Hoppar på dörren
Jag har en liten Kattsand här hemma som alltid vill vara på mitt rum, men tyvärr går det inte eftersom jag har mina gerbiler där. Men för henne är inte en stängd dörr något problem utan hon hoppar på handtaget tills hon kommer in. Detta är extremt jobbigt och gör att jag inte kan sova (som nu..) Vad kan man göra åt detta problem? Att hon får vara på mitt rum kommer inte att gå.

vi var tvunga att vända dörrhandtaget uppåt för att undvika att katterna tog sig in i rum de inte fick vara inne i.
#1 Det skulle nog gå men tror inte vi får vända på handtaget efersim vi bor i hyreslägenhet. Sen så hoppar hon endå, även fast hon inte kan komma in.
Varför vill hon så gärna komma in? Gäller det alla stänga dörrar eller är det bara sovrummet? Tänker att hon får någon slags belöning när hon kommer in i rummet?
#2 det är ingen åverkan på en hyreslägenhet att vända på handtaget. Jag vet flera som vänt på dessa och vänder tillbaka dem då de flyttat.
Vänd handtaget eller ha dörren låst jämt. Eller ge henne fri tillgång på rummet om nätterna om de är endast å hon hoppar på handtaget för du har väl inte gerbilerna lösa?
Somsagt, ett omvänt handtag skulle inte stoppa henne från att hoppa. även när jag låser dörren hoppar hon. Vi vill dock inte låsa under natten eftersom det kan vara ganska farligt om det skulle börja brinna tex.
Hon hoppar på burarna och skrämmer dom, så att han får vara på mitt rum är ingen lösning 😐
Det kommer ju ta ett tag innan hon inser att hon inte tar sig in längre. Men eftersom hon har hoppat på handtaget och tagit sig in så vet hon att det går och därför fortsätter hon, hennes beteende har lönat sig. Om jag hade det problemet skulle jag ha vänt på handtaget men även ställt en stol vid dörren så hon inte håller på och hoppar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Vi bodde också i hyreslägenhet, det är bara att vända upp handtagen, inga problem. Bara vända tillbaka dem igen då ni flyttar. Hon kommer sluta hoppa då hon inser att det inte är lönt, annars finns det inget annat sätt att stoppa henne på nu då hon har lärt sig hur det funkar.
Köp ett barnsäkerhets-kit. Det finns spärrar att sätta på dörrar, vi har det på skafferiet och vaskskåpet med sopor för att hålla katten ute…
Vi vände också upp handtagen i en hyreslägenhet pga en katt som öppnade dörrar. Jobbigare dock att han även kunde öppna ytterdörren.. :P

#9 kunde våran göra med, någon hade glömt att låsa en gång, så jag hittade våra tre katter i trapphuset…