Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2189 ggr
[ElisabethYL]
1

Egenheter hos era katter?

Har era katter någon speciell egenhet?

Afturelding
1

Esme stjäl alla mina BHar 🤔 Sen förstår hon att hon inte får det och springer iväg och gömmer sig.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Natis99
0

Zera vill gärna lägga sig på mitt ansikte när hon ska kela, haha det är gulligt♥

rumpenstiltzkin
1

min äldsta pojke lyfter alltid på huvet när jag ber om en puss, så jag får pussa han på huvet :) 

den lilla är knäpp, när hon vet att hon gjort nåt fel och man säger till henne så lägger hon sej platt ner vart hon än är nånstans o väntar tills man inte tittar på henne mer :P finns det nåt i närheten (kudde, väska, täcke) så försöker hon gömma sej under det men annars platt rakt ner - kanske försöker smälta in i omgivingen lr nåt haha :D

[Lilyz]
1

När man ska lyfta Teo blir han alldeles "slapp" i hela kroppen. Det gör honom extra tung och mysig (han är äkta huskatt). 😃

Lily ska alltid sitta i mitt knä när jag sitter i soffan och får hon inte det (för att jag tex äter) så försöker hon "gräva" sig fram, genom min blockerande arm eller försöka "finta" och smita förbi armen så hon kan klämma sig ner i mitt knä. Jag får inte röra på mig för mycket när hon ligger där för då ger hon ifrån sig ett missnöjt ljud och försöker jag lyfta bort henne gör hon sig alldeles platt och trycker neråt så man knappt får tag i henne 🤔

Ja de har massor av egenheter egentligen men dessa kom jag på just nu. 🙂

Nachtaktiv
2

Min Freja brukar sträcka upp sina framtassar upp på mitt ben när jag står och diskar eller lagar mat, plus att hon ibland hoppar upp i mitt knä, trycker pannan mot min mun och sen hoppar ner. :)

Disturbed-Angel
13

Min lilla Fluffis brukar på vintern när det börjar bli kallt frysa om nosen. Så då när vi ska sova (han sover i min säng) lägger han sig tätt intill mitt ansikte och placerar nosen i min ena näsborre så att jag ska andas varmluft på hans nos :P

[EmmiieErixon]
2

min puff brukar ''kloa'' i luften när man kliar han på magen när han ligger på rygg…såå sött för han ser ut som en anemon som fångar plangton…därav smeknamnet aniiimooon :D haha

Nerdysiamese
12

Min siameshona är något helt hemskt lojal och överbeskyddande mot sin familj.
Det här resulterar i ett extra knasigt beteende när man ska duscha.

Hon måste få vara i badrummet annars är det fullkomlig panik, och när hon är inne i badrummet så hoppar hon upp handfatet och sedan vidare upp på badrumshyllan.
Jag har bara en duschkabin och väggarna på kabinen går inte hela vägen upp till rummets tak, så från hyllan så hoppar katten upp på kabinväggskanten och balanserar och skriker åt mig med jämna mellanrum samtidigt som hon balanserar fram och tillbaka ut med kabinväggen.
Hon vill absolut inte vara i duschen men hon måste göra detta, hon måste ha full koll och "påminna" oss om att inte drunkna i duschen eller något…

Helt riskfritt är det ju inte heller, det har hänt att hon tappat balansen och helt plötsligt får man en skrikande katt i huvudet… men hon är söt ändå!

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[Geekinblack]
7

Min katt Loke är helt galen i att leka apport. Flera gånger per dag kommer han springandes med en leksaksråtta i munnen och släpper vid mina fötter, sen sitter han och tittar på mig tills jag kastar iväg den. Jösses vad snabb han är! Jag hinner knappt kasta den fören han är i andra änden av rummet och fångar upp den, sen kommer han tillbaka som en raket och vill att jag kastar om och om igen.

Sitter jag vid datorn så hoppar han upp på skrivbordet och droppar råttan på tangentbordet. Om jag är upptagen så kastar jag förstås iväg råttan, men till vilken nytta? Han kommer ju tillbaka som en bumerang och ger sig inte fören vi har lekt färdigt ❤️

The_pearl
3

Min katt Disco tycker om att pussas när det e kel! Jättegulligt! :) Hon snarkar också i vaket tillstånd, snarkar till högt och ofta när hon spinner.

Sen har hon som en sån här "fixidé" när hon varit på sin kattlåda. Hon har en låda med lock, när hon gjort sina behov krafsar hon alltid i ena hörnan, länge, säkert i en minut.

När hon var liten älskade hon att leka med små korkar som satt på mjölkpaketet. Dom bar hon runt på, när hon tröttnade la hon dom allihopa i mina skor.
Ajaj mina stackars tår… ;)

jollycox
4

När min yngsta är kelig och man tar upp honom i famnen så ska han alltid nosa en i örat. Det kittlas jättemycket. På mornarna när pappa stigit upp och äter frukost brukar han lägga sig på pappas axlar. Han älskar även banan. Hur försiktigt man än skalar bananen så hör han det och kommer och vill smaka.

Kommer just nu inte på några egenheter som min äldsta har men när han var liten och bara hade bott här någon vecka så diade han på vår gamla hund, och hunden lät honom göra det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jessicahagstrom94
1

Oskar;

- Har upptäckt att det är jätteroligt med apport ibland.
- Sitter man och äter så får man räkna med att Oskar ska smaka, antingen har man en tass på handen som drar handen mot hans mun, eller så har man helt enkelt hans mun nån cm eller två ifrån ansiktet/maten.
- Han är en tjuv! Speciellt min brorsas rum tycks vara väldigt roligt att ta saker ifrån för att sedan bära upp det i min eller mammas säng (oftast) annars lägger han bara sakerna nån annanstans. Lagom kul när han kommer med en äppelskrutt upp i sängen.
- Tycker om att gå ut men är aldrig ute jättelänge. (sele)
- När han gosar vill han gärna ligga tätt intill vid en arm, gärna med armen runt honom.
- Tycker det är superkul att sitta på mitt akvarium och jaga fiskarna, annars sitter han på stolen som jag har där bredvid och jagar dem. Eller så sitter han vid de andra två akvarierna på en liten pall och jagar de fiskarna. Ibland krafsar han på rutan ståendes på bakbenen.

Lukas;

- Kan öppna ytterdörren vilket innebär att vi alltid måste ha dörren låst.
- Vill hemskt gärna gå ut och gå i sele, men den jättestora balkongen duger då INTE, där är det minsann för kallt nu, men gå ut duger finfint. Suck. Som om det är kallare på balkongen än helt ute, nä. Dummer.
- SKA vara ute i sele trots att det är svinkallt och han fryser. nä, han får inte vara ute länge nu.
- Brukar kunna stå utanför toadörren när pappa är där inne och jama för att han också vill in. Men bara när pappa är där typ.

Dixie;

- Ser ut som en svart boll när hon rusar runt och leker. Bokstavligt talat.
- Älskar att ligga och sparka på mattkanter.
- Livrädd för Smille.
- Laserpekare tycker hon är störtkul.
- Sitter gärna på fönsterbrädan i köket. Ena sidan om blommorna är hennes liggplats och den andra sidan av blommorna är hennes sittplats.

Jonna;

- Kommer alltid upp någon gång på morgonen innan jag klivit upp för att kela och sätta sig och trampa med framtassarna.
- Ger ibland ifrån sig ett litet pip när det är blötmat på gång.
- Pratar annars BARA vid bilåkning.
- Fräser åt en av leksakerna när man leker med den med henne.
- Gosar man med henne så får man räkna med att inte sluta förrän hon är nöjd, slutar man innan dess så sträcker hon ut tassen eller nosen efter handen.

Smille;

- Har man en kofta på sig som han tycker verkar mysig så försöker han "kliva in" i den, så till slut har man en katt innanför tröjan. Lika om jackan ligger på golvet, då ska den undersökas.
- Springer och gömmer sig ifall vi tar fram hans sele.
- Blommor är kul att tugga sönder (beror dock på vilken slags blomma).
- VET att han inte får tugga på blommor men gör det ändå.
- Totalt ointresserad av våra fiskar.

Niiinah92
0

De har för många egenheter för att räkna upp. En rätt rolig egenhet dock är att Spencer alltid hör när jag stiger upp (när vi är hos mina föräldrar kan jag ha dörren stängd under natten) och hoppar upp på den stora bänken intill dörren för att sedan stirra mot dörren som om "kan hon inte komma nu". Möts alltså på morrnarna av Spencers ansikte i höjd med mitt när jag öppnar dörren. Han kräver inget kel eller nått utan bara att jag är där sedan följer han mig till badrummet och väntar utanför tills jag kommer ut igen. Rätt gullig morgonritual hihi ❤️

[ElisabethYL]
0

Vad härliga egenheter alla katterna har :)

[Kittekatt]
0

– Min katt hoppar som en liten hund runt benen på en i hallen (alltså ställer sig gång på gång på bakbenen och buffar mot ens knän) när man kommer hem.
– Och hon buffar en i ansiktet när hon ska väcka en på morgonen.
– Hon jamar sällan som en vanlig katt utan gläfser mer som en mkt liten hund (hon kan dock jama normalt, och gör det när hon vill ha nåt dvs för att få mat/lek). Har funderat på om hon levt med hund som kattunge (hon är från katthem).
– Hon tycker om att springa mot en matta i hallen och kasta sig på den så att den åker iväg med henne uppepå.
– Hon älskar pizza, det är den enda mat hon tigger vid köksbordet (hon får nåt kattgodis då istället).
– Hon är blyg för alla gäster utom vissa personer som hon går rakt upp i knät på direkt. Dessa känner sig väldigt utvalda <3

[Thiah]
2

Min förra katt gillade att plocka ut hårspännen ur håret. Han tog dem med munnen, rev bort dem och släppte dem på golvet. Även tofsar gav han sig på. 

Han ville även väldigt gärna sitta i knät  på en när man kissade…

Min ena lilltjej har en viss del av sängen som hon anser vara hennes och gud förbjude att jag har t.ex boken där eller min kudde. Då blir hon irriterad och stirrar på mig tills jag flyttar på det som är i vägen.

pip89
2

MISTY: hon trampar alltid på kvällen fram och tillbaka på mig på hela groppen MEN hon måste bara trampa på ansiktet också… 0.O MARY: hon älskar att rulla runt i mina skitiga underkläder.. -.- MINDY: jag brukar göra tomtar till julen och använder då äkta fårull till skägget.. Mindy springer iväg med tomtarna och gömmer dom bakom dörrarna.. O_O

kulanturbo
2

Kulan och strecket älskar vatten. Duschar jag ger de sig inte förrän de får stå mitt inne i duschen. Likadant när jag diskar då står de under kranen. Kulan är en norsk skogkatt på 6 månader o strecket en bengalkatt på 2 år. På morgonen väcker kulan mig genom att gå på mig och spinna högt. Vaknar jag inte biter han och kelar med min näsa.

Gatukorsning
1

Min katt Andra Saker tycker om att åka köksmatta, vilket betyder att hon springer till "sin" matta i köket och väntar på att jag ska komma och dra runt henne på den i hela lägenheten. Sen blir hon sur om jag slutar för tidigt.

Hon jagar även genom att sätta sig på bytet (som kan vara en tennisboll eller husses fot under en matta till exempel).

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

KnasigaEllinor
1

Min katt älskar att bli buren, det är det bästa han vet. Varje dag när man kommer hem jamar han tills man lyfter upp honom, väl i famnen vill han först pussas lite, sen lägger han sig till rätta och börjar spinna. sätter man sig ner vill han inte vara kvar, han vill gärna att man går runt med honom, han kan vara i famnen hur länge som helst.

Sen varje natt sker exakt samma sak: han hoppar upp i sängen, kommer bort till min sida, jamar tills jag tar fram armen från under täcket. jag måste klappa honom lite, sen när jag klappat tillräckligt så sätter han en framtass och en baktass på min arm (eller vid sidan av, så han står med min arm mellan benen), lägger sig ner, och tippar sig själv inåt mot mig, så han lägger sig med huvudet och två tassar över min arm, så sover vi så (en stund) 
denna process upprepas ofta flera gånger under natten.

Koohinoora
1

Varje gång men kommer hem efter att ha vart borta en sväng så sätter hon sig på sängkanten och tittar och jamar glatt ända tills man plockar upp henne. Då ska de gosas.

Och när det kommer folk på besök och man kanske kollar på film i sängen och man ligger på hennes plats. Då hoppar hon på gästen och bråkar och gör allt för att h*n ska flytta på sig. Gör man inte det då så blir hon tjurig och sitter och fräser.

Dessutom, på nätterna när man ska sova. Så vill hon bokstavligen talat sova på en. Och rör man på sig så hoppar hon ner och sedan upp igen när man lagt sig tillrätta :)

Yolo91
1

#20 det första du berätta stämmer precis in på min katt! Fick hon bestämma skulle jag få bära omkring på henne som en bebis i flera timmar, men sätter man sig vill hon gå ner.

Caroline L
3

Min ena.. Skrållan.. är i badrummet om nätterna och snor mitt smink. Hon flyttar runt mitt smink och gömmer dom överallt i lägenheten. JOBBIGT på morgonen när man måste gå och leta efter sminket.. i början trodde jag att jag blivit galen som tappar bort mitt smink hela tiden tills jag tog henne på bar gärning en gång.. numera är badrumsdörren STÄNGD om nätterna..

Den andra.. systern älskar sovdax. Man hinner alltså knappt lägga sig i sängen innan man hör hur det dunsar till någonstans och det kommer en galen katt i full galopp..

Även om man säger "sovdax" så rusar hon dit, kör igång spinnet på högsta volym och gosar ner sig ;)

Jofinen
1

Han har speciell röst och jamar liksom "Määääääh" eller ibland "Mnnääää", så att det låter som att han säger nej. När han hälsar på mig brukar han säga ungefär "Mäu-äää" ❤️

Han är ganska lat också, jag satte lite godis i en sådan där boll med hål i och tänkte att han skulle får lite underhållning! Nä, han nosade på den, kom inte åt godiset direkt, tittade på mig och gnällde lite för att jag skulle ge det till honom. Samma sak händer när jag kastar iväg en pappersboll som råkar hamna under täcket eller på något annat lite svåråtkomligt ställe, då försöker han en stund och sedan kommer han till mig och gnäller för att jag ska hjälpa honom. Så söt 😍

[Kittekatt]
1

#24 min katt sket också i aktiveringsbollen men sen upptäckte jag att man skulle börja med att ha den öppen så katten fattar, och sen steg för steg stänga den över ett par veckor (det stod i bruksanvisningen). Kanske är din boll sån också?

Jofinen
0

#25 Ja så kanske det är. Han har puttat till den några gånger så att det har kommit ut godis så helt oförstående är han inte! Men jag tror inte riktigt att belöningen vägde upp "ansträngningen", varför jobba när man bara kan få godis från matte? ;)

[Kittekatt]
0

#26 precis samma gjorde min katt och bollen la jag undan så den ligger och dammar. ;) Förlåt för OT, TS.

[ElisabethYL]
1

#27 Det gör absolut ingenting!

Kom på att jag glömt mina egna katters egenheter..

Artur

Gillar att krypa in under täcket, gärna runt 2-3 på natten
Ska alltid sitta i knät när jag går på toa
Pratar konstigt - ibland låter han som en skrämd råtta - eller iaf nästan
Vill han gå ut försöker han hoppa i selen själv.

Joanna

Pratar konstigt
Gillar att apportera
Ska alltid gå först