Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2991 ggr
jojjon
0

Hjäl snälla!!

Det är inte första gången jag ber er om hjälp här inne men jag blir ledsen och tokig på samma gång. Har en kattunge, 7månader, Kastrerad och bor ihop med en annan katt som är 5,5 år. Problemet med detta är att kattungen skiter och kissar inne under våran trapp. Kattlådan är vid trappen men hon går längst under trappan och bajsar oftast. Händer ibland, ganska sällan att hon kissar utan hon bajsar nästan bara utanför lådan. Vi har bytt sand flere gånger, två lådor osv men hon bara fortsätter. Jag blir förtvivlad för vi kan inte ha en katt som bajsar och kissar inne och om det inte går att få bukt med problemet så måste hon få gå vidare men jag ger mig inte! Hon är min ögonsten och bara tanken på att hon ska få gå vidare ger mig tårar i ögonen.. Så snälla nu, tips på produkter, tips på varför hon gör detta? ALLT som kan orsaka detta mottages.

[Mustangcab]
1

Använder du klorin för att torka upp efter katten då denne kissat eller bajsat fel? I så fall är det inte konstigt att katten fortsätter att sätta sig där.

VildaVittra
3

Har du provat att ställa en låda där hon gillar att bajsa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jojjon
0

#1 Ja vi använder klorin…men hur ska vi göra av med alla bakterier och äckel om man inte ska använda klorin? Tips? :) #2 Nej det har vi inte gjort faktiskt.. Tänker mig att det kan bli jobbigt att dra fram lådan varje dag för att rensa.. Det är nämligen väldigt lågt där under och om man ska ändå in så måste man krypa…. :/

[[pimey]]
7

Klorin drar till sig katten och gör att den kissar mer!!!

VildaVittra
3

#3 Fast får du katten att börja bajsa i den, så kan du sedan flytta den några cm åt gången mot ett bättre ställe.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[pimey]]
7

Använd ättika utblandat med vatten ich rengör eller köp medel i djuraffärer som ta bort lukt och även avskräcker. Att dra fram lådan för att rengöra kan ni faktiskt ta ich offra lite om ni nu vill bli av med problemet

VildaVittra
5

Man kan ju göra det lättare för sig genom att fästa ett rep i lådan och dra fram den med och sedan ta typ en piassavakvast eller annat lämpligt föremål och skjuta tillbaka lådan med.

jojjon
0

Tack för bra tips! Så klorinen gör att katten bajsar mera typ? Alltså att den drar till sig katten och att hon då bajsar där?

[[pimey]]
1

Precis det är något i klorin som får kattens att bli helt till sig och tvättar man bort kissrester med det så kissar de mera

MichelleLindh
0

Berätta gärna om du ser ändring. :)

/ Michelle 

annzoo
0

Är din andra katt fertil?

Hur många lådor har du? med eller utan tak?

Vaktar den äldre katten toan för den yngre?

[Mustangcab]
0

Klorin doftar kattkiss för katter allting som innehåller ammoniak gör detta. Använd ättika eller citron för att få bort doften efter att du gjort rent med diskmedel.

[Felinetass]
1

Lever katten i en stressig miljö? Är det mycket skrik och liv hemma hos er eller finns det något störmoment för katten?

Jag undrar också varför ni har kattlådan under trappen, där finns inget skydd för djuret, katter vill helst göra sina behov ifred och därför är badrummet ett bättre alternativ då det inte är så öppet. Samma sak vid måltider.

sagan
2

Hur ofta tömmer du lådan? Vad har ni i lådan? En låda per katt samt en extra bör man ha helst. Gärna fler om det redan finns ett problem. Sen kan man minska när det är löst. Ha helst stora öppna lådor!

jojjon
0

#11 Nej, våran andra katt är också kastrerad. Vi har två kattlådor, en utan tak och en med tak och lucka. Den äldre katten verkar mest tycka att hon är irriterande tyvärr men hon vaktar inte lådan. #13 Nej, inte mycket stress och skrik. Dom enda som bor i huset är min mamma, min syster 21 år och jag 19 år så det finns inga småbarn så Jag tror inte att det är ett störningsmoment men det kan ju hända att det är något annat hin reagerar på men vad det skulle vara vet jag inte.. Vi har inte lådorna under trappen utan brevid men det går att gå under. Hon har bajsar och kissat inne sålänge jag har haft henne hemma och då också när hon var på mitt rum bara. Kan prova att flytta lådorna dock. Det kan ju inte bli värre av det iallafall. #14 Vi tömmer oftast lådan en gång/ dag. Vi har något klumpbildande.. Vet inte vad det heter.. Vi har provat massa olika, billiga och dyra men inget har gjort det bättre… Får köpa en låda till då och se vad som händer :)

sagan
5

En gång om dagen räcker inte! Katter är väldigt renliga av sig så ni bör rengöra lådorna minst två gånger per dag. Se till att ta bort luckan och se om det blir någon skillnad. Ordna två till lådor, stora och utan huv (köp backar, finns på IKEA, Biltema, Rusta m.m) Så kan ni använda dem till annat om de inte behövs för alltid. Se till att dem rymmer mycket sand och är tillräckligt stora. Köp en bra finkornig klumpbildande sand som är doftfri. Classic är en bra sand till katter som är kräsna. Då hon sätter sig i närheten av lådorna vill hon göra rätt men något hindrar henne. Ta även en titt på hur avföringen ser ut. Lös, hård, normal? Beroende på kan även detta vara en ledtråd!

jojjon
0

Hon sätter sig inte så nära lådan tyvärr. Det är liksom längst in bakom trappen och inte brevid lådan som står brevid trappen. 
Vi har tagit av taket nu på den ena så får vi se hur det blir :)

Fast om backarna har användts som katttoa så  slänger man dom väll efter? Det skulle jag nog göra iallfall ;)

jojjon
0

Hon har faktiskt varit lös i sin avföring ända sedan hon kom hit från första dagen. Jag har frågat hon som sålde henne men hon har aldrig svarat mig på det tyvärr så vet inte hur hon var innan men här hemma har hon iallafall alltid varit det. Det är inte rinnande men löst är det, inte så att det blir korvar som den andra kattens blir. Hon har nog gasig mage också misstänker jag då hon förut ofta fes väldigt mycket men nu har det gett sig mycket men kan hända ibland fast det är väll kanske bara normalt?

[Mustangcab]
1

Har du testat katten mot parasiter?

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/

Du kan använda diarsanyl, finns på apotek och veterinärer, för att normalisera avföringen.

Rengör du toaletten med klorin? Om inte så gör det, undvik sånt som doftar citrus eller ättika.

jojjon
0

#19 Nej det har jag inte. Hon har avmaskats iallfall men inget annat. Ja, lådorna rengörs med klorin. Ska kolla upp det. Tack!

sagan
2

#17 Det är i närheten i alla fall. Att hon har varit lös i magen sen dagen hon kom kan bero på olika orsaker och är bra att kolla upp. Jättebra att du tagit bort huven med luckan och se till att städa ur lådorna så ofta ni kan tills det lugnat sig. 

Du kan avnända lådorna till förvaring om dem senare inte behövs. Går att tvätta ur ordentligt. Man kan förvara böcker eller annat som inte är så känsligt.🙂

Hon kan ha ont i rumpan och förknippar lådor med smärta. Ibland kan lös mage bero på mask, andra parasiter och ibland allergier. Så det är  något ni bör kolla upp för det är inte bra att kissen går så allt för länge.

jojjon
3

Okej :) Hon har bajsat flera gånger i lådan idag och antingen är det hon eller den andra katten som har kissat, det vet jag inte men ingenting bakom trappen iallafall. :) Hoppas det fortsätter så! :)

[Mustangcab]
2

Men kolla parasiter.

jojjon
0

Ja jag ska göra det.

sagan
1

Vad bra att hon använt lådan. Ibland räcker det med lite förändringar. Se till att ordna med fler lådor trots att hon sköter sig. I alla fall en till låda. Bra om ni även kommer tillrätta med hennes dåliga mage. 

Lycka till!

jojjon
0

Hon har nu bajsat under trappen.. Jag tror att det går i perioder. Det har varit ett långt uppehåll men nu börjar det komma tillbaka… Hmm.. :/

jojjon
0

Ska jag bara ringa till vetrinären och säga att min katt är dålig i magen och har varit det länge så vill kolla upp parasiter eller hur ska jag göra? :)

sagan
1

Du skrev inget om att det varit ett längre uppehåll? Hur länge var det och när började det om igen?

Har du ordnat en till låda? Vad har du för strö i lådorna? Vad ger ni kissen att äta idag?

Är katten alls avmaskad?

jojjon
0

Nej jag har inte gjort det för att det var först nu som jag tänkte på att det faktiskt var ett tag sedan hon gjorde det sist.Vet inte helt hur länge det varade men kanske en månad. När det började om igen vet jag inte för vi tyckte det luktade så mycket av lådorna och då kollade jag bakom trappen och där var det 4 bajshögar. Dom har säkert legat där ett längre tag så jag vet inte tyvärr men kanske en vecka sedan det började igen. 

Nej jag ar inte hunnit med det. Jag bor på landet, inget körkort och dåliga bussförbindelser och ska man till en djuraffär eller biltema, rusta, ÖoB osv så måste man gå en längre bit från bussen så det har inte blivit av men ska försöka fixa det. 
I lådorna har vi just nu Kitty. Hon får Friskies torrfoder för kattungar och ingen mjukmat då jag upplever att hon blir värre i magen med det. Jag har då gett henne mjau blötfoder. 

Ja hon är avmaskad. Senast för några dagar sedan då det var dags för det igen.

Anita N
1

Har du möjlighet så ta en låda och fyll på med vanlig sand och sätt den där hon bajsar. Går bra med sand från sandlåda. Många katter gillar inte tillverkad sand när de ska gräva för det gör ont i tassarna eftersom den kan vara vass. De gräver mindre när de kissar. Min ena katt kissar i den öppna lådan medans hon bajsar i lådan med lock. Ge henne morotspuré i blötmaten för det är lugnande för magen. Du kan antingen köpa färdig puré för bebisar eller koka en skivad morot och sen mixa den med kokvattnet till lagom konsistens.

Glad Skåning

jojjon
0

Okej. tack för tips! :)

Morotspurén ska jag prova på direkten :)
Köpte barnmat förutåg om det hjälpte men kommer inte ihåg om det gav resultat men ska absolut prova igen :)

sagan
4

Om det är grovkornig sand så föreslår jag att ni byter till en mer finkornig. Sandlådesand i all ära men det kan man inte ha för all framtid. Det börjar lukta lite väl mycket. Classic Kattsand och doftfri är det ni bör handla in.

Har ni ingen förvaringsback, balja eller annat som ni tillfälligt kan använda som extra låda?

Friskies är inget bra foder att ge så byt ut det mot något bättre. Om du kikar på innehållsförteckningen så ser du att det börjar med spannmål, vilket katter helst ska undvika. Så försök hitta ett foder med bättre innehåll än det ni nu ger. Katter är köttätare och ska helst äta det arten är avsedd att äta. Blötmaten behöver inte vara boven men i kombination med just Friskies och om du gett Mjau konserv kan det göra magen sämre. Många skriver att Mjau kalkon blötfoder ska vara uppstoppande. Annars kan det vara bra att ge rå nötfärs med morotspuré (kan för alldel göras själv, koka morötter och mosa) blandat tills magen är bättre. Om det nu bara är en orolig mage och inga parasiter. När magen är bra igen kan du sakta börja blanda i den maten du vill att hon ska fortsäta äta. Helt blötmat men en blandning av både blöt och torr fungerar också, förutsatt att det inte är Friskies 😉

Du kan läsa om kattens näringslära här om du vill kattstatus.se 

Är hon ordentligt avmaskad sen födseln? Om det är gjort bör man endast avmaska om man ser att de har mask. Det behövs inte två gånger per år som det står i bruksanvisningen.

jojjon
1

tjadu..om det är grovkornig eller finkornig vet jag inte..Vart kan köpa den sanden då? :)

Nej det är just det, vi har ingen back hemma eller sådant som vi inte använder… :/

Jag har läst lite om Friskies och förstått att det inte är så bra men inte vetat vilket jag ska byta till heller då hon ju har juniorfoder..Hur länge bör dom ha det? Hur gamla bör dom vara när man byter till vanlig "vuxen" mat?

Tack så mycket! jag ska in och kika och sätta in mig lite mer i det.

Nej det är hon inte. Hon hade aldrig blivit avmaskad när hon kom till mig. 

Tack så mycket för att ni tipsar och skriver!! Jag suger åt mig allt ni säger och jag uppskattar att alla ni som skrivit har tagit er tiden!! :)

annieolin
1

Man kan testa fortiflora med som finns på apoteket, det har vi haft till vår lillkille som var lite dålig och det är mycket bättre nu, trots att han äter mycket blötmat :)

jojjon
0

Tack! :)

Har ni tips på att få i katten morotspuré? :)
Hon slickade lite men det var nog inte så gott ;)

sagan
2

Det sättet man får i katten det den inte vill äta är genom att tvinga i dem. Men det inte är något alternativ då det inte är frågan om att kissen slutat äta. Kan du blanda ner det i något hon tycker extra mycket om? Om hon inte äter får man kanske ge det som finns på apoteket som är för just kattmagar.

jojjon
0

Nej precis, hade ju inte tänk att tvinga i henne med en plastspruta precis ;)
hon gillar det mesta men detta gick tydligen inte hem men ska se om jag kan få i henne lite iallafall :)

jojjon
2

Hon åt det tillslut :)

Åh min lilla tjej…hoppas detta löser sig tillslut.. :(

jojjon
0

Goda nyheter idag! :D

Inget bajs på golvet. Hon har varit i lådan som står bredvid trappen och lådan som står under trappen🥳

Jag är såå glad!! Hoppas det fortsätter så nu :D

MolnBlomman
1

Tips på ett foder som är prisvärt och passar alla åldrar på katter är Orijen. :-) 

Om man räknar på antalet kalorier som katten ska få i sig per dag och jämför med Friskies så är Orijen faktiskt billigare i längden. Det beror oxå på att katterna bajsar mycket mindre när dem äter ett bättre foder oxå och att dem inte blir sjuka lika ofta heller. :-)

Jag beställer min mat på nätet så slipper jag bära hem det. 

Var försiktigt vid ett foderbyte så att inte katternas mage får en chock. Blanda i lite lite av det nya och öka sedan mer och mer tills det bara är det nya fodret kvar.

jojjon
0

Tack för tipset! ska genast kolla upp det :)
Ja det vet jag att man ska vara försiktig när man byter foder :)

Anita N
1

Bra foder är bla Applaws, James Wellbeloved och Orijen. Om du jämför kilopriset så är de lite dyrare men katterna får i sig de viktiga proteinet från kött och äter därför mindre mat vilket blir billigare. Dessutom bajsar de mindre. Jag blandar in morotspurén i blötmaten så slinker det ner snabbt. Mina katter får även blandfärs med laktosfri grädde och där kan man också tillföra purén. Ett bra tips är annars att kleta på medicin eller puré på deras framben för då kommer de att slicka av det för att bli rena. Mina katter får flera olika sorters torrfoder för att slippa problem vid foderbyte eller om tillverkaren plötsligt byter recept. Då är de vana vid annan mat.

Glad Skåning

MichelleLindh
0

Jag läste på innehållsförteckningen på blötmat på mjau då tror jag det stod 9% kött och sen på bozita så stod det typ 90% på framsidan, kan det verkligen stämma o vara så stor skillnad? Mina katter ogillar verkligen mjaus.

/ Michelle 

Maria
0

Har inte Mjau och Bozita samma tillverkare?

/Maria

Anita N
0

Brukar vara mycket vatten i blötmat vilket är bra då många katter får i sig för lite vätska. Bägge sorterna ligger runt fem procent kött i sina tetror. Både Mjau och Bozita ägs av Lantmännen.

Glad Skåning

jojjon
3

Jag tänkte bara uppdatera lite om problemet :) Det går superbra nu. Låda bakom trappen verkar vara det som löste problemet. :) tack för alla tips som ni har skrivit, hoppas någon annan kan få nytta av detta nu som har haft samma problem som jag! :)

sagan
1

👍 Och skulle det bli problem igen så vet du vart du kan börja förändra, fler lådor och annan sand till att börja med.

julolagus
0

En av våra katter älskar att ligga på bordet när mamma tvättat det med klorin.

annzoo
0

#48 klorin gör även att katter börjar löpa :P

MichelleLindh
0

Jag gillar att städa med klorin men vågar inte längre, haha..

/ Michelle