Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1041 ggr
[pimpims]
3

HJÄLP med nyfödd unge

Jag fick precis veta att min grannes katt fick två ungar igår och enligt min mamma så har min granne sagt att ena "säkert inte kommer överleva" då den inte vill äta. Min granne åkte sedan bort imorrse och sa till min mamma "du kan väl kolla till katterna i helgen"… Min mamma vet inte vad hon ska göra och jag tänker bara att vi måste rädda ungen om vi kan. Den är alltså en dag gammal, kan jag hjälpa den med mjölkersättning från apo? Hur ska jag isf ta hand om den? Snälla svara snabbt om ni kan jag är nämligen på väg dit nu men kommer imorgon efter högskoleprovet åka hem till mitt eget som ligger två timmar bort, så ska jag ta med killen så måste jag veta nu vad jag behöver och ska göra för att hjälpa hen. Tacksam för svar!

IceJossan
5

Mjölkersättning KMR från apoteket eller Royal Canin från djuraffär! I liten nappflaska, men det kan vara riktigt klurigt att få ungen att ta flaskan i början.

Prova, var envis och ge inte upp! Ungen måste ligga på magen som när den diar sin mor, annars finns risken att den sätter i halsen och får lunginflammation och dör.

Kolla även i munnen. Stackarn kan ha gomspalt som gör att den inte kan äta, då finns inget att göra mer än att låta den somna in :(

IceJossan
0

Den kanske även har svårt att hitta tutten. Försök få den att hitta rätt. Den kan ha svårt i början innan den hajar vad den ska göra och innan den hittar en tutte som duger :P

Hoppas att plutten klarar sig!

[pimpims]
0

Tack jag ska göra allt jag kan!

OneSound
0

Du kan ta ersättning i en liten spruta, men ge liiiiite i tagen och akta nosen! Vi gav våra kattungar stödmat så förr då de vägrade flaskan, men sprutan älskade de :) Försök få honan att slicka på magen och ta hand och kissandet och bajsandet efter den ätit.

Aut viam inveniam aut faciam

[pimpims]
0

Kan bebisen klara sig helt utan mamman? Hur ska jag förvara hen isf? Då min granne skiter blankt i bebisen så vill jag ta med hen hem till mig för att ta hand om den! Men går de? Hur gör man med underlag, värme osv?

Mona22
5

Stack din granne iväg och kommer vara borta hela helgen?  Man har ett ansvar när man skaffar djur och särskilt när de har ungar också! 😡

OneSound
2

Går går de väl, men det allra bästa är om den är hos mamman.
Tänk på att det är väldigt mycket jobb med små kattungar på heltid.

Värmelampa av något slag kanske, eller värmekudde eller liknande.

Aut viam inveniam aut faciam

Djurälskaren87
3

Kan du inte ta ned kattmamman och ena ungen också? Mamman kan bli oerhört stressad om hon veta att du tar ena hennes unge och sen anmäl idioten till ägare som lämnar nybliven kattmamman över helgen antar det är huskatte med!

[pimpims]
2

Ja jag vet jag är rasande över hur hon gjort. Jag ska ringa och fråga om jag kan ta med mig alla tre tills dem är stora nog o vet att de mår bra! Får se om hon går med på det bara…

[VinterMaran]
1

En eloge till dig:) jag har fött upp en kattunge på nappflaska, det gick bra. Det är ju jobb med det men den växte upp till en stor och präktig panterkatt och är nu elva år!

IceJossan
1

Om du måsta ta den svaga ungen från sin mamma så måste den till en amma snabbt som bara den. Ta inte hand om den själv, den behöver växa upp under en kattmammas fostran och bortstötning för att växa upp till en så behaglig och psykiskt stabil katt som möjligt, annars är risken enormt stor att den växer upp till en ostabil och otrygg katt som inte kan hantera separation eller aggression, de blir ofta riktiga problemkatter. Så hela familjen vore bäst, annars till en amma! Jättebra att du engagerar dig!!

[pimpims]
4

Uppdatering, jag fick min granne att åka hem idag till katterna, den lilla ser ok ut och min granne har köpt mjökersättning som hon kommer ge lillen men idag verkade det som att hen fått äta och det känns ju underbart. Mamman har även ägnat tid åt bebisen, tvättat osv så jag hoppas på det bästa nu! Tack för all hjälp! Tur att hen slapp bli föräldralös.