Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1717 ggr
karroRJ
0

allmäntillstånd hos förstoppad katt

Min katt Lukas var till veterinären första gången i fredags,då han både ätit och druckit dåligt pga ont i tänder el tandkött.Diagnosen blev gingivit.Jag skulle borsta hans tänder,samt stödmata med hills ad,moussen+få i han vatten så gott det går.Under helgen så stödmatade jag honom,det gick bra då han tyckte om mousse-smaken.Försökte få i honom vatten oxå så gott det gick.Bokade oxå tid för röntgen av tänder och munhåla,fast i annan stad,eftersom djursjukhuset här inte kan hålla på med tandröntgen (den ena vetten som kan tänder är gravid och den andra är på utblidning 😓)

I måndags märkte jag att han inte bajsade alls.Han kissade,men bara en gång per dag.Igår åkte jag in akut med Lukas,då för att kolla varför han inte bajsade.Röntgen togs och det visade sej att hans grovtarm är full med avföring.Han hade oxå vätskebrist.De frågade om jag skulle lägga in honom och under natten så skulle han få vätske-dropp,samt smärtstillande,eftersom han hade ont.Lukas är en väldigt stressad katt och efter lite prat med veterinären bestämdes att han skulle få smärtstillande på en gång och vätskedropp,så kunde jag få med honom hem sen.Inatt sov han och imorse så både åt han torrfoder och drack vatten 😃 Men inget bajs.Så efter att ha pratat med en distriktsvet i annan stad (verkar inte finnas här) så fick jag rådet att först ge 1/3 microlax för att lösa upp "proppen" där bak.sedan ge paraffinolja ca 5-10 ml.Sagt och gjort,jag gjorde detta.En halvtimme senare så bajsade han tack och lov.En lååång korv,stackars bebisen 😕

Nu blev detta en lång historia,men min fråga är:När en katt är förstoppad,kan det påverka det allmänna tillståndet? Han har ju varit med om otroligt mycket nu bara sista veckan,som gjorde honom väldigt stressad.Han hade panik hos veterinären och andades fort,och så hemma så kommer dumma matte och tvångsmatar honom med äcklig olja och sprutar upp sånt där i ändan på honom.Han hade inte feber igår hos vetten,men jag är ändå lite orolig.Han är trött och dämpad,men har ändå fått i sej både mat och vatten idag,han blev rejät uppvätskad igår hos vetten.Jag ska ge paraffinolja imorgon oxå (kan jag göra det förresten) men ingen microlax.Nu behöver bara bajset komma ut.Kan han vara dämpad för att han är förstoppad?

Caifig
1

Stress kan leda till förstoppning och ja, förstoppning kan påverka allmäntillståndet. Det är dock något som ska tas upp med veterinär om han är allmänpåverkad. Men det verkar ju som om han har piggat på sig lite och äter och dricker i alla fall! Tänk bara på med paraffinoljan att det ska ges tillsammans med mat så han inte får det i fel strupe, eftersom oljan varken har någon smak eller lukt. Sprutar man in det i munnen är därför risken jättestor att det hamnar fel!

diva
1

Jag hade en kattunge som var förstoppad och eftersom jag har flera katter så hade jag ingen koll på vem som bajsat. Hon fick jättehög feber och låg bara och sovde så det var därför jag tog henne till veterinären och han upptäckte att hon var förstoppad. Hade nog aldrig tänkt så utan jag var säker att det var någon infektion av nåt slag. Veterinären sövde henne och fick (ursäkta äcklet) gräva ut bajset. Sen fick jag med lavemang hem som jag gav henne precis då hon vaknade till. Så nog påverkar det allmäntillståndet alltid. Lycka till med din kisse

karroRJ
0

Tack för ditt svar,ska hålla koll på honom och hoppas att allt går som det ska =O)

[Mustangcab]
1

Var försiktig då du ger paraffinoljan så att han inte får ned det i lungorna. Det orsakar en väldigt svår lunginflammation. Detta sagt för att varna dig inte för att skrämma dig. Jag får också ge två av mina det ibland.