"Parar sig" med henne, varför gör han så?
Min hona är 4 månader om 4 dagar exakt och Zigge är snart 8 månader. Han är tidigt kastrerad av katthemmet, när han var ca 5 månader tror jag. Men har sett två gånger att han "satt sig" på henne så som de gör när de ska para sig, det har hänt när de busar och brottas.
Är det något dominant? Eftersom han är kastrerad tycker jag det verkar konstigt att han gör så och ville bara se om någon visste vad det beror på.
Hon brukar brottas tillbaka och kastar av honom eller hur man ska säga så det varar inte mer än några sekunder. Blev bara väldigt nyfiken.
Ja, det är ett dominansbeteende. Min 9-årige Moltas gör så ibland på Oberon (6 år) och Ruben (2,5 år). Oberon gör så endast på Ruben.
Alla mina katter är kastrerade och ingen gör så på honkatten Doris.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 okej skönt att veta :) Selma ska givetvis kastreras lite längre fram också och öronmärkas precis som Zigge.
#2 Ja, din hane hann väl knappast uppleva någon fertilitet innan han kastrerades och din hona är för ung för att sända ut några sådana signaler, så det är inte parning de över på, även om det ser ut så. Zigge försöker bara visa vem som bestämmer.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Okej skönt :)