Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 820 ggr
Zorbaaa
0

Magsjuka, men nu bajsar dom inte

Mina katter fick nån form av magsjuka i torsdags/fredags, blev lösa i magen.
Fastade dem ett dygn var (de blev sjuka med ett dygns mellanrum) och sen i fredags/lördags har de ätit diarsanyl två gånger om dagen och 1 tsk torsk 5-6 gånger om dagen.

Men dom kommer inte igång å bajsar! Drygt 4 dygn sen nu,
de bajsade senast fredag kväll.
Igår började jag ge dem mer torsk, 2 tsk per giva och idag har jag gett dem 1-2 msk per giva+ 10 torrfoderbitar var.
Är nojjig att dom fått förstoppning ist, eller brukar det ta såhär lång tid? Bör jag öka på fiskmängd/torrfoder mer?

De skriker efter mat typ hela tiden.
Dricker bra.
Har börjat trappa ur diarsanyl (vet inte om det behövs egentligen men)

Caifig
0

När de får rent kött så minskar avföringsmängden något enormt då kroppen kan ta tillvara på så mycket mer än från blötmat och torrfoder. Att de skulle bli hårda i magen av att endast äta torsk låter väldigt osannolikt, så jag hade börjat ge dem mer mat så magen kan komma igång ordentligt.

Jag hade också gått över från torsken till blötmat då det är mer lika i sammansättningen än torsk och torrfoder, vilket minskar risken för mer problem med magen. Sen hade jag fortsatt på enbart blötmat, då

katter inte behöver/bör äta torrfoder överhuvudtaget :)

Zorbaaa
0

Ok det visste jag inte, då borde det ju va lugnt!

En av katterna har lite svårt för blötmat och har blitt dålig av det förut så det tänker jag inte exprimentera med.

Caifig
0

Det är självklart upp till dig, men blötmat slår allt torrfoder när det gäller vad som är bäst Framförallt pga att det innehåller så mycket mer vätska = förebygger och minskar risken för många njur- och urinvägsproblem.

Av egen erfarenhet så blev mina dåliga i magen pga blötmat när de samtidigt fick torrfoder. Nu när de endast får rå mat och ibland blötmat när matte har varit lite lat, så går det numera hur bra som helst.

Zorbaaa
0

absolut det vet jag, men jag har en katt med ibd och han är känslig för blötmat. har äntligen hittat ett foder han fungerar på och tänker därför inte exprimentera mer.

Caifig
0

Usch nä då förstår jag! :) Men kör på med att ge lite mer mat eftersom deras magar verkar fungera fint nu.

annzoo
0

Jag hade ökat torrfodermängden och fasat ut fisken. Det är heller inge bra att låta de gå på "svältkost" länge då de kan orsaka fettlever.

Zorbaaa
0

Sant. Dom har ätit både och i två dar, imorse fick dom kanske 1 msk torrisar var och kommer få det 3 ggr till idag. Är det för tidigt att låta dom bara käka torrisar imorrn tro? Den ena bajsa igår :D Fin fast korv!

Caifig
0

#7 Det märks snabbt om magen gör uppror, så fungerar det fint idag ska det inte vara några problem att ge torrfoder imorgon.