Vet inte vad jag ska göra
Min mamma vill inte ha kvar vår katt som vi köpte för några månader sen. Hon tycker att han stökar ner och är galen. Jag sa att dom är "galna" vid den här åldern. Alla djur och människor är ju lite galna när dom är unga. Jag städar alltid upp efter katten och tömmer kattlådan m.m. Men hon bryr sig inte :( Nu har jag 2 val och det måste jag bestämma imorgon. Antigen låta henne sälja katten eller så måste jag flytta hem till min pappa och ta med honom. Jag kan igentligen inte göra det då dom är 6 pers som bor i en 4:a. Dom har även balkong (3:e våningen) och inget som skyddar honom ifall han skulle hoppa ner. Jag vet inte vad jag ska välja! Jag vill ju att han ska må bra men om jag tar honom till min pappa så kommer det nog inte bli så. Jag vill verkligen inte förlora honom då han har varit med och stöttar mig under svåra perioder och nu får jag inte ha kvar honom. Tårarna har runnit hela dagen och det har till och med tagit slut :( Nu ligger jag i sängen med honom i knät och funderar på vad jag ska göra.
Är han kastrerad? En okastrerad katt kan även vara väldigt stökig pga hormonerna! Kastrera honom och han lugnar sig nog och köp feliway som man stoppar i uttaget det är hormoner som ska lugna. Resultatet av feliway brukar synas efter 3 v ungefär.
Aktivera honom mycket också! Han kanske är en väldigt aktiv katt som kräver mycket lek och aktivering och kan känna sig uttråkad
Prata ordentligt med din mamma om hur du känner, kanske ha katten instängd på ditt rum när ingen är hemma så han inte kan ställa tills med så mycket, aktiver honom ordentligt, och försök få det att funka hemma :)
Ja, han är kastrerad (bara för 1 månad sedan). Jag ver inte vad jag ska göra. Jag måste ta beslutet nu :(.
Vilken tråkig inställning du möts med av din mor. Hon som vuxen borde ha vetat från början att ett nytt husdjur kan vara ett potentiellt problem, och att med husdjuret följer också ansvaret att lösa detta. Det ansvaret ska inte behöva läggas på dig (om du inte är myndig förstås).
Oavsett, så tar det längre tid än en månad (om jag inte misstar mig) efter krastration för att alla hormoner ska ha lämnat kroppen. Här tog det 2-3 månader innan katterna började lugna sig märkbart, och de kastrerades som vuxna. Är det en ungkatt du har så är den, som du sa, naturligt sprallig av sig, ändå. Men med hormonerna borta ur bilden så är det ju troligtvis någon som han kommer att växa ur med tiden.
Hoppas det löser sig för dig. Lycka till! 🙂
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Be din mamma att ha tålamod!! Din katt kommer att bli lugnare med tiden. Ge det mer tid…hoppas din mamma lyssnar. Hon har ju ändå varit med på att skaffa en katt o då har man ett ansvar. En levande katt är inte en möbel man kastar ut då man tröttnat på den. Jag hoppas verkligen att din önskan att få din mamma att ändra sin inställning kommer att ske. Katten kommer att lugna ner sig med tiden. Prata med din mamma!
Lycka till, jag ska hålla tummarna för dig!!👍
https://jazzans.wordpress.com/
Tyvärr blir det så att jag flytta hem till min pappa. Kan inte fortsätta leva i den miljö jag lever i nu :( Så nu blir det att sälja alla hamstrarna :(
7# beklagar:( sälja alla hamstrar och katt då?
Vad orättvist att tvinga dig att välja! En långsökt lösning; låt katten bo hos någon du litar på och kan hälsa på. När du flyttar hemifrån och tar du med dig katten. Styrkekramar :)
Hur gammal är katten? Är det en innekatt?
Tänk på att din pappa måste sätta nät på balkongen som skydd för katten! Det är lag på det.Och du verkar bry dig mycket om din kisse. Lycka till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag tar med allt till pappa och sen säljer jag hamstrarna. Katten är 8 mån och en innekatt. Vi kommer nog sätta upp nät när det börjar bli varmare :) man har ju inte balkongen öppen på vinter ;). Men vi kan ändå ha den öppen lite då den har ett skydd som gör så att inte djur och småbarn kommer ut. Det kanske blir så ändå att katten säljs då det kommer bli trångt. Men vi får se hur han mår och sen får jag ta beslutet om han ska stanna eller flytta till någon.
Tråkigt att du måste genom gå sånt som har hänt
Blir ledsen när jag läser sånt här, stackars dig.
Jag hoppas det kommer fungera bra för er, din kissemiss kan vara lycklig som har en ägare som du vid sin sida!
Medarbetare på akvariefisk ifokus