Flytta med katt till norge
Skriver här då jag blir tokig på alla olika texter som står på alla olika sidor (norska som svenska). Vad gäller för att ta med katt till Norge?
Har troligen fått jobb och kan inom kort behöva flytta dit. I dagsläget är hon vaccinerad x2, avmaskad (hemma) samt märkt med chip.
Någon som vet av egna erfarenheter? För som sagt blir snurrig av all info på norska myndigheters sidor osv
Kan poängtera att hon skall kastreras så snart som möjligt
varför kastrera?
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
Är en huskatt så anser det som de enda rätta att göra :) Kanske inte pga flytten till norge, utan då jag inte vill riskera att hon smiter ut och blir parad eller liknande. Verken här hemma eller i Norge :)
så vitt jag har förstått så är det ganska fritt att röra sig mellan sverige och norge, men det är ju bra att fixa allt som du skulle fixat om du skulle resa med katt annars också, rabiesvaccination och djurpass är standard för att resa med katt =)
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Av http://www.mattilsynet.no/ att tolka så gäller bara pass och de mesta grejerna för införsel utav hund. Står inte så mycket om katt öht utan mest om hund.
Det är därför jag blir så förvirrad. Men känns ju onödigt att lägga ut pengar på pass och annan övrig vaccination om det inte behövs. (Eller är rabiesvaccination med i "bas" sprutorna som man ger?)
bifogar länk här, ni kanske kan tolka bättre än jag som sagt. Annars får man ju kontakta dem eller vet i Norge för tydligare svar.
Här kan du läsa om det:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfranlanderutanforeu/inforselfranlandermedeuvillkor.106.6f9b86741329df6fab480001168.html
:)
Rabiesvaccinationer krävs alltid, det är blodprovet man inte alltid måste göra beroende på om det är ett EU-godkänt land eller inte. Sen är det en inkubationstid på 21 dagar efter sista rabiesvaccinationen.
Beroende lite på vart du åker in i Norge så ska man även meddela gränspatrull. Om du flyger till tex Oslo så är det inga problem, det är en godkänd införings punkt (eller vad de nu kallade det) så jag skulle maila Norska flygplatsens veterinär och fråga exakt vad som gäller.
Jag ska flyga snart från ett EU-godkänt land (inte i EU dock) och åka in i Sverige genom Danmark så jag har frågat en hel del både hit och dit på senaste.
Reglerna är samma inom EU så det spelar ingen roll om du åker ut eller in i Sverige.
Det som bör gälla är rabiesvacciationer (inget blodprov, bara 21 dagars inkubationstid) och europeiskt djurpass. :)
Sen har de olika flygbolagen olika regler så du bör läsa på om det också. Tex på SAS måste man skriva ut ett papper från deras sida och ha med det när man kommer till flygplatsen. Glöm inte att ringa eller maila flygbolaget om att du har med dig en katt heller.
Lycka till!
Rabies behövs INTE till Norge. Inte heller pass behövs. Nya lättare regler nu.
Misstänkte att reglerna hade lättats upp.. 🙂
"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law
En sak som man ska tänka på när man flyttar med katt till Norge är att i många lägenheter råder förbud mot att ha katt.
Stolt ägare till tre La permer
#7 av det att tolka så är det "bara" att ta med sig katten in då? #9 jo de har jag märkt, hoppas på att kunna lösa det. Kan lösa kattvakt provisoriskt här i Sverige så länge, men hade hoppats att få tag på något så snart som möjligt
#10 Svenska Jordbruksverket hänvisar ju till Mattillsynet och där står att det inte behövs.
Det enda jag är osäker på är detta citatet då jag inte hört talas om det tidigare:
"Informasjon om navnet til dyrets eier, dyrets ID-merking, samt bekreftelse på at dyret er klinisk friskt ved undersøkelse foretatt i løpet av de siste 24 timer før avreise, skal være dokumentert i et EU-godkjent veterinærsertifikat som skal undertegnes av offentlig veterinær i avsenderlandet."
Någon annan här som vet hur detta fungerar? Ska man alltså ha ett hälsointyg från svensk vet. som inte är äldre än 24 timmar med sig? Det kan man ju säkert ringa och fråga en veterinär om.
Jaså, där ser man! Norge var ju helt annorlunda då. Hur nytt är det?
Jag misstänker att det handlar om handelsdjur och inte om man reser med sitt egna husdjur.
Så var det iaf när jag åkte ur Sverige. Missuppfattade då också för att det stod så konstigt, skaffade 24 timmars intyget (sjukt stressigt). Var ju tvungen att vara en speciell veterinär så fick åka ut långt ut i ingenstans för att skaffa det, fick sen höra att jag inte hade behövt det över huvud taget. Så kan det gå.
#11 Jag har för mig (utan att titta in på SJV nu) att det gäller när man åker med 5 djur eller mer
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Min uppfödare är norska, ska kolla med henne om hon kanske vet vad som gäller :)
#14 vore jätte snällt :)