Leksaker i toalådan!
Ruben har en lite lustig egenhet för sig som jag misstänker är ganska ovanlig; han lägger nämligen leksaker i toalådan då och då. Igår låg den vita IKEA-råttan där och idag en plastkork som han brukar dribbla omkring med. Med tanke på lådornas placering och utformning kan de inte ha hamnat där av en slump i samband med lek, utan han måste ha burit dit dem och släppt dem där.
Finns det fler katter som gör så?
Sajtvärd Katter iFokus
Min hankatt gör också det ibland, vet inte alls varför men han bär ofta runt på saker så han kanske råkar ha något i munnen när han plötsligt blir nödig och sen glömmer leksaken där? Haha 🙂
#1 Ja, jag har också tänkt den tanken, men det verkar så utstuderat att lägga den där tycker jag. Jag har öppna lådor med huv så Ikea-råttan upptäckte jag eftersom Oberon stod och glodde in i lådan så konfunderat (och länge) att jag var tvungen att kolla efter vad han tittade på och mitt i lådan uppe på sanden låg den.
Oftast när Ruben lekt med råttan brukar han lägga den i mat-eller vattenskålen och det vet jag är ett vanligare beteende. Att bytena läggs där är för att markera att bytet är Rubens (eftersom "alla, inklusive Ruben, vet" att matskålen är hans eller iallafall en central och viktig del av reviret). Kanske tänker han likadant om kattlådan?
Frågan är bara om han markerar att bytet är hans eller om han inför kattkompisarna visar att matskålen och kattlådan är hans…? 🤔
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Brukar din hankatt också lägga saker även i matskålen och/eller i vattenskålen?
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Ja det gör han, både i matskålen och i vattenskålen.
Med toalådan känns det väldigt svårtolkat om det nu inte är en slump att sakerna hamnar där. Det kan ju vara att han vill markera bytet som hans, men är det inte konstigt att det läggs på ett så "orent" ställe? 🤔
#4 Ja precis. Lådan är visserligen viktig ur revirsynpunkt, men eftersom det kissas och bajsas där är det lite märkligt att lägga byten där. Jag måste försöka spionera på Ruben och se om han faktiskt kissar eller bajsar i den andra lådan efter att ha lämnat bytet i den första. Där leksaken lämnats har sanden iallafall verkat orörd.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Ja du får försöka med det. Väldigt intressant är det iaf att de gör så. 🙂
min katt brukar halft LIGGA i kattlådan när jag står o sminkar mig inne på toan. varför gör hon det?? :O hon är alltid med mig vart jag än går, så antingen ligger hon i handfatet o väntar på mig eller halvt fitter/ligger i kattsanden. kanske för det är bekvämt? har ju aldrig oren toa det är jag mycket noga med eftersom mina katter är innekatter
#7 Ja, att katten gillar sin låda så mycket att den t.o.m. ligger i den ibland är ju positivt med tanke på hur lätt katter kan bli avigt inställda till att ens kissa eller bajsa där.
Min Oberon ligger också i lådan ibland och enstaka gånger har jag sett att han t.o.m. rullar sig därinne (väldigt fräscht måste jag säga, även om lådan är ren😮). Oberon är verkligen inte någon särskilt revirhävdande eller dominant katt, men antingen markerade han ändå lådan som "sin" eller så ville han bara få lite extra lukt av sin egen och katternas gemensamma "luktblandning" från lådan…
När det gäller att ligga i lådan kan det förstås även vara tecken på att katten är så osäker och rädd i miljön eller i kattgruppen att den inte vågar göra anspråk på något annat än själva lådan. Misstänker man det måste man vidta åtgärder som ökar tryggheten och hjälper katten att bygga upp sitt självförtroende.
Sajtvärd Katter iFokus
Har också upptäckt kattleksaker i toalådan. Häromdagen såg jag något grått och fluffigt och i panik grävde jag fram det för jag trodde de har svalt en leksak (och bajsat ut den). Men icke…Där låg en leksaksmus NERGRÄVD….så äckligt 😕 Leksaker i mat- och vattenskålen är också himla populärt. Att gömma dem i sängen verkar också kul när matte irriterat lägger sig på en mus!
#9 Ja, katter är för roliga! Att lägga "bytet" i sängen brukar Ruben också göra, så på morgonen när man vaknar kan man hitta allt möjligt där. 😃
Av mina katter är det faktiskt bara Ruben som bär omkring och placerar sina färdiglekta byten på till synes strategiska ställen.
Sajtvärd Katter iFokus
Men kan det inte vara så att de tänker att kattsanden är "jord" eller "sand" och gräver ner sina byten?
#11 Ja, det har du rätt i. Iallafall i fallet som Caifig skrev om där bytet faktiskt verkar ha blivit gömt i lådan.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Jag har blivit väckt några gånger med att en leksaksmus/fågel landar i mitt ansikte! Figaro tycker det är superkul.