Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1102 ggr
imke
0

Vänder mig till er kattkännare

Jag har skrivit här förut om min älskade katt Kaos som nu är 1 år gammal. Jag tycker han på senaste tiden blivit väldigt trött av sig. När han väl är ute verkar han inte gå några längre svängar. Och väljer oftast att gå in och sova igen. Att katter sover mycket vet jag. Men han sover nog iallafall 80% av dygnet. Inatt låg han hela natten orörlig i min säng. Det brukar han inte göra…. Tycker dock inte han försöker hålla sig undan direkt… Kan det vara så enkelt att han behöver avmaskas? Han är inte mager på något sätt. Väger 6 kg och är snarare lite för stor Tacksam för råd. Imke

Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

[SueHn]
0

6 kg, är det Maine Coon eller någon annan storväxt ras?

imke
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Näe… Huskatt.

OberonsMatte
0

Nä, att han behöver avmaskas är inte det första jag skulle tänka på.

1. Är han ensamkatt?

2. Hur länge är han ute när han är ute, och hur ofta?

3. Äter han med samma aptit som vanligt?

4. Dricker han lika ofta och samma mängd som vanligt?

5. Går han på låda lika ofta och med samma resultat som vanligt? Är avföringen fast och "fin"?

Sajtvärd Katter iFokus

imke
0

Nej han är inte ensamkatt Oftast kan han va ute hela dagarna. Men senaste veckan har det minskat rejält. Och nu vill han inte alls. Han är inte lika intresserad av mat. Men äter, dock inga mängder Dricker gör han nästan aldrig. Inte vad vi sett Lådan går han på. Men vi har inte haft så bra koll då vi har tre barn oxå.

OberonsMatte
0

#4 Hur gammal är den andra katten, hur länge har de bott ihop och hur ser deras relation till varandra ut?

Sajtvärd Katter iFokus

jollycox
1

Det kan inte bara vara för att det är vinter och kallare och mörkare ute?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

imke
0

Han har haft en kompis i 1,5 mån ungefär. Dom älskar varandra och gosar ofta. Funderade med på kylan och så…. Men han är ju verkligen rustad för kyl. Rejält med päls

OberonsMatte
0

#7 Årstiden är absolut en faktor som påverkar katters utevistelse och sovvanor. Hur tjock päls katten än har är det inte lika lockande att vara utomhus på vintern.

Den relativt nya kattkompisen tror jag också har med saken att göra. Katter behöver tid på sig för att vänja sig vid varandra, och även om de verkat komma bra överens från första stund är det kanske först nu han känner sig helt bekväm och avslappnad i sitt hemmarevir.

Sajtvärd Katter iFokus

imke
0

Jag avmaskade honom iallafall nu. Han tog duktigt tabletten helt själv 😊. Hoppas på det bästa. Ska hålla ögonen på honom nu så får vi se 😊

OberonsMatte
1

#9 Tycker du att han verkar onormalt och sjukligt trött, håglös och hängig är det i första hand ett blodprov som ska tas för att upptäcka eventuella sjukdomstillstånd som tröttheten kan vara tecken på.

Sajtvärd Katter iFokus

imke
0

Vet inte riktigt…. Nej inte sjukligt. Han är ju uppe nu tex. Gick ut en sväng faktiskt för första gg på två dagar. Men är inte direkt pigg tycker jag. Lunkar runt lite… Sitter le ligger mest. Men jag är inte superorolig än. Mest för att han ändrat beteende så. Kan man avvakta ett par dagar?

imke
0

Om man vill ta feber. Speciell termometer? Hur många grader är feber på en katt?

[SueHn]
1

Mina katter har hållit sig inomhus betydligt mer nu i vinter trots att det inte varit speciellt kallt men det har varit vått.

Katter sover oerhört mycket mer än vi människor så 80 % låter inte så mycket. De flesta av mina katter sover i princip hela natten såvida de inte behöver gå till lådan.

Men 6 kg? Nu har jag inte sett katten men 6 kg låter väldigt mycket. Övervikt kan göra att det blir besvärligt att röra sig vilket gör att det blir ytterligare hg. Kan du känna revbenen och ryggraden?

Plötsliga ändringar ska dock tas på allvar.

OberonsMatte
0

#12 Ja, ta tempen är en bra ide! Använd en digital febertermometer som man kan mäta rumptemperaturen med. Katters kroppstemperatur är lite individuell, men är den över 39 grader brukar det räknas som feber. Mina katters normala kroppstemperatur ligger på 38 grader eller strax över (jag har dock bara tempat 3 katter).

Sajtvärd Katter iFokus

imke
0

Ja… Jo men ryggraden känner jag och jag kan känna revbenen om jag teycker lätt. Han är säkert en 40 cm lång från nacke till rumpa så det är en rätt stor katt. Och massor med päls

imke
0

Stående då

OberonsMatte
1

Katter kan ju väga nästan vad som helst utan att vara varken underviktiga eller överviktiga, eftersom idealvikten alltid är individuell. En 1-årig katt med tillgång till utevistelse dessutom tror jag inte har hunnit lägga på sig särskilt mycket övervikt.

Att hålla koll på den exakta vikten genom regelbundna vägningar är dock bra, särskilt för att upptäcka oförklarlig viktminskning som är ett smygande och vanligt symtom på sjukdom.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

Min ena britt väger 7,5 kg. Han gör inte så många knop så här i vintertid utan sover mest. Ibland kan ha få spelet och jaga någon av de andra katterna. När jag ska släppa ut dem i rastgården på morgonen så håller han sig undan😃Gör jag däremot eld i kakelugnen så kommer han och lägger sig framför den.

imke
0

Ska säga det oxå att lite av blinkhinnorna är framme

Caifig
0

Dricker han inte och äter dåligt kan han vara lite uttorkad vilket kan förklara blinkhinnorna. Han kanske även har en infektion som gör honom trött. Blanda i extra vätska i maten om han dricker dåligt! Om du drar honom lätt i nackskinnet upp mot huvudet så ser du om huden snabbt faller tillbaka eller om det går långsamt. Går det lite långsammare så är det ett tecken på uttorkning. Det går även att "snurra" nackskinnet och se om det faller tillbaka lätt.

[sorbel]
1

Ring veterinären. De kan ge dig råd på det du kan göra.

[Bettanbop]
0

Hej Imke 👋 Vilken snygging du har 👍

Tråkigt om han är dålig. Om allmäntillståndet inte är förändrat och han reagerar på klapp och rop så är det nog ingen fara. Min lille kille ligger också bara inne och sover nu, tror han känner av väder och temp förändringarna ute.

Se till bara att han dricker, ta en av barnens medicin sprutor om du har och spruta ner i halsen, eller doppa hans tass i vatten så får han i sig vattnet när han slickar sig.

Har du provat att hela han 🙂

imke
1

Han drack precis massor ur kranen 😊. Skönt! Han reagerar på rop och mys oxå. Så vi får se. Ska peova heala ikväll så får vi se 😊. Tack alla

[sorbel]
0

Hela? Vad menar ni?

imke
0

Healing 😊

[sorbel]
2

Det är kanske bättre att ringa din veterinär för att få råd om din katt är faktiskt sjuk. Då kan katten få medicin och bli bättre.

imke
1

Ja självklart använder jag inte healing ISTÄLLET för veterinärvård.
Dock är healing aldrig dåligt :) Så det kan man alltid göra ändå för sitt djur :-)

Han sover nu igen. Men jag tyckte mig se en glimt av en något piggare katt här på em. Han ville busa! Det har han inte gjort på en vecka tror jag. Så det var skönt att se. Och även att han drack så som ha gjorde.
Kanske var avmasking som behövdes ändå. Hoppas.
Håller ögonen på honom iallafall.

[Bettanbop]
0

Toppen 😃 Heja Kissen friskt humör, healing är det som susen gör 😉😃 Skönt att höra att han verkar piggare.

Nä självklart använder man inte healing i stället för veterinären, men det är ett himla bra komplement, även till oss människor 👍

imke
1

Kan meddela att idag är han piggare 😊. Blinhinnorna syns inte lika mycket och han har både ätit å dryckit mycket redan 😊 Det va nog mask ändå. Hoppas på god fortsättning