Katter iFokus

Katter

Etiketter: kattstatusdjurskydd
Läst 5242 ggr
Jenna_Nord
20

Råd, hur går jag tillväga?

Jag ska ta det så kort jag kan…

Min granne har sedan i höst flyttat ur sitt hus då hon inte hade råd med el/värme, men hon äger fortfarande själva huset. Kvar har hon lämnat sina katter. Vi trodde att hon hade tagit dom med sig, men igår såg min andra granne att där satt en katt vid dörren.
Vi ser att hon kommer till huset och åker därifrån efter några minuter. Jag går dit för att kolla runt. I snön syns det att hon gått till sitt öppna garage (tre väggar + tak) och strött ut kattfoder, och sedan åkt igen. Inget nytt vatten, inget krypin eller någon filt att ligga på.
Längst inne i garaget ser jag en liten katt. När jag tillslut lyckas locka fram den så ser jag att den inte kan öppna ena ögat, verkar halta och är väldigt smal och skakar. Jag och min andra granne bestämmer oss för att ta in katten i hennes sadelkammare där det är lite värme. Vi har nu kunnat konstatera att hon har väldigt rinniga ögon och kan ibland inte öppna dom när kletet har torkat in. Hon är undernärd, man känner varenda ben i kroppen på henne. Hon verkar även vara förkyld då det rinner gult snor ur näsan på henne och hon nyser till då och då. Hon har nu legat där över natten och verkar mycket glad över att få mänsklig kontakt och spinner så fort man petar på henne, verkar helt underbar! Hon har fått våtfoder och lite torrfoder. Vi ger henne små portioner flera gånger om dagen så att hennes mage ska tåla det. Hon har både bajsat och kissat, och det verkar se bra ut. 

Men vi har sett flera katter där borta, men som verkar väldigt skygga. Dom springer så fort man kommer…

Men alltså till saken, vad ska jag göra?  Vi har ju inte "rätt" att ta hennes katter, men vi kan verkligen inte med att lämna tillbaka den lille! Och vi mår dåligt av att veta att där kanske är fler katter som mår lika illa. Men vet inte om vi vågar sätta ut fällor, då lär hon väl anmäla oss. Vart ska vi ringa för att anmäla henne för djurmisshandel? Kan vi ringa och anmäla fastän vi tog katten av eget initiativ igår?

Detta känns så hemskt rörigt.. Hoppas någon orkat läsa hela mitt inlägg!

Mvh Jenna

Em_
5

Finns de som kan detta mycket bättre än mig, så jag låter de svara. En spontan tanke bara, ta flera kort ur olika vinklar så man ser hur smal och sjuk katten var innan den blir frisk och börjar lägga på sig igen.

Hoppas katten piggar på sig och att den får ett bättre hem nu. Tycker nu gjorde helt rätt som tog med den!

Jenna_Nord
0

Har tagit några kort på henne, men det syns inte hur mager hon är eftersom hon byggt på med en hel del päls. Hon har troligen bott ute hela vintern.. Men ska ta lite bättre bilder idag så man ser ögon och allt :) Tack!

Mvh Jenna

Nachtaktiv
2

Jag tycker verkligen det låter som att katten blivit vanvårdad, jag vet inte de exakta kriterierna för just vanvård rent juridiskt, men det kanske kan vara värt att kontakta polisen om detta och bara höra vad de säger? Med tanke på att katten är så mager och uppenbart sjuk. Stackarn. 

Men det är sannerligen tur att det finns vaksamma djurvänner som du! :)

silversol35
3

Tror det är länsstyrelsen man ska kontakta. Stackars katter.

Paddan88
13

Sätt en lapp på huset med ditt telefonnr och berätta att ni har tagit hand om en sjuk katt vid huset och tänker hålla den inne till den mår bättre. om ägaren hör av sig så kanske ni kan lösa situationen gemensamt? funkar inte det eller ägaren vägrar lysstna så är en anmällan mitt tips.

Tycker ägaren har rätt att bli informerad även om hon betett sig dumt och varnvårdar katterna. 

Var med om ett liknande fall (men det hade inte gått så långt) och det löste sig den gången fort efter att ägaren blev medveten om att folk i grannskapet såg att katterna var utestängda och började söka nya hem.

För att dömma mig för den jag är så måste du känna mig väl. Vem är du att säga att jag inte har ett värde bara för att jag inte fick leva som de du anser värdefulla?

kattslottet
3

Ytterligare ett svar i okunnighet, men vad jag själv hade gjort är att maila/ringa katthem/kattstall och fråga vad de anser - de brukar ju ha koll på detta med försummade katter.

Det verkar ju inte som om din granne bryr sig väldigt mycket om katterna (kanske skulle hon rent av själv gärna slippa dem), så kanske är det inga problem alls att lägga sig i. Hon är ju i alla fall helt klart fel person för att fortsätta hålla dem.

Och, såklart, fantastiskt gjort av dig! Det här förtjänar du många guldstjärnor för.✨😃🌺

Jenna_Nord
4

Min granne C ska ringa länsstyrelsen imorgon och be om råd och anmäla detta. Jag tror faktiskt inte att polisen skulle bry sig :/

I höstas hade hon en kull på 3 kattungar som gick uppe hos oss. Då förklarade jag för henne att hon kunde kontakta mig när som ifall hon ville ha hjälp att sälja eller omplacera dom. Hon tackade så mycket för det, men hon tänker behålla dom (åtminstonde hanen). Hon har inte råd med någon kastrering eller sterelisering. Vad som hänt med dessa katterna vet vi inte.

Så jag känner att jag kan inte göra mycket annat än att erbjuda min hjälp. Istället har hon valt att inte höra av sig och istället "lösa" det på detta sättet..

Min granne C har en katt just nu som tidigare tillhört denna grannen. Hon kom upp för ett par år sedan och födde en kull ungar i deras trädgård ståendes upp. Dom flyttade ner henne till grannen men hon flydde hela tiden tillbaka, de slutade med att kullen dog..

Tack så mycket för era svar och tankar :) <3

Mvh Jenna

Jenna_Nord
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på tösen:)

Mvh Jenna

gmyra
0

Tycker som #5, kontakta grannen först.
Isf fråga även hur många katter hon har (eller hade när hon flyttade).

Jenna_Nord
3

När jag gick förbi innan var det ingen hemma (hos hennes mamma där hon verkar hålla till).

Hon har ingen telefon, så det går inte att nå henne. Hon är en människa som är omöjlig att få tag i om man inte vet vilken exakt tidpunkt hon ska befinna sig någonstans, och möta henne..

Men vi ska fundera på de där med att skriva en lapp till henne. Vi är väl mest rädda för att hon på något sätt ska kräva tillbaka katten(inte för att hon verkar bry sig för 5öre), de vi gjort är ju trots allt olagligt..?

Mvh Jenna

MolnBlomman
4

Kattens öga kan ni skölja med koksaltlösning. Går att göra själv. Hoppas katterna får hjälp. Länsstyrelsen är ju inte precis kända för att hjälpa till. Dem skjuter ju hellre ihjäl katter än tar itu med problemen.

[Nightcat]
8

Rent juridiskt är man skyldig att ta sitt djur, i detta fall katten till veterinär om den verkar sjuk. Utifrån bilden tycker jag ju verkligen att katten borde ha veterinärvård för sitt öga.

[SueHn]
14

Den som matar en katt är dess ägare. Eftersom kvinnan flyttat och i princip lämnat katterna vind för våg kan du nu betrakata dig som ägare till just denna katt. Att släppa ut den är ju otänkbart. Veterinärbesök omgående är ett måste men då får väl du betala.

Tänk också på att om en dryg månad börjar kattorna få ungar eftersom du tror att de är okastrerade. Det gäller alltså att agera snabbt så att så få kattor som möjligt blir dräktiga och så att de som redan är dräktiga kan snabbt bli kastrerade innan fostren är så stora. Om det varit inavel kan det finnas skador redan på en del av de katter som är där och risken blir större för varje generation.

Ta kontakt med länsstyrelsen för det är djurplågeri att ha dem som nu.

Djurälskaren87
3

fy vad hemskt stackars katter. har du någon susning hur många katter det rör sig om? kan du inte kontakta hennes mamma och be denna personen söka upp dig och säg att det är brådskande.

jag tycker absolut alla katter skall få chans till nytt bättre hem

Jenna_Nord
3

Det är precis det vi befarar! Det sista vi vill är att det blir en babyboom där borta med fler vilda katter… Jag tror att det kan röra sig om en 2-3 katter till, minst. Hon har emellanåt haft uppåt 7-8 katter sammanlagt, men det är omöjligt att hålla koll på. Hon behåller de flesta kullarna hon får och bryr sig inte ett dugg om att kastrera. Man kanske kan lyckas fånga katterna med fälla, men när dom väl är i fällan, sen vad? Ingen av oss har möjlighet att ta oss an dom. Och sen kan vi ju ogärna sätta ut fällor på någon annans tomt utan lov.. Hennes mamma är inte ett dugg bättre och skyddar henne. Detta är inte första gången denna kvinnan skulle komma i kläm med samhället eller lagen. Hela huset och trädgården är så illa skött, det ser ut som en soptipp som varit övergiven i 10-15 år. Miljönämndens kommentar på detta är bara "vi har sett värre", när vi tagit kontakt med kommunen. Vi har gett upp med att resonera och prata med denna personen. Men jag tänker helt på katterna, hade det inte varit för dom så hade jag aldrig satt min fot där borta. Jag har tvättat rent ögon och näsa (hela ansiktet haha, hon är ju så liten att en bomullspad täckte halva huvudet ;) Nu ser hon bättre ut :) men hon är grymt smal och går lite konstigt kan jag tycka.. Men vet inte om det bara är jag :S

Mvh Jenna

Jenna_Nord
3

.

Mvh Jenna

Jenna_Nord
3

.

Mvh Jenna

Jenna_Nord
3

Söte!

Mvh Jenna

Djurälskaren87
2

18" jätte söt flicka.

kan ho sova hos er några nätter? så hon inte går ut igen med de ögat och hon ser undernärd ut och säkert full med mask.

om du ber henne ringa dig snarast möjligt,sätt upp lappar och ge henne några dagar hör hon inte av sig så tycker jag du sjkall ta kontakt med närmsta katthem och se om dom kan hjälpa dig med jourhem

kulanturbo
1

Så söt! Helt ofattbart att man kan låta bli att bry sig om sina katter! Det verkar vara en psykiskt sjuk kvinna om allt där är vanvårdade. Sen inte ha telefon är ju märkligt med.

Uppkatten
8

Katterna behöver snarast få hjälp med mat, vatten och skydd mot väder och vind. Katter är dåliga på att äta snö, hjälp dem genom att ställa ut vatten några ggr/dygn. Det är extra viktigt eftersom de här katterna utfodras med torrfoder! Googla på "kattkoja" och välj alternativet bilder. Då kommer det upp bilder på frigolit-kojor som är rel. lätta att göra själv. Den här typen av frigolitlådor lär gå att få tag i via t ex apotek, fiskhandlare, blomsterhandlare etc då de fraktar varor i den här typen av lådor. Skär upp en liten ingång. Bädda gärna med halm och ställ kattkojan ovanpå några tegelstenar el. liknande på ett skyddat ställe så har katterna ett bra skydd mot kyla etc. Kontakta närbelägna katthem och diskutera med dem vad som kan/bör göras. På följande länk hittar du en lista över de flesta katthem i Sverige: http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7148b1b9cb46222705cd99-alla-katthem-i-sverige Tyvärr vet jag inte helt säkert vilka av dessa katthem som är bra/mindre bra när det gäller just skygga katter, men om du kollar på SVEKATTs hemsida så ser du vilka katthem som är medlemmar i SVEKATT, de katthemmen har garanterat en bra syn på just skygga katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jenna_Nord
8

Hon sover ute i grannens stall i sadelkammaren där det finns ett element så hon kommer undan kylan. Där har hon fått en transportbur med filt i, matskålar, vatten och en kattlåda (som hon för övrigt är väldigt skeptisk till..). Vi turas om att gå ut till henne och matar henne lite varje gång. Idag har vi tittat till henne 7 gånger, och då har jag stannar lite längre och myst och tvättat ögonen några gånger. Jag har själv 2hundar, 2katter, kanin och hamster att sköta hemma hos mig. Hon har själv 2hästar, hund, katt, en son på 1år och en som väntas komma om en månad :) så vi gör allt vi kan för att hon ska få det bra under omständigheterna. Jag har delat ut på fb där det delas i hela byn om hon nu skulle tillhöra någon. Har även bett om hjälp för att hitta ett nytt hem åt henne, så det jobbar vi på. Vi tänker inte ge upp :) min oro finns för de andra katterna som fortfarande bor ute i kylan. Mer snö får vi och kallare blir det för var dag:(

Mvh Jenna

Jenna_Nord
3

Och tack för påminnelse om mask! Har garanterat någon tablett liggandes någonstans. Eller är det dumt att ge? Hon är ju verkligen smal.. Är bara här en vecka till, sen åker jag hem till mig (1mil bort). Ska se vad jag kan göra tills dess.. Har sett sådana krypin av frigolit, vette tusen om jag är händig nog att fixa en dock. Tack för alla länkar och kontakter! Ska sniffa mer i allt imorgon, och får så veta mer om vad länsstyrelsen sagt.

Mvh Jenna

Gatukorsning
7

Du har fått många goda råd från Uppkatten tycker jag.

Vad jag förstår av din beskrivning av huset och trädgården så låter det som ett typiskt "kattsamlarfall". Alltså en ensam person som bara råkade börja möta någon katt som sedan förökade sig och inom loppet av en kort tid så har det bildats en koloni. Detta är tyvärr mycket vanligt i vårt land, men det gör inte det mindre tragiskt för just dessa katter för det. Jag förstår även att du skriver att en del katter verkar vara skygga, och om de upplevs som skygga så kan det vara svårt med Länsstyrelsen. Det beror nämligen mycket på vilken djurskyddsinspektör det är som kommer och dennes inställning till skygga katter från början. 

Jag kommer att mlägga upp en tråd på hittekatterifokus där jag länkar till din tråd här. JAg tror att du kan få mycket hjälp och tips och råd där eftersom det finns många som har en hel del erfarenhet av både vanvårdafall, länsstyrelsen och sjuka katter. Hoppas att du tyckert att det är ok.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[SueHn]
1

Katten behöver veterinärvård senast i morgon utirån vad du skriver om henne. Länstyrelsen är den myndighet som ska besluta om dessa katter fast det kan förstås ta tid. Om länsstyrelsen beslutar att omänderta katterna är det polisens sak att verkställa beslutet och det kan ta tid och då menar jag månader.

Den som flyttat har säkerligen ingen koll på hur många katter som det finns på platsen så det går nog att helt sonika ta några till något katthem men jag är inte helt positiv till katthem för det förekommer misshälligheter på katthemmen.

Lösningen på den aktuella situationen är nog att välja det minst onda av olika alternativ om det nu finns några alternativ.

Försök att göra en lista över plus och minus för olika alternativ. Att låta det fortsätta som det är går inte.

Uppkatten
7

#22 Mina råd i #21 var främst med tanke på de katter som finns kvar utomhus. Dessa katter behöver snabbt få tillgång till mat, vatten och skydd mot väder och vind. Ville bara förtydliga detta. Det är också vanligt att det finns fler katter på sådana här ställen än de som man först får syn på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

#25 Vad avser du när du skriver att det förekommer misshälligheter på katthemmen???

[SueHn]
0

Jag har sett inspektionsprotokoll från ett par ställen och det fanns rätt många ordentliga anmärkningar.  Enligt ett radioprogram(?) har också några katthem skickat åtskilliga katter till ett djurförsök hos SLU. Katterna ade stängts in i olika stora rum i sammanlagt några månader.

Uppkatten
19

#28 Du kan ju inte döma ut samtliga Sveriges katthem för att ett par ställen har fått anmärkningar vid länsstyrelsens inspektion?! Har Länsstyrelsen anmärkt på t ex ett katthem så får ju katthemmet möjligheter att rätta till de ev. fel som finns. Kan de inte rätta till dessa fel så får de ju inte tillstånd för att fortsätta med verksamheten. Så vilket är problemet? Att katthem skulle skicka katter till djurförsök låter helt orimligt! Man kan omöjligen använda hemlösa katter i djurförsök - i djurförsök så krävs djur som är födda och uppväxta under kontrollerade former. Här får du allt precisera dig och hänvisa till radioprogram etc så att vi får reda ut vad det här handlar om! Vad som däremot HAR förekommit är att katthem och SLU samarbetat i en studie om grupphållning av katter, men det har absolut inget med djurförsök att göra!!! Vetenskapliga studier är inte samma sak som djurförsök!!! Ta reda på fakta innan du sprider sån´t här tok i trådarna.

[SueHn]
0

# 29 Det finns rätt många katthem i landet och det är orimigt att alla skulle vara bra. Jag har fått se inspektionsprotokoll från ett par ställen där det inte var bra. Ämnar man använda sig av ett katthem skadar det inte att kolla om det gjorts några inspektioner och hur dessa inspektioner i så fall har gått. Bara för säkerhets skull.

När det gäller djurförsök så menar vi nog samma försök. Enligt lag måste försöksdjur vara destinationsuppfödda men det finns möjlighet för dispens för hundar och katter och för de försök som jag tänker på ansöke man om och fick dispens. Man ansökte också om att få dispens från att försöken ska ske hemma hos djuret och fick dispens också på den punkten. Men som sagt det var inte fråga om några operativa ingrepp eller någon medicinering. Länk till radioprogrammet. Vad som sedan hänt vet jag inte. Men katternas möjligheter till placering fördröjdes flera ett antal månader.

Uppkatten
21

Det allvarliga SueHn är att du här ställer TS i en mycket svår situation när katterna behöver akut hjälp och du skriver att det förekommer "misshälligheter" (märkligt ordval f ö) på katthemmen, som om att det skulle vara både vanligt och generellt förekommande. Du nyanserar dig inte på något enda sätt i ditt första inlägg, trots att du bara har sett inspektionsprotokoll från ett par ställen (!). Att katterna skulle få det sämre på ett svenskt katthem än de har det just nu har jag utomordentligt svårt att tro (på vilket katthem skulle det i så fall vara???)! Det finns som sagt regler för katthem + tillsynsinspektioner. Det är dock viktigt när det gäller skygga katter att man vänder sig till ett katthem där man har kunskaper om, vilja och möjligheter att hjälpa just den här gruppen katter. Annars riskerar katterna att avlivas helt i onödan. Jag hinner inte lyssna till radioprogrammet just nu, men gör det gärna senare. Även här tycker jag att det är direkt olämpligt av dig att gå in i tråden på det sättet som du gör, du förstår väl vilka konsekvenser det kan bli för landets katter om det börjar florera rykten om att katthemmen skickar iväg katter till djurförsök? Hur tror du folk uppfattar det, och på vilket sätt hjälper din kommentar katterna som TS skriver om? Jag föreslår att du och jag fortsätter den här diskussionen via PM eller i en egen tråd. I den här tråden ska fokus ligga på att hjälpa de aktuella katterna!

Djurälskaren87
8

TS! Det finns massa bra katten runt om i Sverige så lyssna på uppkattens råd:) Sen det där om kattungen kan ha mask så kan man köpa test kontroll på Apoteket som visar om den bar mask eller inte men troligtvis har denDet.. Den verkade förkyld med så har säkert något virus då den aldrig varit vaccinerad Ge tanten som "äger" don några dagar tills på fredag, kontaktar hon inte en eller ens ser lappen ni satt upp där hon bor eller där hon matar katterna så sköter hon inte heller lagen att katter skall ha tillsyn minst två ggr per dag. Tycker ni redan nu skall kolla upp eventuella katthem omkring!

Jenna_Nord
1

Katthem skulle vara alternativ 2, då jag helst ser att hon kommer till ett riktigt hem med en gång och slipper flytta flera gånger.

Men nu är jag riktigt orolig!! Jag gick förbi hennes mammas hus idag igen, och nu var dom hemma. Hon kom ut och pratade med mig. Det visar sig att det ska finnas en (eller två, hon ändrade sin story lite då och då) katt till som skulle ha varit med den honan som vi tog. Men dom vet hon inte vart dom har tagit vägen. Annars skulle det bara finnas en mammakatt till. Hon påstår att katterna inte alls har varit utomhus hela vintern, men att hon skulle komma för att hämta dom för någon dag sedan och då var dom inte där. (konstigt när denna katten satt och tryckte på samma ställe två gånger när jag gick dit!). Hon menar också att kylan kom ju väldigt plötsligt nu och den hade hon inte räknat med. Hon höll ju med om att hon var smal, men eftersom hon lagt ut mat såg hon väl inte riktigt vad hon gjort för fel…. Hon bortförklarade allt, eller lät bli att svara på det jag sa. Men hon skulle iaf åka och prata med min andra granne C eftersom det är där vi har katten. Jag frågade om hon skulle åka dit idag, och det skulle hon.

Jag är helt LIVRÄDD att hon ska komma med någon dum bortförklaring och ljuga och säga att hon tänker ta hem katten till sin mamma, där den ska få vård och vara inne. Vi VET att hon inte har råd med veterinärkostnader, och hon är ju dum om hon släpper ner katten på samma ställe eftersom hon nu vet att vi har koll. Får hon tillbaka katten kommer den att få härda ut vad den nu har, och när det blir vår/sommar kommer hon släppa ut den, och den kommer få kattungar eftersom hon inte kastrerar några katter (har varken råd eller fattar).

Jag pratade med min granne C's man och hans dotter imorse. Och dom förklarade att för flera år sedan (innan vi flyttade hit) så hade hon över 20-30 katter. Uppåt 50 sa dottern. Ibland kom hennes man över till dom med en låta katter som dom ville att C's man skulle skjuta eftersom han är jägare. Dom förklarade flera gånger att dom måste kastrera sina katter, detta är inte hållbart!! Men dom lyssnar inte..

C är rätt säker på att hon inte kommer dyka upp, utan att hon kommer försöka låta det rinna ur sanden. För hon kan inte släppa tillbaka katten, och hennes mamma vill inte ha dit dom. Men tänk om hon gör det! Vad ska jag säga?? "Jag tycker att du har avsagt dig rätten till denna katten när du behandlat henne (eller låtit bli att behandla alls!!) såhär! Vi vill att du kastrerar dom andra katterna eller tar in dom, men denna tar vi hand om nu!" Och samtidigt har det fortfarande inte dykt upp något hem, och jag sticker om en vecka, då kan hon inte bo kvar så länge till. Så jobbigt detta blev nu :'/

Mvh Jenna

Djurälskaren87
1

33# förlåt men varför frågar du inte henne när du hade chansen om ni kunde hjälpa henne medomplacering och att den katten ni har inne är väldigt dålig o behöver komma till veterinär och har hon inte råd med det så måste annat hem hittas så hon har råd till det…du borde sagt till henne på skarpen fast de kanske du gjorde? Tycker det går för snällt till… Katten är ju ett levande bevis på att hon inte tar hand om dom vad mer behövs?

Jenna_Nord
1

Kan fråga henne om vi ska hjälpa henne igen om hon kommer över och pratar.

Jag förklarade för henne att "katten måste ju ha veterinärvård snarast!", allt hon sa då var liksom "jaa, joo.. Men jag tänkte ta hem dom för nån dag sen".
Hon undvek liksom hela tiden problemet när jag prata med henne. Samtidigt vill jag ju försöka föra samtalet på ett vuxet och vettigt sätt, att göra sig ovän med henne hjälper ju knappast..

De är det jag tänker, bevisligen så kan hon inte ta hand om den. Kan jag inte då säga till henne att hon får inte lov att ta tillbaka den. Och vill hon polisanmäla mig så varsegod, då kan jag förklara för polisen!

Mvh Jenna

Em_
0

Det låter ju inte som att hon är speciellt intresserad av sina katter. Om hon svara undvikande som du beskriver tror jag hon inte hon kommer konfrontera er.

Har du pratat med Länsstyrelsen eller katthem? Vad sa de i så fall? Tror du att du kan övertala kvinnan att låta er omplacera katten? Även om det finns en bra anledning i det här fallet är det så är det rätt fult att omplacera en katt utan ägarens tillstånd.

Jenna_Nord
0

Min granne har försökt få tag i länsstyrelsen hela dagen men utan framgång.. Vet inte om hon lyckades få tag i dom efter vi pratat vid 14.
Har ännu inte pratat med några katthem, tänkte gjort det idag men efter att ha pratat med henne nu så tänkte jag vänta tills jag vet var vi står. Jag hoppas verkligen att hon låter oss omplacera den! Ska göra allt för att övertyga henne om att de är det bästa. Förklarar jag hur mycket hon kommer kosta så vill hon nog inte ha henne..

Mvh Jenna

Djurälskaren87
1

37# vet du i vilket skick dom andra katterna är i? För Israels behöver dom också omlackeras annars kommer de bara öka mer och mer då ingen av dom är kastrerade

Jenna_Nord
0

Har ingen aning.. Men den katten som hon sa skulle ha varit med denna honan är väl förmodligen död, eller så har den flyttat :/

Mvh Jenna

[SueHn]
0

Om jag förstått saken rätt så finns det ett antal katter som lever mer eller mindre övergivna runt en villa någonstans. En av katterna har tagits in i en uppvärmd sadelkammare där den fått mat. Denna katt har sannolikt någon ögoninfektion.

Vidare om jag rätt förstått vad som sägs i tråden så finns det ingen som kan se till katten i sadelkammaren mer än några dagar till.

Jag kan då inte förstå varför inte denna katthållning anmäls till länsstyrelsen så att de kan göra en inspektion och avgöra vad som ska göras. Ett omhändertagande kan iaf i det län där jag bor ta åtskilliga veckor efter att ärendet överlämnats till polisen.

Den/de som tagit in en av katterna i sadelkammaren är rimligen den/de som nu har ansvaret för katten och därför bör § 4 och § 9 i Djurskyddslagen gälla för den/de som har katten i sadelkammaren. Det står inget i dessa paragrafer om "ägaren" utan det står bara hur djuret ska skötas inkl tas till veterinär om djuret är sjukt.

Jag vet inte vilken länsstyrelse som är aktuellt i detta fall men de länsstyrelser som jag varit i kontakt med har telefontid och jag har aldrig haft svårt att få tag på någon inspektör.

Om det som står i tråden stämmer, är denna katthållning sedan länge ett ärende för länsstyrelsen. Så varför inte i morgon göra en anmälan till länsstyrelsen för att de inom någon vecka kan hjälpa katterna att komma därifrån.

Jenna_Nord
3

Såhär ligger det till nu, ska förklara allt så det inte är några missförstånd!

Har precis pratat mer med ägaren när hon kom bort till C för att titta på katten. Vi konfronterade henne givetvis, och fick 10 gånger fler bortförklaringar tillbaka. Bland annat:

"Jag har haft det väldigt jobbigt nu i ett år"
"Dom är inte rumsrena så jag kunde ju inte ha kvar dom inne, och där är ju heller ingen värme eller el"
"Jag vill ju också deras bästa"
"Dom har inte varit ute hela vintern" (och inte heller inne sen i höstas)
"Jag är också en djurvän, egentligen"
"Jag kände också att hon var smal i måndags, sen tänkte jag kolla upp det på tisdagen men då hade förmodligen du redan hunnit ta henne"

Enligt vad hon säger ska det endast finnas 2 katter kvar där borta. En som har försvunnit den senaste veckan, och en äldre honkatt. De andra katterna vi frågar efter ska tydligen ha försvunnit tidigare i vinter.
Jag har förklarat att det inte är hållbart där borta, dom behöver värme och skydd. Hon förstår detta mycket väl och nickar. C förklarar för henne att hon drar sig inte för att anmäla henne om hon inte gör något åt det. Vi säger också till henne att om hon ska ha utekatt så ska den kastreras, för vi vill inte ha fler katter i vårt område ("Det vill inte jag heller", säger hon).
Jag har fått tillåtelse att omplacera honkatten jag har tagit in i sadelkammaren, tillslut!!!

Men har en känsla av att det kommer bli svårt att hitta ett hem, för den som tar sig an henne måste också ta sig an veterinärkostnader då ingen av oss har råd. Hon kommer dock bli avmaskad i veckan.

Symtom eller vad som måste kollas upp:
-Hennes ögon rinner
-Hon snorar
-Väldigt smal (kanske mask)
-Haltar på frambenet ibland
-Kan ha ont i ena bakbenet, gör antydan till att halta ibland och verkar gå konstigt. Kan vara missbildning, vi misstänker att hon är inavlad, därav att hon är så liten.
-Hon har aldrig vaccinerats
-Hon är inte kastrerad

-Och hon är inte rumsren.

MEN! Däremot är hon sjuukt mysig och väldigt kontaktsökande.
Enligt ägaren så är hon ca 1år gammal.

C har försökt ringa länsstyrelsen men inte fått någon kontakt.

Mvh Jenna

MewTwo
7

Att anmäla detta till länsstyrelsen Skåne är lika med avlivning, bara så att ni vet! Kontakta lokalt katthem och be om hjälp med veterinär - i ett första skede kan en antibiotikakur göra underverk!

Djurälskaren87
2

41 tack för klargörande.

Jag tycker ni även skall fånga in kattmamman hon skall inte behöva gå ute heller.

sen tycker jag ni skall ringa olika katthem oftast finns det katthem som kan stå för kostnader. katthem kan även hjälpa till med jourhem under tiden permanent hem hittas. Sedan att katten inte är rumsren kan bero på att den vantrivdes där den var, dålig hygien i katttoan och att den ine är kastrerad så att få den rumsren skall inte vara några problem så länge allt sköts bra.

Men tycker även ni ska omplacera mamman för hon är ju ocks¨å okastrerad så då kommer detta fall bara forsätta och fortsätta i all oändlighet.

Em_
2

Bra gjort!

Om ni inte har råd med veterinär (helt försåtligt, katten var inte ert ansvar) tycker jag att enda alternativet är ett katthem. Har ni tur kanske C kan få vara jourhem. Även om hon inte får det, så tycket jag att fördelarna med att katten säljs frisk, vaccinerad och kastrerad väger upp nackdelarna med en extra flytt.

Uppkatten
8

Har katterna inte varit ute under hösten utan släppts ut först den senaste tiden så är läget ytterligare allvarligt, för då är katternas kroppar inte alls anpassade till de temperaturer som råder ute just nu. Det innebär stor risk för förfrysningsskador (öron, svansar, trampdynor) och även risk för att katterna fryser ihjäl. Du kan kontakta Djurens rätt och diskutera med dem om de kan hjälpa till med veterinärkostnaderna genom Chickas minnesfond. Fonden är till för hemlösa katter, och frågan är om man inte skulle kunna jämställa den här situationen med hemlöshet. Ta i alla fall den diskussionen med Djurens Rätt tycker jag! Då brukar man först få lägga ut pengar och sedan skicka kvitton etc till Djurens Rätt för att få bidrag, om jag har förstått det hela rätt. Men det bästa vore förmodligen om ni kunde få hjälp med veterinärvård + jourhem/permanenthem via ett seriöst katthem. Bra att kattägaren tycks samarbeta med er i nuläget! Gör hon inte det så skulle jag inte tveka en sekund utan säga att "då gör vi en anmälan". Ett problem med länsstyrelsen är att de ofta i slutänden fattar beslut om avlivning av katter, det gäller inte minst skygga katter (de avlivas ofta direkt, eller efter några få dagar på en uppstallningsplats). Därför rekommenderar jag att ni i första hand vänder er till ett katthem.

[SueHn]
3

Men nu när ägaren har sagt att hon inte har något emot att katten omplaceras och katten är hos TS i en sadelkammare är det faktiskt den som har hand om djuret som har ansvaret för att katten tas till veterinär omgående. Rinnande ögon och snorig är symptom som är mer än nog för att den som har djuret i sin vård har ansvaret för att omgående ta katten till veterinär. Hältan måste också bedömas.

Vad som ligger bakom att katten är i dåligt hull vet ni inte. Det kan vara för lite mat eller sjukdom. Mask är tycker jag det minst sannolika, dvs hon har säkert mask men det har de flesta katter som går ute utan att det märks på hullet.

Använd kvällen till att kolla när man har telefontid hos länsstyrelsen och skicka också ett mejl dit och berätta att flera katter inte får den omsorg som lagen kräver och att ni behöver hjälp.

Att låta dagarna gå utan att ge katten veterinärvård är vanvård om än med de bästa intensioner.

Jenna_Nord
1

Jag har hört av mig till två kattorganisationer och hoppas på svar. Många katthem jag går in på verkar ha intagningsstopp :/

Håller helt med att ett jourhem eller katthem är det bästa så att hon kan få den vård hon behöver så snabbt som möjligt.

Jag vågar, och har inte möjlighet till att fånga in den äldre katten. Vi sa till ägaren på skarpen, förhoppningsvis gör hon något åt det. Men farar för att hon kanske bara stänger in henne i det ödehuset istället.
Om jag hinner så ska jag försöka fixa ett sånt där friogolithus åt henne, C berättade att hon hade ganska tjock frigolit liggandes som jag kunde ta. Mall eller beskrivning på hur man gör mer exakt skulle uppskattas :)

Ägaren var iaf över med lite mat till den lilla och avmaskningtablett imorse. Så det ska hon få av oss idag..

Om någon har förslag på ett bra katthem här i skåne så skulle jag vara tacksam! Eller kanske i småland. Vi bor så långt norr i skåne man kan komma, så är det ens lönt att man hör av sig till katthem i t.ex. malmö?

Mvh Jenna

Jenna_Nord
3

Nu har tösen inne i sadelkammaren fått avmaskningspiller, Milbemax.
Hon verkar inte snora längre och har inte hört henne nysa på länge. Ögonen rinner allt mindre, dom geggar inte längre ihop över natten..

Vägde henne, hon är en 1½ kg tung liten tös.

Mvh Jenna

[SueHn]
1

Hur gammal är katten? 1,5 kg är inte mycket. Har du kollat med någon vet om det är lämpligt att ge en katt i dålig kondition avmaskningsmedel?

[SueHn]
0

# 49 Intressant länk men väldigt anonym.

Jenna_Nord
1

Enligt ägaren är hon ca 1 år gammal. Hon väger ju för lite, absolut. Jag har inte kollat med veterinär men gett henne piller efter hennes nuvarande vikt. Borde väl inte vara något problem då?

Mvh Jenna

Djurälskaren87
0

52# tror inte de e några problem faktiskt, hon måste bli va med masken, och bra att hon äter blötmat ocks¨å dr'ä är de vätska i med.. synd att inte mammakattrt vill komma nära:(

sagan
0

#51 Vad menar du med anonym?

[SueHn]
0

# 54 Det finns ingen uppgift om vem som är ansvarig för bloggen och ändå vill man att folk ska skänka pengar. Lite konstigt också att man vill ha kattmat trots att man bara är en förmedlingstjänst. Vad tycker du?

sagan
6

#55 Det är kattjouren i Malmös blogg. Dock var det inte det som åsyftas utan hur man kan bygga en koja i frigolit som jag hänvisar till. Vilket efterfrågas av TS.

sagan
3

# 55 Det är en jättebra beskrivning på hur man bygger frigolitisolerade kojor till katter. Vad jag personligen tycker om just Kattjouren och dess verksamhet låter jag vara osagt.

[SueHn]
0

Frigolit isolerar bra och det behöver inte vara så tjockt för det isolerar bra ändå om katten lägger sig mot det, dvs katten kyls inte av väggen/golvet/taket.

sagan
0

# 58 Vad spelar det för roll gällande tjockleken? Kyls inte av väggen golvet och taket, vad menar du? Det är en bra beskrivning på hur man kan göra skydd åt katter så dem klarar minusgrader.

[SueHn]
1

Om man ska isolera ett hus som man ska hålla uppvärmt är det viktigt att ha tillräckligt tjock isolering men ett krypin för en hemlös katt kommer det ju att finnas en stor öppning där katten kan gå in och ut. Krypinet ger man katten för att den ska kunna få skydd främst för vind och kanske regn. Skillnaden i temperatur mellan inne i och utanför krypinet är nog inte ens mätbar så tjockleken på isoleringen betyder inte något men frigoliten ger katten komfort ändå. Om katten ligger mot frigolit dras inte värme ut från kattens kropp vilket sker om katten ligger mot en yta av trä och än värre av metall.

Gatukorsning
3

TS - här kommer länken till många av katthemmen runt om i Sverige. Uppkatten länkade till den tidigare också.

http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7148b1b9cb46222705cd99-alla-katthem-i-sverige

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

sagan
2

#60 Nej det håller jag verkligen inte med om. Skydd ges mot kyla, vind och regn. Värmen stannar kvar i frigolitlådan om den är helt av frigolit. Det blir kallt vill jag lova om du bara har frigolit i botten och bara skydd för regn och vind runt om och upptill.

Uppkatten
8

#60 SueHn nu är du återigen ute och cyklar! Lägg ned - för katternas skull! Det är bara dumt att hålla på och tramsa om sådant som du tydligtvis inte vet tillräckligt om, och det är katterna som riskerar att drabbas av konsekvenser p g a av det du skriver. TS kontakta t ex Göteborgs katthjälp för att få tips på hur du bygger en bra kattkoja eller googla på t ex Göteborgs katthjälp här på nätet. Det är viktigt att kojan inte är för stor (annars klarar katten inte av att värma upp kojan), utan det ska vara som en liten frigolitkoja som katten kan krypa in i. Ingångshålet ska vara "så litet som möjlig" och sitta på kojans ena långsida. Och det är bra om det finns halm i lådan. Kattens egen kroppsvärme tillsammans med frigolit + halm + skydd från vind gör att det blir varmare i kojan än utanför. Katten behöver också få tillräckligt med foder för att kunna "producera värme". Isolerade kattkojor används t ex vid TNR/TNRM och de används och fungerar utmärkt även i länder med betydligt bistrare klimat än i Sverige. Sådana här kojor + mat + vatten + tillsyn kan vara skillnaden mellan liv och död för en hemlös katt.

Uppkatten
4

TS du kan också kolla på t ex Uppsala katthems facebook-sida, den 7 januari skriver de där om hur man kan fixa en enkel värme-koja till hemlösa katter.

Uppkatten
5

Och här kan du hitta SVEKATTs medlemsorganisationer = dessa organisationer avlivar inte hemlösa katter om inte katterna är svårt sjuka/skadade med mycket dålig prognos. http://www.svekatt.se/index.php?ID=94 Det finns dock fler katthem/kattorganisationer som har kunskaper om och erfarenheter av att jobba med skygga katter.

Jenna_Nord
2

Länken från kattjouren Malmö's blogg funkar inte för mig, kan inte se hur man bygger den :/

Tack så mycket för mer info om hur den ska se ut! Funkar hö lika bra som halm?
Jag fick inte tag i ägaren idag så har inte kunnat ge henne ett "ultimatum". Jag ska prata mer med C imorgon, får se då om hon fortfarande tycker vi ska bygga en koja. Vi båda har väl egentligen åsikten att katten ska inte vara där alls, alltså ska inte en koja vara nödvändigt att bygga. Efter helgen vill vi helst se att den slipper bo ut över huvudtaget.

Jag hade väl mest behövt fler katthem som finns just runt norra skåne/småland. Katthem längre ifrån tror jag inte skulle kunna hjälpa mig ang. omplacering? Eller går det att fixa transport då?

Jag tycker att tösen blir bättre och bättre nos- och ögonmässigt. Idag var det fullt med diverse mask i bajsen, så det känns skönt att vi har lyckats göra något bättre för henne! Köpte även hem klorhedixin igår som jag tvättar rent henne med istället för min hemmagjorde koksaltlösning. Men hon haltar ännu till på vänster framtass när hon hoppat upp och ner för saker.. Önska bara att man kunde hitta någon som hade kunnat "investera" i henne :( Hon förtjänar det verkligen!

Mvh Jenna

Jenna_Nord
2

Här sitter hon och äter i godan ro. Pälsen ser ut som den gör för att hennes "rumpben"(?) sticker ut där.. Tur hon har bra med päls så man inte behöver se hur mager hon egentligen är…

Mvh Jenna

sagan
3
Jenna_Nord
3

Men hon är verkligen världens mysigaste! Blir såå glad när man kommer in och jamar när man pysslar med annat än henne, haha:) Idag när jag höll henne i famnen och myste så somnade hon nästan. Och spann som bara den!

Mvh Jenna

Jenna_Nord
1

Tack för länkarna! :)

Mvh Jenna

sagan
2

Så lite så. Hoppas dem är till någon hjälp! Eloge till er som försöker hjälpa till!

Uppkatten
1

Men vad ska du med klorhexidin till? Inte till ögonen väl?

Jenna_Nord
0

Nä den har jag använt lite vid näsan bara, och efteråt torkat rent med en torr så hon inte ska slicka i sig det. Men tänkte att de kanske kan hjälpa med något bakteriedödande vid näsan för förkyldningen? Kanske tänker helt tokigt då.

Mvh Jenna

silversol35
2

#66 Ofta går det att fixa transport. Inom Skåne är ju inte jättelångt. Jag hade hört även med de i Malmö.

gmyra
0

Men salt är desinficerande.
"Klorhexidin dödar många olika typer av bakterier samt vissa virus och svampar." Så det är kanske mer verksamt än saltlösning. Sköljer ju själv käften med klorhexidin när jag är förkyld.

Uppkatten
2

#73 Eftersom själva förkylningen inte sitter "utanför nosen" så hjälper det tyvärr inte att tvätta med klorhexidin. Håll istället rent runt nosen med hjälp av t ex koksaltlösning (finns att köpa på apoteket). För rengöring av kattens ögon kan man använda t ex ögonvatten vilket också kan köpas på apoteket. Diskutera med personalen vilka produkter som är bra att använda till just katt. När du tvättar runt kattens ögon så ska du helst inte använda bomull att tvätta med eftersom bomull kan "ludda av sig" och irritera ögonen. På apoteket finns små kompresser (5 x 5 cm ca) som är bra att tvätta ögon med. Även här brukar apotekspersonalen vara bra på att ge råd. Vad som oroar mig är kattens hälta och att hon förefaller att vara mycket mager. Jag skulle önska att den här katten fick komma till veterinär för koll så snart som möjligt.

Uppkatten
1

Hur ser hennes öga ut förresten? Kan hon öppna det helt? Ser själva ögat oskadat ut? Är andra ögat helt opåverkat eller rinner det också lite?

Jenna_Nord
2

Okej, men då ska jag ta och öka vidderna och skriva till katthem lite längre ifrån imorgon. Tar ju trots allt bara dryga timmen med tåget så är man ju i Malmö..

Jag använder inte ren bomull utan bomullspads, och jag tycker att det funkar utmärkt. Har inte tillgång till något apotek i helgen så då är min hemmagjorda koksaltlösning de enda jag har.
Jag vill också att hon ska komma till veterinären så fort som möjligt, hade jag haft råd och möjlighet så hade jag åkt in med henne redan i måndags.. Men en oförsäkrad katt som troligtvis behöver röntgas, undersökas och få utskrivet någon medicin, det är inga få hundralappar det handlar om :/

Båda ögonen är rinniga, eller kletiga eller vad man nu ska säga. Det är typ genomskinligt klet som jag får torka bort. När jag tog in henne i måndags kunde hon inte öppna ena ögat, och inte heller efter första natten. Men nu de senaste dagarna har dom inte alls klibbat igen, men rinner fortfarande. Så dom är helt öppna och ser friska ut tycker jag. Inga tecken på inflammation vad jag kan se. Har testat synen med att kasta godis och hon är stenkoll. Garanterat en mästare på att fånga möss. Så dom verkar väl inte ha tagit skada heller.
Ikväll nös hon två gånger igen dock, så det skvätte små droppar. Men inget gult äckligt snor som det var efter första natten, det har jag inte sett igen.
Det mest allvarliga känner jag är att hon är så mager + frambenet..

För övrigt har hon lärt sig att kissa i lådan :) Det är bara nr2 kvar.. Så helt omöjlig att få rumsren är hon nog inte! :)

Om någon har något tips på trevlig inredning jag kan sätta in i sadelkammaren så är det välkommet. Något som kan kastas efteråt. Tror det är rättså tråkigt för henne nu när hon har hunnit bekanta sig med allt därinne..

Mvh Jenna

Uppkatten
3

#79 Jag har själv blivit avrådd från att använda s k bomullspads p g a att de kan "ludda av sig" och i sig orsaka ögonirritation. Därav mitt råd. Har du varit i kontakt med Djurens Rätt (Chickas minnesfond) och frågat om du kan få hjälp med veterinärräkningar därifrån? Jag vet att jag föreslog detta i ett tidigare inlägg. För det är trots allt viktigt att hon får komma till veterinär för bedömning så snart som möjligt. Bra att hon verkar tillfriskna från snuvan dock. Rumsren kan hon säkert bli, det brukar gå att få ordning på. Tomma kartonger, vägghyllor, pingisbollar och papperskassar (som du klipper bort handtagen på) brukar vara populära hos de flesta katter.

[SueHn]
0

En tunnel av kartonger med flera ställen att gå ut och in i den skulle kanske kunna vara roligt.

gmyra
3

Veterinären kan kolla på ögonen, känna på benet, och säga nåt om snuvan och magerheten. Kanske inte behövs röntgen, eller så får röntgen vänta.

Jag menar att om ni kan skramla ihop till en enklare undersökning, och lite medicin om det behövs, så är det bättre än att hon ej tas till veterinären alls.

Uppkatten
4

En del veterinärer erbjuder även avbetalningsplaner om man inte kan betala allt vid ett och samma tillfälle. Detta kan man ringa och fråga om, samtidigt som man berättar om kattens hälsotillstånd + att man fått loss den akut från ett misärhem. När jag var ung och min ponny blev allvarligt sjuk fick jag väldigt bra stöd och hjälp från djursjukhuset. På den tiden fick hästar inte vara försäkrade längre när de uppnått en viss ålder, så hon var alltså utförsäkrad och jag pluggade… De gjorde så att de prioriterade de allra nödvändigaste undersökningarna, diskuterade för varje steg kostnadsläget med mig och hur man kunde/borde gå vidare med utredning/behandling, erbjöd henne att ingå i olika forskningsprojekt (t ex med avseende på inälvsparasiter) för att kunna ta prover/göra undersökningar kostnadsfritt o s v. De var fantastiska i sitt engagemang och i sitt sätt att försöka hitta lösningar. Själv hade jag ett konto på banken för veterinärvård (dock var det begränsat eftersom jag var ung och studerade) + att mina föräldrar erbjöd sig att hjälpa till ekonomiskt vid behov, men stödet och hjälpen från djursjukhuset gjorde det möjligt att ge ponnyn all nödvändig hjälp till lägsta möjliga kostnad. Vet inte om jag bara hade tur den gången, men jag tror ändå att det är bra att man verkligen tar kontakt och berättar om den situation som är och hör sig för om kostnader, avbetalningsplaner och liknande. Känner också till ett fall här där jag bor och som inträffade rätt nyligen. En kvinna hade inte råd med akutvård till sin svårt sjuka kattunge (som bl a hade lunginflammation), en veterinärmottagning här i stan sa då att hon i så fall var skyldig att se till att avliva kattungen, men på djursjukhuset hänvisade de istället kvinnan till en synnerligen kompetent veterinärmottagning med jouröppet, möjligheter att "anpassa" priserna + möjligheter till avbetalning. Jag vet inte om kattungen överlevde men jag vet att den blev synnerligen väl undersökt + fick behandling. Viktigt att ringa runt och kolla vilken hjälp som finns att få alltså och där kan säkert seriösa katthem komma med tips på bra veterinärer.

majvi
2

Har ni inte tillgång till frigolitlådor och halm just nu är det bättre att t.ex ställa ut kartonger med filtar i ett skyddat utrymme än att katterna inte har tillgång till något. Vadsomhelst är bättre än ingenting.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Jenna_Nord
2

Jag kontaktade aldrig Chichas minnesfond efter att jag läste

"Fonden kan inte ge bidrag utan att ha en summa att utgå ifrån och ta ställning till. Därför måste alltid en veterinär ha kontaktas och ha gett ett kostnadsförslag för den vård och behandling som djuret är i behov av. Utbetalningar av bidrag kan inte göras utan underlag . Det innebär ett kvitto på att betalning har skett eller en faktura från veterinären/djursjukhuset.

Fonden ställer krav på att djur försäkras för veterinärvård för att ett bidrag ska kunna beviljas."

Jag uppfattar det som att jag måste ta henne till veterinären först, där denna gör en bedömning på vad som behöver göras/kollas vilket kommer kosta. Sedan ska jag åka hem och vänta på att fonden godkänner detta. Och därefter ska jag återigen till veterinären för att lägga ut pengarna, och sedan skicka kvitto till fonden och hoppas på att dom fortfarande kan bidra med allt? Jag tycker det låter väldigt krångligt och som att de kommer ta flera veckor. Plus att jag måste fixa en försäkring åt henne då detta är ett krav. Men försäkring kan man ju inte skaffa förrän hon varit hos vet.

Jag har en liten buffert som är till för veterinärvård, så dom finns där. Men dessa pengarna är sparade och är till för mina egna djur då jag själv har två hundar, två katter, kanin och hamster. Och senast förra månaden var jag tvungen att dra 5000 från kontot för att min hund blev akut sjuk och fick ligga inne på sjukhuset i 3 dagar. Det känns psykiskt jobbigt om jag ska behöva ta av dessa pengarna ifall det faktiskt skulle hända någon av mina egna djur något. Dom har jag ju tagit på mig ansvaret för att ge all vård dom behöver. Men sen är ju inte lillmissen mindre värd, absolut inte. Men jag känner att jag inte kan göra den "investeringen", då jag själv inte kan behålla henne heller av samma själ. Jag skulle absolut kunna lägga ut en liten summa, men det känns som en fjärt i rymden jämfört med vad hon behöver när hon väl kommer till vet. Har ingenting hänt förrän måndag får jag kontakta lokala veterinären och se om de kanske kan hjälpa mig med detta.. Kanske dom kan göra undersökningen gratis eller ge lite rabatt så att hon åtminstone får en hälsocheck. Ringer man nu under helgen så blir det extra dyrt med jour istället förmodligen.
Allmänpåverkad verkar hon ju iaf inte, alltid något..?

Mvh Jenna

silversol35
1

Ja, ring och hör med dem på måndag, så får du ju ett kostnadsförslag att ta ställning till. Tycker ändå det är bättre meden koll, trots att du inte kan fixa allt som behöver göras (om det nu är mycket som behöver göras, vet man ju inte förrän efter undersökningen).

Jenna_Nord
0

Ja, det ska jag absolut göra. Det lilla jag kan fixa är ju alltid något, även om det bara är att hon blir bra i ögonen och med förkyldningen. Och kanske får någon spec mat med mycket näring så hon kan få lättare att lägga på sig. :)
Min mamma kommer hem söndag natt, så då kan jag lättare ta mig till närmsta stad. Är fast mitt ute i skogen i princip, utan körkort…

Mvh Jenna

Jenna_Nord
12

Idag satte jag ut akut nödrop på x antal facebook-sidor och blev kontaktad av en tjej från Göingekatten, som är en del av KKS.

Och jag kan men lättnad säga att vi mer eller mindre bestämt att hon kommer imorgon och hämtar lillmissen! Så på måndag får hon komma till veterinären och sen få tillfriska i karantän inne hos en riktig kattmänniska som är guld värd! Och där ska hon då få vara tills hon är frisk och redo att omplaceras.

Det verkar som att det blir ett himla bra slut av detta trots allt! 

Tack så hemsk mycket för all hjälp!!! :)

Mvh Jenna

silversol35
1

Åh, vilka goda nyheter! 😊

Atropa
2

ursäkta min okunnighet ty jag ej läst kommentarerna. men anmäl henne. blir fly förbannad på människor som utsätter sina djur på det viset. spelar ingen roll hur personens livssituation ser ut, det finns ingen ursäkt . anmäl henne och be till gud att hon åker in för det och aldrig mer kommer ut!!

[SueHn]
0

Jag önskar lilla Kattan allt gott!

Jenna_Nord
4

Nu är hon hämtad! :)
Ska fortsätta hålla kontakten så jag får veta hur det går med henne. Lilla Cissa som hon nu fick heta! :)

Mvh Jenna

sagan
2

Vad skönt för liten.😍 Men fixa några kojor åt dem som eventuellt finns kvar vid huset. Och se om ni kan göra något mer för dem.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.