Blir en tripp till veterinären
Jag hade totalt fel, det var inte foderlabyrinten som var behovet. Här idag observerat hur han äter och hur mycket och det är inte normalt. Han kan äta sin mjuknat för att sen gå till foderlabyrinten och tigga om torrfoder, ger man honom då lite så äter han lite av det och går sen tillbaka till mjukmaten och sen tillbaka till foderlabyrinten… När allt är slut kan han sova någon timme och sen vill han ha mat igen, får han inte det så går han till hundens skål och äter om något finns där. Är den tom så blir han hysterisk och börjar riva blommor, riva böcker, klösa tapeter osv. Han äter som om han aldrig får mat och det kvittar hur mycket eller hur ofta man ger honom han vill bara ha mer och mer hela tiden. Han magrar dock inte och blir heller inte tjock vilket är underligt med tanke på hur mycket han äter. Så alla underliga beteenden som dykt upp har med hans matvrakhet att göra. Så nu blir det en tripp till veterinären för något är ju tokigt. Detta är inte normalt. Stackars liten mår ju inte bra och matte sitter här med sten i hjärtat och tårar i ögonen nu när man fått ihop pusselbitarna av hans beteenden. Något specifikt, annat än sköldsörteln, jag ska be de kolla?
Mask?
Tass
Usch, hatar min far nu. Hade hoppats på lite stöttning under min oro men nej han sa att jag kan ta katten till honom så lägger han den i en säck och slår hammare i skallen på han. Han säger att jag har konstiga djur som blir sjuka, inte för att jag är ofta hos veterinär katten har bara varit där för tänder tidigare utan min far menar på att veterinärsbesök är onödiga. Antingen får djur fixa skiten själva eller så kan de dö, är så han funkar och han förväntar sig att jag är likadan men NEVER att jag skulle tänka så. Blir så jävla förbannad på han… :'(
Känner igen mig med föräldrar som tycker så. :/ Min pappa tycker att mina katter krånglar hur mycket som helst och att när han var 20 och hade katt så krånglade aldrig den utan hans katt levde på hundmat för det var billigare och det duger. :/ Svårt att prata med sånna människor och sånt här
/ Michelle
Men hu. Själv är jag uppväxt på bondgård där djurens välmående alltid kom först. Hellre ett veterinärbesök för mycket än ett för lite.
Kanske ger fel foder så att katten aldrig bli mätt? mina katter bli galna om jag ger bara blötmat då dem kan äta hur mycket som helst och bara håller sig mätt en kortare stund. Nu ger vi veterinärfoder pga misstänkt foderallergi (när vi fått ordning på magarna tänkte jag prova nåt annat foder) och då ger jag dem 1 dl 3-4 ggr/dag och alla 3 katterna är mätta och nöjda :)
#6 Hmmm, vet inte… han har ätit Bozita nästintill hela sitt liv och endast den senaste tiden har han börjat glufsa i sig. Sen en dag fick vi köpa Mjau när vår Bozita var slut och affärerna stängda, det ändra inget och I går köpte vi Orijen också men inte heller det hjälpte. Han får även kyckling och rå kött ibland och inte heller det hjälper.
Låter osannolikt att det skulle vara fodret.
Nu har vi blivit ombedda att avmaska honom med Drontal Vet och avvakta och se om det hjälper, jag kan inte minnas när jag avmaska honom sist och fick idag veta att innekatter ska avmaskas 2 ggr/år medan jag trott att man endast ska avmaska när man vet att katten har mask. Så får köpa Drontal i morgon. Hur som, blir han inte bättre efter avmaskningen skall vi in med han till veterinären.
Hur snabbt värkar Drontal? När kan man se förändring? Och skall det ges under en viss period eller räcker en tablett?
Engångsdos 1 tablett per 4 kg
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#7 man ska bara avmaska vid behov = om man misstänker mask :)
Jag avmaskar ej om det ej behövs utan beställer hem "kolla masken" på apoteket o tar ett avföringsprov . Då får man reda på om de har mask o isof avmaskar jag med ett preparat som tar just den masken.Mina har aldrig haft dock o är inne men går prom i sele varje dag. Märkligt o avmaska en innekatt 2 ggr/år, inte undrar på det blir resistens.
Drontal är väl ej heller det lättaste o få i då jag har för mig tabletten är så stor.
Det är med all sannolikhet inte fodret det beror på.
Du har även helt rätt att man inte bör avmaska en katt om dem inte har mask. Avmaskar man för ofta blir maskarna resistenta. Så gör det inte två gånger om året.
En innekatt bör bara avmaskas mot spolmask. Detta görs med Banminth. Drontal tar både band och spolmask vilket inte behövs. Bandmask får inte innekatter om ni inte har möss hemma. En katt bör äta ett bytesdjur för att få bandmask. Hade han det skulle ni med all säkerhet märka detta.
Jag går ju ut med honom i koppel också även om det inte sker så ofta.
Kan jag ändå avmaska nu med Drontal vet? Jag kommer ju inte avmaska 2ggr/år men iom hans matkrävningar som bara kommit ur det blå så kanske han har mask. Jag tror jag avmaska honom sist vid 3 års åldern (han är 8 nu) eller så, då hade han också mask.
För att ge en uppfattning om hur mycket han äter så har han nu på morgonen, vi vakna vid 08 tiden, ätit två fullstora skopor torrfoder samt en skål mjukmat (alltså, långt över rekommenderad mängd). Detta under 3 timmars tid och nu sitter han och tigger om mer mat IGEN och försöker på alla sätt få oss att ge honom mat.
Kolla hans vikt igår och han har varken gått upp eller ner utan står stadigt på den vikt han alltid haft. Detta tycker jag är underligt då en katt som äter som en idiot borde öka i vikt och bli tjock men han blir inte det. bra är väll det att han inte ökar i vikt men ändå rätt underligt…🤔
Hur mycket är en skopa då?
#14 ca 100g och han fick det två gånger så 200g fick han på morgonen plus en halv Mjau tetra vilket är ca 185g. Alltså åt han 385g.
Är det normalt med så mycket mat? Och tiggde om ännu mer ca 3 timmar senare.
Han väger 5 kg.
Oj, mina två katter brukar dela på en skopa och det brukar räcka 24 timmar. :o
/ Michelle
Det är inte normalt. Men jag tror heller inte att det är på grunda av mask. Vore det mask och det gått så långt skulle pälsen vara matt och kissen bukig av allt som fanns däri samt blinkhinnorna framme är tecken på ganska långt gånget med mask.
Enligt uträkningar ska en katt som väger runt 4 kg ha 198 kilokalorier per dag vilket motsvarar runt 250 gram mjau konserv. Torrfoder mängden är runt 50 gram för en katt på 4 kg. Så han har på kort tid ätit mycket mer än han borde. 🤔
Tycker du ska ringa en annan veterinär och boka tid. Antar att det var en veterinär som föreslog att du skulle börja med att avmaska?
Att du går ut men honom spelar ingen roll så länge han inte får fatt på fågel eller möss.
Tycker inte du ska använda Drontal utan Banminth för endast spolmask om du tänker avmaska.
Du ska inte avmaska i onödan. Mina som får vara utomhus i rastgård sen 2012 har jag inte avmaskat sen dess. Köp ett kolla masken istället innan du avmaskar.
Jag tycker du ska avmaska, vänta några veckor ingen skillnad, boka tid till veterinäran :)
#19 Tänk på att katten kan lida av något medicinskt och då är det inte bra att säga åt TS att vänta i några veckor. Har den problem med sköldkörteln är det absolut inte bra att vänta.
TS, vänta inte i några veckor efter en avmaskning. Beror detta på mask kommer det märkas ganska omgående.
Oj, nu har jag redan avmaskat honom ju men hoppas han inte tar skada av det utifall det nu inte är mask.
Några veckor kommer jag inte vänta, man borde väll märka skillnad till veckan i alla fall?
#20 dock har hon ju hållit på och mixtrat med foder ett tag utan att katten blivit akut sämre? Så tror knappast 2 veckor till gör någon skillnad.
+ tror att om katten verkar påverkad/må dåligt kommer TS åka in akut.
Men kan ju säga det också så det inte blir några missförstånd:
TS: Jag tycker du kan avmaska, vänta ca 2 veckor och ser du ingen skillnad så bokar du en tid till veterinären.
Om katten verkar må dåligt eller akut blir dålig måste du åka in akut med katten :)
Kolla om du kan se några maskar i avföringen
#22 Mixtrat och mixtrat, jag gav Mjau när Bozitan var slut och har sen bara fortsatt med Mjau annars har han alltid ätit Bozita sen han var typ 3-4 år gammal. Orijen har han fått förr när han hade fler tänder och får det nu igen trots mindre tänder.
Kött och kyckling har han ätit hela livet.
#23 det är tyvärr ingen garanti, såg ingen mask i avföringen på min magra hittekatt men när han fick lugnande hos veterinären inför kastrering kräktes han en stor boll full av mask :(
#21 Ingen fara alls om du avmaskat. Så inget att oroa dig över.
#22 Oavsett så ger man inte ett sådan råd när man inte vet vad som är fel.
#23 Ska hålla koll i avföringen och studera hans matvanor noggrant.
Jag hoppas det är mask och inget mer allvarligare.
#24 du skriver att detta beteende har dykt upp de senaste månaderna, och du skriver även i samma tråd att ni kollat blodvärden och liknande rätt nyligen. Och du skriver inte att han är akut sämre, så då tänkte jag avmaska och sen om det inte funkar kolla hos veterinär, men känns det fel att avvakta och se om mask är problemet boka en tid då :)
#26 jag sa ju inte att hon inte skulle åka till veterinären? och ingen annan verkar ju ha sagt att hon ska åka till veterinären direkt?
Alla pratar om avmaskning, och det tar ju några dagar för alla maskar att dö och komma ut och sen ska mage och tarm återställas och sen börjar man se skillnad.
Bara för jag nämnde veckor så är mitt råd fel? det tar ju liksom inte 2 dagar? + att TS tidigare skrivit att detta dykt upp de senaste månaderna och att katten är kollad nyligen.
#28 Förstår din tanke men jag är så rädd om honom så jag törs inte vänta några veckor utifall nu maskmedlet inte hjälper. Är det något allvarligt skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag väntat för länge med att uppsöka vård åt honom. :)
Jag vill åtminstone vänta till torsdag/fredag veckan som kommer men längre än så törs jag nog inte.
#26 Vänta några veckor är inget gott råd. TS har fått råd i sina andra trådar att åka till veterinären vilket TS tänkt göra.
#29 Jag skulle inte vänta till fredag om jag vore du. En hel vecka att vänta på att maskmedlet ska hjälpa känns lite långt. Läste om hypertyreos, men det är bara den ökade aptiten vad jag läst av dig som verkar stämma in?
Symptom
Sjukdomen drabbar vanligen katter över 8 års ålder med ett snitt runt 13 år för debutålder. Det finns fall rapporterat hos betydligt yngre katter dock.
Typiska symtom är avmagring trots en enorm aptit (katten förbränner mer energi än den hinner äta), ökad törst och urinproduktion, kräkningar, ökad aktivitet, snabb puls och diarré. En del katter blir trötta, deprimerade, svaga i kroppen.
Hos många katter kan man känna den förstorade körteln på halsen (en normal sköldkörtel känns inte).
#30 Japp, enda han har är ökad aptit. Allt annat är som det ska vara.
#31 Låter då som att det inte borde vara Hypertyreos. Hoppas att det gör någon skillnad när du avmaskat.
I dag har han bara hittills ätit 85gram. 🤔
Dessa 85 gram har getts i små omgångar. En omgång direkt när vi vakna vilket han nöjde sig med och lämna även torrfoderbitar kvar, en till omgång två timmar därpå då han sa till och där åt han upp allt, sen en tredje omgång två timmar därpå där han återigen lämna mat kvar. Totalt 85gram ungefär. Någon mjukmat har han inte fått idag.
Jag är helt chockad för han har hittills ätit som en häst, ja ni vet ju, och brukar tigga om mer och mer men inte idag. 😮
Han har heller inte petat på hundens skål, han har inte rivit blommor, böcker eller någonting.
Nu vill jag inte ta ut vinsten i förtid men så här långt ser det lovande ut. Enda jag inte fattar är vart denna tvärvändning kommit från.
Håller er uppdaterade om situationen.
Min fråga är dock, hur mycket Orijen torrfoder ska en vuxen katt på 5kg äta/dag? Finns det någon sådan regel eller är det olika beroende på katt?
85 gram torrfoder är alldeles för mycket för en katt på 5 kilo. Orijens omsättbara energi ligger på 4,10 kcal så han borde äta max 53 gram för sina 5 kilon per dygn.
#34 ok. Men det är mindre än igår så det är positivt i alla fall.
Han har inte varit hungrig något sen de där 85 gramen. Men han lär väll vilja ha mat snart.
Tyvärr står det väl tilltaget på alla foder. Ta Mjau blötmat där dem rekommenderar 100 gram per kilo katten väger. Det är inte undra på att katter blir väldigt runda när man följer dessa givor.
Vad en katt bör äta kan du räkna på själv, formeln ser då ut så här 30* (idealvikt/vikt)+70 summan du får fram divideras med den omsättbara energin i uträknat i gram inte i kilon. Sen får man ju självklart reglera utifrån aktivitetsnivå, utekatt eller innekatt. För att hitta rätt mängd för sin katt bör man väga och se vad mängden man ger gör för vikten. Går dem upp så får man minska och går dem ner öka. Men det förutsätter att man kan avgöra vad kissen bör väga.
Du får hoppas att det bara beror på att han trots inget synligt hade mask. Om det blir bättre och bättre så bör du avmaska om en 14 dagar med banminth då spolmaskens livscykel är runt den tiden. Äggen tas inte av medlet endast levande maskar.
#37 Tack för infon. :) Han har än inte velat äta mer sen de där 85 gramen utan bara lekt och sen sovit och gosat. Men så fort värkar väll inte maskmedel? Han har däremot inte bajsat något idag men det kommer nog. Hittar man Banminth på apoteket också?
Vet inte inte hur snabbt ett maskmedel verkar. Men det borde ta död på maskarna ganska så omgående när det ges kan jag tycka. Skönt att han inte är lika glupsk som innan. Banminth finns på apoteket. Blir det kvar behöver du inte slänga utan det kan användas igen inom rimlig tid om du behöver köra en gång till. Försäljningsknep av tillverkarna att kassera det som blir kvar har jag hört
#39 ok. Ja det ser lovande ut. Nu har han ätit en gång till, torrfoder, men gav ca 24gram bara och det blev mat över. Nu ligger han på golvet och sover helt utsträckt och ser allmänt nöjd ut .
Håller tummarna att det ska lösa sig.
Och nu bråka helvetet löst. Katten är *Bing* i skallen och driver mig till vansinne. Inte för att jag blir arg på han men han håller mig vaken och raserar vårat hem. Han välter hundens matskål, han river ner eventuella grejer från diskbänken (saker som alltid stått där och han inte tidigare rört), han sliter sönder ryggarna på böcker, han öppnar skafferiet och ska åt makaroner mm men det står som tur är högt upp… Varför… Är min stora fråga.
Om de har problem med sköldkörteln så kan de få personlighetsförändring också, skrika o ha sig. jag hade en gammal kisse som hade det i några år o medicinerades så det är inget problem. Det tar några gånger o ställa in dosen hos vet bara. Min hade inte heller alla de vanligaste symtomen o höll hull bra, iaf i början.Jag märkte det då han ej ville äta o mådde då troligtvis illa.
Hur gammal var din?
kanske du skulle ta ett prov just för det bla el om vet har någon aning. man kan ju ha både över o underproduktion o kommer ej ihåg alla symtomerna.
#43 Skriker gör han dock inte han är bara allmänt "överallt och ingenstans". Som en Tarzan överallt. Han är 8 år.
Tycker du ska boka tid hos veterinär ganska snart. Så dem får gå igenom honom ordentligt.
#45 Absolut. Det kommer jag göra.
Lycka till!
Katten håller sig just nu runt 80 gram om dagen i torrfoder. Mjukmaten har han börjat tacka nej till då han är helt besatt av sitt torrfoder och älskar sin foderlabyrint då han gärna plockar matbitarna med tassarna (han är en tassarbetande katt, alltid varit).
Han slutar dock inte röra hundens mat utan gräver i hennes skål med tassarna också men vi ska snart sluta ge hunden Orijen och endast köra på BARF och färskfoder så då kommer katten inte röra hennes mat eftersom hon äter upp det på en gång.
Han har slutat knycka mat från oss, tigger mest bara om vi står och skär kött och då får han.
Han är också mer aktiv, piggare och verkar allmänt nöjdare.
Så det blir ingen veterinär koll då?
#49 Rådfråga veterinären idag när jag var där med hunden och berätta om katten och att han nu efter maskmedlet håller sig på ca 80gram. De ansåg inte att ett besök behövs just nu men blir det värre skulle vi in. Fick rekommendation att avmaska igen om 14 dagar såvida han inte blir sämre. Jag har även hittat vita prickar i hans avföring som veterinären misstänkte var mask.
Ok, bra att du varit i kontakt med veterinären i alla fall. Tycker mängden mat är i överkant för hans storlek dock. 🤔
#51 Jo jag tyckte också det men veterinären sa att det som står som fodergivor på fodersäckar är endast rekommendationer, man ska se till individen hur mycket mat den ska ha annars är risken att man ger katten för lite istället.
Han håller i alla fall en stadig vikt. :)
Det är väldigt tilltaget på påsarna, åt fel håll dessutom. Självklart ska man ge katten den mängd den håller vikten bäst på. Tolkar dina trådar som att han inte ätit så mycket tidigare som han gör nu och haft en bra vikt då med. Men att han nu äter allt och mer mat dessutom men ändå behåller vikten. Vilket borde tyda på att något inte är helt i balans. Men hoppas att det löser sig och att allt är som det ska trots att han äter som en häst. 🙂
.
#53 Jo han har ju ätit betydligt mer förrut än 80gram och ändå hållit vikten men har nu efter maskmedlet gått ner till just 80gram och håller så här långt vikten.
Kanske är så att han haft mask och ätit som en häst pga det men att vikten då heller inte minskat iom den enorma mängd han ätit och at han nu känner att han inte behöver äta mer än de där 80 gramen. Det tolkar jag som att maskmedlet gav effekt. 🤔
Menade innan han började förändras. Han har vad jag förstått inte alltid ätit hundens mat och snott er mat.
Men visst kan det bero på mask. Du får väga honom då och då så du märker förändringar så tidigt det går.
#55 Nej innan han började förändras åt han bara sin kattmat i ungefär samma mängd som nu. Hundmaten har han aldrig rört men så har vår hund inte ätit Orijen jämt heller som vår katt tycks vara förtjust i. Vår mat har han aldrig rört tidigare och nu efter maskmedlet så rör han heller inte det längre vilket jag skrivit. Tiggt mat när vi tex skär kyckling har han alltid gjort dock och gör det än.
Trodde han åt mindre mängd än den han äter idag. Men då verkar ju allt gå tillbaka. Skönt! 🙂
#57 Jag är dålig på att förklara saker ibland… Min hjärna är gröt pga all värk i kroppen så du får ursäkta om det blivit rörigt. :) När han var ungkatt åt han väll runt 50-60gram RC torrfoder. När vi börja med Bozita åt han en halv tetra om dagen. Sen ökades hans aptit ett tag sen till en hel tetra + allt annat han snodde. Plus över 100gram torrfoder. Med maskmedlet sen föll han tillbaka på en halv tetra och 80gram Orijen de dagar han vill ha torrfodret. Tror skarpt det var mask som var boven men jag kontrollerar hans matåtgång noga fortfarande utifall att.