Ta in ladugårdskatt?
Jobbar deltid i en ladugård där 3 katter bor. Jag tycker inte att katterna behandlas rättvist och vill att de ska ha det så bra som möjligt. Min fundering är om det är en en god tanke eller ej att öppna min dörr för en av katterna? Arbetsgivaren har erbjudit mig att ta den katten med hem som jag är förtjust i. Hon jagar ändå inga råttor… Denna dam är en 15-åring som förflyttar sig mellan mjölkrum och kontor, lufsar inte runt utomhus mer än nödvändigt. Därför tror arbetsgivaren att hon skulle kunna trivas hos mig som innekatt. Jag vill det bästa för katten. Vet inte om det är helt rättvist att stänga in en katt som varit ladugårdskatt i 15 år? Även om hon är inomhus om hon själv får välja. Jag kommer att skaffa sällskap till min ensamma innekatt inom en överskådlig framtid ändå, men ger henne mer än gärna chansen om det är en god ide. Det sämsta hos mig är att hon inte är hundvan och jag har 2 (kattvana) hundar. Kan man vänja en så gammal katt? Det sämsta med ladugården är att de i värsta fall gått en hel vecka utan kattmat. Det behövs tydligen inte eftersom de ska jaga. :( Detta händer titt som tätt under perioder jag inte jobbar. Har vetskap om att se nu varit utan mat fredag-söndag. Så idag har jag bjudit stackarna på hundmat och handlat för morgondagen. …Jag vill som sagt det bästa. Hur resonerar ni?
Mvh Ellenfyrkant
Kan du lämna tillbaka katten om det inte funkar? i sånt fall prova :)
Jag skulle göra som du funderar på, ta hand om den gamla lagårdskatten!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hon kanske tycker det är hur skönt som helst att bli bortskämd på ålderns höst med en egen säng och massa god mat :)
Slå till är mitt råd :)
#3 Så tänkte jag också. 🙂 Komma in i värmen, slippa jaga råttor och få mat varje dag!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Visst kan hon få komma tillbaka om det inte funkar. Hur löser jag detta rent praktiskt? Känns optimalt att ge henne ett besök hos veterinären innan jag tar hem henne. Men känns tråkigt att lägga ut massa pengar om jag märker tidigt att det inte funkar. Vet att hon är vaxig i öronen men ser ingen öronskabb (ser inga tecken på skabb på de andra katterna heller). Hon ser fin och fräsch ut i päls. Är det ändå smartast att kosta på henne en hälsoundersökning eller är det OK att ta hem henne och se hur det funkar ändå? …Funkar det ska jag ändå in senare för vaccination och kastration. Har hon bekymmer är ju risken att min tidigare katt och ev. hundar åker på något. Men funkar det inte har jag kastat många lappar i sjön eftersom hon då hamnar tillbaka på gården.
Mvh Ellenfyrkant
jag skulle tagit in den, hon är 15 år och förtjänar "sista" tiden i ett tryggt och kärleksfullt hem:) testa iallfall!=) är dom kastrerade?

#6 Katten det gäller är ej kastrerad. Se mitt inlägg ovan :)
Mvh Ellenfyrkant
7# postade inlägget strax efter ditt så hann ej se ditt inlägg Jag tycker du skall avmaska och se om hon har eventuell öronskabb innna du tar hem henne, och fungerar det inte kastar du ju inte pengarna i sjön eftersom hon då fått behandling som hon ändå behöver:) så då har du hjälpt henne på något sätt iallafall. o du är orolig hur de skall fungera hemma är de oftast lättare med en kastrerad katt att bli accepterad av dina andra om dom e kasterade då..:)

#8 Fast jag menar att det hjälper inte individen i särskilt lång utsträckning att behandla mot diverse smittsamma saker om katten ska komma i kontakt med det snart igen. Samtliga katter skulle behöva avmaskas och ev. skabbehandlas i så fall. :) Öronskabb har jag varit i kontakt med tidigare men vad Jag kan se har hon "bara" ganska mycket gult vax i öronen. Gissar att det inte är någon direkt fara? Munnen är svår att kika ordentligt i men helhetsintrycket är en fin och fräsch katt, även om det syns på kroppen att hon är gammal. Kanske kan räcka att avmaska och själv kolla igenom henne grundligt? Som sagt, funkar det bra så tänker jag att jag bokar vet för ordentlig genomgång av både mun och öron under narkos för kastration. Vill i så fall även tatuera och chipa. Hur stor är risken egentligen att söva gammal katt?
Mvh Ellenfyrkant
En jättefin gest av dig. Katter som lever i ladugårdar i kyla och så lite mat blir lyckliga av att få komma in i värmen och att få mat. Även dem som inte är 15 år. Kan du även kämpa lite för att katterna som blir kvar får en drägligare tillvaro med mat varje dag och ett varmt krypin om dem inte redan har det?
En mätt katt jagar bättre kan du ju börja med att informera din arbetsgivare om.

#10 Tack, de har alltid tillgång till ett uppvärmt rum med diverse filtar att ligga på. Jag ser alltid till att det finns mat när jag är på och även lämnar jobbet. Men vill inte börja ta pengar ur egen ficka varje gång enbart för att inte ge mig själv det ansvaret. Det får inte bli en vana för ägaren. Men det skrämmer mig ordentligt att det inhandlas både kaffe och fika men inte ens någon billig skitmat kan katterna få… Fruktansvärt. Men även när det finns mat begränsas givan rejält om hen får bestämma. Fortsätter överväga att ta hem gammeldamen.
Mvh Ellenfyrkant
#11 Bra att dem har filtar och uppvärmt där dem kan vara. Det hjälper ju inte att du ger dem och tar ur egen ficka. Man måste upplysa folk så att dem förstår. Vad händer med katterna om du en dag byter jobb eller bara får influensa och är borta från jobbet? För att kunna göra en förändring och höja kattens status måste man börja någonstans och det kan man göra genom information.
Hoppas att dem lyssnar på dig!