Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 1290 ggr
[ElisabethYL]
0

Vad tror ni om.. (transportbur)

Funderar på att köpa denna http://www.zoo.se/skudo-iata-79x58x65cm.html

1. Är den laglig?

2. Är den tillräckligt stor för att transportera 2 vuxna katter i? (Nu är de 7 månader och väger ca 3-3,5 kg var)

3. Vad tror ni om modellen?

4. Är den prisvärd?

5. Någon som har erfarenhet från zoo.se?

OberonsMatte
0

Tänk på att blir orimligt tungt och otympligt att att bära en bur med två fullvuxna katter i. Jag orkar inte ens bära en bur med 1 katt i någon längre sträcka, trots att mina burar är relativt små.

Sajtvärd Katter iFokus

[ElisabethYL]
1

Ser ut som man kan dra den, har två kvarter och över gatan till vetten. Men jag förstår din tanke, och ja det hade nog varit ganska tungt att bära två katter i en bur..

Fast här är det katterna som håller på att växa ur transportburarna, så det börjar bli dags att skaffa nytt..

Mymlan
0

Man kan dra den.. Annars kan man ta den på en pirra..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[ElisabethYL]
0

#3 Då såg jag rätt :)

Ingen som vet vilka mått som gäller på transportbur? Själv har jag ingen aning, mer än att katten/katterna självklart måste kunna stå, sitta och ligga bekvämt i den…

MonicaLagerquist
1
Minsta mått

En bur för transport av katt ska vara anpassad till djurets storlek och ha ett minsta golvutrymme på 0,15 kvadratmeter per djur. Dessutom ska varje katt ha minst följande utrymme:
längd = 0,5 meter,
bredd = 0,3 meter,
höjd = 0,35 meter.

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterakatter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html

Stolt ägare till tre La permer

[ElisabethYL]
0

Om jag räknat rätt så är den alltså laglig.. Förhoppningsvis kommer den ändå bara användas en gång/år i samband med vaccineringen..

Tackar för svaren :)

MonicaLagerquist
2

Ett litet tips.

Ha transportburen framme jämt.

Bäddad med en mysig filt så att katten ser buren som något trevlig och inget obehagligt som bara kommer fram när det är dags för att fara till veterinären.

Börjar det tex brinna så är det bra att man snabbt kan få in katten i buren.

Stolt ägare till tre La permer

[ElisabethYL]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det jag som är för stor eller buren som är för liten? /Artur

cattisa
2

Det är buren som är för liten. En katt är alltid i rätt storlek! Särskilt när den är så fin som denna!

Mvh Cattisa

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[ElisabethYL]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får erkänna att jag panikköpte de transportburarna när jag fick hem en vanvårdad kanin och en misskött kanin, sen har katterna fått "ärva" de…

En bild på Joanna tar vi också ;)

Fler bilder finns här http://katter.ifokus.se/discussions/52335b848e0e74166600033a-artur-och-joanna?participating-2