Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1414 ggr
Uniox
0

Hur mycket mat ska katten få?

Hej!

Jag behöver lite hjälp med att räkna på hur mycket mat min katt ska få. Många skriver att man ska väga katten med jämna mellanrum för att hålla koll och det är ju så klart bra, men jag vill ändå ha lite riktlinjer.

Han är innekatt och kastrerad, och beräknas vara ungefär två år. Han vägdes hos veterinären i dag och vägde då 4,3 kilo. Man känner lätt hans revben och ser inte fet ut. Varje morgon och kväll får han mjukmat från Mjau eller Bozita, och en sådan tetra brukar räcka i ungefär två dagar. Däremellan har han fri tillgång till applaws torrfoder med kyckling. Han äter nästan alltid upp mjukmaten. Vi brukar tillsätta ett par matskedar vatten i mjukmaten också då han är ganska dålig på att dricka vatten ur skålarna. 

Vi brukar inte reflektera så mycket över hur mycket torrfoder kissen äter utan fyller bara på när det behövs.

Jag skulle dock vilja lägga om lite så att han får mer mjukmat och kanske bara torrfoder på natten eller när vi inte är hemma på några timmar. 

Är det någon som är kunnig om hur mycket mat katten behöver? Jag har hört talas om att det ska finnas någon slags matematisk formel, men har inte hittat någon sådan som jag har förstått mig på 🙂

MonicaLagerquist
0

Stolt ägare till tre La permer

Uniox
0

Tack :)