Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 4788 ggr
iampinkbear
16

"Varför är huskattsavel fortfarande tabu?"

Jag satt och pratade med en vän som är ägare till en långhårig huskatt på 10-11 år. Jag berättade om mina avelsplaner för året och han började spekulera kring hur eventuella ungar efter hans hona och en Norsk skogkatt-hane skulle se ut. Jag försökte trodde först inte att han menade allvar med vad han sa utan skojade bort det hela genom att säga att han nog skulle få problem med att hitta en seriös uppfödare som skulle vara villig att låna ut sin hane till huskattsavel, inte minst med en lastgammal honkatt. Han blev upprörd och ifrågasatte "varför huskattsavel fortfarande är så tabu". Samtalet kom sedan in på varför huskatter har så låg status och varför de är så billiga. Min vän menade att det var bra att det finns billiga katter "för de som bara vill ha en katt till sällskap" men samtidigt menade han att man borde höja deras status (på något sätt var deras låga status raskattsuppfödarnas fel?). Därefter diskuterade vi priset på katter generellt och varför raskatter kostar så mycket som de gör. Jag försökte länge att övertyga honom om varför huskattsavel inte är en bra idé så länge det finns massor av hemlösa katter i Sverige (något han inte tror på eftersom "de syns ju inte överallt på gatorna") men till ingen nytta! Det hela slutade med att vi bråkade och till slut fick vi lägga ned diskussionen och enas om att vi helt enkelt tycker olika i den här frågan. Han kommer inte att ta någon kull på sin gamla hona, jag förklarade att hon är alldeles för gammal för att få en första kull och det lyssnade han på och tog in. Varför han inte har kastrerat henne under alla dessa år övergår mitt förstånd och jag har inte fått något svar på varför när jag frågat om detta. När jag träffade denna person och katten för första gången levde katten dessutom på Friskies torrfoder (nu har jag fått honom att byta till RC/Brit). Vad skulle ni göra i min situation? Finns det några argument som brukar bita extra bra i dessa situationer? Eller borde jag bara ge upp?

fvanilla
11

"Min vän menade att det var bra att det finns billiga katter "för de som bara vill ha en katt till sällskap""

Och varför ska en katt till sällskap vara "billig"? Det har jag aldrig förstått. Inköpspris på 5000-8000kr är ju bara en droppe i havet mot vad katten kommer att kosta i resten utav sitt liv med mat, sand, försäkring, veterinärkostnader, leksaker och div. inköp, osv.

Nerdysiamese
11

i min erfarenhet "vinner" man aldrig en sådan diskussion rakt av, man måste lämna informationen för att personen sedan skall ta in och fundera på egen hand kring informationen, göra slutsatsen om varför det är fel på egen hand.
ingen mening att börja bråka, informationen om huskattsavel och dess konsekvenser finns för den som vill läsa, det enda du kan göra är att säga hur det är och referera honom vidare att läsa på om vad katthemmen och liknande har att berätta om på den fronten.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Timantis]
3

Känns som om det är mer gynnsamt att dunka huvudet i en vägg än att argumentera ang huskattsavelns vara eller inte vara.Har slutat med sånna diskussioner ( om jag ens börjat) för jag vill lägga min energi på sånt som är roligt o ger resultat istället.

[Emma--]
10

När huskatter är billiga innebär det att man struntar i viktiga saker som kostar pengar. Hälsotester, besiktning m.m
Därför är dom billiga och tyvärr bidrar man ju bara till att deras låga status ska fortsätta genom att man avlar fram fler på samma sätt (trots ett överskott dessutom). Och även delvis genom att köpa från uppfödare som gör så. 

Jag ser inte en massa hemlösa människor heller, men det betyder ju tyvärr inte att dom inte finns. 
Katthemmen får ju in hemlösa katter hela tiden.

Tyvärr är det inte lätt att sprida den här informationen.

[Timantis]
4

Sen är väl den värsta "aveln" den i ladugårdaran/stallarna. Där men inte har någon koll alls o det springer omkring katter o parar sej hej villt. Men i det stora hela så behövs ju den "aveln" då råttorna hålls nere.

Tycker det är hemskt när köpare blir lurade o köper dyra katter med uppfödarens ord. Det är en renrasig Norsk skogkatt eller Maine coon föräldrana har stamtavla men inte kattungarna för jag är inte med i någon kattklubb. Nej o frågan är då VARFÖR. Har dom misskött klubbens krav så dom är uteslutna. Eller än värre bär föräldra djuren på någon genetisk sjukdom som gör att dom inom rasaveln inte kan få ut någon stamtavla.

Tycker väl igentligen att all avel har rätt att vara. Alla har inte råd att köpa en raskatt för flera tusen. MEN när det springer omkring massa herrelösa katter o katt hem finns så är det något som är fel.

[Mustangcab]
6

Att det finns 100.000 hemlösa huskatter är uppenbarligen inte heller något argument.

iampinkbear
10

#5: "Men i det stora hela så behövs ju den "aveln" då råttorna hålls nere." Jag anser inte alls att denna "avel" behövs, med risk för inavel, ärftliga sjukdomar och blodgruppskrockar när katterna förökar sig okontrollerat. Varför inte istället köpa in en eller två katter, det antal som behövs för att hålla råttorna borta, och sedan kastrera dessa? Detta säkerställer dels att katterna faktiskt håller sig på gården, förhindrar bråk och de långa utsvävningar som fertila katter gärna ägnar sig åt, samt oönskade kattungar. När dessa katter blir gamla skaffar man nya katter efter hand (det finns ju ingen direkt brist på huskatter, så detta bör inte vara något problem). Kan nämna att vi hade en liknande lösning när jag var liten och vi bodde på hästgård med skillnaden att folk skänkte bort katter till oss. Pengarna vi slapp lägga på inköp av katter lade vi då istället på kastrering.

Superfaks
14

Men varför avlar ni rasuppfödare upp en massa kattungar om det finns hundra tusentals hemlösa katter i Sverige? Är det inte bättre att låta alla dom finna ett hem (om ni nu är så måna om dom) än att ni måste få sälja era katter med stamtavla för 8-10.000 kr? :S

Då kan ju ni också sluta föda upp kattungar om det finns så många hemlösa katter.

Rumblebee
8

#8 Det hela handlar ju om efterfrågan. Så länge det finns människor som vill ha en viss raskatt, så kommer det finnas uppfödare.
Och det finns de som vill ha en viss raskatt i och med att då vet de att de får en katt som har ett visst temperament, aktivitetsnivå mm. som dom vill ha. Eller helt enkelt för att man har allergi och har lättare för en viss raskatt (t.ex en nakenkatt) framför en huskatt från någon bonde.

[Elinors]
19

#8 Raskatterna är ju inte problemet eftersom det finns en efterfrågan på dessa katter. Och anledningen till att de kostar är ju inte för att uppfödaren ska tjäna på det utan pengarna går till hälsotester, veterinärbesök, vaccination och framförallt tiden (du kan t. ex behöva ta ledigt från jobbet för att vara med honan när hon föder samt behöva köra till veterinär om komplikationer uppstår).

Jag tror inte lösningen för de hemlösa katterna ligger hos raskattuppfödarna utan hos de som "avlar" på sina huskatter eftersom det är där överskottet ligger. 

Katter i Sverige kan födas hemlösa men går du en eller ett par generationer tillbaka så har dessa katter någon gång haft ett hem som tröttnat på dem eller som de sprungit bort ifrån.

Jag tror att lösningen ligger i att höja huskattens status genom att chippa, vaccinera och kastrera dessa katter vilket samtidigt höjer priset på kattungarna (de flesta vill ju inte gå back på sina kattungar utan som minst jämnt ut). Att chippa, vaccinera och veterinärbesiktiga en kattunge kostar ca 800-900kr. Om du sedan ingår i ett avtal (vilket du gör när du köper en raskatt) som innebär att katten ska kastreras innan 1års ålder minskar också risken för att fler oönskade kattungar kommer till världen.

Det är alltså inte en sänkning av raskatten som ska göras utan en höjning utav huskattens status.

Eine
7

#8 man kan göra en OT-liknelse. Varför skaffar så många par barn,när det finns så många föräldralösa i världen? Och jag vill inte likna katter vid människor,men själva förhållningsättet till raskatt eller huskatt är lika🤔.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Superfaks
10

#9 Vem säger att alla huskatter kommer från någon bonde utan koll på sina djur? Och alla har inte råd att lägga ut så stora engångssummor på en raskatt¨, men bara för det betyder det inte att de inte tar hand om dem. Varför är det så fel med huskatter men inte med blandrashundar? Har inte sett samma diskussion ang hundar…

Varför får man inte ta kattungar på sin huskatthona om man följer alla krav på vaccinationer mm och ser till att skaffa dem ett gott hem?

Eller är raskattuppfödare bättre på att förutsäga vilket hem som passar sin katt bäst än vad en huskattuppfödare är? Tror också att de som köper huskatt går mer efter personlighet och att katten verkligen kommer bli en i familjen, älskad och omhändertagen.
En raskatt blir bara ett objekt att kunna visa upp för andra för att visa på att man minsann har det gott ställt.

[Mustangcab]
13

# 12 Det finns mindre än 15 % raskatter i Sverige av hela kattpopulationen. Det finns över 100.000 hemlösa huskatter.

Alla som börjar med uppfödning har någon gång haft en huskatt och har det också ofta men de avlar inte på den för att de älskar katter.

Att avla är ett stort ansvar och många tester som ska göras och att hitta rätt avelsdjur som inte är besläktade med varandra. Det kostaren en del vill jag lova och många importerar. Utställningar kostar också en del.

Ännu har jag inte sett en annons på blocket där huskatter bjuds ut med samma seriositet som raskatter. Dvs de är vaccinerade x2, chippade, försäkrade och veterinärbesiktade och har stamtavla. Däremot har jag läst massvis med anonser där de vill ha flera tusen för en huskatt med påstådda rasinblandningar och som är avmaksade.

Kul att du tycker att en raskatt är ett objekt som man kan visa upp. Själv har jag  3 raskatter och 2 hittekatter och jag är inte uppfödare och samltiga katter är kastrerade, vaccinerade, id-märkta och försäkrade. Det är så vi gör här på detta forum för katter. Flera uppfödare stödjer dessutom olika katthem ekonomikst. Precis som jag gör. Jag tror att du tog för stora ord i din mun.

Dessutom kan huskatter också visas upp och få priser på utställningar. Så gott som alla raskatter är försäkrade mindre än 13 % av huskatterna är det.

[Elinors]
14

"Vem säger att alla huskatter kommer från någon bonde utan koll på sina djur?"

Jag säger inte att alla huskatter kommer från någon bonde utan koll på sina djur. Men de flesta hemlösa katter kommer från en okontrollerad huskattsavel. Vi har inga "vildkatter" i Sverige, de hemlösa katterna har iaf några generationer tillbaka hem som de kommer ifrån. 

"Och alla har inte råd att lägga ut så stora engångssummor på en raskatt¨, men bara för det betyder det inte att de inte tar hand om dem."

Nej, alla har inte råd att lägga 8000 på en katt. Men alla som vill skaffa katt bör ha råd att lägga en engångssumma på 1000kr då detta är vad katten kostar när den genomgått chippning, vetrinärbesiktning och vaccination. Har du inte råd att lägga den summan hur ska du ha råd med katten? Det kostar ett par 100-plappar i månaden att ha en katt (allt beroende på vilken försäkrning, mat, sand och vetrinärvård katten har/behöver).

"Varför är det så fel med huskatter men inte med blandrashundar? Har inte sett samma diskussion ang hundar…"

Dels för att detta är ett kattforum och dels för att hundens status är högre en huskattens. En blandrashund betalar du oftast minst 2-3000kr för och då är de chippade, vaccinerade och veterinärbesiktigade. Det är inte huskatten, alltså har den lägre status.

"Varför får man inte ta kattungar på sin huskatthona om man följer alla krav på vaccinationer mm och ser till att skaffa dem ett gott hem?"

Det har jag inte sagt att du inte får. Skrev ju i inlägget att huskattungar bör vaccineras och chippmärkas vilket mer menar på att jag är öppen för en kontrollerad huskattsavel som kan höja huskattens status.

"Eller är raskattuppfödare bättre på att förutsäga vilket hem som passar sin katt bäst än vad en huskattuppfödare är?"

Det har jag inte sagt. Men ofta (inte alltid) tar dessa sig mer tid och du skriver även på ett kontrakt när du köper en raskatt, vilket jag aldrig stött på när jag köpt en huskatt. Men såklart finns det (som i alla grupper) dåliga raskattuppfödare. Precis som det kan finnas bra huskattsuppfödare. 

"Tror också att de som köper huskatt går mer efter personlighet och att katten verkligen kommer bli en i familjen, älskad och omhändertagen.

En raskatt blir bara ett objekt att kunna visa upp för andra för att visa på att man minsann har det gott ställt."

Köper du en raskatt får du så mycket mer än bara utseendet. Du kan hitta en ras med de personlighetsdag som stämmer in på sig som person. Jag har en bengal för att jag är en aktiv person och ville ha en katt med mer "hundliknande" egenskaper. Alltså en katt det är fart i, som hänger med och som behöver aktiveras. Jag har även en huskatt (som jag älskar precis lika mycket som min raskatt). Det är en slö herre som hellst ligger och chillar. Jag hade ingen möjlighet att se hur han skulle bli när han växte upp eftersom huskatter har så många olika personligheter och det är svårt att bedöma hur aktiv en kattunge kommer bli som stor då alla kattungar är livliga och aktiva. Det betyder inte att han inte passar i mitt liv, men jag valde en bengal som nästa katt eftersom jag ville vara säker på att få en pigg och aktiv katt. 

Min bengal är ingen trofé jag visar upp för att folk ska tro att jag har det bra ställt. Vi går inte på utställningar eftersom det inte passar mig som person och eftersom hon inte ska användas till avel. Det är en katt som passar min livsstil och personlighet.

Jag tycker du är orättvis som kallar min raskatt för objekt, det är hon inte. Hon är en katt som jag älskar. Precis som min huskatt är en katt som jag älskar. Ingen av dem är finare än den andra.

jollycox
6

#12 Om du letar så finns det flera likadana disskutioner ang hundar. Man är inte emot blandrashundar/huskatter som så utan aveln av dessa. Blandrasuppfödare/huskattuppfödare har inga krav på att hälsotesta föräldrarna, vaccinera, idmärka, vet besikta ungarna så som skk/sverak-anslutna uppfödare har.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Mustangcab]
2

Sen är det också så att utan raskatter så fanns det inga blandraskatter heller.😂

[Emma--]
4

#12 Det du beskriver är en bra kattägare och då spelar det ju ingen roll om man väljer att skaffa huskatt eller raskatt. 
Det känns väldigt dömande att du tänker så bara för att man valt en raskatt.
Har ju valt min ras för att den rasen passar mig. Jag älskar deras personligheter och temperament, och även att dom inte fäller så farligt osv.

Vad tycker du själv är en bra avel? hälsotester, inte hälsotester? Varför? 

Jag är inte en sån som är 100% emot, och tycker man gör som man vill så länge man gör det bästa för katterna. Men jag ser ett problem i det stora överskottet för hemmen räcker helt enkelt inte till. 

Så skulle jag se även om det gäller en raskatt. Om en ras börjar avlas så pass mycket att man börjar behöva sänka priset massor och har svårt att få iväg ungarna så kanske det faktiskt föds för många.
Då kanske man får minska sin avel, eller ta en paus.

[Elinors]
0

Superfaks :

Såg nu att det inte var mig du refererade till i inlägg #12 :P

Mina svar gäller fortfarande men du får tänka bort faktumet att jag tog det personligt och frågade vart jag skrivit si och så :)

Rumblebee
6

Ber om ursäkrt för lång text.. är väldigt duktigt på långa inlägg tyvär..

#12 Att jag skrev '' framför en huskatt från någon bonde.'' var för att det är nog en hel del huskatter som påbörjar sina liv på en bondgård.
Och visst, bonden kanske har koll på sina boskap, men det betyder ju inte att bonden i fråga bryr sig om katter i den mån som man bör.
Det är inte det minsta ansvarigt att låta en honkatt få ungar med en främmande hane med tanke på de hälsorisker som kan drabba ungarna. Även död.
Jag är inte så jättemycket på hundforum och läser, men nog har jag sett klagomål ang. blandrasavel på hundar.
Djur ska vara dyra, det ska vara dyrt att föda upp dom, därav att raskatter har en så hög prislapp. Det är inte bara att ta en hona och en hane och låta dom roa sig. Man måste hälsotesta dom, och DET är dyrt, för det är ju inte bara klämm o' känn hos veterinären.

Och det här är något som ofta dyker upp… Folk som undrar vad som är fel med huskatter… VEM har sagt att det är fel med huskatter? Att det är fel att AVLA på huskatter betyder inte att det är fel på huskatter. Alla katter, eller alla djur för den delen, har inget avelsvärde. Dvs. Det är inte värt att avla på dom, och då inte för att det är av ekonomiska själ.
Att man verkligen inte bör ta kattungar på sin huskatt, fastän man gör allt som rasuppfödare gör, är ju för att här är ju marknaden mättad. VARFÖR vill man ta en huskattskull och placera ut i bra hem när det finns redan existerade huskatter i alla åldrar, som behöver dessa bra hem? Är ens vänner som vill ha ungar efter Missan för fina för att besöka ett katthem?

Om raskatter är ett prydnadsobjekt som bara är för uppvsining och skryt ang. sin ekonomi, då är väl renrasiga hundar det också? Då måste ju jag vara värsta skyrmånsen som hade en renrasig korthårig(!) collie 😮

Huskattens status är för låg. De ges bort till höger och vänster, förblir okastrerade för att de ''bara'' är huskatter. Det råder brist på bra hem till huskatter. Och det kan vi tacka alla huskattsuppfödare för som göder en mättad marknad. Att föda upp mer huskatter är som att försöka tillverka och sälja is på grönland…

[Mustangcab]
0

# 19 Instämmer i allt det du säger. Plus att hundar är mycket dyrare än de allra flesta raskatter.

fvanilla
5

#12 Jag är en arbetslös student och jag har två raskatter. Säger du att jag har det bra ställt ekonomiskt? Alla som har rashundar, då? Köper de också sina hundar som skrytobjekt för att visa hur bra ställt de har det, och behandlar dom som objekt medan blandrashundar väljs efter personlighet och älskas?

Thaeri
5

Har man råd att ge en katt ett bra hem har man råd att köpa raskatt, allt som krävs är att man lägger undan det katten kommer att kosta i månaden tills man fått ihop till inköpspriset.

Så det hela handlar enbart om när man har råd att köpa katten, och om man har lust att vänta såpass länge, men definitivt inte om man har råd att köpa den alls.

Superfaks
1

#16, inte sant. Hade det inte varit för huskatten/vildkatten så hade inte ni kunnat få fram en massa olika raser att tjäna pengar på.

#22, jaha, så det är bara när man har råd att köpa en raskatt som man är en värdig ägare? Så alla huskattägare är dåliga kattägare menar du, för att de inte har 10.000 att lägga ut på en raskatt?

Men vad ni tar allt personligt. Menar inte att NI skryter om era raskatter, men jag vet andra som gör, och de katterna blir bara sedda som objekt.

[Elinors]
5

"En raskatt blir bara ett objekt att kunna visa upp för andra för att visa på att man minsann har det gott ställt."

Hur ska en raskattägare inte kunna ta det personligt när du skriver att "bara" blir ett objekt? Klart vi som älskar våra katter (oavsett ras), tar illa upp.

Bara för att du känner någon eller några dåliga kattägare behöver det inte betyda att alla är det!

litettrassel
9

sorry men nu lägger jag mig i!

Jag vill ha en raskatt för att jag vill ha en katt med hyfsat lugnt temprament och som på ett ungefär kommer att passa med mig och min familj som är lugna människor.

Min älskade underbara katt blev nio år gammal. Blev tagen förtidigt från sin mamma då mamma och jag tyckte att det lät väll förståeligt om kattmamman skulle bli alldeles galen om alla bebisarna försvann samtidigt. Det yttrade sig i att han nån gång i månaden kunde få aggressiva attacker där jag alltid kommer få bära ärren.

Han blev äldst i sin kull på fem ungar och vi vet inte vad han hade i sitt genetiska bagage. Som tur var hade just han aldrig varit sjuk innan han fick sin kroniska diagnos i maj i år.

Så jag vill ha en katt med en säkerhet om att alla tester man kan göra för att säkra just min unge har gjorts så att den har det bästa av förutsättningar i livet. Det är jag gladeligen villig att betala flera tusen för. För att jag förstår hur mycket pengar uppfödaren lägger ned i kostnader och tid för att ta hand om sina kattungar.

[Elinors]
4

#25 Det är ju precis så som du säger. Köper du en raskatt kan du vara lite säkrare på vad du får för katt. Du vill ha en katt med lugnt temperament och då väljer du en ras med lugnt temperament. Precis som att jag vill ha en aktiv katt och då valde jag en aktiv ras :)

Att katternas föräldrar dessutom är hälsotestade när du väljer att köpa en raskatt är ju verkligen ett extra plus i kanten det med. Har själv en huskatt hane med medfött hjärtfel som troligtvis är ärftligt. Hjärtfelet upptäcktes när han skulle kastreras och om vi inte gjort det skulle han mycket väl kunna fått ungar med hjärtfel. Hade han gått okastrerad ute hade nog en del söta honor med anlag för söta kattungar (vilket men ofta "avlar" på när det gäller huskatter) kunnat bära på barn med hjärtfel.
Det tycker jag känns som ett ganska starkt argument för att om huskatts avel bör ske, ska katterna precis som raskatter testas innan en avlar på dem. Och detta höjer ju både priset och statusen på huskatten :)

[Elinors]
0

(kan ej ta bort inlägg?)

[Elinors]
7

Vill även informera att bara för att en köper huskatt betyder inte det att katten kommer vara billigare. Min huskatt har både hjärtfel och haft urinsten (till skillnad mot min raskatt som hållit sig frisk). Jag och min sambo räknade ut vad han kostat i veterinärvård sedan vi skaffade honom. det var ca 30.000kr (och då är kastration, id-märkning o.s.v. ej inräknat). Som tur är har han vart försäkrad men vi har fortfarande fått lägga ut över 10.000kr i självrisker o.s.v. Så en huskatt är inte alltid billigare än en raskatt i längden. 

Så även om min raskatt kostade 8000 kr i en engångssumma har min huskatt kostat över 10.000 kr i vård.

MonicaLagerquist
8

Kan du inte berätta hur jag ska göra för att tjäna pengar på min uppfödning.

Stolt ägare till tre La permer

[Emma--]
0

#23 svara gärna på #17 En seriös avel tjänar sällan en massa pengar. Det är en rätt dyr hobby att pyssla med.

Silvestris
13

Det är sant att raskatter inte hade funnits utan vildkatter eller huskatter,  och?

Förespråkar du således okontrollerad blandrasavel inom alla djurkategorier? Det är ju det 99,9% av alla huskattavel handlar om. Folk som inte har någon koll alls på vad de avlar på. De får en "hoppsan-kull", låter söta Stina (som självklart inte är hälsoundersökt på något sätt) hitta en egen partner eller så lånar man en kompis hane (han är såklart inte heller hälsoundersökt).

Och jag undrar också hur jag ska göra för att tjäna pengar på min uppfödning. Du och mitt bokföringsprogram delar tydligen inte samma verklighetsuppfattning.

Har i dagarna kastrerat en ung katt som jag lagt ner mer pengar på i hälsotester än vad hon är värd på marknaden eftersom dessa tester visade att hon har ett milt, ärftligt fel som hon aldrig kommer att lida av. Hade hon varit en huskatt hos en huskattuppfödare hade hon gått vidare i avel eftersom hon aldrig ens hade blivit testad för denna defekt. Men hon hade ju bedömts vara bra avelsmaterial för att hon är trevligt, söt och till synes helt frisk.

Thaeri
9

#23, som sagt, har man råd att ge katten att bra hem har man råd att betala ganska höga summor i inköpspris.

Katten ska ha vettig mat, den ska vaccineras varje år, den ska kastreras, den ska försäkras (eller så behöver man en veterinärbuffert på i alla fall 30 000 kr per år eller så), och även med försäkring behöver man en buffert för självrisk och de grejer försäkringen inte täcker, Kattsand kostar pengar, leksaker också, och handlar det om en innekatt ska den ha minst ett takhögt klösträd, som ju blir slitna och måste bytas ut då och då.

Om man lägger undan dessa pengar på ett konto innan man har skaffat katten så jo, då har man råd att lägga 10 000 kr på en katt förr eller senare.

Har man inte dessa pengar, då ska man inte ha katt för då har man inte möjlighet att ge den ett bra hem alls.

Och nej, jag har inte gott om pengar, faktum är att jag lever på socialbidrag för tillfället och har därför undvikit att skaffa katt tills nu, och enda anledningen till att jag snart har en är för att mina föräldrars ena katt hamnar i slagsmål med grannkatten hela tiden. Nu kommer han visserligen inte kosta ett öre i inköp och han är redan kastrerad, men även om de velat ha en tusenlapp för honom så hade jag haft råd med det inom 2-3 månader genom att lägga undan pengar på sättet jag beskrev, och hade jag lagt undan det och väntat 20 månader istället, ja då hade jag kunnat köpa raskatt.

Denna "gratiskatt" har kostat mina föräldrar nära 5 000 i veterinärvård det senaste även med försäkring. Ett slagsmål till och de hade kunnat köpa raskatt för de pengarna utan problem.

Men de skulle kanske tagit dit en granne med jägarexamen och bössa istället för att köra in honom till veterinär? För det är vad du föreslår, att folk som inte har råd att ge katter vård ska kunna ha katt, folk som tvingas avliva katter för små åkommor som kan botas lätt för att de inte har råd med katt på riktigt.

Så det är som jag sa: alla som har råd att ge en katt ett vettigt hem har råd att köpa raskatt, då det som kostar inte är inköpspriset i första hand utan "driften". Och där är det ingen skillnad på en gratiskatt och en dyr raskatt, eller allt däremellan heller.

Sofy
5

#23 "_inte sant. Hade det inte varit för huskatten/vildkatten så hade inte ni kunnat få fram en massa olika raser att tjäna pengar på."
_- Jag tror inte att jag vet en ända raskattuppfödare som går plus i sin avel, och de få gånger som de råkar gå plus försvinner dom slantarna till katterna ganska snart. Om du på fullt allvar tror att raskattuppfödare föder upp raskatter för att tjäna pengar bör du ta reda på lite mer verklighetsbaserad information för så är det inte.

"jaha, så det är bara när man har råd att köpa en raskatt som man är en värdig ägare? Så alla huskattägare är dåliga kattägare menar du, för att de inte har 10.000 att lägga ut på en raskatt?"
- Ja! Jag tycker faktiskt att man är en dålig ägare om man inte har råd att lägga ut ett par tusen på sin katt oavsett om man väljer att inte köpa en raskatt för upp till 10.000 så kan en veterinärkostnad som exempel gå på betydligt mer än 10.000 även om man har försäkring och huskatter har lika dyra veterinärkostnader som raskatter när olle olyckan är i farten. Jag var 16 år gammal när jag sparade ihop 8000 kr för min sällskapskatt och om en 16 åring kan göra detta kan vem som helst göra det och det sagt har jag även en huskatt som kostat mycket mer än henne om jag ska räkna ihop alla veterinärkostnader, specialfoder och mycket mer då han är resultatet av vardaglig huskattavel där föräldrarna ser friska ut men är inte det genetiskt.

Sen vill jag faktiskt bara påpeka att om en huskattuppfödare skulle lägga ner lika mycket engagemang i sin avel så skulle kostnaderna på en kattunge landa på priset av en raskattunge eftersom det är vad det kostar att sköta en seriös uppfödning av katter oavsett ras eller ej.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Superfaks
1

#32 & #33

Herregud. Så bara för att en katt inte kostar 10.000 så är den alltså inte värd att betala veterinärvård för, tycker ni? :S
Min huskatt är försäkrad, chippad, kastrerad, reg. vaccinerad + avmaskad, äter BRA foder (Bozita blötmat & Carnia Lynx torrisar), har fri tillgång till balkong + klätterträd, massa leksaker, får köttben och annat mums ett par gånger i veckan, hon är älskad och blir ompysslad varje dag. Plus buffert som i nuläget ligger på runt 12.000 kr.

Så jag är alltså en dålig kattägare för att jag köpte henne för 1.500 och för att hon inte är en raskatt? :S där ser man.

#33, det var ju tur att du inte köpte katt innan då, för någon på socialbidrag kan ju inte alls ta hand om en katt på ett vettigt sätt haha. :P liksom, man behöver ju pengar i överflöd för att kunna ge sin katt kärlek och omvårdnad.
Så fort man har pengar så blir man automatiskt en bättre ägare menar ni? Så det spelar inte alls någon roll hur man är som person och hur mån man är om sina djur, så länge man har råd att punga ut 10.000 för en raskatt?
Är det så ni tänker när ni väljer hem åt era katter? Att det är bara dom som kan betala för sig som får köpa katt av er, oavsett om dom verkar otrevliga och okunniga?

Thaeri
7

#32, du läste inte mitt inlägg alls va?

Läs om det så du svarar på det, för det gör du inte nu.

Silvestris
6

#34  jag undrar verkligen hur du lyckats förvanska mitt inlägg till dina påståenden. Läs igen. Flera gånger om så behövs.

Superfaks
1

#35, vad är det jag ska svara på? :P

#34, jag svarade på precis det du skrev, snart kanske det går upp för dig/er hur otroligt nervärderande du/ni är mot huskattägare.

[Mustangcab]
12

# 37 Det är INGEN här som är nedvärderande mot huskattägare då flertalet här har just huskatter. Men DU är det gentemot dem som köper raskatter. Jag har både ock.

Silvestris
4

#37 Jag har precis låtit min 19 år gamla bonnkatt somna in, jag har varit huskattägare betydligt längre än raskattägare. En individs värde ska inte blandas ihop med avelsvärde.

[Emma--]
2

Tänk på tonen!

[Emma--]
3

#37 Funderar igen om du kan svara på #17? 🙂
Vad tycker du själv att huskatterna ska få för omsorg i sin avel?
Vad är en bra avel? Hälsotester, inte hälsotester? Varför?

Zandrama
5

Superfaks: Ursäkta men, vart har någon ens skrivit att man är en dålig kattägare om man inte betalar hutlösa summor för sin katt i inköpspris? Citera gärna där det återstår att finnas…

//Belinda aka Zandrama

Thaeri
6

#37, du pratade om mig som raskattuppfödare, vilket jag inte är, jag förklarade till och med att katten som snart flyttar in till mig kommer vara gratis och kastrerad. Visst, jag sa inte vilken ras eller brist på ras han är men det tyckte jag inte hörde till i sammanhanget. Men OK jag kan ju tala om att han är en vanlig svensk bondkatt, ursprungligen från en ägare som fick djurförbud för att hon tappade kontrollen över antalet kattungar som henne katter fick, med svåra förhållanden som följd.

Jag har visserligen redan två katter boendes hos mig, huskatter de också, räddade från ett misärhem de också. Men de tillhör ett katthem och inte mig, och katthemmet tar det ekonomiska ansvaret för dem.

Jag skrev också att jag hör till just de personer som normalt inte skulle anse sig ha råd att köpa raskatt, men jag förklarade precis hur det bara handlar om prioriteringar, och att om jag lägger undan det Tarzans mat, Kattsand, försäkring, leksaker och så vidare kommer att kosta per månad istället för att låta honom flytta in så skulle jag efter ett tag ha lagt undan tillräckligt med pengar för att köpa en raskatt. Visst, det kan ta ett par år, men förr eller senare skulle jag ha skrapat ihop pengarna.

Och nej, vad man känner för sin katt spelar ingen roll om man är så fattig att man inte har råd att ge den ett bra liv. Känslor är ingen ursäkt för djurplågeri, och det är precis vad det blir om man inte har råd att ge sin katt vettig mat (och tro mig, det ska vara mycket till för att man inte ska ha råd med en hundring i månaden till det), tillräckligt med Kattsand som byts ut innan den börjar lukta apa (100-200 kr/månad) eller veterinärvård (tiotusentals kronor undanlagda, eller försäkring + en mindre buffert undanlagd för självrisken).

Och jo, jag klarar av att ta hand om en katt, på de pengar jag får ut, men då får jag prioritera ner andra grejer, och det är inte så himla kul alltid. Men nu råkar Tarzan i slagsmål med grannkatten titt som tätt så det är bättre att han flyttar till mig och får bli innekatt än att att han bor kvar hos mina föräldrar och riskerar att åka på änu värre skador än han redan gjort.

Men igen: PRIORITERINGAR. Inte faktisk brist på pengar.

Och jag har inte sagt något om att man inte kan vara en bra kattägare utan att köpa katten för dyra pengar, jag ska ju få min katt gratis för tusan! Men jag sätter mig emot där här med att inte ha råd, för som jag har visat att har man råd att ha katt handlar inköpspriset bara om hur länge man orkar vänta.

Men det är klart, jag hör ju till de där som faktiskt hjälper till att städa upp skiten som huskattuppfödare ställer till med. Som har förstått hur det hänger ihop, att även om man skulle trolla bort alla raskatter imorgon och alla dessa människor skulle ta sig an en huskatt istället, att det skulle ta fem år på sin höjd innan vi är tillbaka där vi är idag.

Och jo, ett av problemen är att huskatter är så billiga att folk som inte har råd att ge katten ett bra liv skaffar katt i alla fall, med lidande som följd. Speciellt om de inte har råd att kastrera, då blir det ännu fler kattungar som behöver hem.

Men visst, förklara du för mig hur den som inte har råd att lägga undan säg 300 kr/månad innan den skaffar katt kommer ha råd att ha katt sen?

Förklara också hur 300 kr undanlagda per månad inte efter två år har blivit 7200, och därmed alldeles tillräckligt för en raskatt.

Superfaks
1

#42, här har du citat. Kursiv text = jag.

jaha, så det är bara när man har råd att köpa en raskatt som man är en värdig ägare? Så alla huskattägare är dåliga kattägare menar du, för att de inte har 10.000 att lägga ut på en raskatt?"
- Ja! Jag tycker faktiskt att man är en dålig ägare om man inte har råd att lägga ut ett par tusen på sin katt oavsett om man väljer att inte köpa en raskatt.

Men VAD är det som säger att en huskatt inte får samma omvårdnad som en raskatt?!

Svar på #17 som alla ber om:

Det OPTIMALA vore ju självklart hälsotester, MEN jag tycker inte det borde vara ett krav för att få ta en kull kattungar. Det finns dåliga rasuppfödare, samtidigt som det finns riktigt fina människor som tar kull på sin huskatt. 

Skulle man börja föda upp huskatter på samma villkor som andra raskatter kommer ingen ändå köpa dem för 10.000 när de genomgått alla tester, för "Huskatt" klingar inte lika fint som tex Ragdoll, Russian Blue, Maine Coon, Bengal mm liksom. Så är det bara.
"Jag har en renrasig Huskatt!" - aha.. hmm ja det lät ju.. fint…

fvanilla
7

#23 Jag har aldrig varit med om någon enda person som har skaffat raskatt, rashund etc. för att skryta och behandla dom som objekt. Däremot har jag varit med om en hel del blandraskattägare, som skryter om raskattsprocent hit och dit och säger hur de inte har en "vanlig tråkig bondkatt alls".

Varför vi tar det personligt? Om jag sa att huskattsägare bara skaffar huskatt så att de kan visa upp hur "lantliga" och "gammaldags" de är, och sen slänger ut den genom dörren och struntar i den, medan folk som skaffar raskatt gör det för att de bryr sig om sina katter och för att ha dom som älskade familjemedlemmar. Skulle inte du bli arg?

Det är ju nästan påhopp, för det är ett passivt sätt att kalla folk här inne som äger raskatter för djurplågare och ytliga.

Är också nyfiken på hur man tjänar pengar på sin uppfödning.

#44 Så enligt dig är det alltså ok att föda upp sjuka djur?

Och jag tror nog att jag ser problemet - det är väl snarare du som har en trist syn på huskatten? "Det låter inte lika fint!", "Folk lär ju inte vilja köpa dom för en högre summa" (Varför inte? Är de inte lika värda?) Förresten hur många raskatter kostar 10 000kr? Inte många.

Zandrama
5

#44 Det var innan det inlägget som du påstod att folk hade sagt att man var en dålig ägare… Och till citatet som du tog med så citerade du inte hela texten som den personen faktiskt skrev, men du kanske slöt läsa efter den biten du tog med?
Här är hela svaret på den ialf:
- Ja! Jag tycker faktiskt att man är en dålig ägare om man inte har rådatt lägga ut ett par tusen på sin katt oavsett om man väljer att inte köpa en raskatt för upp till 10.000 så kan en veterinärkostnad som exempel gå på betydligt mer än 10.000 även om man har försäkring och huskatter har lika dyra veterinärkostnader som raskatter när olle olyckan är i farten. Jag var 16 år gammal när jag sparade ihop 8000 kr för min sällskapskatt och om en 16 åring kan göra detta kan vem som helst göra det och det sagt har jag även en huskatt som kostat mycket mer än henne om jag ska räkna ihop alla veterinärkostnader, specialfoder och mycket mer då han är resultatet av vardaglig huskattavel där föräldrarna ser friska ut men är inte det genetiskt.

Det personen alltså menar på är inte att inköpspriset ska vara flera tusen, utan att man måste vara förbered ekonomiskt med flera tusen pga eventuella veterinärkostnader… Stor skillnad tycker du inte?

//Belinda aka Zandrama

Zandrama
3

#44 Och till din fråga:

Men VAD är det som säger att en huskatt inte får samma omvårdnad som en raskatt?!

Ja det är väldigt enkelt… Se på samhället idag… Se på alla huskatter… Hur många procent är det som är kastrerade, vaccinerade, idmärkta etc? Den är minimal i jämförelse med dem som faktiskt har och köper raskatter… Du kan inte blunda för statistiken…

//Belinda aka Zandrama

Rumblebee
6

#34 Har läst igenom inläggen du hänvisade till, och var har #32 och #33 skrivit att huskatter inte ska få vård?

Det känns lite som att du läser mellan raderna lite väl mycket?
Det är ingen som säger att man är en dålig ägare om man skaffar en huskatt, eller att man är en dålig ägare om man inte har tiotusentals kronor på ett sparkonto. 

#44 Citerar dig: ''Det OPTIMALA vore ju självklart hälsotester, MEN jag tycker inte det borde vara ett krav för att få ta en kull kattungar. Det finns dåliga rasuppfödare, samtidigt som det finns riktigt fina människor som tar kull på sin huskatt. ''
Det ska vara krav tycker jag. Hur kan man annars veta att föräldrarna är friska? Man kan inte se om katten har aids (eller fiv som det förkortas om jag inte blandar ihop det nu).
Man kan inte se om föräldrarna har matchande blodgrupper. Man kan inte se om dom har ett friskt hjärta.
Självklart finns det dåliga rasuppfödare och dom ska ju motarbetas så gott det går. 
Och när en marknad är mättad, så finns det inga fina huskattsuppfödare. Speciellt inte om ungarna kan ha vilka genetiska sjukdomar som helst pga. uteblivna hälsotester.

Hur mycket tycker du en huskatt ska kosta i inköpspris och vad ska då vara gjort?
Blandrashundar t.ex kostar väl i alla fall 3000:-, då kan väl huskatter också kosta det, för då kan man även få till ett par hälsotester samt grundvaccinering av kattungarna.

[Emma--]
5

#44 nej precis. Ska man då avla fram fler som man mer eller mindre måste skänka bort för att ingen vill betala det som innebär att förebygga sjukdomar hos katterna? Det om något är ju ett bevis hur låg status katter har idag. Jättetrist för det är ingen skillnad i värdet mellan en huskatt och en raskatt. Man borde inte köpa för att något låter fint. Jag tycker huskatt låter minst lika fint som raskatt men nu råkar jag personligen vilja ha en särskild ras. Jag tycker ju inte min ras är mer värd än någon annans heller. Samma med hundar, man skaffar ju den ras som passar en bäst. Jag hoppas det kommer en dag då huskatter får samma omvårdnad även vid avel som raskatterna idag redan får. Sen finns det alltid sämre uppfödare, det kommer man inte ifrån. Blev ledsen över hur många som faktiskt blev upprörda när blocket höjde gränsen för katter till 500 kr. Det finns så många som inte ens vill betala det priset för en levande varelse som ska leva i 15-20 år. Det behöver ju trots allt bara handla om grundläggande hälsotester för att det skulle göra det bättre för huskatterna samt vaccin, idmärkning, och besiktning. Och då skulle priset höjas. Vad tycker du själv en huskatt ska kosta? Själv tycker jag då absolut minst 1500 egentligen. Men med hälsotester blir det ju mer och det är väl bara bra för katterna? :)

[Mustangcab]
3

Bäste Superfaks, vet du att det är mindre än 15 % av kattpopulationen som är raskatter? Vet du att 99,9 % av samltiga raskatter är försäkrade meden endast mindre än 13% av huskatterna är det. Vet du att det finns över 100.000 hemlösa huskatter men  i princip inga raskatter.

Betyder inte detta att just raskattägare är räddare om sina katter än vad huskattsägar är? Även om  sina huskatter är de räddare om än vad folk i allmänhet är om sina huskatter då de kastrerar, vaccinera och id-märker dem.

Jag tillhör också dem som hjälper ett katthem och de två av mina som är huskatter är katter som hittats. Hur mycket kan du om raskattsavel egentligen? Inte särskilt mycket av det du skriver.

AnnaFagerell
0

Jag tog 100 kr för mina huskatter när en katthona stod på min trappa och var höggravid. Alla kattungarna fick jättefina hem! Hade jag skullat ta mer hade jag nog fått vara ägare till 9 stycken vilket inte skulle fungera. Huskatten är den bästa mus/råttjägaren och en mkt trevlig sällskapskatt.

Jag tror det finns dom som köper katter för 5000 som behandlar dem lika illa som en katt som är gratis. En huskatt dvs blandraskatt är oftast en friskare individ än en raskatt, liksom blandrashund. De är mkt billigare att försäkra också.

Avlar själv inte på huskatter, mina två honor är sterilisrade men kommer det katter till mig, vilket det ofta gör, så försöker jag hitta bra hem åt dem.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Emma--]
5

#51 problemet är inte dom som tar väl hand om katterna, det är dom som inte gör det. Och det låga priset gör att dom flesta kan skaffa katt även om dom inte egentligen kan ta hand om dom. Nä att dom är friskare är ju tyvärr lite av en myt. Finns inte mycket statistik där. Och med blandrashundar beror det ju helt vad man blandar för raser och om dom är friska men det kan i 1:a generation ge friskare hundar,

[Mustangcab]
5

# 51 Du har så fel. Blandraskatter är inte friskare än raskatter då det finns sjukdomar som är rasbundna om du korsar två olika raser med varandra så riskerar du dubbelt upp med sjukdomar.

Mina britter tar fler möss än mina huskatter. Jakt är en instikt hos alla kattdjur.

Menar du att folk som betalar 5.000 kr för en katt åker ut i skogen med den och sätter den där eller ställer den på bussen som man gör med huskatter?

Rumblebee
5

#51 Ja, självklart finns det ju dom som har råd att betala tusenlappar för ett djur för att sedan inte ta så bra hand om dom, men dessa personer är nog i en minioritet jämfört med de som får billiga, eller till och med gratis djur.

Lite Off topic nu… men de katter som kommer till dig, kollar du först så att de har tatuering, och kanske även chipmärkning? För risken kan ju finnas att det är en vilsegången katt som har en orolig familj någonstans.

Vill bara förtydliga (så att inga missförstånd uppstår) att bara för att man har ett djur som man fått nästan gratis så betyder inte det att man är en dålig ägare. Menar bara att risken är större att oseriösa människor lockas till billiga djur.

Silvestris
5

Det finns gott om folk som betalar flera tusen för en väl uppfödd traditionell huskatt. De köper en europé dvs. rasen vari själva syftet är att bevara den svenska huskatten så som den en gång i tiden såg ut. Som en klassisk bonnkatt. 

Idag finns ingen anledning att köpa en bonnkatt för flera tusen eftersom du har andra alternativ 1) en europé 2) en gratis katt från närmsta bonngård 3) en katt från ett katthem.

Tyvärr är ju det rakt motsatta väldigt vanligt bland huskattägare: "Vaddå vaccinera? Det är ju bara en bondkatt."

Självklart är vi många som lägger ner omsorg och pengar på våra huskatter (min gamling som precis somnat in har kostat över 40000 kr i veterinärvård), men tyvärr är ju den generella trenden i Sverige att folk inte anser att huskatter är värda varken pengar i inköp eller efteråt. De vaccineras inte, ID-märks inte, försäkras inte och tas således inte till veterinären sådär omgående när de blir dåliga.

Superfaks
0

Haha ni är bra roliga :P

[Mustangcab]
5

# 56 Det är mer än vad man kan beskylla dig för😕

Silvestris
14

Huskattens dåliga situation i Sverige är ingenting att skratta åt.

AnnaFagerell
2

Enligt både veterinärer och försäkringsbolag så är alla korsningar oavsett djurslag friskare… därav lägre försäkringspremie.

#54 De katter som kommer till mig är alltid vilda katter som vi tämjer och sedan försöker omplacera. Kollar alla med avläsare och i öronen finns aldrig något på blandisar. Den enda vi har just nu som inte är vildkatt är kastrerad men ingen i närheten vill veta av katten. Haft annons på blocket och i affärer. Han får dock stanna här för han jagar bra. Jag tror att många växer upp i närheten av gården här och när de ser att vi har mat framme till den ena katten så kommer de. Den ena som springer här har varit här i två år, han ser ut att vara 15-20 år men det går inte klappa honom men han ligger och filurar här flera dagar i veckan. Närmare och närmare kommer han men det är en jag inte tror kommer gå att fånga någonsin. Å då gör jag inte det heller. Maskmedel och mat får han iaf. Den som är kastrerad var bara en halv katt då han dök upp. Krävdes flera maskningar och mkt mat men nu är han fin.

Hittade en kattunge för två år sedan, hon var nästan död, saknade ögonreflexer och var iskall. var ca 3-4 v gammal då. Hon är innekatt/ute när hon vill, hos mig. Steriliserad såklart.

#55 Har faktiskt en veterinär här som säger att man inte behöver vaccinera allt. Innekatter exempelvis… tycker det är helt ok att en veterinär säger så. Jag har dock haft katter i 20 år och aldrig haft kattpest på någon av mina. Alla har hållt sig väldigt friska ändå. Jag har inte mina kissar försäkrade men de åker ändå till veterinären och då betalar jag vad det kostar.

Jag vet flera som köpt raskatter för massor av pengar men vet knappt hur en katt ser ut innan de köpt den… bara för de har pengar så KAN de köpa den… Säger inte att det är fel med raskatt, skulle själv vilja ha en Birma, men jag vet inget om den, bara att den är vacker, skulle dock ta reda på saker innan jag köpte en. Kanske inte är för mig när man väl letat fakta.

Huskatter är för mig! Iaf de tre jag har idag…

Silvestris
8

Nej, det stämmer inte. På hundsidan ligger blandraserna i mitten av premiegrupperna dvs. de är medelfriska och det har de gjort i många år. De hundar med lägst premier är renrasiga (de flesta av jaktraser om jag inte missminner mig). På kattsidan tar Agria hänsyn till vilka raser som ingår i blandningen. Jag har två stycken (stambokförda) blandraser och de ligger i premiegrupp 3 baserat på de raser de härstammar från. Huskatter ligger i premiegrupp 1 men då ska man också ta hänsyn till att en mycket liten andel av huskattpopulationen är försäkrad vilket kan ge missvisande information.

Detta år publicerades en vetenskaplig artikel baserad på molekylärgenetisk forskning på hund som visade att genetiska defekter generellt sett förekom i samma utsträckning hos blandraser som hos renrasiga hundar.

Para en labrador med en golden (som lider av samma typ av ärftliga problem) så minskar du inte alls risken för genetiska defekter.

Hybrid vigour-effekten som jag antar att du är ute efter uppstår endast i de fall du parar två helt obesläktade linjer med varandra. Något som när det gäller katter är en väldigt teoretisk tanke eftersom majoriteten av alla raser är väldigt unga och skapade från huskatter vilket innebär att de är besläktade med… huskatter. 

Inavel leder till problem, men inavel är något som i stort undviks i svensk raskattavel idag.

[Mustangcab]
3

# 59 Det är frukstansvärt så okunnig du är om katter och deras behov ock så beskyller du andra för att vara det.

Har du någonsin varit med om en pestepedemi, det har jag.  De flesta som arbetar med hittekatter har det.

Silvestris
12

Det är verkligen inte okej att en veterinär säger att innekatter inte behöver skydd mot kattpest. Kattpestviruset är ett väldigt tåligt virus som kan leva kvar i upp till 7 år under bra förhållanden. Detta är en smitta man kan föra in med sina skor och det är en sjukdom som dödar.

Vaccinet är dessutom väldigt effektivt och säkert så att inte vaccinera mot kattpest är inget annat än idiotiskt. Det är en extremt plågsam sjukdom och ju fler katter som inte vaccineras, ju fler som insjuknar. Det behövs en vaccinationsfrekvens om 90% för att en god flockimmunitet ska uppehållas.

[Nightcat]
7

_Tänkte läsa den här diskussionen men upptäcker att jag blir skogstokig i stället. Speciellt #59 🤓 Så nu tänker jag berätta en liten historia.
_

Det var en gång en liten fabrik och utanför fabriken fanns ett dussin okastrerade hemlösa katter. Människorna från fabriken gav ibland katterna lite man. Honorna fick ungar och efter några år fanns det mer än 30katter. Då började det blir jobbigt och efter många klagomål till både kommunen och länsstyrelsen bestämdes det att katterna skulle ``avhysas´´ (avlivas).                                                           Kommunen gav tillstånd till en jägare att genomföra en avskjutning. En av kvinnorna som jobbade i fabriken bestämde sig för att ta sig an en av kattungarna, så den tog hon hem. Resten sköts. När katten var lite mer än 4 månader gammal upptäckte hon ett stort djup sår vid nacken. Hon tvättade det och lät det vara. Några dagar senare upptäcker hon fler sår och att såret vid nacken har blivit större. Så hon tar och tvättar katten i handfatet, katter tjuter och skriker och hon har svårt att hålla fast katten. När den vrider och vänder sig lossnar en stor bit av huden. Ägaren blir förskräckt och ropar på maken. När han går igenom katten blöder den och mer hud trillar av, kvinnan blir förskräckt och ringer en väninna som är läkare. När hon kommer dit kan hon genast identifiera vad det är för fel med katten. Inavel. Obotlig sjukdom, till sist trillar all huden av och individen dör. Katten sköts några timmar senare. 

Sjukdomen finns hos huskatter och hos människor där kusingifte är väldigt vanligt. Finns ingen botemedel och de lever inte länge. Deras liv är också fullt med lidande eftersom huden trillar av tills de inte har någon alls. Och ja historien är 100% sann.

AnnaFagerell
0

#61 Vilket är det som är så hiiiimla okunnigt?

AnnaFagerell
0

#62 Jag hade en katt en gång som dog av vaccineringen… efter detta vaccinerar jag aldrig! Det var inte precis humant mot katten… sen förstår jag också att det kan hända och att det inte händer så ofta men så var fallet. Hur veterinären kan säga så vet jag faktiskt inte… men jag står för att jag inte vaccinerar mina katter och nej, jag har inte sett detta, å då har jag som sagt haft massor av katter under 20 års tid… Å med tanke på hur mkt katter det finns och så lite folk som vaccinerar sina stallkatter etc så borde det ju inte finnas så mkt katter i Sverige som alla här klagar över… för då borde epidemin tagit det mesta redan, om man nu måste vaccinera

[Elinors]
1

#65 Hur vaccin funkar:

http://www.youtube.com/watch?v=lhk7-5eBCrs

(visst oseriöst program och humor, men det är ju sant)

[Mustangcab]
8

Att grunda sina kunskaper på enbart det som man själv varit med om är okunnigt.

Att säga att du haft massor av katter  i 20 år säger ingeting utöver att du möjligtivis är en kattsamlare då du inte vaccinerar eller försäkrar dem heller.

En katt kan bli 20 år om det vill sig väl. Min första katt blev 18 år.

AnnaFagerell
0

#67 jag väljer väl själv om jag vill betala försäkringspremie eller om jag vill betala veterinärkostnader… hurvida man kan saker om katter är inte relevant… Jag tror det finns få av oss som tar hand om hemlösa katter så väl… Du kan få nr till min veterinär…  Att man är kattsamlare för att man haft katt i 20 år… eller för att man inte försäkrar låter som en lustig inflikning… Samlar nog mest på bajs då kanske

bäst att inte ha katterna för länge för då blir man kattsamlare… ska köra ut och sätta dem i skogen kanske…

[Mustangcab]
10

"å då har jag som sagt haft massor av katter under 20 års tid"

Exakt så skrev du i inlägg # 65. Att du haft massor av katter under 20 års tid. Inte att du haft katt i 20 års tid. Sen har tiden faktiskt inte så mycket att göra med kunnandet om katter. Det finns de som haft betydligt längre och inte lärt sig mer om katter för det. Ett sätt att lära sig är att vistas på forum av detta slag och lyssna på vad andra har för erfarenheter.

Själv är jag 60 år och har haft katt i hela mitt liv mem jag lär mig fortfarande. t.ex så hade jag aldrig hör talas om tandsjukdomen FORL innan jag kom till ett kattforum. Nu har jag själv en 13-årig katt som har detta så det är jag väldigt tacksam för att jag  fått veta. Hon kollas en gång om året med röntgen av veterinär och eventuellt angripna tänder tas bort. Och du, det är en huskatt😃

Eine
4

#65 Det står att du är född 1980,alltså kan du vara max 33 år. Om du har haft massor av katter ,vart har de tagit vägen?Bara undrar .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Mustangcab]
1

# 70 Det säger jag också?

Silvestris
5

#65 Eftersom så många inte vaccinerar mot kattpest har vi kattpestepidemier varje år, tyvärr.

[Elinors]
3

#72 Ja precis. Tack vare vaccin har vi ju lyckats "utrota" en del mänskliga sjukdomar. Det hade ju vart skönt om desamma kunde hända med kattpest :)

[Emma--]
4

#59 här kan du läsa vad Folksam säger om blandraser : http://www.folksam.se/forsakringar/djurforsakring/hundforsakring/skaffahund/1.88410 Om djuret blir friskt beror ju så mycket på vilka djur man avlar på. Om man ser till katter. Hcm är en sjukdom som finns bland alla katter. Fiv och felv ska man testa hos alla katter. Huskatt som raskatt. Katter i allmänhet är väl tack och lov rätt friska. Och självklart finns det sjukare raser. Sen angående vaccin så är det egentligen ännu viktigare hos innekatter har jag hört. Tråkigt att en katt dog av vaccinet. Obducerade dom för att kolla vad som gick galet? Tänkte veterinärerna kan väl göra fel bland annat men då ska dom vara väldigt klantiga.

Silvestris
13

Om vi slår ihop alla vaccinrelaterade dödsfall hos katt i Sverige på ett år och jämför med antal katter som dör av kattpest vet jag vilken siffra som kommer bara högst…

AnnaFagerell
0

#69 ja jag har haft massor av katter faktiskt. Säkert närmare 20-25 stycken faktiskt. Bor man på gård kommer det alltid nya katter till en. Ibland kan man inte hinna kastrera en hona å så får hon en kull. Då fixar jag nya hem åt dem. Jag fick min första katt när jag var 7 faktiskt så egentligen är det ju 26 år om man ska vara petig. min första katt blev 17 år. Hon fick dock bo kvar hos mina mamma när jag blev vuxen… Denna lilla kisse hämtade mig vid skolbussen varje dag! Mkt smart katt.

Försökte ha de två kissarna jag har nu som innekatter, det går inte, dom vill vara ute så dom får själva bestämma. Den ena går dock bara runt huset och in igen. Den andra kommer varje kväll när jag ropar så hon är nog ganska nära hon också. Men som sagt, det händer ju att dom blir påkörda ibland, ibland försvinner de utan anledning. Jag köper dock aldrig katter på annons utan jag försöker ta hand om katter som andra dissar. Fick tre syskon en gång. Jättefina hankatter. De bor kvar hos min fd man. Dom är nog ca 10 år gamla nu. Två av dom, den tredje dog, han växte inte som han skulle och vi hittade inget fel på honom. Så honom tog vi bort. En av mina katter kom hem med brutet ben. Lårbenet var av, fanns inget att göra. Tycker att det säger mkt om skötseln om de tar sig hem igen trots sådana skador. Den katten var bara så fin och go.

Jag har nog själv placerat ut 15 talet katter och jag har kontakt med 12 av dem. Två har flyttat och en katt har dött. Finns faktisk vissa som inte får lov att ta placeringskatter då det är extremt svårt att få dessa från vissa ställen. Man får inte ha hund, man får inte jobba 8 timmar varje dag, man får inte ha fler katter osv… Lämnade bort en katt åt en tjej med en rottweiler. Hunden sover i samma säng som katten! det är svårare att få en oplaceringskatt än vad det är att adoptera barn!

#70 läs ovan… katter dör… katter får bebisar man placerar om… Hade faktiskt en kull för precis ett år sedan. Alla 9 kattungarna fick nya hem… Alla 9 gick direkt på låda och var superduktiga. Någon blev innekatt, någon blev ensamkatt hos en kille som hade rörelsehinder, någon katt lever lyxliv…

Folk ska nog försöka sluta tänka att alla andra utom dem själva inte kan ta hand om djur… Min veterinär och mina vänner är jättestolta över att jag gör det jag gör med djuren. Kommer hundar hit ibland också… De har vi dock alltid hittat ägaren till… men katterna fungerar det inte att ringa polisen… då får jag ha kvar katterna för alltid och det vill jag inte. Någon gång har det dykt upp katter som varit i så dåligt skick att vi har tagit bort dem. Har en jättebra veterinär som hjälper till. Så snälla, kom inte och säg att jag samlar katter, hellre hjälper katter… För vem skulle försöka göra en ilsken, mager, rädd och högdräktig katthona tam för att försöka se till att ungarna inte blev lika vilda och galna? 9 fina bebisar blev det, men det blev mycket rivande och bitande också innan hon blev något så när tam… tyvärr var hon också sjuk och veterinären kunde inte "laga" henne så när bebisarna var 13 veckor avlivades hon. Det var ändå bara jag som kunde gå fram till henne och hade vi släppt ut henne igen skulle hon blivit vild igen. Hon hade någon tarmsjukdom, troligen av mask i många, många år. Men bebisarna lever vidare.

[Emma--]
4

#76 men man måste anmäla hos polisen om man hittar en katt. Visst måste man kanske vänta 3 månader innan man får omplacera för att ägaren ska ha en chans att hitta sin katt, men den chansen måste man ju få. :)

Man får ju ändå en skyldighet så fort man tar in en katt, eller börjar ge mat. Då har man ansvar över det djuret. 

Sen var mitt svar i #74 riktat till dig ifall du missade det. Hade en liten fundering där. :)

[Mustangcab]
0

# 76 hittekatter i fokus eller huskatter i fokus skulle kankse passa dig bättre i form av sajter

mitzerl
9

Anna Fagerell,
Så bara för att du inte sett någon katt få kattpest så tror du att det inte finns? Du kanske tror att antalet drabbade katter är få, men de katter som drabbas står det ju inte om i tidningarna direkt. Ofta dör de utan att ägaren vet om att det är det, för att ägaren inte bryr sig om att obducera katten. Så det är alltså en väldigt stor gråzon där. 

Och angående vaccin så menar du alltså att man skall strunta i att vaccinera katter för att en enstaka katt ute i världen blivit sjuk av vaccinet? Det är ju som att man skall strunta i att gå till tandläkaren för att någon tandläkare ute i världen någonstans behandlat någon fel och det har väl säkert hänt någon gång. Varför skall enstaka otursfall få så stor betydelse? Varför skall tusentals katter behöva dö i kattpest för ett enda otursfalls skull? 

Jättebra att du tar dig an hittekatter, det är en hedervärd insats du gör. Och det är toppen att du har miljoner på banken så du har råd till veterinärvård också, för utan försäkring kan behandlingar bli dyrare än du någonsin kan ana. Så de miljonerna jag antar att du har kommer att behövas. Själv väljer jag att lägga pengarna på annat istället och har en försäkring, men det är ju ett val man gör.

AnnaFagerell
0

#77 De skrattar bara varje gång man ringer och så frågar de om jag själv kan behålla katten… så whats the point?

#74 varför skulle det vara viktigare på innekatter? det förstår jag inte. Nej man obducerade inte katten. Hur kan man ha vaccinerat den fel? Hade den träffat på viruset ute hade den nog dött av det ocså.

#78 Jaså, är inte detta en sagt för kattägare? Står inget att man måste ha raskatt eller köpta katter men jag ska kolla den andra sida för den är kanske inte lika fientlig.

AnnaFagerell
1

#79 jag antar att antal katter som dör av vaccinet inte heller står i tidningen? Jag är inte emot vaccinera…

Sen vad gäller veterinärräkningar så bestämmer jag nog det själv som sagt. Jag har genom åren sparat massor av pengar utan försäkringar för katterna är sällan sjuka och ja, skulle det krävas något allvarligt och kostsamt så är det mitt val om jag vill avliva katten eller behandla. Jag har hästarna försäkrade och har använt mina försäkringar väl men det är en helt annan summa man hamnar på. Senaste hästen kostade 90.000 att lösa ut på djursjukhuset vilket jag har svårt för att tro att en katt kostar att hämta ut. Mina hundar har som mest kostat ca 8000 att hämta ut. Många men hästar har inte dem heller försäkrade utan de betalar när det väl händer nåt vilket vissa tjä'nar på, andra inte. Jag hade förlorat mkt på försäkring på katterna. Hade det på en av mina en gång under många år, användes aldrig. Onödig kostnad. Mitt beslut. ikaså mitt beslut att välja när enn katt ska somna in. Jag gör inte allt för katterna när de är sjuka. Lider de ska de tas bort om åtgärden inte är enkel.

MonicaLagerquist
6

#81 När min honkatt var sjuk kostade de tre första dygnen lite drygt 43 tusen. Tyvärr fick hon somna in efter ytterligare behandling och då hade räkningen stigit till närmare 60 tusen,så visst kan det bli kostsamt även med sjuka katter.Men det verkar som du värderar din häst högre eftersom du har den försäkrad.

[Emma--]
1

#80 För att det är vad du är skyldig att göra när du hittar något. Spelar ingen roll om det är en katt eller en mobiltelefon. Man får inte bara behålla.
Du tar ju ändå på dig det lagliga ansvaret genom att ta in och senare omplacera. 

Sen är det inte okej av poliserna att skratta åt det.

Vad jag hört så bygger inte innekatter upp något naturligt skydd eller vad man ska kalla det. Alltså dom utsätts inte för en massa saker eftersom dom är lite mer skyddade i hemmet. 
Lite osäker kring det där, men har för mig att jag läst om att man ska sticka rätt. Men som sagt osäker kring den biten.

[Emma--]
2

#78, #80 Alla är välkomna på den här sajten.

Solitaire
8

En veterinär som säger åt en djurägare att innekatter inte behöver vaccineras mot kattpest borde inte få ha legitimationen kvar. Jag tvivlar dock på att den här veterinären verkligen sagt så.

[Mustangcab]
0

# 81 När "vi" hade en kattpestepedemi här så stod  det  tidningen det var jag som ringde och bad dem gå ut men en varnig och att folk i allmänhet skulle vaccinera sina katter vilket de också gjorde.

# 84 *redigerat*/moderator

Själv har jag min katter försäkrade för 50.000 kr som jag hoppas jag slipper använda. Men förra året fick jag lägga in men ena huskatt under midsommarhelgen med en faktura på 18.000 som jag betlde nebart 3.000 av.

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaFagerell
0

#82 nej jag värderar inte hästen högre, anser bara att mina hästar skadar sig oftare än katterna gör och att på hästarna skulle jag förlora mer än vad jag gör med katternas oförsäkring.

Förstår inte varför det skulle vara ett problem för folk att man betalar veterinär istället för försäkring, det är inte Ni som betalar… 

#83 Jo jag vet… men eefter ett par katter blir man less. Har en vän som är polis och hon säger att det ofta är nyutbildade eller poliser under utbildning som får ta emot sådana samtal och att det är därför det blir tokigt. Jättedumt om denne person rek en att kolla upp katten i register och sedan placera denne… fel egentligen, jag vet det, men de katter som kommer hit är definitivt inte tama vilket tyder på att de troligen är födda vilda. En kelig och tam katt har ju givetvis ett annat hem! Och visst kan katter som är  tama vara skygga men inte som dessa jag haft här. Det har tagit flera v innan man fixat iordning katterna för nya hem för de har inte varit välskötta.

#84 Känns tyvärr ganska fientligt…  =( Får väl köpa mig en raskatt för att passa  in

#85 Påstår du att jag skulle ljuga? Vi har en annan veterinär här också som vägrar kastrera katterna om han inte får vaccinera dem… det tycker jag också är fel metod… då blir det väl fler katter med kattpest eller? Finns nog många lustigkurrar

#86 Vad var det då för fel på missen?

[Emma--]
0

#90 Men då gör du i alla fall din del om du åtminstone ringer. 🙂

Vissa diskussioner kan bli heta. 
Sen visade det sig att mustangcab råkade blanda ihop dig med en annan.

Här är vi kattägare (eller kattägda), inte raskattsägare vs huskattsägare. 🙂

sen måste jag hålla med dig det du skrev om veterinärer, det finns många lustigkurrar 😛

iampinkbear
0

Tänkte bara påpeka, för dem som inte läst Agrias senaste rapport med statistik över antalet försäkrade katter (samt den totala populationen i Sverige), att påståendet "bara 15% av alla katter i Sverige är raskatter" inte längre stämmer. Det är numera bara 8-9% av alla svenska katter som är raskatter, resten är huskatter/blandraser.

AnnaFagerell
0

#91 ojdå  jaha, det visste jag inte att det blev ihopablandat. Ja ibland kan det nog bli lite hett men det är troligen då tonvalet faller bort i skrift… tror inte det är så farligt alla gånger.

Frågan är bara vilka lustigkurrar man ska tro på… Ibland börjar man undra.

#92 sedär ja, vad gör alla de andra kattägarna? Troligen inga försäkringar och kanske betalar veterinärräkningar, kanske inte… Jag har som jag skrivit ovan haft så lite skador och sjukdomar på mina missar att det lönat sig att inte ha försäkring. Om jag sedan får äta upp det nästa v eller om 10 år så får jag… men då har jag valt det själv

Solitaire
4

#85 Nej, jag påstår inte att du ljuger. Jag tror att du har missuppfattat vad din veterinär sagt, helt enkelt. Om hen mot förmodan verkligen har yttrat att innekatter inte behöver vaccineras mot kattpest föreslår jag att du tipsar vederbörande om länken nedan, från SVA:s hemsida. Den innehåller de officiella vaccinationsrekommendationerna för katt, som alla veterinärer förväntas känna till. Från dokumentets inledning citerar jag en viktig text som du kanske kan fundera över:

"Väl underbyggd information är viktigt då vi lever i en tid då misstänksamhet mot vaccinering riskerar att försämra hälsoläget för djur och människor. I takt med ett minskat antal sjukdomsfall av de sjukdomar som förebyggs med vaccinering har den mediala tyngdpunkten förskjutits från fördelar med vaccinering till biverkningsrisker som är förknippade med vaccinationer, såväl bevisade som misstänkta. Ibland har risken med en sjukdom helt glömts bort i debatten, medan vaccinering mot den har framställts som farligt. Det är också vanligt att man tror att de infektioner man vaccinerar mot är utrotade eftersom sjukdom så sällan ses. Det är lätt att glömma hur många djur som insjuknade och dog till följd av dessa infektioner innan vacciner började användas."

http://www.sva.se/upload/Redesign2011/Pdf/Djurhalsa/Hund/Grundvacc_2009.pdf

[Emma--]
0

#93 Jo precis.

Själv litar jag aldrig på vad den första personen säger utan försöker lyssna på olika åsikter och även försöker söka lite på nätet. 
Tyvärr är dom ju inte alltid så kunniga om själva djuret även fast dom är veterinärer.

Har lärt mig massor sen jag blev medlem här. Det länkas ibland till ny forskning och rapporter m.m

[Mustangcab]
0

AnnaFagerell Jag ber om ursäkt då jag faktisk blandade ihop dig med en annan som skrivit i tråden. Inte desto mindre så lär dig av folk här. Det hjälper inte hur länge man haft katt utan vad man kan om katt. Och du saknar uppenbarligen en del kunskap.

Sen undrar  jag om du besöker samma veterinär med dina hästar som med dina katter? För här har vi distrikstveterinärerna och de är mycket kunniga på katter tack var en organisation som finns här annars så kan det vara lite si och så med detta bland dessa vettar. Pröva att gå till en som är specialicerad på smådjur så kanske du får bättre svar.

Min katt som vari nlagd ville inte äta eller dricka. Hon tog ett par  bitar och sen morrade och fräste hon. Det började på onsdagen och på torsdagen fick jag vätska upp henne hos mina vettar men på fredgaen så var jag tvungen att söka upp närmstaste djursjukhus och lägga in henne där då katter som inte äter kan utveckla fettlever. Hon fick vara till på tisdagen och då hade hon fått skonkost och medel mot magen. Och de hade gjort undersökningar på henne.

AnnaFagerell
0

#94 Denne veterinär sa att innekatter inte alls behöver det då de är inne och inte träffar andra katter. Dock har jag nu mina innekatter ute så kanske man skulle gjort detta ändå på dem då. Är som sagt inte emot att vaccinera egentligen men något rädd att få en katt till som dör.

#96 Vem saknar inte kunskap om allt egentligen… Ingen kan allt men alla kan något.  Nä jag går till smådjursvet med katterna, hästveterinären vill inte ta sig an annat än avlivningar eller vaccinationer vilket jag ju använt även hästvetten till, på klinik alltså, inte DV. Anlitar inte DV här om det inte är nöddvändigt. Fettlever har jag haft på några hästar, det är ganska vanligt på den ras jag avlar på men det är aldrig fettlever i sig som är den primära orsaken viket jag inte tror det är på katt heller då det är något dom drar på sig när dom som du säger, slutar äta. Då spjälkas fettet ut i blodet. Hittade dom en primär orsak på katten? Kan säga att många gånger med mina djur uppsöker jag veterinär innan djuret egentligen verkar sjuk och jag har två bra veterinärer som vare gång hittar lustiga saker, framförallt på hästarna, och de blir varje gång förundrade över att man hittat sakerna så tidigt. Tycker det är ett bra tecken på god kunskap och att man känner sina djur. Sen finns det alltid aha upplevelser men så länge inga djur kommer till skada så är dessa aha upplevelser alltid något gott. Och som några av mina hästvänner säger, bra att kunna ringa mig för jag har varit med om så mkt sjuka djur, mest på häst och hund. Kanske inte känns så bra egentligen för min del men visst lär man sig så mkt genom det hela tiden. Jag får faktiskt någon av veterinärerna här att behandla som jag vill pga detta.  och på detta viset räddade vi en häst med sk fettlever i våras, de dör nästan alltid annars och hon var jättesjuk. Var faktiskt DV den gången, som känner mig och mina hästar väl så hon gjorde som jag sa och vi hjälptes åt då hon var granska grön på denna sjukdom. Tycker att ett gott samarbete hjälper bäst

Solitaire
4

#97 Din veterinär (på smådjur) tycks inte känna till något om kattpestvirus. Det är, som någon redan tidigare i den här tråden påpekat, ett virus som kan överleva i jorden många månader och dras in exempelvis med dina skor. För att smittas behöver alltså katten inte träffa andra katter.

[Mustangcab]
3

# 97 Här finns att läsa om fettlever. Prova gärna google det är väldigt bra. Sen är det så att om du skaffar ett djur så är det din skyldighet enligt lag att se till att du kan det som behövs  om djuret för att det ska må bra.
http://www.veterinaren.nu/katt/sjukdomar/matsmaltningsapparaten/fettlever-katt/

AnnaFagerell
0

#99 Du kan omöjligt veta ALLT…  Hur många tror du kan alla kattsjukdomar? eller barnsjukdomar som skaffar barn ? Att man inte vet att det finns fettlever på katt är nog inget kostigt, det tror inte jag många vet. Det är ganska nytt på häst sedan ett par år tillbaka och veterinärerna börjar sakta men säkert lära sig

Solitaire
3

#100 Fettlever (dyslipidemi) hos häst/ponny är verkligen ingen ny sjukdom. Den har funnits i många år, så den bör hästveterinärerna ha bra koll på.

[Mustangcab]
3

Vi talar inte om människor här. Barn eller inte har inte med saken att göra men djurskyddslagen säger att man är skydlig att kunna det man behöver. Ta till dig kunskap som ges här istället för att ifrågasätta allting.

AnnaFagerell
0

#101 Fettlever=hyperlipemi är en relativt ny sjukdom hos shetlandsponny och jag hade själv bland Helsingborgs första fall för några år sedan…

Solitaire
5

#103 Nej du, jag är själv veterinär och tog min examen år 1986 och i vår hästmedicinkurs ingick definitivt fettleversyndromet.

AnnaFagerell
0

#104 Det är möjligt men det har kanske inte varit så vanligt som du säger? Vår DV här kan ingenting om detta… Och som sagt, i HBG är det också ganska mycket aha upplevelser, så också bland shetlandsfolk. Hoppas bara att det kommer att minska och inte öka vilket det gjort drastiskt de senaste 5 åren

Solitaire
1

#105 Jag har inte sagt att det är en vanlig sjukdom, bara att den inte är ny utan har funnits länge. Men nu börjar vi komma in på häst istället för katt, kanske fel forum för det 🙂.

AnnaFagerell
0

#106 lätt spåra ur =)

Elena-Maria
10

Varför ska en katt vara gratis/nästan gratis när det är helt okej och socialt accepterat att betala åtskilliga tusenlappar för en hund? De är väl lika mycket sällskap båda två kan tyckas. Katten lever dessutom oftast betydligt längre än vad hunden gör.

Fred och god växt!

[Mustangcab]
6

För att inte tala om ett paket cigaratter eller en flaska brännvin eller vin. Det betalar folk gladeligen för om de vill ha. Men en katt ska uppenbarligen vara  gratis.

fvanilla
3

#109 Jag tror att samhället har utvecklat en sorts syn i stil med - de anser att ha katt är en rättighet, och bör komma gratis. Att ha en hund är däremot ett privilegium, och får gärna kosta.

Heidina
4

Det är stor skillnad i säljbarhet på en raggig, dåligt behandlad katt på ett djurhem och en välsocialiserad långhårig kattunge. Om man ser vilka priser som det funkar att ta ut för de senare på Blocket så finns det uppenbarligen en fungerande marknad för dessa. Precis som för raskatter. Om man föder upp huskatter som man vet att man kan sälja (och inte då till ett symboliskt pris) så ser jag verkligen inget fel i det.

MonicaLagerquist
6

#111 Hur många katthem har du besökt?

På det katthem som jag stödjer finns inga raggiga dåligt behandlade katter till salu.

[ElisabethYL]
4

Har inte heller träffat någon raggig, dåligt behandlad katt som varit till salu på de katthemmen jag stödjer (varav det ena av och till frågar mig om jag känner till olika intressenter på djur)

Däremot träffar jag ofta välmående, sociala, vaccinerade och kastrerade katter till salu på katthemmen..

Silvestris
6

Ja, förhoppningsvis säljer inga katthem katter som är i dåligt skick. Däremot kan ju katterna vara i dåligt skick när de kommer in till katthemmen. Flyttar gör de dock inte förrän de har återhämtat sig.

[SueHn]
0

Jag har inte läst alla inlägg men när det gäller om katter är friska eller ej så finns det genetiska defekter inom en del raser.

Patella luxation är vanligare hos vissa raser. Om jag inte missminner mig så gäller det devon rex och abessinier och ev somali. Patella luxation ärockså vanligt hos Maine Coon och eftersom det finns så få MC avlar man till och med på MC som har patella luxation.

[Emma--]
2

#115 Har en devon med patella luxation men vad jag förstod så var det vanligare förr och de jag pratade med såg inte det som ett problem inom rasen då.

Och det blev avelsförbud direkt på min katt, så jag funderar var du läst det om maine coon? 
I Sverige får man inte avla på sjukdomar, defekter osv som kan nedärvas.

[Mustangcab]
0

# 166 Helt riktigt. Det är inte tillåtet att avla på sjukliga defekter något son BYB inte bryr sig om men serisöa uppfödare inte gör.

[ElisabethYL]
0

#117 Håller med. Lite svårt att veta vilka defekter som finns i linjerna när man inte vet vem pappan eller morfar är..

#TS Därför kan en huskatt få i princip vilka ärftliga problem som helst, även om mamman verkar 100% frisk. (Kan dra en parallell, båda mina föräldrar har normal ryggrad men själv har jag en ärftlig ryggradsdefekt som jag inte tänker beskriva närmare här. Däremot har jag inget ont av det, men det var mera tur enligt min läkare.)

[Mustangcab]
0

# 118 Säger jag emot dig på något sätt?

[ElisabethYL]
0

Nej, ville bara hålla med, men missade att hänvisa andra stycket till TS. Ber om ursäkt för det.

Har justerat det nu iaf.

[Mustangcab]
0

# 120 OK!😃

[ElisabethYL]
0

Det blir fel ibland på forum, särskillt när Tryckfels-Nisse kommer på besök.. ;)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.