Hjälp, min katt skvätter vatten!
Hej, jag har en katt som är 8 månader han har fått för för sig att varje gång han ska dricka så ska han stoppa ner tassarna i vattenskålen och skvätta ut jätte mycket vatten. Alltså det är inte bara en gång utan han kan sitta i 3-5 minuter och leka i vattenskålen. Jag har försökt att ryta till honom för att han ska sluta men han fortsättter iaf och det blir blött istortsätt överallt så dem andra katterna inte vill gå och dricka pga detta.
nu undrar jag, är jag den ända som har det här problemet? Eller är det någon annan som har en likadan katt? Vad ska jag göra åt saken för det börjar bli jobbigt att golver nästan förstörs pga detta :/
Jätte tacksam för hjälp och svar.
Mvh Madde
Det finns katter som är som tokiga i vatten, han kanske är en sådan kisse? Har du provat att bada honom? Han kanske skulle gilla det och om han får bada på riktigt kanske han slutar att skvätta vatten.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#1 Han hatar och bada, så fort han inser att han ska få bada så skriker och river han :/
Kanske lära honom att dricka vid diskbänken? Gillar han vatten gillar han säkert att leka med vattenstrålen från kranen och där kan han skvätta utan att det gör något.
Eller dricka och skvätta i badrummet?
Att ryta hjälper definitivt inte! Hur ska han veta att det bara är skvätta han inte får göra? Han kanske tror att han inte får dricka vatten i stället…
Det är viktigt att katter dricker men de kan föredra olika sätt och ställen…🙂🌊
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
skvätter? stoppar han ner tassen sen drar upp den så de droppar vatten överallt? eller plaska han som ett litet barn?
När min katt hittar på dumheter (t-ex klösa på sängen när det finns klös saker 1 meter bort)så försöker jag göra ett ljud hon hatar,
Hon var ute och jagade en igelkott så när den lät backade hon, så varje gång försöker jag göra liknande ljud så stannar hon som upp och slutar,
Du kan ju testa med nått ljud och se hur reaktionen blir?:)
får han saker att göra? Tänker om han e utråkad?
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Magi-cat; Han vägrar dricka ut rinnande vatten, har prövat flera gånger och då¨springer han bara iväg. Det är bara i vatten skålen han göra så :( Zevzi; Han stoppar ner tassen och sen tar han upp den och skakar av vattnet ungefär. Ljud hjälper inte, han kollar bara på mig och sen fortsätter, har till och med kastat en grej i väggen bredvid men han total struntar i det. Har prövat vatten spruta också, men han går dit efter två minuter igen :(
blodfot; Han har ett jättestort klösträd och ett liten, flera leksaker och så.. :/ och två katt kompisar..
Prova sitta där och tvär peta på honom då? de brukar dom tycka är lite obehagligt eller klappa i händerna ?
#6 Ok, då får man prova något annat. T.ex. en skål i badrummet eller annat ställe där det inte gör något om han skvätter.
Eller en skål på diskbänken?
tänker att de är mycket med kroppen men inte med huvet så det kanshe är därför? men vet ej.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Får pröva det ni säger. Kom gärna med fler tips. Ska sätta in vattenskålen i badrummet tillsvidare. :)
Lägg en stor bit plastmatta på golvet och låt honom skvätta 🙂.
Skrika och göra hotfulla ljud när kissen är vid sin vattenskål skulle jag bestämt avråda från att göra. Ställ vattnet där han får hålla på som badkaret eller duschen. Det är lättare att få en katt att sluta klösa där den inte ska än att få katten att sluta leka med vatten. Vatten är ju något som är bra och man bör som sagt inte hindra dem från vattnet så att säga.
Min ena skvätter också alltid vatten, vilket kan vara irriterande då det blir så blött där vattenskålen är eller där mitt vattenglas är:P tror inte man kan få katten sluta med det helt, iaf inte om katten gör så för att han tycker det är roligt som min gör. Jag har tagit en väldigt stor skål med vatten in i badrummet, tycker det känns som om hon har minskat lekandet vid den vanliga skålen för att den stora med mycket vatten i är roligare:) men dock är fortfarande vatten från vattenglas roligast:/
Jag tycker det vore kul med en katt som leker med vatten och kan nog inte förstå att det kan vara så irriterande. 🙂
Kan man inte ställa skålen i en långpanna så har man skvättet på en plats där man kan hälla av vattnet, eller lägga ett plastunderlägg som någon ovan föreslog?
Det är bra om kisse har en positiv inställning till vatten och gärna dricker. (Även med skvätt 😎) Kanske de slutar när de blir äldre?
Har du provat vattenfontän?
Jag ska köpa en sådan batterifisk i plast som man kan ha i en vattenskål el fylla lite vatten i badkaret. Har sett flera katter på video som verkar tycka det är kul. http://www.toysrus.se/serier/robofish/robofish-lysande-fisk?id=631907&vid=175018A
En utav mina små han dricker genom att doppa ner tassen och slicka det ser så gulligt ut.
Jag har köpt ett underlägg på Netto för 20:- det är egentligen till skor men den är jättebra till vattenskålar eftersom den är av hårdplast och har en kant.
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Jag har en tjej som dricker med tassen ur alla skålar och glas hon kommer åt. Jag har en stor skål med en bricka under. Ingen ide att bli sur på henne för att hon gör det, jag är mest glad att hon dricker flitigt.
Många katter har en nedärvd och medfödd instinkt att "rensa stillastående vatten från skräp" innan de dricker. Den här instinkten kan visa sig genom att katten trampar eller gräver lite med tassarna på golvet runt vattenskålen - eller att de (som din katt) rör vid vattenytan innan de börjar dricka.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har Maine Cooner och de är tokiga i att leka med vattnet och skvätta rundor. Mina har vatten i badrummet och i köket på en stor bricka. Mitt råd är en stor vattenskål i badrummet där han kan dricka på ett naturligt vis. Testa att lägga några sugrör i vattnet så får han lite extra kul. Katter vill inte ha mat och dricka på samma plats och de dricker bättre om de har vatten på annan plats. I naturen flyttar katter undan smuts i vattnet och kontrollerar vattennivån med tassen. Sen ska man aldrig försöka lära sina djur något genom att skrika och gapa. De förstår inte mer hur mycket ni än höjer rösten.
Glad Skåning
#17 å det måste jag också testa! Min Ragdoll gillar också att leka med vatten, har en vattenfontän som är poppis.
Skulle va gla om en av mina katter bara skvätter lite..hon ä alldeles galen i vatten välter vattenskålarna så hon få se vattnet rinna på golvet och jag har 4 fontäner som hon knuffar och drar i så det ska komma vatten på golvet. Tack och lov har hon lugnat ner sig lite nu sen jag hedde in en stor skål vatten i badrummet hon får böka med bäst hon vill!
Har beställt en "robofish" nu så får se vad de tycker då den kommer 🙂