Är han redo för utsläpp nu?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej alla entusiaster! Joppe, vårt nya tillskott i familjen har nu fått lära känna nya hemmet och vår befintliga katt Charlie i en veckas tid nu, och det mesta går utmärkt! Dom delar på allt utom maten och har börjat leka med varandra, dock med lite reservationer fortfarande men det går stadigt framåt. Har även varit ut på promenader i koppel 2 ggr, och båda tillfällena drog han in mot huset när vi närmade oss det! Och när väl dörren öppnades så satt han raketfart med koppel och allt in till hans favoritställe vid fönstret i vardagsrummet. Joppe är kastrerad precis som Charlie, och är jämngamla. Vi bor på landet och det finns ingen farlig bilväg i närområdet. Nu till frågan, KAN jag släppa honom nu? -Vad tycker ni? :)
Om du haft katten i en veckas tid så kan du inte släppa ut den. Är det en kattunge eller vuxen katt och är den kastrerad, vaccinerad och id-märkt?
Han är 2 år och 6 månader, kastrerad, vaccinerad och IDmärkt!
När är tiden mogen anser du då?
Han bör vara inomhus i minst 3-4 veckor om du måste släppa ut honom och så ska han var utomhus med sällskap först så att han vet var han är. Dessutom inte vara utomhus nattetid.
Va olika svar jag får, min Charlie var endast inne i 6 dagar, sen kunde han gå in och ut som han ville (via kattluckan) och det gick hur bra som helst! :)
3-4 veckor låter väldigt överbeskyddande..
Gör det du tycker känns rätt, du känner ju av hur katten beter sig. Mina katter har fått vara inne några dagar både när de kommit till mig och efter flytt och sen har jag låtit det stå öppet så de kan gå in och ut som de vill. Aldrig varit några problem.
Medarbetare på Utekatter iFokus
Tre, fyra veckor tycker nog jag också för att vara på den säkra sidan och när du släpper ut den se då till att du är ute medan katten är ute i början.
Välj en dag när det inte är så kallt så att du kan ha dörren på glänt för att katten ska kunna gå in så fort den vill. Välj också en lördag så att du är hemma i två dagar om den skulle råka dra iväg.
Oj tre till fyra veckor!? Jag har just flyttat med Simba och tänkte hålla honom inne i 2 veckor och sedan se om jag tycker tiden är mogen för honom att gå ut. Har hört 2 veckor av många andra så nu blev jag också paff!
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
Det beror på hur rädda ni är om era katter.
Tja du….Utegångsförbud till midsommar om det så krävs! Bättre för länge än för kort. Får hålla honom instängd lite längre om det ser ut att behövas. Inte bara mitt utan även sambons beslut så jag får ta det med honom men jag håller gärna honom inne lite längre för säkerhets skull ^_^ Menade mest att jag inte hört att det var så lång tid rekomendationerna var
För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?
Okej, då håller jag Joppe inomhus i 14 år..sedan i koppel i ytterligare ett par år, minst. Sen KANSKE han får gå ut med målsmans underskrift. Blir det bra?
;)
Ha ha ingen kan ju säga att du inte bryr dig om din katt i alla fall ^_^ Simbas utegångsförbud är nu förlängt till minst 3 veckor sen beror det på hur katten beter sig. Han har bara flyttat 1km från sitt förra hem så risken att en fullvuxen katt går hem igen när den flyttar så kort bit är ju rätt stor tänker jag :)
NU har jag kollat runt på andra forum på nätet som disskuterar samma saker, och de allra flesta är eniga om 1-2 veckor och att man då går med katten ut, samt att man har gått i koppel före det! :D
Tack nätet!
Ok kör på ^-^ jag följer rådet jag fick här utfall att
# 13 Det gör du rätt i om du rädd om din katt😃
#14 nu blir jag faktiskt lite stött. Det är andra gången du hintar om att jag eller ta inte skulle vara rädda om våra katter. Jag följer råden här eftersom jag upplever att det är ett bra råd och att det är det bästa för min katt med tanke på den korta flytten MEN jag tror knappast ts är mindre rädd om sin katt när ts bedömer det säkert nog att släppa ut katten efter 2 veckor. Olika katter och olika omständigheter helt enkelt. Hur skulle du som Kattägare uppleva det om jag sade till dig att du borde följa mina råd om du är rädd om din katt? Hör du inte själv hur anklagande det låter? Varför skulle bi inte vara rädda om våra katter? Katter är lika stora individer som Kattägare och jag har mött folk med väldigt skilda åsikter om vad "rädd om en katt" skulle innebära. Allt från den Kattägare som säger att katter som aldrig får gå ut och bara bo i lägenhet lever ett dåligt Kattliv till de ägare som anser att kattägare som låter sina katter gå ut över huvud taget är oansvariga och inte rädda om sina katter. Jag ställer mig neutral till de påståenden men att få höra två gånger att jag eller ts inte skulle vara rädda om våra katter om vi upplever att de är redo att gå ut efter två veckor ser jag som en förolämpning och en anklagelse även om det kanske inte var menat av dig att uttrycka det så. Tyckte bara att du borde veta hur jag upplevde de där kommentarerna.
# 14 Jag ber om ursäkt det var inte så jag menade. Jag menade bara att det var bra att du tog till dig råden då du är rädd om din katt. Såg du inte smileyn bakom?
Min rekommendation är att katten ska ha varit hos dig minimum ett par månader för att den ska förstå att det verkligen är 'hemma'. Sedan kan du börja gå ut med katten i koppel för att efter ytterligare en tid låta den vara utan koppel ute, medan du själv också är ute.
Anledningen till att jag ger dig det rådet är att då har katten fått en anknytning till sitt hem och till dig. OCH du har också fått en chans hur eventuella andra katter beter sig gentemot nykomlingen. Den katt som du redan har har ju redan en relation till revir och andra katter. De har lärt sig hur de ska fördela tid och plats för att undgå skärmytslingar. Nu ska den nya katten också dela detta revir. Har man tur går det utmärkt, har man otur går det inte alls.
En katt som inte har tillräckligt stor anknytning för att känna sig trygg på en plats kommer, om den blir iväg skrämd, att springa rätt fram och den kommer inte att leta sig tillbaka till en plats där den inte har en grundtrygghet.
Medarbetare Hittekatter iFokus
När vi skaffade Lillan var hon inne 1-2 veckor, sedan koppelpromenader i 1-2 veckor. Minns inte exakt faktiskt. Sedan fick hon gå ut när hon ville. Aldrig varit något problem.
Chili släppte vi ut två veckor efter kastreringen, har också funkat fint. Honom har vi gått koppelpromenader med lite då och då ett par månader innan dess.
Jag tror man får känna av sin katt, vad som funkar bra. För oss har detta funkar bra, för andra kanske det passar sämre.
#18 Det är minst lika viktigt att man har full koll på vilka andra katter som finns i området och hur de agerar. Två veckor efter ankomst till ett nytt hem så har katten inte hunnit landa och förstå att den ska stanna för alltid. Dvs du har ingen aning om hur den kommer att reagera i olika situationer. Därför är mitt råd att hellre vara överförsiktig än att släppa katten efter kort tid.
Okej, nu är allt överstökat!!
Dag 4: Promenad i koppel runt huset.
Dag 6: Promenad i koppel runt huset.
Dag 9: Släpper ut katten utan koppel kl 16.30, går med tills han försvinner in under en lada i närheten. Jag går hem och väntar med dörren på glänt. 5 timmar senare kommer han hem kl 21.40.
Dag 10: Släpper ut katten innan jag åker till jobbet kl 07, ställer ut mat på farstubron. Kommer hem från jobbet vid 20-tiden. Han kommer efter att ha kallat på honom från altanen.
FRID OCH FRÖJD!
Och vi behövde ej vänta i 4 veckor som jag misstänkte! ;P
Jag tycker att 3-4 veckor är en bra riktlinje, men allt beror på omständigheter! Man kanske bor flera kilometer från närmsta granne, och man kanske bor granne med förra ägaren. Då blir det ju två olika saker. Dessutom är alla katter mycket olika. En katt kan ha levt som innekatt i 2 år och om den får komma ut i det nya hemmet så är det nytt och lite läskigt - då tyr den sig ju automatiskt till det hem den känner till, vilket är det nya!! Känn era katter och situationer så är det bättre än strikta tider. Men är man osäker så ska man alltid ta det säkra före det osäkra och då är råden man får väldigt bra!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
TS, tiden är kanske inte så viktig, men gå ut med honom i koppel ytterligare några gånger och häng med honom medan han utforskar omgivningen tills han själv bestämmer sig för att gå hem. Om ni har kattlucka, låt honom gå ut och in genom den med koppel några gånger, så ni ser att han har koll på den. Om ni har något gömsle vid trappan eller liknande, där katterna kan vänta på att dörren öppnas, så häng med honom dit och se att han är förtrogen med det. Gå också med honom de första gångerna han går ut ensam. Första lösa promenaden är lämplig att göra när ni kommer att vara hemma ett tag, så det inte finns någon risk att han kommer hem till en stängd dörr och tröttnar på att vänta.
#20 Var kunde katten få värme och skydd för väder och vind under de 13 timmar du var frånvarande? Att ställa ut mat på bron är knappast att se som att den har tillsyn. Litet OT, får ditt inlägg mig att undra varför du ska ha katt öht? Om det är så viktigt att den snabbt kan vara ute och du är borta 13 timmar för att jobba känns det som att katten är till för dig och inte tvärtom, vilket för mig är det naturliga.

#23 reagerar också på det. Hur vågar man egentligen lämna katten så länge ensam?Tänk om något händer? nej jag hade aldrig vågat göra det. Katten är ett tamdjur och klarar inte sig själv. Hur kan man ha koll på sin katt (som man ska ha enligt lag) när man inte är hemma? vad gör katten under tiden? sitter den och fryser och inte får komma in så kommer den välja ett annat hus att gå till.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Skulle ALDRIG släppa ut någon av mina katter och åka i väg och arbeta och komma hem 13 timmar senare. Har du något skydd där katten kan sitta typ en frigolitkartong eller något.
Oj jag reaferade också på det där… lite väl vågat kan man tycka? Simba (som fortfarande har utegångsförbud) har ett isolerat katthus utanför som han kan använda sen. Gillar inte att åka bort när katten är ute såvida det inte bara är en kort stund men ibland (tänker på simbas förra bostad nu) hände ju det att han tog en längre tur och inte var kontaktbar när man skulle iväg och då var det skönt att veta att han hade sitt hus.
Åter till nutiden: Har börjat gå ut med Simba i sele nu. Det tycker han om men han är inte trygg i området än det märks tydligt. allt ska undersökas med en skräckblandad förtjusning och han vandrar iväg rätt planlöst så jag får bära hem honom igen :P han har inte hunnit etablera ett revir här än så därför är inte lägenheten förknippad med hemma riktigt än. tycker det är bra att binda honom i en lång lina ovh öppna dörren så han kan sitta i dörröppningen och bara känna in alla dofter. har märkt att det är det som funkat bäst för Simba för då kan han smita in ifall någon går förbi samtidigt som han kan lukta av alla andra katters doftmarkeringar och själv lämna ett litet meddelande genom att stryka kinden på dessa markeringsgrenar. Han är trygg ute och ser lägenhetensom trygghet så länge dörren står öppen men helt hemma är han inte för är dörren stängd så är han inte längre avslappnad :)