Hur dom håller sig aktiva
Någon som kan ge lite tips på hur man håller sina katter aktiva? :) Har två stycken, brukar gå ut i princip varje dag med dom i sele, åtminstone några gr i veckan. Det blir ju inte direkt en riktig promenad eftersom dom inte är jättevana att vara ute, är mer ute ett tag på gräsmattan och lite längre bort.
Har en sån där.. vippa? som jag brukar busa igång dom med, även några små bollar. Men kattleksaker kan ju vara krångligt. Har ni några leksaker som era katter älskar?
+ någon lek ni gör med katterna, hörde att någon gömde godis men vet inte om det är lite för avancerat för mina katter. :)
(Vet att selen sitter konstigt, det kom två labradorer förbi och hon vart lite halv rädd, eller mest på vakt och jag vågade inte fixa med selen förens jag kom in ifall jag skulle råka få upp den och hon skulle smita. Har hänt och då lyckades jag få tag i henne efter några sek)
/ Michelle
Vi har en laserpekare som katterna gärna jagar efter, så får de springa tills de blir lite andfådda, de tycker att det är toppen!
Det har jag också tänkt på! Finns det på djurmagazinet eller arken zoo? Det är dom djurbutikerna som finns i Borlänge. :)
/ Michelle
Jag tycker att det är liiiiite tarvligt att använda laserpekare, som dom faktiskt inte kan fånga.. :/ Mina blev helt jäffla bananas när jag köpte en "da bird", och jag vet fler katter som har varit omotiverade till lek i flera år, som också gått helt bananas över en sån :) Så det är mitt bästa tips! Sen är kattmyntebananen (http://www.petco.com/assets/product_images/7/780824116391C.jpg) också en stor favorit här hemma :)
Har nyss skaffat Da Bird till min katt här hemma, och den är ganska uppskattad.
Han älskar även pingisbollar, de är roligaste leksaken om katten ska leka själv, han leker inte med något annat, men pingisbollarna är hala och slinker lätt bort ur hans grepp och smiter iväg långt, därför han tycker om dem över en luddig liten boll som inte gör så mycket själv.
Av någon anledning brukar han lägga sig på den, burra ihop sig, och börja kliva på den med baktassarna i väntan på att den ska slinka iväg, när den rymmer springer han sen efter den :D
Vart kan man beställa/köpa ''Da bird''', verkar roligt. :)
/ Michelle
på kattkompaniet.nu har dom en hel del :)
Vill passa på att skriva en till fråga så jag slipper göra en ny tråd. Naomi lägger tassen i vattenskålen och drar mot sig och imorse var hela vattenskålen utvält över golvet. Varför gör hon så? Jag har två vattenskålar och hon gör så med den andra också!
#6 Tack :)
/ Michelle
#7 Du är inte ensam! Finns en tråd om detta i perserforumet, där några teorier förs fram om orsaken till detta beteende (det finns även en jättesöt video där en liten kattunge plaskar med sin skål, passa på att se den om du läser tråden
).
Min katt älskar att leka med vatten och jag har inga förhoppningar om att förändra det beteendet utan jag anpassar mig med tunga skålar och så har jag köpt ett gäng rejäla plastunderlägg på IKEA för det överkomliga priset 9:- styck som skyddar golvet vid vattenlek.
Ja jag fick tips om att köpa tyngre skålar och jag hade ett underlägg men det blev så vattenskadat så jag kastade det. :) Det köpte jag på djurmagazinet men om det finns bättre och billigare på ikea så ska jag kika på det! :)
/ Michelle
Laserpekare har dom på clas ohlson i borlänge, kostar inte allt för mycket :)
Jag köpte en liten leksak, en pinne och snöre, och längst ner var en liten gubbe på. Eller jag var en fjäder med ben typ.. Kostade 19 kr på Biltema, Dom ÄLSKADE den! :) Tyvärr är den lite väl tuktad just nu så jag får köpa en ny åt dom :)
#7 Det är ganska vanligt att katter leker med vattnet. En av mina gör det väldigt ofta så i början var det många vattenolyckor. Sen fick mina katter en vattenfontän i keramik som jag har på ett underlägg av gummi(köpt i zooaffär) och sen dess har det inte blivit några spill förutom ett par gånger när de har jagat varandra med så mycket fart att min hane på 7kg stött till fontänen så att lite vatten spills men fontänen välter inte utan den flyttas bara lite om katten springer in i den. Dessutom blir det roligare för katterna att dricka från fontänen eftersom vattnet porlar fram. Många gånger har jag hittat en av mina katter ligga vid fontänen och dricka samtidigt(lat katt) och ibland sover de bredvid den.
Vad gäller aktivering så är Da bird deras favoritleksak, köptes i arken zoo. De blir galna av den, och båda mina katter har gjort dubbla fram- och bakåtsvolter när de jagar och hoppar efter den. Därefter kommer Nekoflies, kattmyntaleksaker från yeowww, och en vippa från zoo.se som är helt i läder och därmed väldig tålig.
En av mina gillar också vatten, jag startar kranen i köket på svag stråle och låter honom försöka fånga den..