Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 567 ggr
MichelleLindh
0

Mitt i stan bland tåg och trafik..

Hur tycker ni man ska bo om man släpper ut sin katt? 
När jag har hälsat på min farmor så ser jag ofta en jättefin liten svart katt. Den ser ung ut men är nog liten till växten också. Min farmor bor på ringen kallas det för i Borlänge. Det är en jättestor lägenhetsbyggnad som ligger i stan och på framsidan är det massa trafikerade vägar, baksidan är det en park och husområde. Men det är alltid framsidan jag ser katten på. Och där är det en parkering, och över vägen är det en gymnasie skola. Och som sagt ligger det i stan så det är massa vägar och bilar som åker konstant där. I princip aldrig tomt eller lugnt. Ligger även ett tåg spår där. 

Jag skulle nog aldrig våga släppa ut mina katter där när det åker hundratals bilar där i timmen säkert. Det låter hela tiden och går ofta tåg där. Tycker lite synd om katten. Dessutom så borde det vara svårt att ta sig in. Finns runt 5 portar och lgh byggnaden är banan formad och när den väl tagit sig in där finns det fem våningar och jääättemånga dörrar så byggnaden är enorm.

/ Michelle 

MichelleLindh
0

Kan också tillägga att katten var kelig och gosig. Strök sig mot mina ben och stångades osv. Vet inte om det är bra med en orädd och social katt mitt i stan då den kanske inte blir rädd för bilarna

/ Michelle 

gulzebra
0

På landet i stort sett utan grannar. I vissa fall möjligen villaområde beroende på katten och området men jag är skeptisk även till det.

Men herrejävlagud, hur tänker man om man släpper ut en katt vid Ringen av alla ställen?! Jag bor på Jax själv (relativt naturnära radhusområde i samma kommun för de som inte känner till det) och kan väl inte påstå att jag är speciellt förtjust i att det ränner utekatter här heller. Men Ringen, då är det illa. Ffa trafiken där är ju rätt ordentligt livsfarlig - det är ju svårt ens som människa att ta sig över vägen välbehållen där, minns att jag brukade ta en omväg via OKQ8 för att undvika den värsta trafiken när jag skulle till en kompis som bodde där när jag var typ 12 eller nåt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MichelleLindh
0

Ja min mamma bor på jax och jag brukar se rätt många utekatter där också. 

Ja jag tycker synd om katten :/ Vet att det bor en farbror där med katt men han går ut med sin katt i koppel och går runt iallafall. 

Och jag har aldrig sett den inne utan den springer runt på parkeringen och parkeringen ligger ju kanske fem meter från bilvägen! :s

/ Michelle 

gulzebra
0

#3: Ja det kryllar av de här. Har hänt mer än en gång att jag dragit upp persiennerna på morgonen och mötts av en stirrande katt på utebordet… Och inte fullt så lätt att schasa bort heller med en nyfiken kattunge som ville kolla på andra sidan altandörren så fort man öppnade. Tack gode gud för innätad altan numera, ingen främmande katt på bordet och ingen egen förrymd innekatt 😛

Är du säker på att den inte är hemlös då? Personligen är jag så taskig så jag hade glatt plockat in och lämnat till polis. Är den märkt så kan ägaren gott få hämta ut den i tid och otid, är den omärkt så, well… Död katt lider inte till skillnad från en halvt ihjälkörd katt liksom.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Emma--]
1

Jag tycker ju helst inte man ska släppa ut sina husdjur utan uppsikt, men annars ska man bo en bra bit från trafik och helst grannar också. Och dom grannar man har tycker jag även man bör prata med innan. 

Jag förstår tanken bakom utekatter, men jag förstår inte när man bosätter sig i tätbebyggt område och släpper ut.

MichelleLindh
0

Nästa gång jag ser den så ska jag kolla om den är märkt! :) 

Jag skulle nog vara orolig hela tiden om jag släppte ut mina katter. Jag går med dom i sele när jag är ute. :) 
Förra året så höll dom på att bygga vid ringen och då var det en jätte stor grop och kanske 2 eller 3 meter djupt och längst ner på en liten jordhög låg en katt och sov. Visslade på den för jag ville se om den levde när den var stilla. Men då kollade den upp på mig. Jag och min kompis fick upp den där katten efter ett tag för jag hoppade ner och lyfte upp den. Var krångligt men jag ville inte gå därifrån om jag inte visste att den kom upp eftersom det var jord väggar i gropen och jag funderade på om någon kastat ner den där för varför skulle annars en katt hoppa över staketet som omringade gropen och sen rätt ner där? Kan ju gjort det själv också men ..

/ Michelle 

gulzebra
0

#6: Gör så! :)

Ja samma här! Just att aldrig veta om katten mår bra eller ligger halvt ihjälkörd och lider nånstans just detta nu sas, det skulle ta kål på mig. Så det är sele som gäller även här, antingen det eller att hålla sig på innätade altanen.

Wtf O.o Bra att du fick upp den!