Gammal hankatt + kattungar?
I November sprang en utav våra två katter bort och det har blivit alldeles för tomt med bara en katt, tycker vi. Vi har bestämt oss för att köpa två nya kattungar. Men den andra katten som är kvar är en 11 årig kastrerad hane. Han ville alltid bråka med den andra katten. Min fråga är kommer han bråka eller vara farlig på något sätt för kattungarna?
Om den äldre katten alltid bråkade (och inte försökte leka?) med den andra katten så kanske den katten helt enkelt trivs bättre som ensam katt och i så fall skulle inte jag skaffa flera katter, speciellt med tanke på att han är 11år.
Håller med ovan, tänk om ni köper dom och så fungerar det inte alls och dom bara slåss då måste ni kanske sälja? :/
Mina två brukar se ut som det slåss fast det bara leker, men det vet ju du bäst hur det var med dina katter. :) Kan ju fungera också man vet aldrig.
/ Michelle
Hur länge levde han ihop med sin förra kompis?
Hur gamla var de när de sammanfördes?
Var de utekatter redan från början?
Var/är de kastrerade?
Det är många faktorer som spelar in för att katter ska kunna leva ihop i harmoni. Förutom vanlig personkemi spelar ålder vid sammanförandet, eventuell fertilitet och livsstil, dvs utekatt/innekatt samt revirstorlek och resurstillgången (dvs eventuell risk för konkret konkurrens kring mat, sovplatser, toalådor etc.) väldigt stor roll.
För att optimera chansen att katter kommer väl överens bör alla inblandade katter vara kastrerade eller kastreras före könsmognad. Under acceptansprocessen kan de inte ges möjlighet till fri utevistelse (dvs möjlighet att fly/undvika det invaderade reviret).
Ålder på katterna spelar också stor roll. Även om katterna är kastrerade mognar de socialt vid 2-4 års ålder och därefter blir det svårare för dem att inordna sig i nya kattrelationer eftersom mognaden innebär att de är mindre lekfulla/naiva och mer medvetna om revir och status.
Förutsatt att den äldre katten är kastrerad och hålls inomhus under de veckor/månader det tar för honom att acceptera och skapa en positiv relation till kattungarna kan det gå bra. Som äldst, mogen och först på reviret kommer han få en självklar och överlägsen position när det gäller status i gruppen och behöver därmed inte känna sig reellt hotad.
Eftersom kattungarna är två behöver de inte heller störa och irritera hankatten med lekinviter utan kan få ut det behovet med varandra.
Sajtvärd Katter iFokus
Vill bara säga att vi har en 6månaders kattunge och en 11årig kastrerad hankatt, och det har gått över förväntan! De sover tillsammans, äter tillsammans och leker! Något jag inte sett på flera år hos honom! Sen säger han ifrån till henne med jämna mellanrum när hon har försökt attackera hans svans lite för länge :) men 1 min senare gosar de :) men vi har kanske haft tur! Men för oss var det helt rätt val! Fast just nu är hon otäck…strut efter kastrering hehe…
Vill bara säga att vi har en 6månaders kattunge och en 11årig kastrerad hankatt, och det har gått över förväntan! De sover tillsammans, äter tillsammans och leker! Något jag inte sett på flera år hos honom! Sen säger han ifrån till henne med jämna mellanrum när hon har försökt attackera hans svans lite för länge :) men 1 min senare gosar de :) men vi har kanske haft tur! Men för oss var det helt rätt val! Fast just nu är hon otäck…strut efter kastrering hehe…
#3 De levde tillsammans i 7 år, honan föddes hos oss när hanen redan bodde här. De bodde både ute och inne, och båda var kastrerade.
#1 ibland fräste de åt varandra och i nästa stund var det helt okej, fast de sov aldrig tillsammans eller så.
#7 Vår förra katt ville inte vara med andra katter utan trivdes jättebra som ensamkatt. Jag väntade tills hon dog innan jag skaffade två katter pga jag tycker att man ska först och främst tänka på den katt man har och inte bara på att man vill ha fler. Jag är tveksam på att din katt kommer bli glad över två nya kattungar när han inte var så förtjust i din förra och han även var mycket yngre när hon kom och bott i flera år tillsammans. Däremot som oberonsmatte säger så kanske din gamla katt inte kommer störas pga att det i så fall blir två nya kattungar. Du kanske kan vara kattvakt i en något längre period åt någon så du kan se hur han reagerar på den katten? #5 Alla katter är olika, visst kan det gå jättebra men det är mindre chans att det ska gå bra när det är en så pass gammal katt som ska få en ny vän.
Trots att våra katter ofta bråkade så märks det ändå att våran gamle hankatt har förändrats sedan honkatten sprang bort. Honkatten fångade sällan möss själv utan det gjorde hankatten men han åt inte upp dem själv utan han gav dem till honan. Han har helt slutat att jaga möss sedan honan försvann, för han har ju ingen av ge dem till. Jag har inte sätt honom komma hem med en enda mus sen honan försvann. Är det nått tecken på att han känner sig ensam ändå?
#9 Ja det du skrev nu tycker jag låter mer som han känner sig ensam. Ni känner ju eran katt bäst och om du ser negativa personlighetsförändringar (som exempelvis vill inte jaga möss längre) sen hon försvann så kanske han skulle må bra av en ny vän:)