Kattungepaket - Bäst i test?
Hej :)
Vi har 2 kullar med 3 stycken små hjärtegryn i varje hemma. Eftersom man skall vara ute i god tid för att hinna få kattungepaket (vissa tar sex veckor) så har jag nu skickat iväg en del beställningar.
Vad brukar ni andra beställa för kattungepaket? Vilket tycker ni är "bäst" innehållsmässigt? Vi utfodrar med James Wellbeloved Turkey när det gäller torrfoder men vad gäller blötmat så blandar vi lite allt möjligt - Hill's, Royal Canin (från vet. sortimentet), Nutrione, Proplan, Iams, JW, Purina m.m. Jag låter även kattungarna pröva olika blötmatsmärken under uppväxten för att motverka känsliga magar (vissa utvecklar säkert det ändå - men försöka går ju).
Jag tycker dock James Wellbeloved's kattungepaket är urtråkigt. Förra året fick vi varsin Turkey kitten 400 g torrfoderpåse och 12 portionspåsar med Lamb blötmat (4 per kattunge). Rent fodermässigt tyckte jag att man fick mycket att skicka med! Men ingen leksak, folder, broschyr, påse/ryggsäck, skål eller rabattkupong. Det kändes lite torftigt och liksom.. dålig reklam? Detta var augusti 2013. Är det någon som fått kattungepaket efter det och skiljer dem sig i så fall från tidigare?
Jag tycker Hill's och Royal Canin har väldigt fina kattungepaket som jag också skickar med. I år har jag beställt från en hel del andra märken också då jag är med i en herrans massa klubbar..
Sett många trådar om just kattungepaket så tänkte att vi uppfödare kunde klura lite tillsammans på vilket som egentligen är BÄST I TEST? =)
Vad använder NI för kattungepaket, vilket är bäst och vad får man? Undrar även om någon av er brukar fixa ihop ett eget litet kit och i så fall vad? Tar gärna emot tips :)

Jag beställer lite olika men plockar ihop det mesta själv. Kattungen får med sig blötmat som de är vana vid dvs Mjau blötmat för ca en vecka.Sen får de med sig en broderad kattbädd med namnet på. En säck Kattsand som de är vana vid plus en massa leksaker och annat.
Vill nya ägaren prova på att ställa ut så får de även med sig ett burskynke.
Är de inte med i en kattklubb så får de ett års medlemskap i den kattklubb som jag är med i.
Häftet "Att har katt" från SVERAK följer med också. Samt självklart ett häfte med en liten berättelse om kattungens första tid i livet.
Stolt ägare till tre La permer

Hela iden med dessa paket är väl att de ska kunna skickad med som Övergångsfoder? Och även att nya ägaren ska känna igen påsen denne ska fortsätta handla? Varför ska man då skicka med Royal mat om de är uppvuxna på JWB? (Som är ett betydligt bättre foder). Jag skulle hellre i så fall beställa JBWs kattungepaket och gå och köpa några små leksaker att skicka med. Man har ju förhoppningsvis själv valt det foder man tror är det bästa för katterna, så varför knuffa in nya ägarna på någonting annat?
Mvh Ellenfyrkant
#1Monica:
Åh så käckt! Jättesmart idé med bädden! En av kattungeköparna skall faktiskt ställa ut så det tycker jag var väldigt smart. Är ju även bra att hjälpa till att använda färger som framhäver kattens färger. Själv har jag mitt stamnamn broderat i kursiv stil så det skulle jag kunna göra likadant fast med kattungens namn :-) Tusen tack för smart idé :). Jag brukar ta kopior på "Allmän kullöversikt"-häftet där jag även lagt till ytterligare 3 sidor, anekdoter om kattungarna, uppväxten m.m :) Jag har ett eget företag där vi importerar kattartiklar så brukar även skicka med ett kit med leksaker samt erbjuda kattungeköparna att köpa till grossistpris hos oss. Utöver detta så skickar jag även med ett häfte jag gjort själv med kattskötselsråd samt om kost, favoritlekar, hygien och dylikt som kissen är van vid :)
#2Ellenfyrkant
Vet inte riktigt om du läste hela inlägget? Där står det nämligen tydligt att vi utfodrar med JWB TORRFODER men ger blötmat av väldigt många olika märken och dessa vill vi även skicka med till våra kattungeköpare. Syftet med tråden är inte att diskutera hur bra/dåligt ett visst foder eller att ge kostråd utan att diskutera innehållet i olika kattungepaket samt vad man själv skickar med för att ge tips och inspirera varandra. Så har du inte något förslag på saker att skicka med eller vilka kattungepaket du tycker är bra så behöver du faktiskt inte heller ifrågasätta varför jag startade en tråd.

Begriper bara inte hur ett kattungepaket kan bli bra om det inte innehåller bra foder…
Mvh Ellenfyrkant
Monica är så duktig o sy o har beställt därifrån! Hon brukar sy fleecefiltar med namn som jag skickar med mina ungar så det luktar hemma. Kunde jag sy själv så skulle det också bli bäddar med namn på 🙂
#4 Ett kattungepaket är enligt mig mycket mer än enbart ett foder, undrar fortfarande om du verkligen läst hela trådstartinlägget.
Det innehåller enbart ett foder som sagt, James Wellbeloved Turkey som jag alltid gett mina katter - och det är det bästa fodret enligt mig.
Du kanske är en av de personer som enbart ger torrfoder, men det är inte jag. All blötmat som jag skickar med använder jag själv och vet att dessa är hög kvalitet.
All får ha sin åsikt men om du påstår att de märkena jag nämde på någotvis har dålig kvalitet på sin blötmat så är det rent faktamässigt fel oavsett åsikt..
Hill's tender chunks är kanon, Pro-Plan kitten mousse likaså, Nutrione är fantastisk, Royal canine instinctive - katterna älskar den. Om du anser att det är dåliga blötmatssorte vi väldigt skillda åsikter och jag undrar just vad du ger för blötmat. Jag skickar med det som mina kattungar äter här hemma, och jag står för den mat jag ger dem.
Sen kanske du inte förstår vad jag menar med "kattungepaket" - det berör inte alls vilken fodertyp andra ger sina katter och skickar med till nya hemmen utan vad för saker de skickar med. Du kanske vill dela med dig av vad du skickar med istället för att ifrågasätta varför jag skickar med blötmat i mina paket? Kattungeköpare brukar alltid bli överlyckliga av att få med en "goodie bag" med leksaker, bädd etc.
#5 Ååh Gud så fint det låter.. Det vill ju jag med göra! Jag önskar verkligen jag var en fantastisk sömmerska som exempelvis min syster.. Jag brukar skicka med varsin pläd till nya husse & matte. Då brukar jag ta och lägga fram dem när kattungarna är cirka 8-9 veckor så att varje katt har en filt som luktar riktigt mycket mamma :) Denna gång skall jag se om inte min syster kan slita sig från sina barn och sy in namn på lite filtar :))
#6 Dock så innehåller Hill's väldigt mycket spannmål, royal canin innehåller även det väldigt mycket spannmål (andra ingrediens, de specificerar inte ens vilket spannmål, samt mycket vegetabilisk protein). Katter utnyttjar inte spannmål, de är karnivorer och deras matsmältningssystem är inte gjort för spannmål. Så att säga att hon är FAKTAmässigt fel är inte rätt heller, då spannmål är inte med i karnivorers diet. Om djuren inte kan utnyttja många av ingredienserna i fodret anser inte jag att det är av god kvalité…
Pro plan junior har ett bra innehåll, dock så hade jag själv inte givit det pga fisken. Men ändå bra innehåll, så pro plan är iaf bra!
Själv som köpare gillar jag om man får med övergångsfoder, och en liten "filt" som katten känner igen med mammans lukt eller så. Leksaker är inte nödvändigt men gratis grejer är inget att klaga över 😉
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

#8 Fast nu pratar inte jag om den huvudsakliga utfodringen utan blötmat. Jag vet precis hur det ligger till, enligt mig så är det bästa torrfodret absolut JWB, Arcana eller Orijen. Royal Canin är ju sjukt poppis och många kör med enbart dem vilket jag aldrig skulle. Dock har dom bättrat på sig väldigt mycket det senaste.
Personligen anser jag att om man ger ett riktigt bra torrfoder som bas så går det jättebra att ge blötmat från väldigt många märken från djurbutik. Själv känner jag att våtfoder är ett säkert kort för att se till att katten får tillräckligt med vätska. Gör man som många rekommenderade på 90-talet för att skydda tänderna och enbart ger torrfoder så tillgodoses sällan hela vätskebehovet då katten rent biologiskt skall få i sig den största mängd vätska genom kost. En katt behöver oftast stimuleras för att dricka, den känner inte törst på samma sätt som en hund. Därför är vattenfontän toppen samt att ställa ut antingen metall eller keramik skålar med vatten i varje rum i huset (byt vatten och skål dagligen). Dock använder jag inte plast då det "smakar av sig" i vattnet samt är sämre rent hygienmässigt.
I mina kattungepaket skickar jag med följande blötmatsorter; Iams, Hill's, Royal Canin, Pro-Plan, Olivers, NutriOne, JWB, Eukanuba, Porta21, Applaws & Almo Nature. Torrfodret som jag skickar med är som sagt JWB Turkey Kitten.
Om man endast ger sin katt blötmat så tycker jag verkligen att man skall välja en bas som har ett bra och ett för katten anpassat näringsinnehåll. Samtidigt tycker jag ändå man någon gång då och då kan lyxa till det för sin älskling och bjuda på ett annat märke då och då.
Det är faktamässigt fel att påstå att mina kattungepaket innehållande JWB skulle vara ett dåligt foder. Tvärtom är det ett av de bästa och mina katter tröttnar aldrig på det och äter mer än gärna :). Dock skickar jag inte med det med syftet att vara ett "övergångsfoder" då jag rekommenderar mina köpare att fortsätta med JWB och det har även samtliga gjort.
#9 #10 Vad du är duktig!! Var bor du någonstans? Syr du på beställning också? :)
#11 Jag tror att de menade att Royal canin är ett skitfoder och inte hela paketet, som du senare sa att det är faktamässigt fel att säga att de fodrena var av dålig kvalité, vilket jag inte stämmer överäns med pga det stora spannmålsinnehållet.
Håller med allt övrigt du säger, som bara tilläggsfoder då och då ser jag inget problem med ett foder med sådär innehåll, men det var just det att just hills och royal var av god kvalité som jag svarade på 😉
Det med att vara övergångsfoder var bara för mig speciellt, då jag kör på färskfoder! Kommer börja överföra min katt på självkomponerat barf nu i veckan, så menade det endast på mig själv då jag inte kommer ge något märke alls 😃 James wellbeloved har jag för mig är ett väldigt bra märke, så det är absolut bra att få folk att fortsätta på det 👍
Jag gör egna kattungepaket. Mina kattungar BARFas och får blötmat så jag fixar ihop smidiga BARF-paket och några tetror Bozita. Helt värdelöst att skicka med färdiga kattungepaket från olika företag när de innehåller sådant jag inte skulle stoppa i mina egna katter. Köper in filtar som de får med sig också så att de ska få med sig lukten hemifrån när de flyttar. Kan tänka mig att stoppa in ganska mycket annat än mat i kattungepaket om jag hittar bra någon bra deal tex. på klosax, gummikarda och andra saker som är bra att ha och där jag har bra koll på vad som brukar funka bra på mina katter.

#11 Märkligt att du fortsätter med världens inlägg om du tyckte det jag skrev var onödigt. Jag förstår inte varför man ska få massor av olika foder till sin nya bebis över huvud taget, magen brukar vara stressad som den är. Jag klagar inte alls på din påse, för jag visste omöjligt vad den innehöll när jag skrev mitt första inlägg. Vet inte heller varför du utgår ifrån att jag utfodrar med torrfoder själv? Och förstår inte riktigt heller varför man "lyxar" med skräpfoder - nej, katten tar förmodligen inte skada av det. Jag förstår ändå inte syftet. Jag skulle hellre få med större mängd av ett par riktigt bra foder än en påse med lite av 10 olika sorter. Ett blötfoder som innehåller spannmål ÄR skräp enligt mig, oavsett om det heter Hill's eller Royal. Det handlar inte enbart om att söka ett korrekt näringsinnehåll utan även att näringen kommer från bra källor (hänvisar härmed till innehållsförteckningen). Jättenyfiken på att du skriver att Royal har bättrat sig mycket under åren, på vilket sätt då?
Mvh Ellenfyrkant
#14 Va äre jag läser! ! Skärp dig! Begriper mej inte på er som bara "måste" skriva någe o hela tiden skapa negativ stämning i trådar. O aldrig har ni någe värdefullt att tillägga i det som tråden faktiskt berör utan kör rena besserwisser-stilen o är allmänt oartig mot TS utan någon anledning!! Ja är så trött på att se detta hända i tråd efter tråd. Måste Ni vädra era åsikter här, räcker de inte att ni tänker - finns de inge annat Ni kan lägga er energi på? Ja reagerar oxå på att ni bara gjort inlägg för å kritisera och absolut inte bidragit me någe? Du säger att "du inte förstår varför man ska skicka me fler en ett paket foder till kattungeköparen". Då undrar ju ja varför du ens klicka in på en tråd redan i rubriken avslöjar om att den ska handla om å jämföra kattungepaket o lyckas packa ihop "de bästa kitet". Hur många kullar har du fött upp och tror du inte dina köpare tycker de är lite torftigt å bara få me en foderpåse……? O om det är ett jättebra foder så kan ju du dela me dej om vilket o oxå varför du menar att d ska va ett övergångsfoder. De är ju ändå vi som uppfödare som rekommenderar va katten ska ha för mat! O hur tänker du när du kommenterar till hen att "kan inte förstå hur ett kattungepaket kan va bra om de inte innehåller ett bra foder…". Det innehåller väldigt bra foder! Jag har fött upp i snart 28 år o ja kan berätta för dej att äre något som många uppfödare väljer så är d just Hill's & Royal Canin. O dom är nite dåliga - längre ner ska ja förklara varför för Er båda två som inte verkar känna till tillräckligt mycke för att uttala er!
TS har ju uppenbarligen startat en tråd som berör va uppfödare väljer att skicka med för prycklar i _sina_ kit och inte ser ja då att TS skrivit att hen vare sej sökte kostråd elle ville diskutera någe om vilket foder alla använde! De är väl ändå var uppfödares ensak och inge som ni ska klanka ner på henne för - bidra iställe med förslag!
Nu ska ja ta o ge er ett axplock av olika grejor som ni tar helt fel på och även försvara TS som ja tycker blivi påhoppad här! Ja klicka in mej här för ja själv älskar att dona o pyssla med goodie-bags till köpare o d blir bara en större å större bag vecka efter vecka.
-----------------------------------------------------------------------------------
KATT - NÄRING - HUR VAR DET DÅ? -TAND FÖRE TARM- FODER
Före första så _är_ de bra att ge kattungarna olika sorters våtmat redan från början så de utvecklar starka magar o vänjer sej vid olika våtfoder, en godis där, lite Calo-Pet där! Ger du bara kattungarna en endaste sort våtmat under livets början till vuxen kisse så blir den katten allt som oftast känslig för andra sorter än just den. Det kommer köparen eller du som ev behåller i de allra flesta fall märka när misse tröttnat på samma blötmat en längre period - ajdå, vad göra? För här kan man inte göra som me hundar dvs att vänta ut att de ska äta - hundar o katter är natt och dag va gäller kroppsreserver (för att nämna EN skillnad).
Dra jämförelsen på ditt barn (eller framtida) - Får endast äta potatis och skinka från 8 månaders ålder till barnet blir 8 och helt matvägrar och vill ha andra smakupplevelser. Vad tror du händer? Magen kommer krångla extremt på det här stackars barnet o troligen kommer ditt barn behöva äta en hel del kosttillskott, probiotika, gasmotverkande medel. Varför? Den är inte van att bearbeta någe annat än just den näringen.
Jag ser de här i jobbet ofta. Runt 2002-2003 ca kom väldigt många till mig på kliniken med sina katter som endast levt på torrfoder och vatten sedan avvänjning från modersmjölk. Anledningen till att jag fick en kö på som längst 2 månader - det var det rönet som ledde när dessa katter föddes/köptes/osv. Blötmat gav du bara inte dina katter! Det var dåligt för tänderna, de innehöll inte tillräckligt med näring, de var inte bra nog, något som många även älskar att säga är att det består av till största andelen vatten och dum som man kan va så tänker man inte längre än näsan räcker och man glömmer att kött=vätska. Kolla bara hur stor del vatten vi består av. Att blötmat var så "hemskt oansvarigt att ge" var anledningarna oändliga och väldigt många dumdristiga. Protein och fett ska det va! Mycket av dessa rön härstammade pga att många veterinärer som faktiskt extremt sällan har kunskap om foder och innehåll/näring anbeföll djurägare att endast ge torrfoder annars kunde misse få tandsten och problem i munnen (något som många än idag är okunniga nog att hävda). Dessa katter som kom in till mig för ny anpassad kost hade det kämpigt med sina magar, de äldre hade även ofta njurpåverkan av någon typ, de hade även mycket "skräprester" från fodret i tarmen som legat och jäst till sig ordentligt. Inte sällan var det problem med gasiga magar, varierande konsistens på avföring osv. Torrfoder med hög halt fett och hög andel protein som djurägare fått höra "helst" så lite kolhydrater osv som möjligt". Här börjar vi komma fram till varför en del i royal's sortiment ÄR bra - och känsliga magar ska def äta ett special anpassat Gast.Int av ett eller annat fodermärke från veterinärklinik.
Många söker idag till mig och egentligen vill de bara lära sig mer och är helt omedvetna om vad de ger. Sen har jag patienter som kommer till mig via våra duktiga veterinärer och på inbokning så står de ofta under notis bla "katten Pelle är kräsen, äter inte tillräckligt, matte vill försöka öka matintag" "Maja har lång historik av UVI och jag remitterar henne till dig för sambehandling" "Sune som är 2 har sedan ett par veckor bakåt bajsat något liknande gulslemmigt". Då kommer de fram så småningom att husse/matte åkt på en nit vad gäller foder då eftersom de inte tagit reda på saker själv utan läst och tagit det för fakta sen. Att utfodra med endast ett torrfoder som en stadig bas är bäst - men problematiken ligger i att de enbart ger våtmat i samma serie och samma proteinkälla varpå katten tappar intresset till slut. De har inte vari tal om kokt torsk, kokt kycklingfilé el. dyl. som är jättebra skonkost f.ö. särskilt för känsliga magar. Har man ingen variation alls så är faktiskt inte det per automatik jätte positivt som ni tycks ha fått för er!
De här katterna ja ska hjälpa att få upp i vikt, få ordning på avföring, UVI-problematik, njurar osv har ofta sämre hull, sämre vätskebalans, dålig lyster i päls mm.. Katten är kräsen tycker föräldrarna.. Å när de är dags att börja introducera andra sorters våtmat så gör magen uppror i 7 av 10 fall trots att d sker över en period väldigt långsamt och successivt. Sanningen är att om katten tröttnar på den enda sort du ger den "för att det är bäst".. Vad händer dåra? Jo, misse äter bara när den blir riktigt hungrig då många katter som hare såhär blir trötta på brist på variation. I det fria äter de inte råtta varje dag heller. Följden av att göra på det hära viset är att man 1, skapar en känslig mage och 2, får en katt som kommer hetsäta instinktivt när den väl börjar få större variation samt att magen kommer balla ur på ett eller annat vis.
Tycker oxå att ni borde tänka på hur viktigt de är för vätskans skull att ge blötmat regelbundet för katter är skapta för att få sitt vätskebehov tillgodosett genom kosten och möter det målet var dag! Det är väldigt sällan man ser katter som bara får torrfoder att kunna ta sig dit. Tyvärr vet heller inte många att katter måste stimuleras till att dricka. Använd vattenfontän, ha vattenskålar i keramik och metall i varje rum så katten blir påmind om det är så att ni trots all forskning som finns anser att ni enbart tänker ge torrfoder.
I regel är det asså aldrig mer än 10% vätska i torrfoder! Jag rekommenderar er att överväga att köra kombo på torrfoder fri tillgång och blötmat en gång om dan olika sorter (om du fortfarande tror att kolhydrater är skam och fy i kattens kost efter att ha läst detta så är det hopplöst) så mår din katt mycke bättre!! O TS har ju skrive flera gånger att hen utfodrar sina katter mycke med James Wellbeloved och en radda med högkvalitativa våtfoder som ja själv rekommenderar våra kunder, från fall till fall varierare så klart. Tycker TS har bättre kost i uppfödningen än de flesta kattägare o däribland väldigt många uppfödare! Sen måste ja instämma med TS i det faktum att ni har fått en del om bakfoten rörande Royal. Att hävda att det är ett "skitfoder" är att ta rejält. Royal har ett bra o brett sortiment o det har precis som TS säger uppdaterats en hel del!
#12 Du har inte läst TS eller de andra inläggen helt å hållet tror ja.. Det är inte "massa olika" foder som TS ger med köparna utan hen svarar ju om igen att hen skickar med James foder o sen olika sorter våtmat - och lite prycklar.
Du kanske är en sån som inte alls vill få mä dej smått å gott till de katter du köpt men mig veterligen så har ja aldri stött på nån som inte blivi jättegla när dom får ett rejält paket med sig hem. Tycker faktiskt både du och Ellenfyrkant kör en tyken stil mot nån som drar igång en tråd som många - inklusive jag själv - har sett flera liknande av för att få tips. Jag och mina egna uppfödarkompisar beställer oxå från flera olika och de är väl inget fel med det?
De här är liksom klassiskt Familjeliv.se nivå där alla bara måste säga massa neggo. Ge din katt va du vill och kritisera inte andra för deras val. Undrar om du lägger dej i på samma sätt om du hör någon som i mataffären t.ex köper friskies eller annan RIKTIG skit och kör samma tråkiga attityd då eller är de bara när man kan gömma sej bakom skärmen de passar att klanka ner på andra? skäms på er!!
Jag hade blivit jätte lessen om jag va TS. Sen ska ni båda veta att både acana och orijen anger kötthalten i färsk form - inte processerad så du kan inte jämföra den med andra märken som inte gör det. Tycker det är lurendrejeri att ange de så för många är inte insatta och fattar inte att de är en skillnad. O nu när jag ändå gått i gång kan jag tala om för er att även om katter inte kräver kolhydrater i ett foder så kan de ändå vara hälsofrämjande med kolhydrater både som lättsmält energikälla och i form av hälsofrämjande kostfiber. Har du en katt me njurproblem eller kanske problem med lever är de mer eller mindre ett måste att ha lättsmälta kolhydrater och inte så hög proteinhalt som lämnar kväverester i kattens blodomlapp och istället gör dom sämre!
Ni kanske kan dividera er mellan hur detta är naturligt för katterna att få i sig kolhydrater eller inte men fakta kvarstår att katter kan processera kolhydrater lika bra i tarmen som någon annat djur eftersom de har enzymet som bryter ner de i tarmen även om de inte har de i salivet som oss. Stärkelse som används hos exempelvis royal är extremt lättsmält för katter och lämnar minimalt med skräp som ligger kvar i tarmen och skapar obalans och jäst. Så ni kanske inte är så pålästa som ni tror?
Jag jobbar som ni troligen redan förstårr som djurssjuksköterska sedan 15 år tillbaka och jag har sedan fem år bakåt jobbat heltid som dietist för katt och hund på vår klinik och ja är ute och håller föredrag på många olika ställen regelbundet. Och ni kanske blir förvånade när jag säger att du som Barfar din katt kanske inte alls gör din katt en tjänst för det är individuellt hur en katt svarar på maten precis som med oss människor. En katt kan va i otroligt fin kondition och lyster i pälsen, frisk och kry leva tills den blir 20 på ett foder och blötmat från vanlig djuraffär medan en katt som haft en jätte noga och välmenande husse som ex du som BARFAR (jag tänker inte gå in på vad jag som dietist och utbildad och erfaren inom djurvård tänker om det) men den får njursvikt och dör när den är fem.
Varje enskild katt har sina förutsättningar då dom är individer. Vissa raser har problem med hjärta njurar - då är INTE det bästa att bara utfodra strikt med ett foder som helt saknar kolhydrater. Sen undrar jag om ni då tycker att äpple, som ex Orijen som lovordas har med är naturligt? De kanske era katter brukar springa runt i kvarteret och plocka och käka men inte mina. Och tranbär - det ger ni väl med jämna mellanrum? För det hittar du ex i James Wellbeloved och många andra som skyltar med att inte innehålla spannmål tillsätter istället andra skumma ingredienser för det går inte att göra en foderkula helt utan kolhydrater. Och potatis då, det kanske katten kokar hos er, eller? Har du kommit på katten stjäla dina tomater?
Nej… Då funkar alltså inte Orijen, JWB eller Acana heller… Attsingen! Tänk efter före ni säger att allt som innehåller onaturliga råvaror för katter är "kassa". Du kan lungt ge din katt nästintill vilket foder eller blötsort som du vill från din djuraffär och din katt har en bra kvalitet på sin kost! Ja, det skiljer några snäpp upp och ner - ibland väldigt många.. Men att hoppa på någon så här tycker jag är att mobbas!! Skulle ju vara väldigt spännande att få veta #14 som är emot väldigt mycket här - (TS val av blötmat, TS val att beställa flera olika startkit, TS initiativ att starta upp en tråd som hen beskriver ska va för att INSPIRERA till att sätta ihop det ultimata startpaketet) - om det är så att du tror att dina framtida köpare kommer tycka de ä så roligt när dom bara får en påse foder från dig?…
Tycker nästan synd om dina kattungeköpare om dom nu bara ska få med sig en foderpåse och that's it! Men alla uppfödare tänker olika och det finns lika många åsikter om foder, Kattsand, klösträd osv som det finns uppfödare. Det får du nog faktiskt lära dig att acceptera och respektera att alla gör inte som du och att ditt sätt heller inte är det ENDA sättet.
Jag kan tipsa er som är intresserade och vill lära er mer om myter som folk bara antar att "så är det för det har jag hört hela livet" och hur det faktiskt ser ut att komma på en näringskurs. Det är både givande och spännande och de låter som ni kan lära er ett och annat!
#11 hörrö du TS.. Jag tycker att den här tråden spårade ut helt men jag hoppas att vi nu kan styra tillbaka fokusen på det som var grejen! Jag tycker faktiskt synd om dig och ber om ursäkt för de andra eftersom dom nog inte gör de själva! Ignorera - ignorera! Detta "syndrom" ser man i varje tråd numera - vissa kan bara inte hålla tyst fastän dom vare sej är intresserade av vad tråden handlar om eller vill bidra med annat än negativ energi och taskiga påhopp! Kan på en gång säga att det är många uppfödare som faktiskt är intresserade av ämnet och jag tycker det är många som kommit med bra förslag. Faktum är att då vi hade rasträff sist så stod den här punkten med på diskussionslistan och jag blev jätte impad av hur kreativa många var. Du ska oxå få veta en hemlis - ALLA på mötet (vi var räknat antal 21 uppfödare) beställde från fler än ett företag. Vissa av uppfödarna gjorde som så att dom plockade prycklar ur dom olika påsar/tunnor/väskorna och av dessa så gjorde dom ett stort paket. D vill ja göra nästa kull med istället för att ge flera olika påsar väskor eller tunnor och allt vad det kan va. Men jag skickar bara mäd d fodret jag själv använt hemma men som du plockar ja prycklarna och blötmaten. Ska nog ta o göra som du tipsa om o skicka med kopia på kullöversikten och lägga till lite mer om kullen. De blir ett bra komplement till den cd skiva me bilder jag skickar med från uppväxten. En annan kul sak som jag numer gör sedan något år bakåt som min dotter faktiskt kom på är att jag gör en egen stamtavla med bilder och kör in i maskinen och ut kommer en plastad stamtavla som faktiskt säjer någon om kattens släkt för sällskapsköparen! Tyckte det var en sån himla bra idé! Så det kan jag tipsa om. På en import jag har lyckade ja bara sätta hop 3 led men dom andra som är "mina" linjer kör jag 4 generationer med. Det blir lite som en karta för köparn'. Sen kommer ju såklart pappersbiten där ja har ett häfte med information om bland annat hygien, visitkort till min vet, kattungens olika faser, allmän skötsel som kloklipp, produkttips, utfodring - ja, massa tips helt enkelt sagt =) Jag bruka skicka en filt men nu får de med sej en bädd som deras nya bebis har haft här så att det följer med lite go' o välbehövlig doft som lite tröst dom första dagarna. Sen köper jag själv och lägger med en kam, en tub Calo-Pet och ett litet homeopatkit! Hoppas de kan ge dej nåra ideer i vart fall! Tjing för mej!
#15 Ang ditt svar till mig: Jag tror du har förväxlat mig med någon annan, då jag inte har skrivit det du skriver att jag har pratat om någonstans, kan du vänligen quota mig var jag skrivit något av det??? Är väldigt förvirrad. Har varken pratat om orijen eller acana, endast sagt att det är konstigt att hon skriver att det är faktamässigt fel, då det är inte faktamässigt fel, det är en ren åsikt! Foder med sämre innehåll betyder inte alltid att det är dåligt för katten, hellre det än att katten vägrar äta ett "bra" foder och sakta svälter ihjäl sig, dvs kan man ha en bra åsikt till vissa foder även med dåligt innehåll, allt är inte svart och vitt. Har inte skrivit min åsikt ang. foder för katter generellt någonstans. Då hade jag inte rekommenderat något foder alls med tillagad mat, så ser inte riktigt varför du skriver detta emot mig?? Var har jag sagt att katter endast bör ha torrfoder?? Var har jag skrivit att de ger en "massa olika foder" som du quotade mig på??
Sedan respekterar jag TS åsikt och håller med dem till en stor grad. Har heller inte skrivit att jag tycker hennes kattunge packet är dåligt, tvärtom gillar jag när man ger många foder och låter katterna få nya smakupplevelser, om fodrena är lika i värden. TS har verkligen tänkt igenom sitt paket och jag som köpare hade varit väldigt tacksam mot detta!
Är väldigt förvirrad var jag har varit otrevlig eller emot TS kattungepaket?? Det enda jag skrev i #12 var i princip att jag höll absolut med att man inte bara ska ge torrfoder och förklarade varför just jag har kattungepaketets foder som "övergångsfoder" då jag ej ger tillagat 🤦♂️
Om du vill förklara för mig vidare varför detta svar är också riktat mot MIG så skicka mig ett PM så TS och de andra kan fortsätta ge tips om sina kattungepaket.
#15 kan tillägga att du gärna får quota mig var jag har skrivit att BARF är det ultimata fodret för alla katter i ditt PM? Det enda jag sa är att jag ej ger tillagat och därför skulle ett kattungepaket-foder vara ett övergångsfoder… Och quota var jag skrev att katter med problem inte bör få en kost som är anpassad efter det?
Varför drar du dina egna slutsater om sådant jag inte har nämnt alls? Väldigt ironiskt då jag absolut inte anser att alla katter har --ett-- ultimat foder utan alla är individer och har behov efter olika innehåll och näringshalter. För gudskeskull, om ens katt blir sjuk av för högt protein är det ju klart att man ska anpassa fodret till ett med mindre protein, var fick du uppfattningen att jag tycker man ska plåga sitt djur för sin egen åsikt om bra/dåligt ifrån!? 😮
Kan ge min syn på det utifrån kattköparperspektiv 😛
Jag fick royals kattungepaket för snart 7 år sen till mina första katter, och nu förra året när jag hämtade hem min nya katt.
En ryggsäck jag aldrig kommer ha användning för, royals foder jag aldrig tänker mata med, en leksaksmus katterna aldrig lekt med och någon reklam/info för royal canin. Rabattkupong på royal som jag heller aldrig använt.
Uppfödaren la dit en påse mat som katterna åt hos henne (eukanuba). Och en liten filt som katten haft.
Den lilla matskålen som följde med användes i början.
Så tycker det du skriver om james wellbeloveds paket låter bättre, och då går det ju att köpa dit annat och bygga ihop sitt egna paket. 🙂
För som köpare känner jag bara att royals var väldigt onödigt och det uppfödaren la dit själv var bra. Maten och filten.
Ja, alltså… det är ingen tävling om vem som är "mest generös" (kattungepaketen kostar ju inte) utan för mig handlar kattungepaket om att skicka med användbara saker. Inte att skicka med så mycket som möjligt. Ett bra kattungepaket är ett genomtänkt kattungepaket.