Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 962 ggr
CupcakeGod
0

när vet man att katten är för fet?

Jag har några enkla frågor som behöver svaras på. Hur/när vet man att en huskatt är för fet? I tammusvärlden finns det vissa färger som bär på en fetmagen, är det så med katter med? 

Hur ofta ska man besöka veterinären?

Jag äger en helsvart huskatt på 1 år och 2 månader. Han utfodras med barf och blötfoder 3-4 gånger om dan.

[ElisabethYL]
1

Du ska kunna känna men inte se revbenen när du klappar katten så att dina fingrar stryker längs kattens sidor över skinnet (inte enbart över pälsen 😉)

När katten har blivit grundvaccinerad mot pest och snuva besöker du veterinären en gång om året för vaccinering

jnielsen
0

Vi tar också katterna till veterinären 1g/år för vaccination och "klämma-känna-titta" på dem. Då kollar veterinären lite allmänt hur tänder,öron, ögon och annat ser ut.

Caifig
0

Menar du den där lilla påsen på magen s.k "fetmage"? Jo, det har nog vissa katter med. Båda mina har det och jag älskar att gosa med dem. ❤️

[SueHn]
1

Ett bra sätt att hålla koll på vikten är att regelbundet väga sin katt och anteckna datum och vikt. En gång i månaden är nog lagom för en vuxen frisk katt.

OberonsMatte
0

Eftersom din katt är så ung och bara äter blötmat och BARF är han med all sannolikhet inte överviktig.

Här är en bra sida där man kan flytta markören och se hur kattens kroppsform ändrar sig vid övervikt och undervikt:

http://www.hillspet.se/sv-se/weight-management/can-i-feel-my-cats-ribs.html

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Tillägg: En del katter har en liten fettreserv i form av en tigermage (påse med löst skinn under magen). En sån kan både underviktiga, normalviktiga och överviktiga katter ha och den går inte att banta bort.

Sajtvärd Katter iFokus

CupcakeGod
0

Jaha!! Men då får han springa av sig lite oftare 😃

Tack för hjälpen. Jag uppskattar det väldigt mycket.