivvård? Det är alltså bara en fråga, inte ett påstående om att jag inte tänker lägga in min katt om det behövs. Är det ofta pga olyckor eller även sjukdomar som kräver detta?
#2 Vad är trygghetstillägg?
Jag tänker ha tillägget för medicinkostnader. Det gäller bara receptbelagda mediciner, brukar det vara ett problem att veterinärer inte ger en receptbelagt, tex för smärtlindring och annat som kanske är vanligt?
Agria trygghet är en tilläggsförsäkring som kan tecknas ihop med Agria veterinärvårdsförsäkring och ersätter kostnader för kattpentionat om ägaren blir sjuk och därför inte kan ta hand om sin(a) katt(er).
Efter att ha känt på att gå från frisk till ambulanssjuk över en natt kan jag bara säga att hade jag haft katt vid den tidpunkten hade de behövt åka till pentionat p.g.a min sjukdom. Ger 30 kr/mån för det tillägget för mina två katter, det är utan självrisk och maxersättningen är på 20000 kr/katt.
Har aldrig haft problem med att få recept på djurmediciner, så det behöver du nog inte oroa dig för.
#5 Det låter inte alls kul, men vad skönt att er katt klarade sig! Att en katt tuggar i sig något olämpligt är absolut ett scenario som jag kan se framför mig, allt för lätt. Min katt kommer vara inne (bara bevakad utevistelse) så skaderisken är ju reducerad något, men det finns ju säkert olämpliga saker som katten kan få i sig ändå. Så jag uppskattar verkligen din prisuppgift på det!
Jag tänker dubbelkolla detta men, jag tror att prisskillnaden per år på Agria är ca 300-400 kr (i alla fall för relativt unga katter) mellan 25 000 och 50 000 som maxbelopp. Det är ju faktiskt inte så mycket så jag är villig att betala det, jag vill bara inte betala det om man aldrig kommer upp i veterinärkostnader på över 25 000. Det skulle ju kännas onödigt. Jag ville bara kolla hur vanligt det är
Ok, men nu känner du iaf till det :) Själv la jag till det mitt under försäkringsåret så du behöver verkligen inte bestämma dig nu.
Tänk på att Agria även ger rabatt om katten är id-märkt :)
Ja, det kanske kommer till användning i framtiden. Någon gång så flyttar nog jag eller de närboende vännerna, de kan ju bli allergiska, få barn och allt möjligt. Man vill ju ha tryggheten att ens katt klarar sig utan en själv ett tag.
Katten är redan id-märkt och kommer kastreras så jag hoppas på maximal rabatt. Tyvärr har jag insett att min kattras är lite dyrare att försäkra än några andra, vilket känns lite oroande på flera plan.
Ella_moya Kan svara lite på både #6 och #8. :)
All vård som behövs informerar veterinärerna om först och man får själv ta ställning till om man tycker att vården är värd det resultat man kan få ut av den.
Dvs, är katten så dålig att den inte kan få ett bra liv med livskvalitet efteråt brukar veterinärerna avråda intensivvård utan rekommendera avlivning istället. Eller helt enkelt den anledningen att man inte har råd med vad det skulle komma att kosta, och då kan man välja avlivning istället för den sakens skull.
Men intensivvård är aldrig något man väljer själv bara för att man själv tycker det kan behövas utan erbjuds vid behov utifrån en veterinärs bedömning.
Mina kissar är båda innekatter, varav den ena helt och den andra går vi ut med på sel-promenader. Ingen av dem går fritt ute någonsin.
Ja att ha dem som innekatter med enbart bevakad utevistelse reducerar olycksriskerna mycket. Speciellt de där de kan bli påkörda, inlåsta, bortsprungna eller söndertrasade i kattbråk osv.
Men den av mina katter som tuggat i sig något olämpligt var den kissen som aldrig vill gå ut alls. Han är nöjd med att sitta på den innätade balkongen och spana ibland, men bara det tog honom två år att lära sig uppskatta den. :)
Så även inne i ett vanligt hem finns många oförutsägabara risker som kan dyka upp när man minst anar det. Det min kisse ätit syntes inte på röntgen. Därför var man tvungen att öppna upp honom och leta igenom hans magsäck och tarm för hand.
Katter är lite som barn, man vet aldrig vad de kan få för sig att tugga på eller hitta på för tokerier. Plötsligt är något man aldrig trodde skulle vara något farligt, ever, just det som ställer till det för pälsklingen.
Man kan bara göra sitt bästa för att förebygga olyckor, men man kan omöjligt undanröja alla risker som kan finnas. Därför är jag väldigt glad över att jag hade min försäkring när den kissen blev dålig. Det var ändå den av katterna jag minst hade förväntat mig skulle råka ut för något tokigt för han är den försiktigaste av dem båda i alla lägen.
Klura lite själv över vad som faktiskt skulle kunna ställa till det i värsta fall hemma? Allt som öht går att tugga på, allt som går att trilla ifrån, allt som går att kliva på, riva sig på, fastna i osv osv..
Kissen måste ju få leva ett bra kattliv med att klättra, klösa, leka osv ändå. Därför är en försäkring i min mening såå värd det. Själv har jag som sagt valt agria. Mina katter är gamla idag. Båda över 10 år nu. Inte alla försäkringsbolag fortsätter att försäkra katterna när de bli gamla, på grund av ökad risk för sjukdom pga ålder. Men i Agria är mina kissar fortfarande fullt försäkrade ändå. De flesta kissar som inte råkar ut för någon olycka kan ju ändå bli en bra bit över 10 år, t o m upp över 20 år förekommer utan att vara konstigt (min äldsta är 17 nu).
Oj vad långt det blev, hoppas du orkar läsa igenom nu! :)
Tänk inte bara i termer om olyckshändelse när du funderar över veterinärvårdsförsäkring. Katter kan få ett antal olika sjukdomar som är behandlingsbara och gör att katten kan få ett fortsatt kvalitativt gott liv om den får vård. Att tvingas avliva en katt som skulle kunnat få vård bara för att man inte har råd att betala för den är ingenting som känns lätt. Därför rekommenderar jag alla kattköpare som inte har möjlighet att sätta undan motsvarande det högsta försäkringsbeloppet per år i ett konto som är till enbart för katten att satsa på en försäkring. Man kan ha stor glädje av att ändå spara en summa varje månad för att täcka självrisken.
Jag kan rekommendera Agria med tanke på att de är det enda bolag som (idag) låter äldre katter behålla sitt försäkringsbelopp. Visserligen ökar din kostnad för försäkringen markant, men det är det ändå värt. Har själv haft Agria i många, många år och jag har aldrig haft problem med att få ut ersättningen.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Min katt har IBD (kroniska problem med magen) vilket resulterade i att hans lymfa svullade upp nå så kopiöst och var varfylld. Detta upptäcktes efter att de öppnat upp hans buk då de trodde att det var en tumör pga storleken.
Det tog lång tid för min katt att återhämta sig, han var inlagd flera gånger och totalt var vi nog hos vet 15 ggr på ett halvår.
Gick på mer än 50 000.. bara ultraljud kostar en 4000 kr, operation betydligt mer. Så jag kommer aldrig sänka min vet-vård :)
Jag har på det senaste dagarna ringt runt för att kolla vid de olika försäkringsbolagen. Jag har Sveland i dag men kommer nog att byta till Agria snart på alla för utom min katt som redan har HCM eftersom om jag flyttar honom kommer det att bli undantag vid Agria.
Men då har jag tittat på försäkringar och kostnader för katteri. Jag har varit nöjd med Sveland i övrigt men jag tycker att de inte håller måttet riktigt för uppfödning.
Jättebra som #13 skriver! Det är ju absolut inte bara olyckor som kan ske. Utan även katterna får ibland sjukdomar som är gott och väl behandlingsbara! Då vill man helst redan ha dem försäkrade ifall det händer. För annars tas deras sjukdom bort som undantag från försäkringen om man skaffar den in efterhand.
Tack för alla svar! Det är jättehärligt att så många bryr sig att ni orkar skriva så utförliga svar.
Som jag sa från början så har det aldrig varit en fråga om katten ska vara försäkrad eller inte, jag har bara undrat över vilka belopp som är rimligt. Jag lutar nu absolut mot att ha 50 000 som högstabelopp och såklart hoppas att jag aldrig behöver utnyttja det.
Anledningen till att jag undrade kring om 50 000 inte var onödigt är för att trots att min familjs hund varit sjuk och nu är gammal med ledproblem har hans veterinärkostnader aldrig nått upp i ens 25 000. Det verkar alltså ändå som att vår hund har haft lite tur.
Som ett par av er sagt så är Agria det enda bolaget (som jag vet) som behåller veterinärvårdsbeloppet efter att katten blivit 7-10 år. Det är precis därför som jag tänker välja Agria, trots att deras årskostnad är lite högre. Det är också viktigt för mig att välja Agria direkt och inte gå över sedan eftersom att vissa åkommor bara täcks av försäkringen om den tecknas innan katten är 4 månader.