Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 970 ggr
Pias
0

Hur mycket tid behöver innekatter?

Skulle jag som är hemifrån ganska mycket kunna ge två vuxna katter ett bra liv? Är det i så fall en viss kattpersonlighetstyp som skulle passa bättre än andra? 

Jag tänker mig vuxna katter (omplacering eller katthem) och gärna två som känner och trivs med varandra.

En arbetsvecka (måndag - fredag) ser ofta ut ungefär så här: 

2-3 dagar: Borta 10-11 timmar  

1 dag: Borta 12 timmar

1-2 dagar: Borta 13-14 timmar 

På helgerna är jag hemma mer, även om jag gör aktiviteter utanför hemmet då också. 

Jag bor på 60 kvadrat och är beredd att inreda kattvänligt/katt-roligt.

Vad tror ni? Jag vill inte ta hand om katter om jag inte kan ge dem ett bra liv. Hur mycket tid med människa behöver innekatter?

Alice-Elisabeth
1

Jag tror att två katter skulle kunna få det bra hos dig om de känner varann och kommer bra överens! Vet dock inte vad lagen säger?

Ricjon
2

Jag har två katter och jobbar heltid och de har inte tagit någon skada av det vad jag kan se. De leker och sover med varandra när jag är borta och vill ha lite uppmärksamhet när jag kommer hem i 20-30 min sedan är hoppar de runt och leker som om jag inte är hemma ;-)

Tror att det kommer gå bra bara du fixar rent i lådan, leker och ger dem mat när du är hemma! Vore inte så bra om du bara hade en katt..

mizzm
0

Två katter är ju att rekommendera om man jobbar då dom har sällskap av varandra. Sen måste man ju även ha tid för dom när man är hemma.

Pias
0

Tack för era svar! #3: Ja, två katter blir det om jag skaffar katter. Frågan är hur mycket tid de behöver av sin människa? Jag kommer ju vara hemifrån en hel del. Jag vill ju inte att de ska ha yråkigt, och vill heller inte vara tvungen att leka med dem halva natten för att de är utsvultna på sällskap.

mimåne
0

Tänk på att du ska orka med också när du kommer hem från ditt jobb. Då är det katternas tid och de kommer att vilja ha din uppmärksamhet till varje pris. En katt som inte får den uppmärksamhet den behöver kan bli riktig jobbig och göra uppror.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Emma--]
0

Hur lång tid är det kvar på dagarna där du kan lägga ner tid på katterna?

Nerdysiamese
0

Standard rekommendation är att man bör lägga iaf 30 minuter på lek, vissa katter behöver mer,andra mindre, men jag tycker du borde räkna med iaf 30 min aktiv lek, sedan behövs det ju tid med mys, städa lådan ge mat osv med det brukar inte kräva 100% av ens uppmärksamhet på samma sätt.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

mollyt
0

Jag anser att om man ska vara borta 8h-arbetsdag så ska man ha i alla fall två katter. Så att de har sällskap när du inte är hemma!

Visst blir det jättebra om du kan inreda kattvänligt osv, men jag tror inte att en ensam katt mår bra av att vara själv så många timmar! Om du vill ha omplaceringskatter så hör efter om de har ett syskonpar eller liknande som redan är vana vid att vara tillsammans! :)

Lycka till!

Clifftan
0

Från början hade vi bara en katt och även om vi bara var borta en timme under en dag så krävde hon uppmärksamhet och lek konstant, till och med när hon sov så skulle hon ha uppmärksamhet genom att ligga i knät eller liknande. Så när hon var 8-9 månader skaffade vi en till katt på drygt 6 månader och sedan dess vill hon ha uppmärksamhet i ungefär fem minuter då vi kommer hem och varit borta en hel dag. De leker hellre med varandra än med oss. Men den tid vi "måste" lägga på en dag är väl 5 -10 minuter på att rensa lådorna, 5 minuter på att ge mat, ca 5 minuters intensiv lek per katt innan de tröttnar och börjar leka med varandra istället, sen blir det väl minst någon timmes gos när vi sitter i soffan på kvällen och när vi lagt oss. Ställer även klockan en halvtimme tidigare på morgon så vi hinner gosa i sängen, sen går vi ofta ut på selpromenader i 15-30 minuter men det blir oftast då vi går korta dagar i skolan och på helgerna då vi är lediga. (Våra katter är ca 8 och 10 månader gamla nu.) Men det är nog väldigt individuellt hur mycket uppmärksamhet och lek olika katter kräver, men tar man från katthem så vet väl dom oftast vilka behov de olika katterna har:)