Tips på lekar/leksaker till katter ?
Hej!
Jag är ny här inne i forumet så det finns säker fler av dessa trådar :)
Undrar om någon har lite tips på eventuellt lekar/saker som katter brukar älska? Har 2 st missar på snart 1 år som leker för fullt, jag har massor av leksaker och försöker variera leksakerna genom att ta fram dom emellanåt för att katterna inte skall tröttna på dom. Det som är poppis här just nu är att "gömma" godis överallt dom springer runt som bara den då och söker.
Alla tips är välkomna :)
Pingisbollar, laserpekare, en handduk ingniden med torkad kattmynta att mysa med, att kasta torrfoderprickar som katterna kan få jaga, höga klätterträd, hyllor på väggarna, ett STORT blomfat med vatten och kul flytande leksaker i, prasseltunnel, kartonger, papperskassar (klipp av handtagen först!) mm.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Dom här skinnleksakerna är alla mina katter som tokiga i http://www.mekatt.se/products-page/kattleksaker/
Här hemma är Da Bird en stor favorit.

Da Bird gillar även mina missar. Men mest gillar dom alla insekter som förirrar sig in när lyset är tänt. Tvestjärtar gillar dom inte, att plocka upp och kasta ut överlåter dom till matte.
Alla pinnar med leksak på snöre uppskattas här, även "boinkar" är kul tycker katterna..
Da bird! och stinkies kan jag också rekommendera.
Mina är inte så mycket för leksaker förutom den yngsta som leker med allt mer eller mindre.
Andra populära är att bara rulla en pappersboll. 😛
Dom absolut bästa leksakerna som finns enligt min katt är pingisbollar och ihopknycklade kvitton, extra kul om man gömmer dom under mattan! ^^
Du kan kika in på www.vildatassar.se så kanske hittar du nåt roligt för missarna :)
Välkommen till ferretplanet.se :)
Min ena älskar pingisbollar. Den andra gillar dem inte, eftersom hon inte kan plocka upp dem och bära iväg dem. Sugrör är fantastiskt roligt! Både när de leker själva eller om jag håller i det och de får jaga. Billigt dessutom :) Har även en sliten fjädervippa som jag stoppar in under en filt eller matta. Fullt ös för att leta upp den. Mina gillar det mesta som man "gömmer". Visar ett sugrör och drar det längs golvet tills det är gömt bakom ett ben eller bakom ryggen. Då blir det fart här. Smygande tar de satts och fångar sitt byte. Laserpekare är underbart. Brukar köra lite med den på kvällen innan jag ska sova, så det inte bara är jag som är trött :P
@Mpajunen på Instagram
åh tack alla för era tips! har fått några ideer nu :D Min katt har en mus från ikea som är en hundleksak för 10kr, som han e heeeelt galen i hela tiden… skulle aldrig tippat på att han var så intresserad av den haha :D
Mina katter älskar när vi bygger kojor till dem. Typ hänger lakan över kartonger, tunnlar och stolar. De kan leka eller bara sitta stilla där inne i timmar ;) Packband, såna plastband som kan sitta runt kartonger är också extremt roliga :P
Min ena katt är galen i bollar gjorda av katthår (det är bara att ta en tuss katthår efter man har borstat dem och rulla ihop till en boll)