Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1285 ggr
sandraby
0

Sixten kissar på mattan EFTER UVI.

Hej! :)

Vi har 3 katter. En av dem heter Sixten, är bondkatt, och vi brukar säga att han är billig i inköp men dyr i drift. Han är en sån katt som liksom "hoppar in" i situationer innan han kanske tänker på konsekvenserna.. och han har haft en hel del turer till veterinären för yttre skador😕För ett tag sedan ruschade vi honom till veterinären för hans första "inre problem", vi misstänkte att han hade urinsten då han kissat inne under veckan, och inte bara i små mängder utan det såg ut som en vuxen karl hade kissat. Han kissade bara på mjuka material, mattorna, kändes tung och spänd i kroppen och kunde inte sluta kissa när han väl börjat. Han var också allmänpåverkad och inte alls lika fartfylld och pratglad, och bekväm, som han normalt är. Han verkade dock inte ha ont när han kissade, har inte jamat eller så när han har kissat.

Veterinären hittade kristaller i urinen, men inga stenar och inget grus. I övrigt var han i toppskick, lite överviktigt (vilket vi såklart jobbar på sen innan). Så han fick diagnosen UVI. Vi fick tips att byta torrfoder till ett viktnedgångsfoder, gärna ett som passar alla våra katter (men alla är inte överviktiga.. och ge mycket mer blötmat).

Nu har han gått på antibiotika och smärtstillande i 7 dagar. Och första dagen när hans kur var slut… Kissade han på mattan igen. Denna gången var det ett mer "normalt" kiss för en katt, inte jättemycket och inget litet skvätt. Luktade "normalt". I övrigt verkar han må SÅ mycket bättre.

Min fråga.. Kan detta bara vara något "ofog" han börjat med nu? 

Vi misstänker att han inte är nöjd med "huvudkattlådan" vi har. Då vi skaffade en till katt skaffade vi också nya lådor och har nu två normalstora lådor. Men ja, Sixten har ju skogskatt i sig och är rätt stor i kroppen. Han kanske inte ryms?

Vad tror ni, ofog? Och, har ni tips på bra "dietmat" och ett bra blötfoder? Sixten hatar fodret han fick av veterinären, blötfoder fick han, men är så illa tvungen att äta det just nu.. 

Tacksam för svar!

OberonsMatte
4

Till 3 katter (varav en kissar fel) bör man ha minst 4 lådor. Dessa placeras ut på olika ställen som ska vara lättåtkomliga och centrala men relativt ostörda.

Lådorna bör vara stora och öppna. Har man huv bör man definitivt ta bort svängluckan, men helst hela huven.

Lådorna bör innehålla ett decimetertjockt lager av mjuk och grävvänlig lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. T.ex. Extreme Classic gold label (bäst) eller Pussi Kompakt (bra).

Lådorna bör rensas från kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll + när du märker att någon har bajsat.

Sajtvärd Katter iFokus

sandraby
0

Oj, 4 rakt!? Jamen det är bara att pallra iväg sig och köpa flera då :) Vi har hus, utan dörrar och kör med Everclean multicat. Lådorna rensas MINST 1 gång om dagen, och varje gång det bajsas.

Men tror du att det kan vara så att han vantrivs med situationen som den är nu? 

Vår lokala djuraffär har inga stora lådor, så har beställt en till nu via internet :)

OberonsMatte
1

#2 Ja, jag menar 4, minst. Katter är av naturen petiga med sin toalett och om den inte används alla gånger är det ett tydligt tecken på att man har en väldigt petig katt. Har man flera katter kan det även ha med status och maktkonflikter katterna emellan att göra, som ibland är så subtila att de är svårt att upptäcka som ägare.. Att kissa där ärkerivalen har bajsat eller kissat kan helt enkelt kännas som en omöjlighet. En del katter vill inte ens kissa i samma låda som de själva bajsat i. Att rensa en gång om dagen är för sällan.

Sajtvärd Katter iFokus

sandraby
0

#3 Japp, som jag också skrev så kommer jag att införskaffa fler lådor.

Sixten har aldrig någonsin kissat inne innan han fick sin UVI, därav min fråga om det bara var något ofog han fått för sig nu när han gått på sin kur och mår bra i övrigt.

Vi har 2 lådor, inga konflikter i vår flock (även om som du säger att de kan vara svåra att upptäcka..), katterna verkar inte ha några som helst problem med var lådorna är lokaliserade även om de klart föredrar den låda vi har inne på toaletten då den används lite oftare.

Jag skrev att de rensas MINST en gång om dagen.. 😕 Vi kan rensa lådorna så mycket som upp till 5 gånger eller om dagen om det behövs.

IceJossan
3

Du har fått bra svar om lådsituationen, så jag hoppar rakt på matfrågan. Han fick alltså viktnedgångsfoder från veterinär? Specific eller Royal antar jag. Det fodret skulle jag aldrig ge en katt för viktproblem. Kolla innehållsförteckningen, skriv ner den här är du snäll! Så ska vi titta på hur vettig den verkar vara. Jag skulle kolla efter ett blötfoder som enbart innehåller kött och köttbiprodukter. Inget spannmål, inga grönsaker, ingen potatis, inget ris… De är inte många sorter, men tre av dem är Mjau, Bozita och Whiskas (1-2 av Whiskas smaker bara). Detta skulle jag rekommendera dig till din tjockis. Och bort med torrfodret helt, och mer motion. Tillskott av rått kött, råa kycklingvingar och råa broskben. Detta är en lämplig kost för alla missar, oavsett tjocklek. Bra kattmat innehåller aldrig mindre än 20% fett. Det ska gärna innehålla mer. Bantningsfoder innehåller i regel ca hälften av den lämpliga fetthalten. Veterinärfodrena innehåller oftast mycket "skräp" såsom spannmål och sånt som katten absolut behöver äta. Spannmål gör katten fet. De fodertillverkarna liksom säger emot sig själva… Bantningsfoder innehåller mer av sånt katten blir fet av. Allergifoder har fisk som enda animaliska proteinkällan trots att just fisk är extra högallergent… Men de har sålt in sig hos veterinärerna som inte läser på bättre själva, så fodertillvekrarna rullar sig i pengar…

[Mustangcab]
0

T.S vad har du använt då du rengjort mattan som katten kissat på?

EvaSe
1

Risken är att han förknippar lådan med att det gjorde ont och därför undviker den. Pröva med en ny låda på ett annat ställe.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

sandraby
0

#5 Nja, han har fått ett blötfoder mot urinsten, än fast han inte hade det. Detta foder gillar han inte alls, men, han får lov att äta det nu en period. Vi har tänkt köpa Mjaus sen! :) 

Sen rekommenderade veterinären, eftersom vi har katter av olika storlek och näringsbehov ett foder som passar alla katter. Nån form av multicat foder. Men detta foder ska inte vara huvudmaten deras, utan det ska blötmaten vara. Veterinären verkade tycka att deras mat de hade var skit och rekommenderade oss att gå till Djurmagazinet och köpa :)

Vi har ställt ut fler vattenskålar i lägenheten, och ger dem också rätt ofta spadet när man tinar kött och även rått kött emellanåt. Så att de får i sig bra med vatten och så :)

#6 Urinoff rengjorde vi med, men kanske inte funkar. Känns dessutom lite konstigt att he "fymedel" inne i rummet där de får kissa? :S

#7 Ja, iofs! Vi har beställt en ny låda till badrummet, en större (den största..) så att risken inte ska finnas att Sixten inte ryms :)