Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2030 ggr
Noa-Nisse
0

mjuk-kissare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför vill min katt tvunget kissa på mjuka saker? aldrig någon annanstans utan bara på mjuka filtar eller min hunds täcke. Jo han kissar ju i kattlådan såklart också ;)

Han är kastrerad och har 1 kattlåda som rensas ofta. Jag vet om att han kissar på mjuka saker så brukar inte ha framme filtar som är ovikta i en hög. Viker jag filten snyggt och prydligt så bryr han sig inte om det. En gång när jag hade bråttom så kastade jag min hunds täcke på golvet och då hade han kissat på det sen när jag kom hem såg jag.

Känns som att han vill ha snyggt runtomkring sig annars straffar han mig med att kissa :P hahaha (skämt)

Nu var det säkert 5-6 månader sedan det hände sist för jag är noga med att vika ihop eller ta undan. Men så hade min hund tagit en filt som låg hopvikt i soffan igår och bäddat med den sen hade katten kissat på den.

Någon mer som har en katt som gör samma sak? Och vet ni vad det beror på??

Medarbetare på Hundar.ifokus

Scorpio97
3

När katten kissar på mjuka saker brukar det tyda på uvi (det gör ont, och katten förknippar då lådan mes smärta, och kissar utanför). Har du varit med katten till veterinär? Om du inte har gjort det, så gör det. Det är det första man ska göra när en katt felkissar (:

Sen kan det ju även bero på lådsituationen. Även om han använder lådan ibland, så kan han vara missnöjd över den.
Är han ensamkatt?
Inne/utekatt?
Hur ofta städas lådan? ("ofta" kan betyda väldigt olika för olika personer)
Vart är lådan placerad?
Vad använder du för sand?
Hur ser lådan ut? (Huv? Lucka? Liten? Stor?)

När han felkissade första gången, hade något hänt då? Nytt husdjur, ny familjemedlem, flytt..?
Var han kastrerad när problemet började?

//Jessie

MichelleLindh
0

Min ena katt kissar också på mjuka saker, mattor helst! Jag rensar lådan och den är alltid ren! Kan inte ha två lådor fast jag har två katter det får absolut inte plats i badrummet och jag vill inte ha i hallen heller, bor i en etta så nej känns inte okej att ha en kattlåda i samma rum som köket är i. 
Så fort jag tar bort mattorna så kissar hon i lådan, men annars kissar hon små fläckar eller om det ramlar ner en kudde på golvet så kissar hon på den.

/ Michelle 

[SueHn]
0

Låter bekant! Har man katt får man lära sig att aldrig lägga ifrån sig något som inte är ordentligt ihopvikt och inte ens då på golvet. Har nog inte något med att det gör ont för då skulle alla mina katter ha ont när de kissar. De bara är så här. Gilla läget är det enda råd jag kan ge.

sagan
3

Man ska aldrig ha katt och säga att man inte kan ställa dit en till låda om katten kissar fel. Ibland kan det vara lådan/lådorna och/eller sanden det är fel på. Ibland kan dem ha UVI eller FIC. Och ibland finns det ingen logisk förklaring mer än att dem kissar på saker som finns på golvet. Ibland bara plast, ibland filtar ibland handdukar, kläder mest på sådant som är använt och inte nytvättat. 

Man bör alltid se över lådsituationen vid sådana tillfällen. Vilken sand man använder, vad för låda, hur många, var dem står, hur ofta man tömmer den, kollat upp kissen hos veterinär. Fortsätter det ändå får man nog acceptera att inte lägga något på golvet. Vad detta beror på vet jag inte. Men det går ju 

En låda per katt och en extra, klumpbildande finkornig doftfri sand, mycket sand så katten kan gräva ordentligt och öppna lådor helst samt tömma minst två gånger om dagen rekommenderas.

OberonsMatte
3

Instämmer med #2 och #4.

Att katten kissar på kläder och handdukar som ligger slängt på golvet kan bero på att de är mjuka och går att gräva i, dvs har de egenskaper som katter eftersöker när det gäller sin toalett.

En kastrerad, frisk och harmonisk katt som är fullkomligt nöjd med sin befintliga toalett har inget behov av att hitta nya toaletter, utan använder den befintliga och invanda. Det är därför viktigt att man tar katters felkissande på allvar och förstår att beteendet antingen beror på medicinska orsaker som behöver behandlas eller på en (för katten) bristande lådsituation när det gäller antal, utformning, placering, innehåll eller renhet. Den tredje möjliga orsaken är att katten känner sig stressad och otrygg. Då behöver man också utöka och förbättra lådsituationen, men även se över och försöka minimera andra stressfaktorer i kattens tillvaro.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
5

Tycker det låter väldigt konstigt att man bara ska "gilla läget" med att katter kissar på mjuka saker utanför lådan. Har aldrig varit med om något katt som jag eller min familj/vänner ägt som kissat utanför. Aldrig! Skulle heller aldrig "nöja" mig med att det är så. Som andra skrivit tidigare beror det med största säkerhet på att lådsituationen inte är optimal eller stt katten behöver veterinärvård.

[SueHn]
0

# 6 Ja, då är det väl något fel på de av mina katter och andra katter som haft denna ovana. Problemet dyker också rätt ofta upp här på forumet.

Du skriver att du aldrig skulle nöja dig med att någon katt skulle kissa utanför lådan på olika sätt men för det mesta kissar i lådan. Vad skulle du göra för att ändra på beteendet?

Det finns lådor på sex ställen

Lådorna görs rena minst en gång per dag

Katterna bryr sig inte om vad det är för slags strö utom att när jag fick Ever Clean var de misstänksamma

Katterna är ute rätt mycket, speciellt när det inte är väldigt kallt.

[trh]
2

#7 Jag vet att problemet dyker upp här rätt ofta & ofta kommer en anledning till problemet fram som ex för få lådor, fel slags sand, otillräckligt rensande, dåligt val av placering, stressande miljö eller medicinska orsaker som inte utretts. Jag vet inte vad du ska och inte ska göra för jag kan omöjligt få en bild av hur situationen ser ut via ett forum. I #5 inlägg ser du olika exempel på anledningar till problemet. Jag vet bara att om min katt helt plötsligt börjat kissa utanför lådan, så hade jag vetat att något varit fel. Vi har ofta mjuka saker slängt på golvet och det enda han gör är att kura ner sig på dem. Likaså katten i mina förändrars hem son är över 10 år, aldrig att hon kissat utanför. Inte heller har mina vänners katter gjort det. Däremot vet jag en bekant vars katt började kissa utanför när en ny katt kom till hemmet. Detta löstes med Feliway och fler lådor. Någonstans finns en orsak till problemet .

Sploutt
3

Jag skulle heller ALDRIG bara gilla läget. Ingen av mina katter har kissat utanför lådan, inte heller någon av mina närståendes katter. Hade dom börjat med det hade jag absolut trott att någonting var fel, för i mina ögon är det verkligen inte normalt att en katt kissar på andra ställen än i lådan.

[trh]
0

#9 instämmer

Scorpio97
1

Vi hade en hane som kissade inne. Han protestkissade när vi inte gav honom tillräckligt mycket umgänge. Lite mer lek och gos, så var det löst.

Min hona började kissade även en gång inne, i soptunnan (som var fylld med spån eftersom jag nyss städat hamsterburen). Eftersom det var blodblandat, och bara två-tre droppar, så anade jag att något var fel. Vi hade nyss börjat ge lite torrfoder, och när vi slutade igen så försvann problemet direkt.

Jag anser att något är fel när katten kissar inne. Och då måste man ju naturligtvis kolla upp vad som är fel, så att man kan lösa det (både för sin och för kattens skull).

//Jessie

MichelleLindh
0

Min ena katt mår bra. Hon busar mycket, äter och dricker bra. Går ut med henne en gång om dagen i sele och dom har haft det jag anänder nu i lådan i ett år och dom har alltid gillat den. doftfritt. Jag tömmer lådan en gång om dagen och det doftar aldrig illa från lådan och hon kissar i lådan förutom om jag inte har mattor. Och jo jag kan säga att det inte går att ställa dit en till låda. Jag har INTE plats, önskar att ni själva kunde komma och se. Min nuvarande låda får precis plats. Jag bor i en etta så jag har hall, badrum och sen är det ett stort rum som är vardagsrum/kök/sovrum och jag tänker inte ha en låda i samma rum som jag äter och sover även det tycker inte jag känns fräscht även fast lådan hålls ren. Jag var till veterinären med dom i slutet av sommaren och båda fick beröm och allt såg jättebra ut så tvivlar starkt att det är något fel på henne.

/ Michelle 

MichelleLindh
0

Dessutom har jag för mig att katter inte kissar på ställen dom sover och om jag det ramlat ner nåt från sägen på golvet så brukar hon lägga sig och sova där. Hon kissar inga stora fläckar utan bara små. Hon slutade löpa nyligen kan det ha något med det o göra? (JA jag ska kastrera henne redan sett hundra kommentarer om hur stressade katter blir av att löpa så det behöver inte påpeka :)

/ Michelle 

Noa-Nisse
0

Jag har ju inte sagt att jag bara ska gilla läget.

Jag har 1 stor XL-låda med djup botten med huv. Den har han haft sen han var 13 veckor och har alltid haft Ever clean i den. Bytar all sand då och då, ca 1 gång varje månad och rensar lådan varje gång jag ger min hund mat för att jag ska komma ihåg det och det är
07:00, 15:00 och ca 22:00 ALLTID samma tid. Han blev kastrerad när han var ca 6 månader vad jag minns. Han är en ren innekatt, äter ibland Mjau blötmat men har alltid framme Billanx-torrfoder (eller hur det stavas?) så han kan äta när han vill men äter inte jättemycket av det utan får färskt kött vilket han gillar bäst. Han kommer ofta ut i koppel. Inte varje dag men minst 5 gånger i veckan iallafall. Vi leker ofta på kvällen, med en fjädervippa eller med laserpennan, han leker också med min hund. Han har dock ingen rejäl kattmöbel utan bara en klöspelare som han ibland sitter på men klöser jättemycket på. Klöser aldrig någon annanstans. Får vara i alla möbler och på bord, inget ställe är förbjudet för honom i lägenheten. Köket har han som "sitt" ställe, där finns en grind så bara han kommer in och inte min hund om han skulle vilja vara ensam vilket han aldrig vill utan är alltid med mig eller min hund.

Han verkar harmonisk och lugn annars. Kissar aldrig precis utanför lådan utan alltid i den och gräver och har sig väl. Det är bara ibland det händer att han kissar på en skrynklig filt och som sagt så var det ju ca 5-6 månader sedan han gjorde det sist och jag har filtar som ligger framme ALLTID, men ihopvikta. Så han hade ju i praktiken kunnat ta och bäddat upp en filt så den blev skrynklig och sen kissat, men det gör han inte. 

Kanske är det så att han vill ha 1 till låda… Men jag hade en extra låda på balkongen förr (som är inglasad) och där gick han aldrig (en öppen låda med samma sand i) och det hände även då att han kissade på en mjuk skrynklig sak. 

Har svårt att tro att det är något fysiskt fel eftersom det är så väldigt långt mellan gångerna. Han kissar aldrig på en skrynklig filt när jag är hemma… och precis när jag skrev det, så kom jag att tänka på att det är ju lite konstigt faktiskt. Ibland slänger jag kläder och handdukar på golvet när jag är hemma men då kissar han aldrig på dem. Utan det är alltid när jag varit borta…  Kan det vara någon separations-grej han har för sig??? 

Ursäkta för långt inlägg!

Fridaaaa
0

Vi har samma problem med våran äldre katt. Går i regel i perioder men extremt tröttsamt!
Spelar ingen roll hur ofta vi städar kattlådorna. Har testat olika strö, har två lådor (den ena katten gör det mesta av behoven ute) mm. Ingenting hjälper. Och hon har inte UVI.😮 Kastrerad.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

paka
1

Min katt måste ha två lådor 😃 en att bajsa i andra att kissa i.
Vi hade problem med att han slutade kissa (efter kastreringen) och visste inte vad ska vi göra. Vi kontaktade veterinären han sa om katten inte kissar denna dagen då ska vi komma på en gång. 
Jag har läst någonstans att visa katter vill ha två lådor och vi köpte en till låda och annan Kattsand till den.
Nu har han en låda med Mjau sand och andra med ÖK plus.

sagan
3

#12 Katter kissar inte på det dem sover på i regel. Vissa gör det för dem är oroliga och då kan känna trygghet när dem känner sin egna doft. 

Vad gäller din kisse beror säkert felkissningen på att hon löper/löpt. 

Men vidhåller starkt att man inte kan säga att man inte har plats för fler lådor om det finns behov till det när man har katt. Man ska se till kattens bästa och får då rätta sig efter det. Tömma lådan en gång om dagen är för lite. Och allra helst om du har en låda på två katter och en som dessutom kissar utanför. Att en katt har gått på samma låda och innehåll behöver inte alls betyda att dem är nöjda. Katter är renliga djur och går tills det tar stopp. Detta är orsaken till att många ägare inte kan förstå att lådan trots allt kan vara en orsak till felbeteenden som kiss och bajs. 

I värsta fall kan man ställa en låda i duschen, badkaret som är lätt att flytta på när man behöver utrymmet. Om man nu känner att man inte har utrymme på andra ställen. Visst kan man bo litet och inte vilja ha lådan där man sover och äter men ibland får man bita ihop för djurens bästa.

Om du är intresserad kan du läsa alla trådar som handlar om katter som kissar fel. Där kommer du upptäcka att i de allra flesta fall där inget medicinskt fel finns är lådan och dess innehåll som är ett problem.

Fridaaaa
2

#17 Vi har en låda i duschen och en i ett "litet rum". Kommer aldrig att ha i köket eller i sovrummet. Inte hygieniskt eller lämpligt anser jag (vi har dessutom ingen plats ändå i köket för en kattlåda). Så det är helt uteslutet här. I hallen finns det verkligen ingen plats (långsmal hall). Så man får acceptera ibland att det helt enkelt inte går att sätta kattlådor överallt i sitt hem, oavsett hur mycket man älskar sin katt. Visst man har valt att ha katt men att ha katt kräver inte att man måste ha kattlåda där man absolut inte vill/kan ha det. 
Så man får köra på de lösningar man kan helt enkelt.

Har du tips på olika slags lådor? Vi har just nu två "vanliga", även testat med "huv" på, testat några olika underlag: icas (har nu), toa-lätt, bränslepellets, klumpe och everclean (eller vad det heter). Någon form av kristaller med men det vägrade båda katterna att gå på.
Vi städar där morgon och kväll.

[trh]
2

Vi har lådan i duschen i vårt pyttelilla badrum, så vi flyttar ut den varje gång vi duschar. Trist men fungerande. Nu när vi flyttar kommer vi bygga en möbel till hallen, som kommer fungera som sittplats för oss & som katt-toalett för katterna (kommer skaffa en till i vår), helst ska 2 lådor få plats där i. Är det inte tillräckligt sätter vi en i badrummet med.

sagan
2

#18 Det går att hitta lösningar allt som oftast trots att man bor litet. En låda i duschen som ni har, bra alternativ! Behövs fler så får man se till att det går att lösa. Jag tänker på kattens bästa och situationen. Kissar katten fel får man tyvärr göra det som behövs oavsett hur man bor eller vart man inte vill ha lådan. Om man inte gör det så går det oftast inte att lösa problemet. Utan man får en ohållbar situation som i slutändan leder till att man kanske inte kan behålla sin katt. 

Beroende på plats naturligtvis så rekommenderar jag backar, finns på IKEA, Rusta, Ö&B, Biltema och så vidare. Samla lådan på IKEA är den som håller ett bra pris och kvalite. 49 kr för en låda på 45 l med måtten 56x39x28 cm.

Jag tycker att Classic oparfymerad håller god kvallité men även Compact Care 14kg oparfymerad som är billigare. Och dem ska vara klumpbildande. 

Icas har jag inte mycket till över för. Det luktar för mycket om den sanden enligt mig. Men alla katter är olika och har olika sammansättning av urinen vilket gör sand olika bra för olika katter.

Att ni rengör morgon och kväll är jättebra, men har ni luktat på sanden? Ibland är det hemsk doft katterna känner men inte vi. Det ska bara lukta sand från lådan, mista doft av avföring och urin (ammoniak) är inte bra efter att lådan är tömd. Har katten just gått luktar det ju. Katter är som sagt renliga varelser. Tänk att dem i öken aldrig behöver gå på samma ställe. 😉

Pellets, toalätt, kristallar och så vidare är inte bra för katter. Dem är ökendjur och vill ha finkornig sand och mycket där dem kan gräva ordentligt. 

Hur mycket sand har ni i lådorna? Vart kissar katten när den väl gör det? Bor ni i markplan? När kissar han? Våren, vintern eller annan tid om det brukar vara samma perioder?

Fridaaaa
0

#20 Dock skulle inte jag klara av att äta i samma rum som en kattlåda, speciellt inte om någon av katterna skulle sätta sig där och göra sina behov medan man äter 😉 Inte kvakmagad direkt, men nja känner inte att det är fräscht, samt oavsett en omöjlighet. Samma med hallen = omöjligt. Så är det omöjligt så går det ju inte hur mycket man än vill.

Vi har den parfyrmerade och våra har aldrig luktat mycket, luktar knappt någonting tycker jag. Vart finns de andra två att köpa?

Man kan ju omöjligt tömma hela kattlådorna på allting dagligen och göra rent. Försöker tömma allting 1 gång/vecka och skura kattlådorna.
Men går ju inte varje dag att tömma allting, skulle bli svindyrt xD

Pellets och toalätt fungerade här ett tag, de kunde gräva bra osv. Men vi och dem föredrar sand helt klart 🙂

Hmm tjockt lager, kan inte säga på ett ungefär men är alltid ett tjockt lager. Hon kissar på kläder eller handdukar. Försöker hålla allting sånt borta från golven men ibland händer det ju att det trillar ner eller liknande. 

Vi bor på landet, så de kan gå ut och in som de vill när vi är hemma, då släpper vi ut dem när de vill gå ut. Men det är bara honkatten som gör detta, inte hankatten. Han är betydligt mer ute än vad hon är också.
Främst är detta beteendet så fort det börjar bli kallare ute och hon inte vill gå ut lika mycket. Nu har det varit relativt mild vintern (haft snö 3-4 dagar bara), men annars på vintern när det är snö går hon inte ut alls. Och tar vi ut henne står hon och jamar utanför eller är på fönstrena, hon trivs helt enkelt inte ute då. Så är främst då det sker, så kommer i perioder.

sagan
5

#21 Förstår att man inte vill ha det i köket. Men hävdar fortfarande att man bör hitta en lösning på problemet oavsett. Betyder det då att man måste ha en extra låda på vintern så är det så.

Men ni väljer ju självklart hur ni vill ha det.

Med tanke på det du berättar ser jag det som ett missnöje med tanke på att hon under vintern inte enligt henne "kan" gå ut och uträtta sina behov. I regel beror det på att lådan inte är till belåtenhet med tanke på att hon annars gör sina behov ute mest ute kan jag tänka mig. Kan vara att hon inte vill dela låda med andra, det är inte tillräckligt rent när hon väl ska uträtta sina behov och så vidare. När hon är ute så kan hon välja exakt vart hon gör sina behov och det är med säkerhet inte på samma platser hon tidigare varit på. 

Hur är katterna tillsammans? Trivs dem med varandra? 

Du bör ha minst 15 cm sand i lådan gärna mer. Att byta ut all sand en gång i veckan ska inte behövas om man inte har lite sand och tömmer sällan. Oparfymerad sand kan vara en orsak så byt till oparfymerad. Att det inte luktar för er behöver inte betyda att det inte luktar för katten. För att veta vad dem känner får man nog stoppa ner näsan en bit och sniffa 🤪

Classic sanden finns i nästan vilken djuraffär som helst, Compact Care finns på Grizzlyzoo. Det går att beställa på nätet också handlar man för 500 kr är det fraktfritt. 

Hoppas att ni hittar en lösning som fungerar för er alla.

Fridaaaa
1

#22 Ja lösning på det vill jag självklart ha 🙂

Men hon delar ju lådorna med samma katt året om? Och då är det aldrig några problem.

Tja vad ska man säga, de är ganska neutrala mot varandra, ligger i varsin del av soffan och så. Honkatten är väldigt bestämd och så, ibland leker dem ibland inte. Hon är betydligt äldre och dominant, han är yngre och mer "snäll" eller vad man ska säga, inte så dominant med honkatter (ändå var han här först), så det är hon som är boss.

Ja vi har tjock lager som sagt, inte mätt med måttstock hur djupt det är hihi.
Vi har bara en liten djuraffär i stan, resten är minst 4 mils enkel resas avstånd, 6 mil enkel resa till de flesta djuraffärer (och är vissa jag inte vill handla på för jag vill inte stödja vissa enskilda affärer). En nackdel med att bo ute på landet med inte så brett utbud😉Får testa annars att byta till oparfymerad ICA och se om det gör någon skillnad. Klumpe var inget vidare hehe
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/klumpande_kattstro/extremeclassic/250691 denna du menade?

http://www.petsonline.se/katt/kattlador/tillbehor/kolfilter-till-kattladehus/ är detta något att testa? Har ju en låda som kan bli med "huv" på.

Alternativ köpa en låda till och försöka hitta en plats till den.

sagan
0

Oj, skrev ett långt inlägg igår men det försvann visst. 😐

Vad gäller delning av lådan den övriga tiden kan fungera för att hon då kan gå ut och göra sina behov ute om hon vill. När det är vinter så är hon tvungen att använda dem du har hemma. 

Man kan ha flerkattshushåll, detta innebär att katterna fungerar bra ihop och kan dela sitt revir med dem andra. Uppstår sällan problem i en sån grupp. Sen kan du ha flera katter men trots detta enkattshushåll. Detta innebär att katterna ska ha det som att dem vore ensamma. Egna lådor, egen matpalats egna sovplatser. Detta är katter som lever i samma revir och accepterar varande men inte mer än så. Dem sover aldrig ihop, dem putsar inte varandra, dem stryker sig inte mot varandra och så vidare. Så frågan är vad du har för hushåll?

Detta kan kanske vara en orsak till att din katt sätter igång att kissa när hon inte kan/vill gå ut på vintern.

Vad gäller sanden så skulle jag om jag vore du prova Cattia som finns i det flesta matvarubutiker men håller bättre kvalité än Icas. Man kan även ha aktivt kol som hjälper till att ta bort lukten också. Du kan ha Cattia i den ena och Icas i den andra under en tid och se vilken dem själva föredrar att använda. Skaffar du en till låda så ha en tredje sand däri. 😉

Jag skulle inte välja en låda med huv till en katt som har problem med att kissa fel. Katter vill ha öppna lådor och mycket sand. 🙂

Har du märkt om hon använder någon utav lådorna ni har nu mer än den andra? 

Det är den sanden jag menade som du länkade till.

Noa-Nisse
0

knske kan ni skapa en ny tråd om delning av lådor. min kise delar inte låda så det är ju en helt annan frågeställning.

Fridaaaa
0

#24 Vem skrev du till? Mig?Skickar ett PM som svar 🙂

AgnetaB
0

Låter som din katt revirmarkerar så kastrera fortast möjligt så det ej blir ett befäst problem. Jag har en som revirmarkerar som en hane vid löp tyvärr.