Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 982 ggr
jossan_20
0

är min katt verkligen steriliserad

Hej min katt ska ju vara steriliserad enligt förra ägaren. Men min katt visar löpbeteende hon kan skrika på nätterna. Ibland typ kanske nån gång i månaden har hon rumpan i luften. Jag har tänkt men jag tog na ju i oktober så hon kanske va rättså ny opererad läst ju att de tar tid innan löpbeteendet försvinner. Men de som verkligen fick mig att börja undra va i morse. Satt o gosade me min katt så lyfter hon rumpan o darrar på svansen samtidigt hon gör de kom en doft och hon släppte sig inte. Aldrig känt den här doften. Nån mer som känt denna doft? Kan hon sända ut dofter fast hon är steriliserad?

Fridaaaa
2

Löpbeteende har jag hört kan finnas kvar om katten är steriliserad. 
Bättre att kastrera en katt än att sterilisera. Då får man bort sånt samt att katten inte riskerar att få livmodercancer mm heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2

Det är skillnad på kastrera och sterilisera. Vid kastrering så tar livmodern bort, och om det är gjort rätt så kan inte katten löpa. Vid sterilisering så knipsas äggledarna av, och det kan då växa ihop senare = katten börjar löpa igen.

Vet du säkert att hon är just steriliserad? 

Katter som blir kastrerade sent kan också uppvisa löpbeteende, utan att faktiskt löpa. Av vana, så att säga. (Vår hane skriker alltid på våren och beter sig som en marskatt, trots att han är kastrerad) Men det kan även hända att veterinären glömde någon liten bit av livmodern, vilket gör att hon löper. 

Så jag rekommenderar att du tar henne till veterinären, och kollar (: Om du vet vilken vet som gjorde kastreringen/steriliseringen, och han/hon faktiskt har gjort fel, så brukar dom göra om det kostnadsfritt.

//Jessie

jossan_20
0

#1 Om jag ska vara helt ärlig så är jag inte 100 om hon är steriliserad hon kan vara kastrerad. Ska kolla mejl om de står där. #2 har bara hans ord o gå på. Men är hon inte kastrerad hur stor risk är de då att hon kan få livmodercanser ? Undrar enbart för då kan ja ha desom argument mot min mor.

Scorpio97
2

Om hon löper mycket så är risken för livmodershalscancer relativt stor. Har tyvärr inga direkta siffror på exakt stor risk det är. Men det är ju mycket större risk än om hon är kastrerad, för om hon är kastrerad så kan hon inte få livmoderhalscancer alls. Så det vore ju bra om ni kunde kolla hos vet (: Dom bör kunna se det på ultraljud, om hon är kastrerad/steriliserad eller om dom har råkat glömt en bit..?

Det är många som tror att steriliserad är för honor och kastrerad för hanar, så det är många som säger fel. Så även om förra ägaren säger steriliserad, så är det större chans att hon är kastrerad, då det är väldigt få veterinärer som steriliserar nu för tiden. Tyvärr är det många veterinärer som också säger fel…

//Jessie

jossan_20
0

så nu har jag kollat min Mejl och där står de att hon är kastrerad. så måste fundera på hur jag ska göra. för har inte fått hennes person nr och fick inte veta att hon hade en kompis ( hade inte tagit henne då) men han va noga med o säga att jag inte fick ha en hund och fast jag garanterade att jag inte hade hund så frågade han igen när jag hämtade henne om jag hade hund. så han verkade ju väldigt mån om henne.

Anita N
0

#2 Det är inte livmodern utan äggstockarna som producerar hormoner och det är dom som tas bort oftast tillsammans med livmodern vid kastrering. Tar man bara bort livmodern är det samma funktion som vid sterilisering och katten fortsätter att löpa.

Glad Skåning

OberonsMatte
0

Katter kan ha kvar sitt löpbeteende efter kastration ifall det finns mikroskopiska rester kvar i vävnaden runt omkring det som tagits bort. I sådana fall (när löpbeteendet fortsätter som vanligt) brukar det dock inte finnas något tvivel om ifall katten löper eller inte.

Att katter darrar på svansen vid upphetsning, doftmarkerar, jamar nattetid och lyfter rumpan ibland är helt naturliga kattbeteenden som inte behöver betyda att katten löper.

Har du tidigare erfarenheter av katter i höglöp så att du vet hur det ser ut?

På vilket sätt, hur länge och i vilka situationer har hon "rumpan i luften någon gång i månaden"?

Sajtvärd Katter iFokus