Viktigt när du väljer katt!
Skapar en ny tråd om att välja katt, eftersom ALLA kattköpare behöver veta detta. Det finns bara två sätt att veta att det är en sund katt du köper.
1) Det ena sättet är att köpa en kattunge från en registrerad kattuppfödare. Dvs en raskatt med stamtavla. Stamtavlan är intyget på att katten inte är inavlad, att kattens föräldrar är friska osv. En sån kattunge säljs med hälsointyg.
2) Det andra sättet är att köpa en katt från ett katthem (eller ta en omplaceringskatt). Är katten vuxen eller en ungkatt så vet man redan hur hen är i sitt sätt. Personalen på katthemmet kan hjälpa dig att bli matchad med en katt som passar just dina behov. Och du får träffa den flera ggr innan den blir din sambo :) Katthemmen har många stabila, sociala, friska, lugna, snälla, gosiga katter. Inte alls bara "problemfall". Och det finns randiga, prickiga, svartvita, svarta, vita, långhåriga, korthåriga, semilånghåriga… Ja alla typer av katter på katthemmen.
De allra flesta katterna på katthem är ju huskatter, och huskatter kommer i alla skepnader (dvs en långhårig katt behöver inte alls vara barn till en sk raskatt).
VARNING:
Köp ALDRIG en sk "blandras"-katt eller "raskatt fast utan stamtavla" eller "50 % skogskatt" på Blocket etc. Dessa katter är huskatter – ja, det heter så – som säljs till överpris med lockande rubriker om ras-inblandning. De nämner ofta en rasprocent som dels ofta är osann och om det finns raser inblandade så är det ofta katter med avelsförbud (t.ex. pga ärftliga sjukdomar/besvär).
Samma sak när det står "skogkatt utan stamtavla – det är bluff, alla raskatter har stamtavla.
Men. Det värsta är att dessa katter inte är hälsokollade, att man inte har koll på inavelsgraden, att säljarna ofta ljuger om föräldrarnas temperament osv. Kort sagt gynna EJ dessa pengahungriga och oseriösa människor som ofta inte tar väl hand om katterna, utöver allt detta lur.
Och var vaksam på när säljare skriver "skogskatt" med så i mitten det heter inte så om den är äkta. Och varför så viktigt med "äkta"? Jo, annars är det en huskatt från okontrollerad oseriös avel som du köper. Och detta innebär att du sponsrar en oseriös bransch men också att du bidrar till överskottet på huskatter (finns redan 100 000 såna som söker hem – (varav många är långhåriga om du nu vill ha det) i Sverige.
Bättre köpa en huskatt från ett katthem än en huskatt som felaktigt kallas raskatt eller blandras av en ful fisk till uppfödare! Det finns inga seriösa registrerade kontrollerade uppfödare av huskatter eller "blandraser" i Sverige. Köp en raskatt från en reggad uppfödare, en katt från katthem eller ta hand om en omplacering som behöver ett hem (inte från en upfödare), det är de enda seriösa sätten.
Mer om dessa oseriösa uppfödare och förklaringar kring vad problemen är, kan du läsa här: http://katter.ifokus.se/discussions/52a744a38e0e744f470001ca-oseriosa-saljare-av-norska-skogskatter-etc?discussions-1
Fast att säga att det är ett överpris på ALLA katter tycker jag är att ta i. Jag hade mycket väl kunnat betala 2000 kr för en sådan blandning om den är vaccinerad mm, vilket jag har sett att fler och fler faktiskt börjar göra.
Vilket jag dessutom ser som ett gott tecken. Katterna vaccineras mm antagligen för att det finns en efterfrågan på detta från köparna, annars får de inte katten såld till begärd summa, och det tycker jag ändå är ett gott tecken, att "folket har vaknat".
Sen förstår jag inte vad du menar med att säljaren skulle ljuga om temperamentet på föräldrarna? Varför skulle de göra det?
Tycker folk i allmänhet borde hjälpa de katter som redan finns istället för att föda upp nya! Samma sak gäller hund och säkert många andra djur…
http://aekitsune.blogg.se
Jag håller med #1. Det är rimligt att betala bra för en huskatt som har fått en bra uppväxt och där uppfödaren har tagit sitt ansvar och vaccinerat och ev kastrerat kattungarna.
Däremot håller jag med om att det är galet att dessa människor ska försöka få katterna att låta "bättre" genom alla dessa rasblandningar när det med största sannolikhet är huskatter som är föräldrarna. Och även att man inte ska betala ett högt pris bara för att en katt sägs ha ras i sig.
Läs gärna färsta meningen i mitt inlägg. Detta är ett inlägg om hur man vet VAD man köper. Och då finns det bara två sätt. om ni sen inte bryr er om ifall er katt är inavlad, har ärftliga sjukdomar eller ej osv så är det givetvis helt upp till er. Men en säljare ska inte lura er att betala flera tusen extra för en påstådd nästan-raskatt. Det finns inga såna. Det är huskatter som avlats för att tjäna pengar på en (ofta ej bevisbar) inlandning av en ras som de inte har nån garanti att ärva egensaperna av. Köper du en "50 % perser" från en sån uppfödare, så är det fullt möjligt att den perser som man avlat på, om den ens är en perser, inte alls är som en perser brukar vara, eller att hen har anlag för sjukdom.
Själv har jag huskatter från katthem och utöver summan de ska kosta (1300) så donerade jag flera tusen extra per katt. Jag anser alltså inte att en huskatt inte är värdefull, jag anser att ni ska sluta att gynna oseriösa uppfödare. :D
Huskatter är ofta långhåriga och det är så att alla raskatter härstammar från huskatter, inte tvärtom. Läs på lite :D
#1 SVAR. För att det är OSERIÖSA säljare som vill tjäna pengar på din och andras okunskap…. . Det finns oerhört många oseriösa säljare på Blocket.
Läs på lite om detta så förstår du min varning. Jag förstår att många VILL tro att det köper en "nästan raskatt" som är värd mer än en huskatt, men det ÄR en huskatt. Sen tycker jag att ALLA katter ska vara vaccinerade när de säljs, det borde vara lag på det. men vill du ha en raskatt köp en raskatt. Det du köper i exemplen som jag nämnde, är en huskatt till överrpris. Sorry! Att man sen ska betala för att katten är vaccinerad, är en annan sak.
#2 men du är medveten om att utan stamtavla = ingen koll på graden av inavel och att avel på katter med avelsförbud (som dessa ofta är) innebär att man kanske avlar vidare ärftiga sjukdomar? Så går det ju till i varenda stall, men så jobbar inte seriösa uppfödare…Vill du ha nåt annat än en huskat finns bara ett sätt: att köpa en raskatt med stamtavla. Blandraser ÄR huskatter. och vill du ha en huskatt: titta gärna först bland alla mysiga katter i burarna på katthemmen… istället för att gynna en person som tjänar pengar på en oärlig marknadsföring.
Det är inte en "dålig" katt för att den inte är renrasig det dåliga är den uppfödare som avlar fram huskatter utan hlsokontroll i et land där det redan finns ett överskott på 100 000 huskatter.
och att säljaren tar betalt som om det vore en raskatt.
Jodå, jag har både raskatter, huskatter, har ett avelsintresse, har åkt på kattutställning, jobbat med hemlösa katter osv osv, så jag tycker mig ha en ganska god grundkunskap om vad som är vad.
Så om min perser råkar tjuvpara min skogis (detta händer även hos den seriösa raskattsuppfödaren då och då) och jag skriver i annonsen att det är 50/50, de är vaccinerade osv och jag säljer dem för, säg 2500 kr.
Skulle detta automatiskt göra mig till en oseriös bondfångare?
Jag är fullt medveten om att det finns både en och tre rötägg därute som vill luras, men att dra alla över en kam tycker jag är fel.
De kanske skriver ut rasprocenten så att man som köpare kanske ska få ett hum om hur katten KAN komma att bli?
Uppfödaren kanske inte ens vet bättre själv?
#5 Tror inte du syftade på mitt inlägg, utan det ovanför va? Men om det var mitt du syftade på; Menar inte att man ska köpa katter från oseriösa uppfödare, menade att man kan kämpa för att ta hand om alla stackars sommarkatter och liknande. Tycker dessutom "sommarkatt" är fel ord att använda för det låter som något jättefint "/ Men iaf, inavlade katter med sjukdomar mår ändå bättre i en familj än ihjälfrusen i någon skogsdunge.
http://aekitsune.blogg.se
#5 Man bör också vara medveten om att inte alla som säljer huskatter medvetet har avlat, släppt ut sin katt för att den ska bli dräktig eller liknande. Det händer olyckor, vi är alla mänskliga. Även om man önskar att det inte händer så ska man inte döma alla som säljer huskattsungar som byb eller oseriösa.
Det finns även seriösa uppfödare som har råkat ut för en olycksparning där deras fertila hona har smitit eller en hanne på besök har kommit åt fel hona osv.
Det finns många oseriösa kattuppfödare och byb men man ska inte dra alla över en kam.
#7 Ja jag menade #1 inte #2.
#8 En sån katt kallar jag snarare omplacering isf, de har råpkat få fler katter än de kan ta hand om. Mitt inlägg handlar inte o seriösa uppfödare som råkar få en huskatt-kull pga olycka.
SÅ tråkigt att ni bara letar fel istället för att hjälpa till att minska den oseriösa aveln geno att sprida kunskap. Jag har INTE klagat på NÅGIN seriös person. men det finns inga som löpande föder upp huskatter (även kallat blandras av vissa) på ett kontrollerat sätt i Sverige och det FINNS redan 100 000 herrelösa huskatter. Varför avla fler? Och varför avla dem under falsk flagg? DET klagar kag på och DEt berättar jag om.
Jag har aldrig påstått att jag stödjer denna avel, och jag är fullt medveten om att det finns hundra tusen hemlösa i landet.
Jag är också fullt medveten om att det finns ingen statistik eller annat som påvisar det du säger att de som avlar på procentkatter är oseriösa lurifaxer. Och tycka vad man vill om den aveln, men det är fortfarande inte ett brott att avla på icke-registrerade katter, och jag tycker det känns fel att hänga ut en ganska så stor grupp människor som kriminella utan minsta lilla fog för det.
Jag tror ju ändå, att så länge köparna önskar sig sådana katter kommer de att finnas sådana katter på Blocket. Det är ju ändå köparna som styr marknaden, och är köparna villiga att betala x tusenlappar för en ovaccinerad låtsas-märkeskatt, ja då kommer det fortsättas föra upp sådana katter.
Oj oj oj. trode det fanns mer kunskap och omtanke om huskatter (inkl sk blandraser) på detta forum.
mitt inlägg handlar om HUR MAN KAN VETA VAD DET ÄR FÖR KATT MAN FÅR. vill man chansa så kan man absolut stödja dessa icke-.registrerade uppfödare som tjänar pengar på huskatter under falsk flagg i ett land där det redan finns 100 000 hemslöa huskatetr. Absolut. Gör som ni vill.
Om ngn säljer en sk blandras som det den verkligen är, nämilgen en huskatt inget annat, och utan att ta betalt som om den vore garanterad några ras-egenskaper (vilket en huskatt inte är! ej heller en sk blandras)… så är det en annan sak. fortfarande onödigt med tanke på huskatt-överskottet. men så går det inte till, och det vet du ju.Det ÄR ohederligt att lura folk att dom köper en raskatt när de köper en huskatt.
Jag tror inte det är någon som inte håller med dig i det du säger, men jag tror nog att du får tänka lite på hur du framför ditt budskap om du vill att någon ska lyssna.
Att protestera emot att bunta ihop en stor grupp människor som kriminella busar anser inte jag ha något med omtanke eller inte av katter från min sida.
Du skriver att ditt inlägg handlar om vad det är för katt man får. Då finns det enligt dig bara två alternativ, dvs en stamtavle-katt och katthemskatter.
Jag har flera vänner/bekanta som aldrig skulle köpa en katthemskatt om de funderade på en till huskatt. Detta med anledning att de anser sig inte veta något alls om kattens bakgrund.
Jag tycker att katthemmen gör ett bra jobb, men de kan ju omöjligt veta vissa saker om katten om den fångades in ute?
T.S Varför ska man inte köpa en omplaceringskatt från en raskattsuppfödare. Det förstår jag inte? Kan du förklara. Jag bara undrar?
TS Är det fel som jag gjorde? Jag köpte nämligen två omplaceringar från privatperson. Därigenom vet jag var de kommer ifrån (då jag kunde ställa frågor om vem de köpte de av o.s.v.), men jag har inte sponsrat oseriös avel. Som jag tolkar inlägg #0 skulle jag ha väntat på att de kom in på katthemmet för att köpa de där.
Är det inte bättre att utgå ifrån att hitta rätt katter? För jag kollade på katthemmen, men hittade inte vad jag sökte och valde därför att leta även på Blocket. Har inte ångrat mig :)
#9 Jag anser inte att du har fel eller att det inte behövs den här sortens information. Jag har själv en liknande text på min blogg.
Men det här är en text som (så som jag ser det) vänder sig till personer som är nybörjare i kattvärlden och som behöver den här sortens information. Då gäller det att vara tydlig och ge en nyanserad bild. De vet inte vad du anser vara omplaceringar eller att det finns nyanser av grått. Texten i #0 kan summeras som: registrerade uppfödare och katthem = bra, allt annat = dåligt.
Visst är det i stort sett sant, men samtidigt finns det katthem som jag aldrig i mitt liv skulle stödja, registrerade uppfödare som inte föder upp på ett seriöst sätt och huskattsägare som får en "hoppsankull" som är väldigt ansvarsfulla.
Detta är inte kritik mot dig, jag anser bara att det är viktigt att kattköpare får en nyanserad bild av den djungeln som kattköp kan vara.
Jag blir lite förbryllad av den här tråden. Alla raskatter är ju resultat av avel på huskatt, det är ju så nya raser kommer till. Dessutom är det knappas självklart att alla raskattsuppfödare är hederliga.
Man bör alltid vara noga med vem man köper från. Det är inte så lätt att säga att man får en sund katt om man köper från raskattuppfödare eller katthem. Tycker helt klart man i första hand ska välja från raskattuppfödare eller katthem, men annars kan man ställa lite krav som att katterna ska vaccineras, idmärkas och besiktas. :)
#17 Håller med till 100% att man ska ställa krav -- det gäller alla djur man köper!
Själv ställde jag även kravet att få veta vilken orsak som låg bakom omplaceringen, eftersom det berodde på allergi ville jag även veta vilken vårdcentral och vilken läkare som hade gett beskedet..
Om jag skulle betala 2-3000 kr för en huskatt, vilket jag kan tänka mig att göra, så ska den vara dubbelvaccinerad, chippad, tatuerad, besiktad och kastrerad (om den uppnått aktuell ålder). Sen vill jag även ha veterinärjornalen utskriven…
Och så försvann kittekatt från iFokus?
Håller med dig TS!!!!
#19 Jodå, 2,5 timmar efter att den här tråden startades var kittekatt borta ifrån ifokus…
Min Cezar tog jag från ett katthem för 5 år sen. Huskatt, hemlös, betala 500kr tror jag att det va.Jag kallar han för "skogskatt" eftersom han är en kopia av allt en väns "skogkatt" med tavla osv. Mig kvittar det va det är för nån ras.Har haft "hukatter/bonkatter" och alla är lika goa och får lika mycket kärlek. Fick en ny "kompis" i går, en hel svart kisse. Tog den eftersom jag tycker att svartahar så svårt att få hem! Tycker man ska ta katt från föreningar som hjälper katter och fortsätta med TNR, så det ej blir fler hemlösa utekatter ❤️ Ha en bra dag alla 😉
Jag har två helt vanliga huskatter, från blocketannonser/anslagstavla, ingen av dem har påståtts ha någon ras i sig, i ena fallet fick vi "mycket för pengarna" (en vuxen, kastrerad, grundvaccinerad katt, toalåda, övergångsmat osv) för att man prioriterade hemmet framför pengarna. En högt älskad huskatt som behövde få nytt hem, helt enkelt. I andra fallet var det troligen en hoppsankull, orsakad av okunskap. Också huskatt rakt igenom, men en högt älskad liten rackare.
Även om det är mycket bättre att ta katthemskatter, så ångrar jag inte en sekund att jag har mina katter. De är också värda fina hem. 🙂
Självklart! Alla är lika värda!
Jag håller med TS här. Det är ingen som försöker säga att huskatter är mer eller mindre värda än någon annan katt, det handlar inte om det.
Det handlar helt enkelt om att inte stödja oseriös avel genom att köpa deras kattungar. Någon som säljer en vanlig huskatt (dvs att denne själv skriver att det är en huskatt den säljer) som ej är veterinärbesiktad, vaccinerad och ID-märkt tar oftast inte så mycket pengar för den eftersom de inte är ute efter att tjäna massor, de vill bara bli av med kattungarna. När det sen kommer till de lurendrejare som promt måste skriva med alla dessa rasprocent kan man plötsligt höja priset med flera tusen för en kattunge som inte är mer gjort med än den som såldes som en 100% huskatt. Enligt min mening är dessa två exempel precis lika oseriösa och jag skulle inte köpa katt av någon utav dem, enda skillnaden är att den ene är ärlig medan den andra ljuger för att kunna ta mer betalt av okunnigt folk.
Att betala 2-3000 för en huskatt ser jag heller absolut inget fel i, det är en katt absolut värd (oavsett om det är en ras- eller huskatt) men jag skulle aldrig någonsin köpa den av en uppfödare på blocket eftersom jag inte vill stödja sådan avel (visst olyckor kan ske om man håller seriös uppfödning av fler än en ras till exempel men det finns ju faktiskt sätt att regga även sådana kullar för en seriös uppfödare).
Enda gången jag skulle kunna tänka mig att köpa en katt utan att ha sett bevis på att båda föräldrarna är friska (med alla hälsotester det innebär innan parning), ej inavlade och är godkända för avel är om jag köpte en katt från ett katthem (där man av uppenbara skäl sällan kan ha lika bra koll på sådant som en seriös uppfödare).
Så länge vi fortsätter att gynna BYB, blandrasavel (som alltså är medveten och inte en hoppsankull hos en reggad uppfödare) och uppfödare som egentligen inte riktigt vet vad de håller på med utan bara är ute efter att tjäna pengar kommer sådana uppfödare alltid finnas kvar. Det är ju vi som konsumenter som bestämmer hur marknaden ska se ut. Kräver vi att de katter vi köper inte bara ska vara vaccinerade, veterinärbesiktade och id-märkta utan också att aveln sker på bra villkor med föräldrar som genomgått hälsotester och är godkända för avel kommer det inte längre finnas någon marknad för dessa lurendrejare, de kommer till slut tvingas lägga ner sin verksamhet eller se till att sköta den snyggt i stället.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Det finns många hemlösa katter, hjälp dom!
Om ni ska skaffa katt så tycker jag ni ska fundera lite på det här med katthem, alla katter är värda ett hem. Vi har en katt från ett katthem, världens bästa katt!
Dogs is my world ♥
Raskattuppfödare utgör sån liten % i Sverige och vi avlar för att set finns efterfrågan på diverse raser. Skulle ragdollen bli en mättad marknad då skulle jag och säkert många andra sluta avla på den rasen men det gör inte BYB.