Katt med sår på halsen
Hej, min katt har fått ett riktigt irriterande sår på halsen, som inte vill läka. Han har troligtvis fått det i ett slagsmål. Började med ett litet stick men sen började svullna upp med var under huden. Dock ligger själva knölen en bit under såret. Detta har varit i över en och en halv vecka nu, blivit lite bättre sen såret öppnade sig så varet kunde komma ut, jag har tvättat och baddat med alsolsprit och då hade blivit bättre till och från. Han når inte att tvätta sig där heller. Ska man vänta några dagar och se om de läker eller åka till veterinären ? Han verkar må bra annars, störs sig inte så mycket av de. Låter mig tvätta och badda. Det har dock blivit lite bättre nu.
Klipp rent allt hår runt om såret. Annars lägger det sig som ett lock över. Fortsätt tvätta. Ger det sig inte måste du åka till veterinär.
Jag hade inte baddat med alsolsprit för det svider rätt rejält i såren. Tvätta med ljummet vatten bara. Huden runt ser inte heller inflammerad ut på kortet så jag hade avvaktat. Jag hade hållit honom inomhus också så det inte blir infekterat.
Har klippt bort så mycket jag kan. Nä det är ju inte särskilt inframmerat , och så länge det håller sig öppet läker det bra, så fort såret stänger sig fylls de upp med var under hunden. Så än så länge ser det bra ut, mest orolig för knölen som uppstått, men den har minskat med var i.
Han är inomhus nu hela tiden.
Knölen är antagligen var, som inte verkar komma ut av sig själv. Jag hade åkt till veterinär så de kan göra rent ordentligt i fickan under huden och kanske skriva ut antibiotika också. Att det bildas nytt var tyder ju på att alla bakterier inte är döda, alltså är såret inflammerat även om själva hålet ser fint ut.
Klorhexidin, det svider väl inte? Brukar använda det till alla möjliga sår på både mig och katterna. Fungerar finfint vid sår som ett alternativ till alsolsprit. Ha det dock inte i /vid öronen (eller ögonen? Om jag inte minns fel).
Klorhexidin är bakteriedödande medan alsolsprit är uttorkande för vätskande sår, insektsbett, eksem etc. Alsolsprit används alltså inte för att rengöra sår utan då använder man klorhexidin.
Fortfarande inte bättre och det bara stänger sig och då bildas de var direkt, knölen bli större så fort de stängs. Men annars fint själva såret , men under huden verkar de inte läka.. Men han har ingen feber , äter och är pigg annars som tur är.
Men ska ta ett besök till djurkliniken och få bukt på detta.
Har tvättat med hibi skrub (klorhexidin) men de gör varken till eller från när de är under huden.

Hoppas dom på djurkliniken kan hjälpa er!
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Kan nog behövas något litet drän så vätskan får komma ut
Det gick bra med min lilla Sune, en kvart innan jag skulle till kliniken spricker bölden och varet kommer ut, så slapp sätta drän. Tvättade ur det med koksalt och såg mycket bättre ut, han ska ha penicillin i 6 dagar och återbesök om en vecka. Tog även blodprov och kollade värdena och dem va bra. Ska givetvis hålla koll på bölden så de inte blidas nytt men det såg fint ut när veterinären kollade på de.
Tack iallafall för alla era tips, man är lite nojjig ibland men de få man vara.
Hoppas det läker nu!