Alltid hungrig, men samtidigt kräsen
Vår kastrerade hankatt på ca 7 månader är nästan konstant hungrig. Han har börjat bli lite väl rund om magen. Inte tjock direkt, men han kan nog bli om vi inte minskar ner. Han jamar efter mat bara en liten stund efter han har fått. Särskilt sen vi tog bort torrfodret på dagarna. Han får lite torrfoder att äta under natten, men innan hade han tillgång till det alltid.
Han är även väldigt kräsen. Han vill inte ha mjau blötmat längre. Kvittar vilken sort. Vi gav honom istället icas portionspåsar ett tag, men han tröttnade på dem också och åt bara upp gelén.
I ca en vecka nu har han fått sheba classic (små portionsburkar) och det älskar han, men han är som sagt hungrig hela tiden och det blir ganska dyrt för oss att bara köpa sheba.
Hur många gånger om dagen och hur mycket varje gång ska vi ge han? Ska vi köpa mjau ändå och låta det ligga tills han blir så hungrig att han äter det?
Om du enbart ger honom Sheba så är detta inget fullfoder för katter. Har du provat Bozita eller IAMS blötfoder? Han är fortfarande en kattunge som växer och sm behöver mat. Prova med att ge honom råa kycklingvingar så att han får något rejält att bita i.
#1 Sheba Classic är visst helfoder för katter, eller så ljuger förpackningen
Till TS: I perioder så har jag utfodrat med endast Sheba till min honkatt då hon är lite kräsen och har vissa tendenset till matvägran och det går alldeles utmärkt, jag vet inte hur det ser ut på andra håll men coop hos oss har ett standarderbjudande på 5 burkar sheba för 33kr, 2 burkar om dagen så blir det ca 400kr för mat på en månad, det tycker jag är ganska överkomligt?
Men för att utöka mättnaden när du ger blötfoder, oavsett sort, så kan rått kött, typ kycklingvingar tex, vara jättebra matberikning för katten att få jobba med en stund och tugga på vilket också ger ökad mättnad hos katten.
Men det kan vara lite svårt att få katten att äta rått kött om den är lite petig med maten och är van vid torrfoder, finns massor med trix som du kan hitta inne på BARF iFokus om du är intresserad.
Medarbetare på Datorspel I Fokus