Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3829 ggr
cattisa
3

Har alla kattraser samma livslängd?

Jag undrar om alla tamkattraser har ungefär samma förväntade livslängd. D v s om man jämför katter av olika raser som lever under samma förhållanden.

För många år sedan hörde jag att vissa långhåriga raser t ex Perser förväntades leva kortare tid. Vissa korthåriga raser som t ex Siames däremot brukade bli mycket gamla. Men jag har ingen aning om det stämmer eller inte. Vad tror ni?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Jessicahagstrom94
2

Har för mig att alla katter kan bli omkring 15-20 år oavsett ras :)

Imasy
2

Perserkatterna har ju t.ex. haft problem med PKD, som man försöker avla bort, och detta har ju gjort att deras livslängs förkortats. Kan det inte ha att göra med att man tror att en ras lever längre än en annan rent allmänt för att den kanske inte har sådana rasbundna sjukdomar?

För skulle en katt av varje ras leva under samma förhållanden, helt utan sjukdomar och en likvärdig genetisk bakgrund tror jag inte att någon skulle leva avsevärt längre än någon annan.

MonicaLagerquist
2

Agria håller just nu på att sammanställa nya siffror.

Tyvärr så ser det ut som om kattens livslängd har minskat.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
2

#3 P g a ökat antal överviktiga katter eller…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
3

Säkert är övervikt en bidragande orsak.

Stolt ägare till tre La permer

cattisa
3

Är det den genomsnittliga livslängden som minskar?

Huskatter kan ju bli riktigt gamla, även om det nog är ganska få som blir över 20. Samtidigt är det ofta just Huskatter som får går ute fritt och löper större risk att bli överkörda eller dö i förtid pga att de lever ett friare och farligare liv.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[Mustangcab]
3

# 3 Gäller detta oavsett om katten får vistas fritt ute eller inte?

OberonsMatte
8

Jag tror att det är väldigt svårt att fastställa någon förväntad livslängd uppdelat på olika raser. Det är för många faktorer som spelar in och vissa saker går varken att förebygga eller att förutse. Även om kattens föräldrar är fritestade enligt rasens hälsoprogram finns det massor av andra åkommor och sjukdomar katter kan drabbas av och det är omöjligt att gardera sig mot allt när det handlar om levande varelser.

När en katt avlivas p.g.a. sjukdom eller skada är det inte heller alltid för att det inte finns något annat val. En kattägare kan välja att avsluta kattens liv i förtid både p.g.a. kostnader och för att bespara katten lidande under eventuell behandling eller när sjukdomen fortskrider.

Alla oförsäkrade katter som avlivas/självdör p.g.a. skada eller sjukdom "ute på landet" begravs oftast någonstans utan att deras ålder finns med eller redovisas i någon statisik.

Sajtvärd Katter iFokus

cattisa
0

Finns det någon statistik någonstans på genomsnittlig livslängd uppdelat på raser eller på huskatter? De får naturligtvis inte med alla katter, särskilt inte alla huskatter, men ändå?