Katter iFokus

Katter

Etikett: andra-djur
Läst 6051 ggr
KitoBonito
1

Katt med hund ensamma hemma?

Hej!

Jag har en fundering och undrar hur det funkar för er där ute. Ni som har både hund och katt, lämnar ni dessa ensamma hemma tillsammans? En gång i tiden hade jag kontakt med en kattuppfödare (under den tiden jag själv hade hund och ville skaffa katt) och hon sa att hon aldrig lämnade sina hundar och katter tillsammans. Nu hade hon ju fler katter och fler hundar, men principen kanske är densamma. 

Har det gått bra för er att lämna era katter och hundar tillsammans? Eller gör ni det inte, hur gör ni då?

Skulle en hund och en katt ryka ihop kan det ju bli oerhört allvarligt och båda djuren kan ju skadas och till och med dö i värsta fall.

Även om hunden och katten går ihop till vardags, kan man lita på att de alltid gör det, när man inte är hemma?

Tacksam för svar!

Cazzos
0

Jag tycker att det är okej om man har haft dem tillsammans länge och vet hur de är med varandra, även fast man är där och tittar på. 

Har man höga punkter för katten att komma undan på som hunden inte kan komma åt så ser jag inga problem att lämna dem ensamma hemma, om hunden skulle börja retas. 😉

Jag upplever att i ett katt och hund-förhållande så är det katten som styr. Däremot om katten vandaliserar hunden när man inte är hemma så vet jag inte 🤪

MonicaLagerquist
0

Våra hundar fick vara med våra katter ensamma.

Stolt ägare till tre La permer

Gur4m1
0

Alltid haft hund och katt tillsammans ensam när man åkt till skola/jobb osv. För kattens del kan dne ju oftast ta sig undan genom att den är  mindre och smidigare, kna hoppa högre osv. Jag skulle vara mer orolig för att hunden kanske får en klo i ögat eller blir riven om katten får för sig något ;)

Ser inga större faror med att lämna en hund med en bekant katt, än två katter tillsammans, man får/bör ändå inte lämna hunden utan uppsikt i allt för många timmar. 

En kattuppfödare ha rju rimligtvist FLERA katter och kanske bara en eller två hundar- så att hon inte lämnar dem tillsammans är nog mer för att hundne ska få lugn och ro än att det är någon större fara att hunden ska löpa amok och slakta alla katter i huset? Sen beror det kanske även på ras och hur hunden och katten kommer överrens, även med ägaren i närheten.

Jag har märkt när "bråk" skett, när allt på kskbordet legat på golvet t.ex, duk, blommor osv. Eller hittat stora hårtussar på golvet (från en katt). Men dessa tecken på bråk har jag aldrig sett när jag haft hund + katt, däremot när jag haft katt + katt som av någon anledning rykt ihop eller kanske busat lite för häftigt? 😭

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Whippetgerbilen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har hund och katt och dom är ensamma hemma varje dag, inga problem. Hunden brukar sova och katten brukar hitta på bus ibland:)

Dogs is my world ♥

Gur4m1
0

#4 åh det där påminde mig om något. Jag tänkte "hur vet ni att hunden sover (katter är ju sjusovarna om något)" och kom ihåg en sak…

Hos oss brukade äldrekatten hoppa upp på diskbänken och kasta ner div smaskigheter (som hunden åt upp) om vi glömt att plocka bort frukost/gårdagens middagsrester osv. Detta hände ibland även när vi var hemma men i ett annat rum.

Pappa kom på när katten satt och kastade ner falukorvsbitarna som han stekt upp till oss för middag, till hunden som tacksamt stod nedanför och tog emot bitarna. Små brusfrön!

Motsättnignarna ellan hund och katt är överdriven i populärkultur ;) Problemet vid första mötet är oftast att hundens och kattens kroppspråk är det mosatta. En höjd tass och viftande svans för enhund- betyder "åh gu så kul att träffas, ska vi leka?"

För en katt betyder det någit i stil med "Akta! -Annars cuttar jag dig!!"

Så ja…självklart kan olyckliga missförstånd uppstå och ägarna bör alltid närvara i början. 

Att tvätta och ligga och mysa är ett språk både katter och hundar förstår.

Scorpio97
1

Vi har en hund och tre katter, som är ensamma hemma tillsammans. Har inte varit några problem. 

Två katter kan ju rent teoretiskt också plötsligt bråka och skada/döda varandra, borde ju vara samma sak?

//Jessie

Sarah-S
0

Jag lämnar aldrig hundar och katter ensamma tillsammans

Skaderisken/dödsfall ökar brutalt när du lägger till en stor hund i ekvationen, och skaderisken för min hund som är mindre än katterna ökar också om något skulle hända

Djur är djur och man vet aldrig vad som kan gå fel. Inte ens hundarna är ensamma tillsammans

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Gur4m1
0

#7 hur gör ni då? :)

Stänger in alla i varsit rum? *nyfiken*

Sarah-S
0

#8 Ja typ så. Ofta är hundarna med oss, annars är de i varsitt rum och katterna lösa i huset

[Thiah]
1

Vi har alltid kunnat lämna hundar med våra katter (hade egen ett tag samt varit hundvakt) så fort de lärt känna varandra. 

Min förra hankatt var betydligt mer elak mot lilla honkatten än var hundarna varit så hon föredrog att busa med hundarna när vi var hemma.

Rafflan
1

Om flocken känns stabil lämnar jag dem ensamma ihop utan problem, är jag dock hundvakt åt en hund och inte känner mig säker på den med katterna så särar jag på dem när jag inte är hemma :)

Sofy
0

Jag lämnar både illern, katterna och hunden ensamma tillsammans. Det går super, brukar filma dom ibland speciellt när hunden ensamhetstränades och jag litar till fullo på min flock.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

KitoBonito
0

Då verkar det ju enligt er vara övervägande lugnt att lämna hund med katt, om de känner varandra väl, och det är ju skönt. Man vill ju ändå att de ska ha varandras sällskap om de är ensamma. :)

Men jag reagerade på något som skrevs, att det skulle vara hunden som "jagade" katten, och att katten kunde hoppa upp någonstans och gömma sig. Det kan den ju göra, men det behöver ju inte alltid vara hunden som (i värsta fall) "vill illa"! En arg/irriterad katt som vill attackera är inget att leka med.. Med sikt på ögon och klor som inte släpper i första taget, det vill man nog aldrig vara med om. 

Förhoppningsvis behöver det ju aldrig hända, och det verkar inte som att det är vanligt att det sker heller, av er som skrivit, men om olyckan skulle vara framme vore det ju fruktansvärt! Något man inte ska oroa sig för i onödan kanske.

Tack för era svar. :)

Whippetgerbilen
0

#5 Min hund är en lataste hund jag någonsin har sett, haha:) Och varje gång jag kommer hem så sover han som en stock.

Dogs is my world ♥

pv60
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra hundar och katter sover tillsammans, inga problem alls.

Gur4m1
0

#13 tyckte det framgick i mit tinlägg att även katten kna jävlas med hunden. Men hunden har helt klart övertaget storleksmässigt oftast. En katt kan göra stor skada men knappast DÖDA en mastiff, borderterrier eller husky- men om en sådna hund fick för sig at tnu ska kattjäveln dö så är det nog ganska kört för den katten om den inte kan komma undan. Men jag tror man märker sådana tendenser mellan dem långt innan man lämnar dem ensamma.

Vi hade en Dalmatiner som attackerade katter väldigt rakt på med hugg, utomhus men aldrig rörde ett hårstrå på våra katter (inte ute heller). De kunde ligga och sova tillsammans i hundkorgen och soffan och om något så visade han väldigt stor respekt för dem- men utomhus, då var han ute efter andra katters blod, väldigt obehagligt.

Han bet dem rakt över ryggen direkt och skulle vara döda nu om man inte gått med honom i koppel (vilket vi självklart alltid gjorde, en sådan hund kan man inte ha lös tycker jag).

Men ja, elakheterna kan komma från båda hållen, och katten är faktiskt mer benägen att retas med hunden än tvärt om, är min erfarenhet.

OneSound
0

Det gick bra när vi hade valp. Men katterna kunde säga ifrån om han var för på och hunden var stor nog att sätta emot om någon av kissarna skulle fått för sig att göra något. Ena var världens snällaste katt och andra brydde sig inte nämnvärt om hunden.

Dock vill jag höja varningens tecken för väldigt små valpar i stuk med Chihuahua. Katter är rovdjur som inte sällan är skickliga jägare och kan se allt som är litet som potentiella byten. En jobbarkompis till min pappa fick erfara det den hårda vägen när allt han fann en dag efter hunden var svansen…

Aut viam inveniam aut faciam

Novelia
0

Min katt är min hunds sällskap när vi är borta. Har funkat även när vi hade två katter :-)

I have no sympathy for people without empathy

fredricakarlsson
0

Vi har alla våra djur tillsammans. Katterna kan gå upp eller hoppa upp i fönster stolar eller annat som inte hunden kan.

Fridaaaa
0

På sommaren och våren brukar katterna få vara ute när vi åker iväg om det inte är skitväder vill säga, Vintertid är de inne, fungerar helbra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
1

Jag har en cocker spaniel och två katter. Dom är ungefär jämnstora (även om hunden är lite större men väger några kilo mer). Inga problem att lämna dom ensamna ihop, även om det sker väldigt sällan då hunden följer med mig överallt förutom när jag åker och handlar tex, dit hon inte kan följa med.

Jag ser till att det inte finns något ätbart framme, då ena katter och hunden är väldigt matgalna och katter drar iväg sin mat (stora köttbitar med/utan ben) ut i hallen för att kasta omkring den där och äta den. Det resulterar i att hunden tar maten och antingen sväljer den hel eller går o lägger sig någonstans och tuggar i den. Hunden vaktar ätbara saker väldigt mycket så jag vill inte riskera att hon skadar någon av katterna.

Ibland händer det att hunden tagit någon av katternas leksaker och vaktar lite extra, då brukar jag försöka ta bort den grejen så är det lugnt sen. :)

Mvh Linn

Novelia
0

Kan tillägga att min hund väger 55 kg mer än katten och det är katten som bestämmer här hema :-)

I have no sympathy for people without empathy

Sarah-S
0

#22 Det är mycket möjligt men om hunden en dag skulle bestämma sig för att säga ifrån till katten så kan även ett varningsbett från 55kg hund vara dödligt