Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1804 ggr
Bine93
0

Frågor om blötmat, kräsen katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två katter, Selma på lite över 4 mån och Zigge på ca 7. Zigge är en hittekatt jag adopterade för lite mer än 2 veckor sedan. 

Selma älskar blötmaten, så fort jag håller på med det i kylen kommer hon springande som ett skott. Zigge är inte lika entusiastisk. Ibland kommer han och äter en bit på tallriken när Selma äter med det händer väldigt sällan. Det brukar sluta med att Selma äter upp den största delen, vare sig de får i samma skål eller inte. Och då blir hon dålig i magen kan tilläggas men det är jättesvårt att försöka få henne att låta bli. 

Idag jag tog lite blötmat på en sked och la det på golvet framför Zigge för att Selma inte skulle äta allt, då åt han. La fram små klumpar i tre omgångar och då åt han. Fortfarande inte så jätteentusiastiskt, men han åt iallafall. Ställer jag tallriken framför honom är han inte alltid speciellt intresserad. Det går ibland men inte alltid.

Jag ger Mjau blötmat. Är det så att han inte gillar blötmaten då? Och när jag lägger maten framför honom har han ätit bara för att det ligger där? Har testat olika sorter, Selma äter alla. Borde jag testa någon annan märke, typ Bozita eller Icas portionspåsar? 

Han äter ju godis och sånt som han får av mig så tror inte det har med hans skygghet att göra. 
Kommer ihåg min morfars katt som han hade när jag var yngre, hon åt bara Sheeba med lax, inget annat. Kan det vara så att han är lika kräsen?

bifogar en bild på min svarta snygging :)

jossan_20
0

Min katt tycker inte om mjaus blötmat heller. Men pussys tycker hon om. Kanske är så att de är nått i maten som vissa katter inte tycker om.

jossan_20
0

Jag tycker du ska köpa portionpåsar. För de är väll olika? Då kanske du får reda på va din kisse tycker om. ( och förlåt att ja gjorde två inlägg)

Bine93
0

Jag köpte hem Bozita tetra, mosade bitarna och testade om han gillade det, han slickade/åt lite på det men sedan gick han därifrån.
Selma som älskar alla mjau sorter hon fått, brukar äta upp närmare hälften innan hon går ifrån skålen när hon fått maten. Hon åt inte mycket heller. Så det känns som att Bozita är ganska ratad från början här.. :P

Jo det är väl olika från katt till katt… Får väl testa mig fram. Köpte hem någon sheeba sort också, så får väl testa det imorgon då..

[Lilyz]
0

Mina katter äter varken Mjau eller Bozita och den ena är såå otroligt kräsen! Jag köper portionspåsar i olika smaker, Icas, Sheba, Whiskas, Pussi osv. 

Tråkigt nog gillade hon fisksmakerna bäst och har nu utvecklat fiskallergi så allt med fisk går bort och då blir det ännu svårare. 

"Favoriterna" just nu är Sheba Duet kalkon och Whiskas Grilled Beef men hon tröttnar nog snart hehe 🙂 Så du får nog testa dig fram som sagt!

Jättefin katt btw! 😍

Bine93
0

#4 Okej där ser man 🙂

Jo det får nog bli att testa sig fram med honom.. Selma blir nog lycklig så länge hon får sin mjau, hon älskar den verkligen!
Blir till att handla lite blandade kattmatssorter då, blir spännande och se vad han kommer gilla… 😉

Tack, visst är han ^^

sagan
0

Det kan ta tid för vissa katter att uppskatta mjukmat. Så man bör ha tålamod och erbjuda lite och ofta. Tids nog brukar de flesta börja uppskatta det. Du skriver att han äter när du lägger det framför honom med god aptit? Har du provat att ge honom maten på en bricka istället? Han vill kanske äta det mjuka från en plan yta🙂

Bine93
1

#6 Jag skulle väl inte direkt säga att det är med god aptit… Han tittar lite på det först, sedan på Selma som smaskar i skålen. Sedan brukar han smaka lite och oftast äta upp den lilla klumpen. Men det ser mer ut som att han "petar i sig maten" än att han faktiskt gillar den. 

Han fick mjukmat i sitt stödhem. Nu vet jag ju inte hur mycket han åt där eller vad det var för sort, men han ska ha fått och ätit det innan mig iallafall. 
Äger inga brickor alls tyvärr men kan ju testa att lägga det direkt på underlägget jag har till matskålarna isåfall 😛. Känns dock mer som att det handlar om rätt mat i hans fall, men allt är värt att prövas 🙂

Pixiepussel
0

Vet inte om det är samma med katt och hund, men vår hund (hittehund) åt inte alls om annat djur eller människa var i närheten pga låg rang. Så kanske pröva att ge dem mat i olika rum? Kan vara en rangsak, inte smaksak. :-)

Bine93
0

nja det tror jag inte, han har ju ätit ur samma skål som Selma förut. Han äter torrfoder bra, äter godis han får av mig även om Selma står precis bredvid osv. Och de små klumparna jag ger honom på golvet äter han också, även om det inte ser ut som om han äter dem med så stor entusiasm :P.

sagan
1

Provat att lägga hans torrfoder uppe på blötmaten? Kan lura honom att äta då han är van vid lukten av torrisarna. 😉Provat att värma upp maten lite? Tror att det säkert gå bra utan bricka också.🙂 

Små steg så ska du se att han tillslut börjar äta av blötmaten också. Det kan ta tid men om du erbjuder honom dagligen så vänjer han sig vid smak, konsistens och lukt. 

Kan du höra med tidigare hem vad dem gav honom om han nu åt det hos dem? Då vätska är viktigt kan det vara bra att han äter lite blötfoder iaf.

Bine93
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick han sheeba med oxkött i sås.. har aldrig sett Zigge vara så glad i blötmat. Han åt upp nästan allt han fick :) skönt att ha hittat någon som han gillar :)

sagan
1

👍