Min katt blev skrämd! Hjälp!
Hej! Har tre katter, varav en alltid varit ganska ängslig av sig. Häromdagen blev han skrämd när han hoppade upp på fönsterbrädan i badrummet och fick syn på en fotfil. Fattar inte vad som tog åt honom. När han blivit skrämd för saker tidigare har det gått över under dagen, men nu (ca tre dagar senare) är han fortfarande inte sig lik. Han smyger runt och är på helspänn hela tiden. Rör man sig för hastigt eller bär på något så blir han livrädd och springer iväg. Plötsligt är han också rädd för saker som inte ens skrämt honom tidigare. Vet inte vad jag ska göra åt detta. Har provat att visa på alla sätt att fotfilen inte är farlig. Han har fått se de andra kattetna peta på den men han är ändå rädd. Har nu provat att lägga undan filen för att se om han kanske glömmer bort den eller så med tiden. Vad tycker ni jag ska göra? Tror ni detta går över snart så han blir sig lik igen? Saknar honom så för han vågar knappt komma fram och gosa just nu :(
Ja ibland är det svårt att veta vad som egentligen skrämde, ibland kan det bli en kombination som sitter i längre, dvs rädslan.
Ibland kan även en smärtreaktion förvärra upplevelsen, tex om katten blir så rädd att den hoppar till och skadar sig, så kopplas smärtan till det som skrämde.
Prova lek med honom, glöm fotfilen (om det nu verkligen är det som skrämde honom). Lek, ge mat/godis osv, om han inte vågar just nu så gör så med de andra katterna i hans närhet. Prata med honom och uppmuntra alla framsteg, distrahera honom helt enkelt på ett positivt sätt. Om han tex gillar att gå ut i sele så kan man gå ut några svängar så kanske utforskarglädjen tar över osv.
Om han inte är extremt harig av sig annars så borde det släppa snart.
Okej. Har gett godis, kelat och pratat med honom på nedre våningen idag. Går bättre där då det är badrummet på övre våningen han är rädd för. Han är fortfarande på helspänn dock. Mitt rum (där han alltid är när jag är där) ligger längst bort i hallen intill badrummet. Han vågade springa förbi och in till mig igår natt, men idag vågar han inte :(