Någon som har Lasix? (HJÄLP!!)
Ok, skriver detta i ytterst desperation.
Förr igår började min katt andas tungt och kort.. samtidigt som kan fick darrningar i bakbenen. (Han kan annars gå runt som vanligt och äter och dricker men man ser att han mår svagt). Vi ringde vet och han sa att det kan vara något med hjärtat, men allt blev lugnt igen och tillslut sa han att vi nog kunde avvakta till morgonen…
Innan jag går vidare måste jag klargöra att Mruczek får nästintill hysteriska panikattacker när vi ska till veterinären.. sist klösta kan sönder sina klor till blodiga stumpar och flåsade som ett viltdjur…
..så frågan var kommer han överleva resan om han redan har svårt att andas? Veterinären känner hur han är och sa själv att det finns en risk att han inte gör det om det är hans hjärta. Av vad vi kunde beskriva sa han att det lät som om han hade vätska i lungorna vilket är vanligt vid hjärtsjukdomar hos katter.
Det är en timmes resa med bil till veterinären.
Vet sa att det inte finns å mycket göra annat än riskera resan antingen klarar han sig eller inte. Det ända man kan göra för att underlätta är att ge något vattendrivande för att underlätta andningen, men han får inte skriva ut något tills han undersökt katten.
Så min fråga är är det någon här som har lasix (furosemid) hemma?! Jag vet att det är ett recept läkemedel, och jag vet att man inte bör ge läkemedel till katter när vet inte har undersökt dem.. men om det finns en chans att jag kan hjälpa honom att överleva resan så vill jag ta den. Jag tror inte han kan klara sig i en timme i bilen, inte när han har så tungt att andas. Hemma är han åtminstone lugn och det har inte gått så långt att han får riktig andnöd.
Läste att lasix är det läkemedel som ges vid sådana situationer till katter. Om det är nån underbar själ där ute som är villig att ge en hjälpande hand hade det varit underbart! Annars är mitt ända alternativ att riskera resan…
PS. Vi håller kontakt med vet hela tiden, men det är inte så mycket han kan göra på avstånd.. så snälla e råd om ni kan men jag klarar inte av påhopp just nu, jag vill bara hjälpa min katt och vet inte vad jag ska ta mig till med de valen jag har.
Ring en veterinär som gör hembesök. Svårare än så behöver det inte bli.
Om du inte får tag i en veterinär som kan göra hembesök borde din veterinär kunna ringa in ett passande recept till dig, alternativt att du tar dig till veterinären och får en jourdos med dig av ett för ändamålet avsett läkemedel hem att ge katten. Jag hoppas att det ordnar sig snart för er.
Jag kan inte se att du skriver var du bor, ifall någon nu hade velat/kunnat hjälpa dig.
Sorry.. jag bor i Göteborg.
Han gör tyvärr inte hembesök… tror inte blå stjärnan gör det heller.
Nån som vet nån vet i Gbg som gör hembesök?
Google is your friend. Här är ett exempel:
Det är inte säkert att de kan göra akuta hembesök på självaste nyårsafton… Men försöka duger. :)
TACK!!!
Det finns även veterinärer på något ställe som ska heta Gullbringa som gör hemsök.
En till, funkar beroende på var du bor: http://www.kullaviksvet.se/template/veterinar.aspx?pageID=1
Ska även finnas en veterinär som heter Tord Wilhelsson på tel 210104 som ofta nämns med gott omdöme.
Om du bara googlar finns det säkert en hel del fler.
3# vart i götebor bor du med tanke på att närmsta veterinär tar en timme-?
hoppas på hembesök!
Finns det någon Distriktsveterinär i Göteborg?
Här gör Distriktsveterinärerna hembesök… Jag brukar välja de om jag inte kan komma till veterinären med djuret.
Lasix är vattendrivande, varför behöver katten just detta? Dessutom så spar det inte kalium risken finns att katten får kaliumbrist.
Jag skulle nog säga att man inte bör ge något läkemedel till en katt (eller annan levande varelse heller) för än en veterinär fått titta på katten. Det finns en anledning till att läkemedel är receptbelagda. Vattendrivande kan vara en bra ide, eller så kan katten ha ett problem som gör vätskedrivande olämpligt. Vilket är orsaken till att veterinären inte skriver ut medicin via telefon.
Jag skulle strunta i tanken på läkemedel och i stället se till att antingen hitta en närmare veterinär eller någon som gör hembesök.