Hur klarar innekatt kyla?
Hej!
Så har oturen kommit till oss. Mazetti som är 1år och familjens kelgris har rymt. Hon är innekatt, tatuerad i örat och kastrerad.
Hon har varit med oss i trädgården några gånger och ute på egen hand 3-4 gånger. Brukar alltid komma tillbaka när vi ropar.
Idag smet hon ut när ett av barnen skulle ut. Strax efter kom snön. Det snöade rätt mycket och gatans barn var ute och tjoade i snön.
Tror att katten blev ordentligt rädd. Stackars liten.
Vi har letat massor och pratat med alla grannar och bekanta. Inte ett spår syns i snön.
Vi har också varit ute med hennes bästa kompis hunden men inte heller det gav något resultat.
Vår fråga är nu…hur kallt klarar en innekatt av egentligen.
Hoppas innerligt att hon när som helst kommer trippande som om inget har hänt men oron gnager.
Usch vad tråkigt sånt här är.
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Här finns tips om vad du kan göra http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d716caab9cb46222107d783-nar-ens-katt-springer-bort
Hoppas Mazetti kommer tillbaka!
Kylan är inget problem, så länge det inte kryper ner mot 20 minus.
Ofta sitter de och trycker när det snöar, kika under saker och bakom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 tack för ett jättebra atikelförslag!
#2 Tack för dina ord. Ska strax ut en sväng igen och kika men det känns tryggare nu om de klarar kylan såpass.
Rätt bra med snön dock, man ser ju om en katt har varit och gått någonstans.
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
Tyvärr så har innekatter som kommer ut av misstag inte hunnit anpassa sig till det kalla utomhusklimatet, och riskerar därför köldskador, nedkylning etc så här års. Det finns en bra artikel inne på Hittekatter i Fokus som heter "Hur katter anpassar sig till kallt klimat", gå gärna in och läs den (använd "Sök på sajten" för att hitta rätt).
Er katt är inte särskilt van vid att vara ute och inte van vid snö. Därför ligger hon sannolikt och trycker i husets närhet. Leta i buskage, uppe på bildäck, under bilar och på alla gömställen ni kan komma på. Se er runt "med kattögon" efter bra gömställen. Leta framför allt i skymning-mörker-gryning. Ställ ut mat på flera ställen redan nu för att hålla katten kvar i närområdet. Ställ ut maten till kvällen så slipper ni problemet med att fåglarna tar maten. Ställ maten lite skyddat t ex invid husväggen, invid buskage etc. Ställ också ut mat vid den dörren där katten slank ut. Har ni en s k baby-watcher och kan ställa den nära matkoppen så kan det vara ett bra sätt att höra när katten kommer för att äta. Annars är det fotarbete och åter fotarbete som gäller. Den här katten är inte "rustad" för att vara ute så här års och behöver därför bli hittad så snart som möjligt!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Hu…ingen kul läsning men det är nog helt sant. Jag har varit ute flera gånger till både med hund och utan. Hunden är hennes bästa vän så den skrämmer henne inte. Ser fortfarande inte ett spår av henne.
Var ute vid grannens garage innan, där har stått öppet hela dagen och gör så nu med. Hoppas verkligen att hon ligger där och har det rätt skönt. I garaget finns ett loft som jag dessvärre inte kan ta mig upp på.
Jag kommer inte gå och lägga mig inatt om hon inte kommer tillbaka, vill kunna passa henne och släppa in. Hoppas, hoppas.
Lillskruttan! Och sonen är så ledsen, han som råkade släppa ut henne.
Tyvärr har jag ringande i bakhuvudet att någon i byn hade sett en katt springa uppåt järnvägen. Det är en fasa. Vi bor rätt nära tåget.
Å andra sidan finns det många katter i byn.
:(
Ska ställa ut mat till henne nu.
Hon har inte lyckats smita in igen då?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hur en katt klarar av kyla beror på hur tjock päls den har…
En innekatt har oftast inte så köldtålig päls, då det ofta är skapligt varmt i våra hus. Därav är jag benägen att skriva att inlägg #4 stämmer bättre än inlägg #2 - då det är en innekatt du har…
Ja, ställ ut mat till henne nu. Då ser du om hon äter samt att om hon äter så kommer hon sannorlikt att stanna i området…
Hoppas hon kommer hem snart!
Det som först blir köldskadat är öron och tassar…Hoppas du får tillbaka din katt i tid!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#6 Haha nä
Men NU är hon hemma välbehållen. Phu!
Maken gick ut ännu en sväng för att leta och så hörde jag någon ta i dörrhandtaget. Ingen var där men när jag öppnade ytterdörren satt där en förvånad Lillkatt!
Hon hade hoppat mot handtaget haha. Hon var varm och go,inte ens fuktig i pälsen eller kall om tassarna trots -8 grader. Har en misstänkt doft av olja och gammalt damm. Hon har nog sovit gott i någons garage. Jag har tvättat av henne lite försiktigt för att få bort ev olja på ryggen, annars verkar hon helt ok.
LÅter som om hon säger….harni inte HÖRT mig, jag har ju ropat hela dan!!!
Tack för era stöttor!!!
Tack och lov att hon är hemma i säkerhet!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Ja, slutet gott!
Hurra! Gläds med dig!
Grattis!!! Njut av henne nu!!! ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.