Vanligt att honor söker upp hanar?
Detta hände för många år sedan men jag har funderat över det ibland och är nyfiken på om någon annan uppmärksammat eller hört talas om det här fenomenet?
På en gård i närheten fanns en okastrerad hankatt. De första åren försvann han iväg på långa frierier om våren ungefär som man kan vänta sig av en sådan. Men efter några år började han hålla sig mer och mer hemma. Istället började det dyka upp honkatter i omgivningarna vid samma tid. Från början kunde det vara 2-3 olika men en tycktes alltid avgå med segern och höll sig sedan i hans närhet under ibland flera veckor. Det verkade oftast vara den största och tuffaste honan som blev kvar så man fick intrycket att hon körde bort de andra. Alltså mer ett klassiskt hankattsbeteende.
Jag har läst en hel del om katter men aldrig träffat på någon beskrivning av detta. Så det vore intressant att höra om någon därute känner igen det (kanske från sin barndom när det var vanligare med okastrerade katter som sprang runt hej vilt bland gårdarna).
Varför skulle det vara mer hankattsbeteende att söka upp en partner? Hankatter har generellt större revir (går längre från hemmet/matplatsen) men både okastrerade honor och hanar går på friarstråt :)
Det låter logiskt som du skriver. Kan bara inte påminna mig att jag sett eller hört det här fenomenet diskuteras i t ex kattböcker eller naturprogram. Där ligger tonvikten på hanarna, kanske av slentrian ("traditionella könsroller" och allt det där…) eller för att beteendet blir tydligare hos hanarna med sina större revir.
haha, ja det är faktiskt en klassisk "naturprograms-retorik" att applicera traditionella mänskliga könsroller på djurriket. Ibland stämmer det såklart, men inte alltid.
Kul att höra mer om hur katter beter sig utomhus :) Nu är mina katter innekatter, men den ene var ute ett tag och det hade varit kul att veta vad han hade för sig då..
Såg du det brittiska programmet där de hade hängt små kameror i några katters halsband innan de gick ut så man kunde se vad de gjorde på dagarna (och nätterna)? Det verkade väldigt intressant. Jag missade det tyvärr och glömde bort det sen men det ligger kanske kvar på SVT play, får nog kolla.