Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 5675 ggr
Bine93
0

Jamar i transportburen.. Hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Selma har åkt bil/buss i transportburen två gånger hittills och varje gång jamar hon och "beklagar sig" väldigt högljutt. Första gången när jag hämtade henne kan jag förstå det, då hon togs ifrån hennes hem. Men när hon skulle vaccineras andra gången jamade hon från den stunden jag stängde transportburen tills vi kom till veterinären. 

Som tur är var bussresan bara ca 10 minuter och 5 min gångväg till veterinären. När vi kom in där var det så mycket andra djur att hon var tyst. Hon protesterade lite påvägen hem men inte alls lika mycket som påvägen dit. 

Det är lite jobbigt tycker jag när hon jamar så, det låter ju som om jag gjort något jättehemskt med henne… 

Zigge var tyst när jag hämtade honom, sa inget på varken tåg eller bussresan. Jag har släkt i Lidköping som ligger ca 4-5 timmar bort med bil och vill kunna ta med mina katter när jag reser dit. Kan man vänja henne vid transportburen eller bilresor på något sätt? Så att hon inte skriker/jamar så? 
Förhoppningsvis kommer jag kunna åka med pappa upp, alltså med bil. Men om det vore så att det inte går skulle jag vilja kunna ta tåget också. Och ta tåget med Selma skrikandes/jamandes i transportburen känns inte optimalt. 

Kan tillägga att jag har transportburen framme utan galler så de kan ligga i den och hoppa på den osv. 

http://www.petsonline.se/hund/burar/bilburar/gulliver-iata-transportbur-1/

En sånhär transportbur har jag. Hittills bara en men ska köpa en i samma storlek till Zigge också. Har hittills bara behövt transportera en åt gången.

Så tips på hur man kan göra mottages tacksamt 🙂 Kan tilläggas att jag brukar försöka ignorera henne när hon jamar så, vill inte på något sätt visa att det är ett okej beteende.

[SueHn]
9

Mycket vanligt!

För länge sedan hade jag en siames som beklagade sig oerhört när han måste vara i sin korg med lock under resor. En gång när jag stod med katten i sin korg i taxikön vid Stockholms C fick jag skäll av en kvinna. Hon ansåg att det var oansvarigt av mig att ha ett spädbarn i en korg på detta sätt. Jag försökte förklara att det var en katt men hon trodde mig inte för hon hörde minsann att det var ett litet barn. När övriga i kön började visa sin munterhet gick hon därifrån.

Cazzos
0

#1 Hahaha! 😂

TS, det är bra att du låter transportburen stå framme så att de är vana vid dem. Hur mycket är Selma i den när den står framme?

Bine93
1

#1 Usch då, det kan inte vart speciellt roligt… 😛

#2 Inte jättemycket. Vet att hon sov i den lite ibörjan och så. Men numera sitter de mest på den eller om det ligger en leksak i den som de vill åt går de in men annars vistas de ganska sällan i.

Cazzos
0

#3 Du kanske skulle kunna testa att leka med katterna genom transportburens hål, t.ex. med en vippa eller snöre. Eller kanske t.o.m. börja klickerträna för att hon går in där självmant (eller att du lockar in henne). Få henne att tänka att transportbur = bekvämlighet och skoj 😃

OberonsMatte
4

Mina katter älskar sina transportburar (som alltid står framme), men när de måste åka iväg någonstans i dem är det ofta en klagosång utan motstycke därifrån. Enda gången katterna var knäpptysta i sina burar var när de åkte med mina föräldrar - utan mig…😃

Sajtvärd Katter iFokus

Niiinah92
1

Min honkatt jamar väldigt mycket i transporten när hon reser själv, reser min hankatt med henne är hon tyst. För henne handlar det om trygghet. 

En sak som hjälpt henne jättemkt med att kunna resa själv är att ha buren täckt med en filt eller handduk så hon inte kan se ut, då blir hon lugn och somnar i transportburen, den blir mycket tryggare för henne. Helt knäpptyst är hon såklart inte hela tiden, vid buss-och tågbyten kan hon jama lite grann men under själva resorna sover hon.  Ett tips bara 🙂

Bine93
0

#6 okej, reser båda i samma transportbur då eller i olika?

Okej ska absolut testas med att täcka över den 🙂

Niiinah92
0

#7 De reste i samma bur, nu är de dock förstora för det så jag får finna en annan lösning snarast till nästa gång vi måste ta bussen och tåget.

Bine93
0

#8 okej :/ Jo Zigge är ju en rejäl kisse redan, han fick bra plats i transportburen jag har men Selma skulle inte rymmas i samma.

LisaKanin
3

Jag har precis samma problem. Mina två fd katter jamade oavbrutet och lät som om man höll på att mörda dem minst från det man stängde transportburen tills man var framme. Minns en tågresa på 1 timme, vilka mördande blickar jag fick av mina medpassagerare haha… 😃Har nu skaffat en katt igen och den verkar vara exakt likadan. Går in i transportburen självmant, inga problem, men så fort han märker att han inte kan komma ut börjar "de mördar mig hjäääääälp"- jamandet. Oavbrutet tills man är framme och öppnar.

Bine93
0

#10 Haha ojdå 😛

Bine93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

La ett gammalt lakan över transportburen, helt plötsligt tycker båda men framför allt mest Zigge (svarta) att buren är jättemysig att sova i :P.

Har läst i gamla trådar att feliwayspray i buren kanske kan underlätta, någon som har erfarenhet av detta?
Kan en feliway i uttag underlätta efter resan? De kommer bo med mig förmodligen hos mormor. Tänkte att feliway i uttaget kanske hjälpt att få dem acceptera/bo in sig? Kommer väl inte vara borta alltför länge för jag gillar inte själv att vara där men 1-2 veckor. Iallafall hjälpa Zigge, Selma är såpass nyfiken.

Letar runt efter info om att resa med katter och så :).

LisaKanin
0

Jag har nu köpt en sån här, kommer testas inom snar framtid. Hoppas på att den ska minska jamandet åtminstone i bilen.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattselar/251086

JontaK
0

Visar katten upp några andra stresssymptom i buren förutom jamandet?

Mina katter skriker som dårar så fort jag stänger in dem i burarna men i samma sekund jag startar bilen blir de tysta. Jag var mycket noga med att ta med dem i bur när de var små, bara till positiva platser till en början så katterna förstod att transportbur är lika med något bra.

Men som sagt, båda två skriker fortfarande i sina burar trots att de för övrigt är lugna och ligger ner.

Bine93
0

#14 Hon rör sig lite i buren och försöker sticka ut tassarna genom sidorna. Typ försöker ta sig ut. Men har som inte åkt några längre resor så vet inte om hon skulle lugna sig.

Niiinah92
0

#14 hehe jag försökte med träna upp så när min hankatt var liten och visst han jamar inte men fast vi i princip bara varit på positiva ställen så blir han en octopussy när han ska in i transporten 😂 Troligen pga att han av någon anledning hatar att vara instängd.

Bine93
0

#16 jo Selma gillar inte heller att vara instängd. Därför funderade jag på om feliway kanske kunde lugna henne? Har dock aldrig använt det 🙂

Niiinah92
0

#17 ja det tror jag kan vara till bra hjälp, har dock själv aldrig testat så vet inte vilken som är bäst.

[SueHn]
0

Är det inte att göra lite för stor affär om en kortare transport av katten. Visserligen har ja gen katta som hyperventikerar om jag placerar henne i en bur som jag sedan sätter i bilen men hon behöver aldrig åka mer än till veterinären och det har inte behövts mer än tre gånger på 10 år.

Men det går att åka långt med en katt också utan större problem. Jag har rest med en katt i bortåt 20 timmar en gång utan några problem alls.

LisaKanin
2

#19 Vi har tex släkt på annan ort som vi besöker ofta och det tar "bara" ungefär 1,5 timmar att ta sig dit med bil eller tåg, men en konstant vrålande katt i 1,5 timmar är faktiskt en plåga. Kan knappast vara särskilt kul för katten heller. Så man vill gärna komma på något sätt att få dem att bli lugnare och sluta vråla.

Bine93
0

#20 jo man vill ju det… 4-5 timmars vrålande om hon inte lugnar ner sig är ju ganska jobbigt.. Jag tyckte en kvarts bussresa var jobbig… 

Jag får väl pröva feliway och täcka över buren. Vet inte riktigt vad jag ska pröva annars.

När jag åkte bil med Selma och buren spände jag fast den i säkerhetsbältet i backsätet, för den har ju sådana där speciella spår för det. Men när jag skulle möta upp och hämta Zigge hade hon Zigge och hans syster i varsin bur i bagageluckan. Burarna var lite snett vända mot varandra så de kunde se varandra och så. 

Det fick mig fundera på hur ska man ha en transportbur i bilen egentligen? 
Är det inte risk för att de flänger omkring om de står i bagageutrymmet?

LisaKanin
0

#21 Jag har också funderat på vad som eg är lagligt med katt i bil. Vet inte om ett sånt där säkerhetsbälte jag köpt är lagligt. Men jag tror att man i första hand tänker på att katten inte ska klättra omkring och störa föraren och man tar nog inte hänsyn till kattens säkerhet så jag tror man får ha buren var man vill.

Jag funderar också på om man ska testa en stor hundbur för bakluckan, det kanske får dem att känna sig mindre instängda. Fast då får man ju inte plats med sina grejer… haha.

[SueHn]
0

# 20 Jag tänkte mest på transporter som varar en kvart. Är det fråga om timmar är det förstås bra om man kan hitta på något sätt minska jamandet.

När jag åkt tåg med katt har jag haft koppel på katten och när vi kommit på plats, har jag tagit ut katten ur buren så att den har kunnat sitta i knäet på mig. I en bil är ju inte det så bra.

silversol35
0

#21 När jag kör bil med mina, sätter jag dem i baksätet, vända mot varandra och sätter fast burarna med säkerhetsbältet.

[SueHn]
0

Det finns minimimått för burar som man ska en katt i. Måtten är ungefär 35 cm x 45 cm x 30 cm men kolla i Jordbruksverkets författningssamling.

LisaKanin
0

Nu har jag testat säkerhetsbältet under en ca 1,5 timmar lång bilresa. Det blev nog extra stressigt för honom eftersom han inte är seltränad och vi satte på selen först ca 1 timme innan vi skulle åka, men jag tyckte det gick riktigt bra. Även om han jamade och protesterade och försökte hoppa hit och dit i början trots att han satt fast kändes det bättre att kunna ha honom i famnen och klappa och kunna få bättre kontakt med honom än genom en bur. Så fick han lite godis emellanåt och jag försökte visa att vi människor ju också satt fast 🙂och att det var okej att sitta fast en stund. Så efter ett tag gav han sig faktiskt och somnade i sätet. Av 1,5 timme jamade han ca en halvtimme. Mycket bättre än med mina förra katter som ju bokstavligen aldrig slutade jama i transportburarna.

Så jag ger definitivt säkerhetsbältet bra betyg! Nu ska vi åka hem igen i övermorgon samma sträcka, får se om det går ännu bättre.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattselar/251086

Bine93
0

#26 vet inte om en sådan skulle funka för mig.. Den ena katten är fortfarande lite skygg så sätta på honom ens en sele är uteslutet. Och tror inte Selma skulle sitta still i en sådan :P 

Det är svårt för mig att vänja dem också eftersom jag inte har körkort. Kan ju testa med Selma annars kanske man skulle kunna ha sele på henne och ha henne i knät iallafall en liten stund i bilen.. Svårt att veta när man inte kan testa.

LisaKanin
0

#27 jag har inte heller körkort. Mannen kör 🙂. Nej det är ju olika, funkar säkert inte för alla. Men jag tror att om man började träna med säkerhetsbälte redan med en liten kattunge så skulle det kunna fungera jättebra! Tänk vad skönt att slippa stänga in katten i en bur och kunna ge dem en matbit eller en slurk vatten enkelt under resan, och sitta och gosa också 👍. Nu sitter jag och dottern på var sin sida om katten, hur en katt skulle klara sig själv i baksätet vet jag ej om den inte är ordentligt tränad att resa så.

darkness
0

Torkel älskar att vara i transportburen här hemma, men när vi skulle till vetten och kastrera så jamade han hela vägen i bilen. Men så fort jag stängde av motorn blev han tyst. Väl inne i väntrummet så pep han en gång när en annan katt jamade. 

Sen när vi satte oss i bilen och startade den så började han jama och beklaga sig tills vi kom hem och motorn stängdes av. 

Torsten var tyst hela tiden :)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig