Akut hjälp! blod i avföringen?
Hej!
Jag har en honkatt på 7 månader som kastrerades igår. Samtidigt opererades ett litet navelbråck bort. Igår fick hon gå på lådan som vanligt. Ikväll satt jag och övervakade hennes lådbesök då hon har en body på sig som jag inte vill ska bli nerbajsad. När hon hade bajsat satt hon fortfarande kvar och tryckte ganska länge, kom inget mer vad jag såg. När hon gick ut därifrån så märkte jag att hon hade varit lite lös i magen så jag torkade henne med ett papper där bak. Pappret fick lite röd färg på sig och jag undrar hur det kan komma sig, har detta något att göra med hennes operation tro?
Att hon är lite lös i magen kan jag tänka mig är för att hon kom över lite "husse-och-matte-mat" som vi i misstag glömde framme.
Bör jag oroa mig för blodet?
Edit: Hon är väldigt trött också. Igår ville hon busa hela tiden men idag har hon nästan bara sovit. Och hon har jätte varma trampdynor? Kan hon ha feber och att man kan känna det via trampdynorna?
Jag fick också med antiinflammatoriskt medel som jag gav henne i morse.
Så det ut att vara färskt eller gammalt blod?
Hon är väldigt trött också. Igår ville hon busa hela tiden men idag har hon nästan bara sovit. Och hon har jätte varma trampdynor? Kan hon ha feber och att man kan känna det via trampdynorna?
Jag fick också med antiinflammatoriskt medel som jag gav henne i morse.
Det var mer rött än brunfärgat
Lite rött blod i avföringen är oftast inte något allvarligt utan bara tecken på irriterade slemhinnor vid lös mage eller ett mindre sår vid ändtarmsöppningen som kan uppstå vid trög mage.
Det som är farligast är om blodet är svart eftersom blödningen då sitter "längre in". Har katten ständigt rött blod i avföringen bör man naturligtvis också vidta åtgärder för att komma tillrätta med problemet.
Sajtvärd Katter iFokus
okej, tack så mycket för ditt lugnande svar. Känner mig jätte orolig för henne. Hon var lös i magen igår och dagen innan också för denna mat hon kom över och jag har fått torka henne i rumpan varje kväll efter det. Så det var första gången nu ikväll som jag såg lite blod, då kan det mycket väl vara som du säger att hon har lite irriterade slemhinnor.
Om hon opererades och sövdes igår är det helt normalt att hon är ovanligt trött idag. Man kan inte avgöra om en katt har feber eller inte genom att bara känna på den. Tempen måste tas med en febertermometer i ändtarmsöppningen.
Sajtvärd Katter iFokus
Men varför har hon så heta trampdynor? Det var när hon klättrade över famnen som jag kände det mot mina bara ben. Så varmt brukar det inte kännas?
#7 Jag vet inte varför just hon har det just nu, men känner man på kattens trampdynor och öron ofta, vid olika tider och i olika situationer och miljöer märker man att de kan kännas väldigt olika vid olika tillfällen.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag förstår att man mäter temperaturen där bak med en febertermometer och att det inte kan bestämmas vilken temp katten har genom att känna på trampdynorna. Men en katt som har feber, kan den kännas varmare på trampdynorna än en katt som inte har feber?
#9 Ja, det kan den säkert, men eftersom även helt friska katter kan kännas väldigt varma ibland är det inget som egentligen betyder något.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tänker först på att det som flera andra sagt kan vara något litet blodkärl som gått sönder nära analöppningen och det är som de andra sat ofarligt.
Men jag kommer också att tänka på urinvägsinfektion eftersom katten satt kvar i lådan utan att det kom annat än lite blod. Håll koll på om katten kissar ordentligt och inte bara går och kissar pyttelitet om och om igen.
Det är inte så svårt att ta ett urinprovp en katt. Se till att du har en vit 1/2 dl plastkopp inom räckhåll från lådan. När katten sätter ner rumpan och kissar sticker du in plastkoppen under katten och fångar upp lite av kisset. Veterinären kan då bl a kolla om det finns blod i urinet.
Ring veterinären och fråga dem. De vet bättre än oss.
#11 Jag förstår din tanke kring urinvägsinfektion, men jag tror inte det är det som tur är, dels för att hon verkligen satt i "bajs-position" och försökte fortsätta klämma ut mer bajs. Sedan så springer hon inte på toa jämt och ständigt utan har regelbundna besök som hon haft sedan hon kom hit. Jag har inte heller kunnat rensa ut några pytte små kissklumpar som tyder på att hon går och kissar lite om och om igen.
#12 Om jag ska ringa veterinären så gör jag det imorgon, men min oro behövde stillas fram tills dess och därför postade jag här på iFokus. Jag vet att det finns kunniga människor här. Jag kommer att avvakta och se hur hon mår, hon brukar ta en "bajs-runda" på morgonen också så jag får vara på min vakt då så att jag hinner med. Förhoppningsvis så är det bara jag som krånglar till det för mycket. Man känner sig orolig för det är ju ens lilla älskling. Ingenting får ju någonsin vara fel, inte ens det lilla minsta.
Tack för att ni lugnar!