två katter med helt olika matbehov
ja som rubriken avslöjar äger min familj(bor hemma) två katter med helt olika matbehov, den ena är väldigt överviktig och den andra är försmal, problemet är att den smala katten behöver fri tillgång på katt mat då hon dels är smal och dels blir knäpp om hon inte kan äta när hon vill, då hets äter hon, kräks upp maten och sen går hon och äter igen… så frågan är hur ska man kunna ge en katt fri tillgång på mat och en annan begränsad tillgång till mat?
bör väl tilläggas att den feta katten äter allt den kommer åt.. har även en hund men det problemet har vi löst halvt genom att placera katternas mat på en bänk däremot får katterna ändå tag på hundens mat som står på golvet o hunden är mindre förtjust i att äta först så den feta katten som är högst i rang måste alltid va där o äta innan hunden kan äta…
nån som har nåt tips på hur man kan lösa detta problem? :)
hmm.. testa o ha kattmat i ditt rum o ha dörren stängd och bara låta den smala gå in där? Kanske kan funka ^^
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
#1 men då jobbar/pluggar vi här hemma på dagarna så då blir hon utan mat flera timmar och känns inte så hälsosamt att hon ska hets äta och kräkas varje dag :S
förstår inte riktigt hur det kan bli sån storleksskillnad på katterna, ena väger ~4kg och bara fett typ och andra kanske väger runt 2kg, och då är den lilla ändå delvis norsk skogskatt och jag tycker själv hon är för smal.. dom har ju alltid haft samma tillgång på mat och dom är ungefär lika aktiva nu såhär på äldre dar.. :O
aha då kan de ju bli lite problem :/ Då vet jag faktiskt inte :(
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Tillverka en låda med en öppning som bara den lilla katten kommer in i.
#3 nää ett problem jag funderat ett tag på nu.. och sen om man kommer på någon lösning måste jag ju lyckas övertala min mamma och pappa att försöka göra det också.. hah, kan inte vara så bra för en katt som är typ 17.5 år att väga alldeles för mycket, haha, eller för den smalare som är kanske 12 att väga så lite..
avundsjuk på alla människor som har katter som kan gå på samma mängd foder! :P

Hur smal är den smala och hur fet är den feta?
Mitt råd är att antingen ha en slags trälåda dit enbart den smala katten kan komma in och äta i. Gör alltså öppningen så smal att den feta omöjligt kan komma in där.
Jag löste problemet med en kattlucka som läser av microchipen i nacken på katterna sen va det bara att programera vilka av katterna som skulle få tillgång till maten
Länkar till en gammal tråd…
http://katter.ifokus.se/discussions/5271521bce12c41e56000b79-katt-lada-ej-toa?participating-5
Har iof nte gjort slag i saken än, men kanske hittar du någon bra idé…
Är katten som väger 4 kg stor till växten? En storväxt katt kan gott väga 4 kg. Problemet med katter som är över 17 år är mestadels att de börjar gå ner i vikt hur mycket de än äter. Se till att de får mat som inte innehåller några kolhydrater utan i princip enbart kött.
Håll koll på vikten på katterna och ge den smala katten flera måltider på kvällarna och i två omgångar på morgnarna.
Det tar tid att ha flera djur för de har alla olika behov som måste tillgodoses.
#4 katterna är inte chippmärkta.. så kattlucka med chippläsare funkar inte så bra o mamma o pappa är inte villiga att lägga ut så mycket pengar :( och jag har inte heller råd.. och en smal öppning är jag rädd att lill katten inte skulle gilla, hon ogillar trånga utrymmen och dessutom har den tjocka katten mer hängmage än "sidomage :(
#9 man ser klart och tydligt att hon är fet, dock skulle hon säkert kunna väga 3.5 kg och va lagom, om dom där 3.5 kilona var muskler istället för fett..
sen räcker inte det att ge den lilla katten några mål mat om dagen, hon måste ha mat varje timme för att inte börja hetsäta, men då räcker det med att hon äter en tesked mat åt gången.. om hon inte får fri tillgång på mat så spelar det ingen roll hur lite mat man ger henne åt gången, hon äter så snabbt att hon kräks ändå.. :(
Finns billigare kattluckor som läser av en nyckel i halsbandet..
För visst blir det dyrt om hon även ska chippas, men det kan samtidigt vara bra med en chipmärkning…
Om katten spyr upp maten så lätt behöver man nog besöka veterinären. Byte av mat är också att rekommendera. Vad äter den nu? Man kan behöva ge katten mat i mycket små mängder och då tänker jag på max en tesked åt gången med en halvtimme mellan. Ja, det tar tid men det är bara att gilla läget.
Jag skulle ge den smala katten mat fler ggr/dag men bara små mål. Sen kanske även byta foder som är bra anpassat för båda.
Jag har aldrig haft fri tillgång till mina katter, har aldrig sett någon anledning till det då jag vill ha koll på hur mycket de äter så att ingen blir fet. När jag tog bort torrfodret gick det mycket bättre. Blötmat kan man smeta ut så de måste slicka i sig det vilket tar lite längre dit än att sluka några torrfoderbitar. Blötmat kan de också äta större mängder av än vad de kan av torrfoder. För mig har det funkar väldigt bra och mina katter får mat 3 ggr om dagen. Den glupska som äter allt och näst intill inhallerar maten spyr också om han får för mycket mat. Därför får de lite mindre mängd och lite oftare.
En annan lösning som fungerat bra för mig så att katterna inte äter upp varandras mat var att ge dom mat i olika rum. Lilla katten som inte äter lika snabbt får mat i köket med stängd dörr. Hunden (som äter upp allt på en gång) får mat i hallen och stora katten som äter upp maten på 2 sekunder får mat i en inhängnad av kompostgaller i vardagsrummet. :)
Mvh Linn