Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1455 ggr
[nettaahs]
1

Har ni också en ''inspektör'' hemma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni också en inspektör hemma? 😉
En av våra katter, Zingo, ska Alltid inspektera!
Till exempel när vi byggde en kattställning så skulle han jämt kolla så att allting var byggt rätt 😉 (Självklart var det ju inte så, han var ju bara nyfiken, men det ser så kul ut och vi brukar skoja om att ''här kommer bygginspektören!'').
Även när vi tagit hem nya möbler så letar han konstruktionsfel och kan tillbringa hela eftermiddagen till att inspektera.. :)

Och han blir Alltid kissnödig just när man rensar lådorna 😉Det är en evig kamp att rensa klumparna när en katt ska komma och lukta och inspektera! Och när man är klar så ska han alltid kissa i den ena och bajsa i den andra, kanske för att kolla om lådorna fortfarande är funktionsdugliga 👍

Har ni några inspektörer i erat hem? 😃

jnielsen
1

Javisst! Två stycken, Pojken och Nina. De ska provsitta, provligga, provlukta, provsmaka, provtitta och vara mitt i alltihopa!

soundtrack
2

Jajamänsan, båda två älskar att vara med och "vara i vägen" vad det än gäller. Favoritsysselsättningarna är att hjälpa till att bädda och stryka tvätt. Känner även igen det där med lådrensningen, min ena kille ska alltid gå på toa just precis när jag rensar.

[nettaahs]
0

Haha ja, bädda sängen är en upplevelse här hemma också med en som ska gömma sig under lakanen, en ska busa och röra till allt och en lägger sig MITT I allt för att nu är det gos stund tydligen! 😃

soundtrack
1

#3 Mina herrar blir överlyckliga så fort dom ser att det är renbäddning på G, det är tydligen det roligaste som finns!

[SueHn]
0

Ett par av mina hankatter som uppnått pensionsåldern med råge markerar ibland revir. Lilla Kurran tycker inte om sådana fasoner så hon går alltid till revirmarkeringarna och krafsar tills jag torkat bort dem.

SannnaH
0

Plantera och vattna blommor är mycket populärt hemma hos oss! Och öppna paket, och läsa böcker, och laga mat och sy och.. Ja tydligen så är det mesta vi gör tydligen i behov av 'experthjälp' :P

Lys
1

Alla mina katter(vi har nu 2 men vår första katt också)älskar att inspektera när matte ta dusch.
De tycker att tvåbentas konstiga vanor med vattnet(blötta sig från huvet till tå och säger "Åh gud va' skönt!" ) måste inspekteras.

[Thiah]
1

Ella brukar passa på att kissa i lådan samtidigt som jag rensar vilket är lite bökigt för mig. Hon verkar mest gilla sällskapet ;)

Lol V Stein
4

Ja, absolut. Vi kallar henne lite ironiskt för hjälpkatt. Typ, "åh nej, nu kommer hjälpkatt och hjälper mig att montera". Saker som hjälpkatt hjälper till med här hemma: bädda, hänga tvätt, stoppa tvätt i tvättmaskinen, alla bygg- och monteringsprojekt, vid flytt av möbler, städning av hamsterburen, när skåp öppnas, när någon badar, när någon använder datorn, vid matlagning, vid skurning av golvet, vid studier (sitta på litteraturen), vid utskrivning av papper ur skrivaren samt uppackning av varor. 

Sen har hon hittat på några alldeles egna arbetsuppgifter som hon utför självständigt. Dessa innefattar bla att slicka på alla växter vi har så de inte blir dammiga och äta upp torra blad samt att sitta på posten när den ligger på hallmattan.

Jag vet inte hur vi klarade oss innan hjälpkatt kom in i våra liv.😃

Omie91
1

Jo, vi har också en liten inspektör här hemma. Vi brukar kalla honom för "the Lord" för att han alltid ska se så högfärdig ut och vara med överallt. 😉 Det där med kattlådorna känner jag allt igen! Och när jag slår in presenter ska han sitta och titta på. Gärna tassa på pennorna så att matte inte hittar dem också.

"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens

“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens

MrsGoldfire
0

Min gamla inspektör (lever inte längre) följde mig gärna utomhus i trädgårdsarbetet och hade en favoritplats högt uppe i ett äppelträd för bästa övervakning….

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…

OberonsMatte
4

Min främsta inspektör är Oberon. Nyfiken i en strut och måste alltid vara med på ett hörn när man gör något t.ex. rensar kattlådor, plockar i och ur diskmaskinen (och plockar ur Oberon), sorterar papper (och flyttar på Oberon som ligger på dem) eller sorterar tvätt i ikeakassar (och lyfter ur Oberon ur desamma), bäddar rent i sängen (och flyttar på Oberon som ligger under eller hänger i lakanen)… ja, listan kan göras lång.

En annan sak som alltid måste inspekteras är när jag häller ut vatten i köksvasken. Vattenvirvlarna och luftbubblorna är oerhört intressanta och måste inspekteras varje gång. Eftersom det tar lite tid för en raggis att ta sig upp på diskbänken eftersom han varje gång måste ta den lite omständliga vägen via köksstol och köksbord, måste jag hälla några extra gånger för hans skull så att han inte missar sin inspektion.

Sajtvärd Katter iFokus

Gur4m1
1

HAde en katt som alltid kom och gjorde ljud (inte jamande, me r"Mrrrh!!!" mggggggrrr!") och det var alltid nrä den mycket yngre, buskatten var i fartne emd något. Det var allt från att kattungen klättrat upp i gardinerna eller att han smygit upp på diskbänken- så kom äldre katten til mig och "mrrh!! mrrrhh" och sprang in i rummet där kattungne var på gång med hyss!

Samma ska direkt matskål eller vattenskål behövde fyllaspå, eller om kattsanden inte var ren nog. Väldigt praktiskt när katten säger till ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

OberonsMatte
1

#13 Även Oberon ser det som sin uppgift att hålla koll på yngsta katten som hittar på bus eller beter sig olämpligt ibland enligt Oberon. Särskilt när vi är ute har han fullt sjå att hålla reda på honom. Oberon ropar och springer och hämtar honom när Ruben börjar bege sig iväg på egna äventyr. När Ruben försökte skrämma iväg Oberons grannkattkompis en gång fick han bassning av Oberon efteråt som tog ett dominansgrepp i nacken på honom för att sätta honom på plats. Dominansgreppet används också när Ruben inte "lyssnar" när Oberon försöker ropa tillbaka honom. När jag ropar på Ruben (eller någon av de andra katterna) sätter sig Oberon brevid mig och ropar allt vad han kan han också… det ser nog lite roligt ut.

Oberon tycker nog att det är lite arbetsamt att vara ute ibland eftersom han gillar att ha kontroll och inte har den pondus i gruppen att de andra katterna lyder honom. Inomhus behöver han aldrig ropa eftersom han vet var han har dem, så där kan han släppa lite på den biten iallafall.

Sajtvärd Katter iFokus

[nettaahs]
0

Hahah, tur dom är söta iallafall 😃