Göra utekatt till innekatt?
Hejsan!
Våran katt är runt 7-8 år och har sedan födseln bott i hus med fritt val att komma och gå som han vill. Vi ska nu flytta till en stor lägenhet och vill gärna ta med honom om det går. Så mina frågor är:
Går det att göra en utekatt till en innekatt?
Om det går har ni några tips på hur man kan göra?
Tack på förhand!
Vi hade en äldre katt (c:a 12 år) som varit utekatt sedan födseln. Hon flyttade en dag in till stan och blev innekatt och det gick utmärkt. Katter är utmärkta varelser att anpassa sig. Vi gjorde inget speciellt för att hon skulle trivas som innekatt, det fixade hon själv genom att vara med överallt i lägenheten Och det fick hon också vara. Idag är hon 17 år och trivs utmärkt som innekatt och vill inte alls gå ut längre. Hon har väl hittat fördelarna med att få vara inne hela tiden.😉
Det beror på katten, jag har varit med om båda delarna. En katt som varit utekatt hela livet (tror han var 7 år då) och som klarade av att bo inne, med tillgång till en balkong, i över ett år utan några problem alls. Mina två katter som var innekatter i två år innan dom fick gå ute i 1½, är inga problem att ha dom som innekatter nu.
En katt som fötts ute och flyttade in först vid 12 veckor. Hon fungerade som innekatt första vintern, sen gick det inte längre och hon var tvungen att flytta då jag inte har möjlighet att ha utekatt där jag bor.
Det enda jag kan säga är, testa.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Mycket stimulans inomhus. Klätterträd, lek, etc så borde det inte vara några problem!
Har min gamla stallkatt hemma som innekatt, fick passa honom i början när jag skulle gå ut och in genom ytterdörren (smet 1 gång) men nu så går det bra. Han var ca 15 år när jag tog hem honom och han är född i stallet och har alltid varit utekatt. Han får sitta i fönstret med en glipa och titta ut och det gör han gärna en stund men sen går han och lägger sig i sängen.

Katter tänker inte i "ute" och "inne" de tänker i "revir" och "jag har tråkigt!".
Normalt sett går det jättebra att göra en utekatt till en innekatt när man flyttar, för det som händer då är att katten byter revir helt och hållet. Det nya reviret är bra mycket mindre visserligen, men det är ändå helt.
Försöker man däremot göra katten till innekatt där man redan bor blir det lätt stora problem, för då kommer den inte åt hela sitt revir och blir jättefrustrerad att den inte får chans att hålla koll på det. Reviret går liksom sönder.
Sen har vi det är med stimulansen. Inreder man sitt hem rätt går det oftast jättebra att ha innekatt, och det betyder klättermöjligheter, klösmöjligheter, lek och så vidare – har man innekatt måste man helt enkelt anpassa sitt hem till katten! Sen finns det ju lösningar som smälter in mer eller mindre bra, men man kan inte kompromissa när det gäller funktionen.
Innätad balkong eller uteplats är också väldigt bra att fixa, och om man varken har balkong eller uteplats: nätfönster. Doft- och hörselintryck är jätteviktiga, särskilt under sommarhalvåret.
Jag är lite försiktig med att rekommendera koppelpromenader, det är jättebra för de katter som uppskattar det, men det handlar ändå alltid om att ta sin katt till främmande katters revir.