Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1518 ggr
cillanilsson2
1

Får en kattunge i morgon!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kattvänner!

I morgon får jag en katt på ca fyra månader som jag ska vara till en början med ett stödhem. Går allt bra kommer jag adoptera den. Jag har en femårig skogskatt som har vart själv nu i 11 månader efter att min andra katt dog 13 år gamal 😭Han jag har nu är väldigt mycket på mig, lite speciell, skygg när andra kommer, går och gömmer sig.Med mig är han helt underbar, min baby. Han har i perioder de sista tre åren kissat i sängen ibland. Vart hos veterinären men de hittar inget fel. Har feliway i uttaget, två lådor och ska sätta fram den tredje när nya kissen kommer i morgon kväll. Får just nu torrfodret Royal Canin Calm. Behöver alla tips jag kan få så att de kan komma överens båda kissarna och att min gamla ej kissar i sängen igen. 

Tack på förhand/ Cilla

Jessicahagstrom94
3

Om din Skogkatt (som det stavas om katten är en renrasig Norsk Skogkatt med stamtavla?) tidigare har gått bra ihop med en annan katt så tror jag inte att det blir några problem med en ungkatt, som oftast till och med accepteras lättare än vuxna katter.🙂

Angående att den ena kissar fel.. det kan bero på vad för lådor du har, vart de står, hur ofta de rensas och vilken sand det är i bland annat. Är den kastrerad?

[Kittekatt]
14

Det finns många bra sidor på nätet med tips om att introducera nya katter , alltså knep för att minska stressen. T.ex. här:

http://www.agria.se/katt/artikel/skaffa-en-till-katt
http://www.kattstatus.se/sida89.html

Främst handlar det förstås om att gå varsamt fram, att låta katterna få känna varandras doft utan att mötas fysiskt först osv. Kanske sätta upp kompostgaller i en dörr så de kan nosa genom det till att börja med. Var själv som vanligt, visa ingen stress. Lek med dem så de ser varandra leka med dig. Låt den nya katten ha kvar den typ av sand och mat som hen hade i förra hemmet i början…. Och ang foder så skulle jag om jag var du försöka introducera mer blötmat! Därför att torrfoder ger inte njurarna tillräckligt med vätska, om katten inte är en stordrickare själv (vilket många katter inte är).

#2 Varför är det så viktigt att rätta stavfelet? Alltså jag undrar på riktigt: vad är det som känns så viktigt för dig med att antyda att katten kanske inte är en raskatt? Menar inget illa utan min fråga är ställd helt utan nåt agg. Jag känner till oseriös avel osv, men det är ju inte frågan här? Känner man sig duktig när man rättar? Känner man att man drivs av ett kall att undervisa? Det kommer inte fram som helt ödmjukt alla gånger – även om det säkert är välmenat!

Jessicahagstrom94
3

#2….. Därför att det är bra att veta att det heter Skogkatt på en renrasig…? Vadå antyda att katten kanske inte är raskatt? Sa jag det eller? Nä.

Jag sa det ifall TS inte visste att det stavas utan S om hennes katt är en raskatt. Herregud får man inte hjälpa till så slutar jag med det då.

[Mustangcab]
3

Själv skulle jag kontakta en kattbeetenderådgivare innan jag tog in en annan katt i hushållet om den du har kissar fel.

[Kittekatt]
2

#3 det var frågetecknet som jag reagerade på.

Eftersom man ser många människor bli sårade varje dag på iFokus av antydanden och gliringar om vad deras katter kallas, har jag blivit ledsen för deras skull. Kanske är du ovanligt ödmjuk men läs min tråd om ämnet så förstår du vad jag är ute efter: http://katter.ifokus.se/discussions/52a744a38e0e744f470001ca-oseriosa-saljare-av-norska-skogskatter-etc?discussions-1

Jessicahagstrom94
3

#5 När jag säger en sån sak så menar jag ju absolut inte att vara elak eller nyfiken på om katten är rasren :/ utan ren fakta, var vad jag ville få fram.

[Kittekatt]
3

#6 Jag tror dig, därav min helt öppna och ej illa menande fråga till dig om vad just ditt syfte var. Ber om ursäkt om det kom fram taskigt mot dig. Du verkar klok och omtänksam om medlemmarna här och har skrivit många bra inlägg som håller en vänlig ton. Så det blev kanske fel att ifrågasätta just din fråga. Men som sagt, läs gärna min tråd om ämnet så ser du i kommentarerna hur snacket går.:) Sorry iaf!

Jessicahagstrom94
1

#7 Det blir lätt missuppfattningar på sajter :) det är lugnt & jag ska sätta mig och läsa din tråd.

cillanilsson2
2

Oj så många svar, tips och länkar ni gett mig. Tusen tack, kommer kolla upp dem under dan…

Han är en hittekatt men alla tecknen mm liknar en skogskatt 😉 Hade ingen aning om att det stavades olika. 

Har Pussi klumpsand, plockar upp efter att han vart där. En låda i köket o nu två i vardagsrummet.(provat innan att ha en i sovrummet men gick aldrig på den då) Har även haft beteenderådgivarn Susanne Hellman här hemma i somras o gjorde vad hon sa… men han gjorde det ändå 😕Kompostgaller har jag precis fixat. Får se till att jag själv ej stressar som jag nog lätt gör. Hoppas jag ej missat att svara nån. Ska läsa det fler gånger det ni har skrivit. I kväll kommer kissen. Tack så mycket för er hjälp.

annzoo
0

#9 Vilka råd gav Susanne?

Har du testat att ba ut pussi kattsanden?
Har du öppna lådor eller med huv har du testa båd asorterna?
Hr tjockt sandlager har du?
Har du testat skura ur lådorna ordentligt?

cillanilsson2
0

Hon sa att jag skulle ha lådan i sovrummet med sanden Extrem classic gold, ge han zylkene, feliway i uttaget. Har pussi nu, öppna lådor, feliway (innan hade jag med tak) tjockt lager sand. Skura har jag ej gjort så det kan jag prova förstås…

[Kittekatt]
2

#11 Hmmm det låter som att du fått samma råd av Susanne som du skulle fått om du la ut frågan här. Hoppas du fick en massa andra tips också som gjorde det värt pengarna!

:D

cillanilsson2
0

Mm, dyrt blev det o trist när det ej funkade. Men men, tänkte att nån annan hade nåt bra tips som jag ej provat…. :)