Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 3770 ggr
MissFlisan
0

För och nackdelar med innekatt.

Hej!

Jag är uppväxt med en katt som var både ute och inne. Jag har alltid tänkt att jag inte tänker skaffa innekatt  eftersom det inte är naturligt för katten.

Men nu ska jag flytta till en lgh på fjärde våningen utan möjlighet för katten att vara ute. Jag funderar på att skaffa en Spynx. De verkar vara en katt som passar mig. 

MEN den erfarenheten jag har av innekatter är att det luktar APA i hela lgh. Även Tassarna luktar apa efter att de har varit i lådan, sedan luktar lakanen apa om katten har varit i sängen och sedan händerna om man gosar med dem…Detta upplever jag inte med ute katter, vilket ju beror på att de inte går på en låda. 

Sedan undrar jag om jag borde skaffa två katter eftersom de ska vara inne och jag går i skolan på dagarna. Hur många timmar kan man lämna katter ensama hemma?

Jag är också rädd för att en innekatt ska ha så mycket överskotts energi så att de river hela huset, typ förstör väggar och möbler. Jag har nämligen träffat innekatter som har förstört både väggar och gardiner.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

pernillaoscarsson
2

Jag hade samma tanke som dig först, att aldrig skaffa enbart innekatt. Men så flyttade jag hemifrån, tredje våningen och jag ville verkligen ha en kisse. Så jag ändrade mig och tänkte, va fan? Hem fick jag en liten söt huskatt. Det gick ju bra i början men sedan tyckte jag synd om henne och köpte en katt till då jag jobbar heltid och kände att hon kanske blev ensam? Katterna växte till sig och blev halvåret och de började vilja komma ut. Hela tiden satt de i fönstret och spanade och visade tydligt att de även ville vara ute. Jag provade med sele vilket gick bra på den ena katten. Den andra blev stucken av ett bi på nosen och har totalvägrat sele sedan dess. Till slut så insåg jag att de inte trivdes så som en katt ska göra i ett hem så jag började söka ny lägenhet och nu bor vi på markplan och kisarna får än så länge vara ute ca 1 timme om dagen vilket de älskar! Nu kan man verkligen se hur de trivs hemma!!

Angående lukt så kan jag hålla med dig. De luktar inte gott när lådan är full med kiss och bajs men man får tömma så ofta som möjligt. Själv märker jag inte så mycket av att deras tassar luktar eller att det luktar där de legat. Jag har lådan i badrummet så resten av lägenheten luktar inte alls så mycket.

Jag känner att jag valde fel katter att ha inne. Mina är som sagt vanliga huskatter, bondkatt med norsk skogkatt i sig. Och de har energi!!!! Jag tror att vill du ha en innekatt så ska du satsa på en lugn ras. Perser är väl en utav dessa?

MichelleLindh
11

Om man tömmer ofta så luktar varken katten eller lägenheten, jag har en etta och det doftar ingenting. :) Jag går med mina i sele, livrädd att dom ska bli påkörd då det finns vägar kanske 50 meter bort.

/ Michelle 

Caifig
8

Det luktar väl knappast rosor när du själv har varit på toaletten? 😃

Jag har två innekatter och det fungerar utmärkt. De har tillgång till en liten inhägnad och tycker inte det luktar alls i lägenheten. Båda mina katter luktar gott om både tassar och päls!

Nerdysiamese
8

Om du inte är beredd på att aktivera katten så bör du inte skaffa en Sphynx. Sedan skaffar man inte en sphynx då det är är en mycket aktiv och mycket social ras som inte passar som ensamkatt.

Som sagt ska du ha Sphynx så kommer du behöva lägga ner tid dagligen på att aktivera katten/katterna för att dom ska må bra, lite som att rasta en hund fast mer flexibelt, känner du att du inte har tid och utrymme för det så är det nog inte rasen för dig.
Vill understryka att alla katter oavsett ras eller icke-ras kommer behöva daglig aktivering om dom ska vara innekatter och kommer må bäst av att inte vara ensamma, sphynx mer än vissa andra raser, men ingen katt går att bara ha som en prydnad som man kan gosa med ibland när man känner för det men som i övrigt löser resten själv.

Lådor luktar bara om man inte tar hand om dom, dom ska rensas några gånger om dagen, och det är långt ifrån alla kattägare som gör ordentligt.

Enligt lag så måste du se till katterna 2 ggr per dygn så tekniskt sett kan du lämna en katt ensam i 12 timmar, men var beredd på att du kommer behöva kompensera med aktivering om du gör det.

Men rent allmänt så är fördelarna med innekatt:

• Längre genomsnittlig livslängd

• Lägre veterinärskostnader

• Bättre koll på ditt djur

• Förstör inte för dina grannar

• Riskerar inte att störa viltlivet i området (som tex fåglar)

• Lägre stöldrisk (speciellt om du tänker skaffa raskatt)

• Vid operation (tex kastrering) så är det lätt att hålla katten inne  och hålla koll under läkningen.

Nackdelar:

• Högre krav på dig som kattägare att stimulera kattens behov
  • Ökad risk för stressrelaterade beteendeproblem om du inte sköter punkt 1
  • mer rensning utav kattlåda (även utekatter ska ha en låda hemma)
  • Högre risk för felkissande om du inte sköter punkt 3

Om du är införstådd i kraven som kommer finnas på dig så tror jag att sphynx kan bli underbara katter att dela sitt liv med, har själv trånat efter en sphynxkatt men jag tror mina siameser skulle misstycka tyvärr </3

Medarbetare på Datorspel I Fokus

annzoo
1

Det finns många fördelar med innekatter och man behöver inte ha en lugn ras om man aktiverar dem. Jag har 5 bengaler i en lägenhet utan problem. De luktar inget förutom en kort stund då de bajsat på lådan men det gör säkerligen även då du bajsat :P

Om man inte aktiverar sin katt rätt, ger den klösmöjligheter i form av takhöga klösträd och kastrerar katter som inte ska användas till avel så minskar du ner risken för felbeteenden och att katten river på tapeten mm.

Ska du skaffa en spynx så läs på noga om rasen för nakenkatter kräver speciell "pälsvård"/hundvård.

[Thiah]
7

Ge bra mat så luktar avföringen mindre ,tycker jag i alla fall.

[Emma--]
3

Om du har en bra sand och städar ofta så kommer det inte lukta apa. Jag var faktiskt också lite fundersam över den biten då jag tyckte det luktade så mycket "katt" hos folk som hade katt förut. 

Men jag kör med everclean och tycker aldrig det luktar så. Visst luktar det en stund när dom bajsat men är man hemma så kan man ju plocka bort det direkt.

Tycker personligen det är bra med två katter för då har dom alltid sällskap av varandra när man inte är hemma. Och dom kan också aktivera varandra en del. 

Sen oavsett vilken katt du skaffar så måste du själv aktivera den. Skaffa leksaker, klätterträd och anpassa lägenheten efter katterna.
För det är vad som gäller, att dom ska få utlopp för sina behov för att trivas. Aktiverar du katterna så kommer du minimera riskerna. 

Sen finns det alltid katter som av en eller annan anledning klöser på saker dom inte ska klösa på, och det verkar vara oavsett utekatt eller innekatt.

MissFlisan
0

Tack för era svar! Jag ska tänka noga och mycket!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

Minka040
2

Visst kan du skaffa sphynx om du vill, det är fenomenalt trevliga katter (visserligen är jag partisk då jag har fyra själv). Däremot rekommenderar jag två sphynxar i sådana fall, de mår enligt min åsikt bättre med en kompis. Ska du dessutom vara iväg på jobb om dagarna blir det alldeles för tråkigt för en sphynx att vara ensam; de är mycket sociala och generellt älskar de kroppskontakt. Viktigt är att skapa mysiga ligg- och sovplatser med varma filtar och annat mysigt.

Man kan väl säga att man får den kattlukt i lägenheten som man förtjänar. Väljer man en dålig sand, har för lite sand i odiskade lådor, ger halvdan mat och rensar lådorna sällan så kommer det oundvikligen att lukta en hel del katt.

Energinivån är generellt rätt hög hos sphynxar, men den finns stor variation. Jag har själv en som mest ligger i knäet och en annan som vält, tuggat och förstört lite av det mesta här hemma. Mitt tips är att titta på föräldradjuren, man får ofta ett rätt gott hum om personligheten därigenom. Lycka till! :)

moddes
1

Jag bor i en etta tillsammans med min lilla ragdolltjej på 6 månader, fungerar toppen! Varken lägenheten, hon eller lådan luktar illa (kan såklart komma lite doft precis när hon bajsat vilket känns naturligt, men det försvinner fort). Jag tycker hon luktar väldigt gott för att vara katt och då använder jag Extreme Classic Black Label Oparfymerad Kattsand.

Dumpuck
2

Jag fick lite överfullt med katter förut då katthemmet, utan förvarning, kom och akut lämnade två katter hos mig trots att jag redan innan hade en katt ifrån de samt två egna katter. Det blev alltså hela fem katter!

Till saken hör att jag även hade min kanin hos mig, även den inomhus. Så totalt hade jag fem katter och en kanin och bodde då i en lägenhet på 35 kvadratmeter, min lillebror och pappa är allergiska mot djur och min syster känner av minsta lilla som det luktar djur men hon är inte allergisk. Ingen kände något alls, ingen reaktion.

Så det handlar helt och hållet på hur du sköter djuren, lägenheten och hur djuren i sig mår, mina två katter är exempelvis extrem känsliga i magen och det luktar verkligen jätte hemskt om de får i sig något minsta fel och blir dåliga. Då spelar det ingen roll om jag har exempelvis  Ever Clean Kattsand eller inte, det luktar blä rakt igenom. Men samtidigt, om jag inte skulle rensa lådorna flera gånger i veckan så börjar det ju lukta även om de mår bra. Har jag dessutom dålig sand då så luktar det ju både fortare och värre.
En bekant har två katter och två lådor, och rensar båda lådorna två-tre gånger i veckan. Hos denne luktar det ammoniak där lådorna står, inte färscht alls. Har heller inte någon bra sand till lådorna.

Idag bor jag i en tvåa på 63kvm på 3e våningen, så har inte alls lika litet längre. Fördelen med att bo på övervåning (och om man har en säkrad balkong) är att man har betydligt större möjligheter till att vädra om det nu skulle behövas.
Jag använder Extreme Classic och Ever Clean (alltid gjort), städar lådorna minst en gång om dagen, byter vatten minst en gång om dagen och katterna får giva på maten (morron och kväll). Har även kaninen kvar men det luktar ingenting om något av djuren trots att kaniner är kända för att börja lukta samt höet som tas in varje dag + både kutter och sågspån i buren.
Jag har en låda per katt, bör kanske tilläggas, och dessa står på varsin ände av lägenheten.

Kort sagt, jag har aldrig haft problem med inne djur.
Vi hade även hund tidigare tillsammans med katterna och kaninen, ingen lukt där heller. Så jag skulle säga att det hellre beror på hur du sköter om allting än att det beror på djuret i sig.

Kaptenalexa
2

Jag vet folk som det luktar mycket katt hos och lite katt hos.

Hemma hos oss bor det 4katter på 76kvadrat i lägenhet och det luktar väl lite katt om kattlådorna. Men rensa två eller fler ggr om dagen (har små hundbajspåsar och rensar i samband med att jag själv är på toa) så brukar inte just kattlådan vara ett problem.

Sen gör det stor skillnad på skadegörelsen om platsen är kattvänlig eller ej då katter lever i kubik och inte kvadrat som hundar ;) Vi har väldigt många höga platser i alla rum där de kan ligga och spana och gå undan från både människor och andra katter. Våra tapeter har fått sina törnar för att katterna gärna vill täcka över matskålen. Står den för nära väggen någon gång då är det kört :/ Dock var tapeterna så gamla att de ändå ska bytas ut..

Dessutom går våran lägenhet genom hela huset så vi kan ha korsdrag från innätat balkong ut i köket med ett litet fönster på glänt som jag kilar fast jäkligt hårt!

Beafer
1

Om du ska skaffa sphynx så är det ett hett tips att skaffa två. Även om det var en annan ras så skulle jag ha skaffat två. Min första sphynx var helvild trots att jag aktiverade henne mest hela tiden. Sen skaffade jag en till när hon var ca fem månader och det är en sån stor skillnad. En människa kan inte ersätta en annan kattkompis lek tror jag. Plus att dom är så sociala att jag tror att dom mår rätt dåligt om dom är helt ensamma om man är och jobbar eller så. Jag har två sphynxar i en lägenhet på 66kvm. Det går utmärkt och det luktar inte det minsta katt här. Rensar lådorna minst morgon och kväll och använder Everclean. Det är även viktigt att dom har många utkiksplatser och saker att klättra på. Man får liksom försöka göra inomhusmiljön så lik en utomhusmiljö som möjligt :)