Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1525 ggr
sabines
0

Tips på bra mat till kräsen katt.

Innan så åt min honkatt whiskas och friskies, vilket jag har förstått är helt åt hel**te.. För ett halvår sedan började jag därför sakta men säkert få henne att äta bättre mat. Jag har hittat ett torrfoder som hon älskar, Applaws. Men jag skulle ju helst av allt ge henne blötmat blandat med barf, grejen är att hon är extremt kräsen..

Jag har testat Applaws blötmat, och de gillar hon iaf. Men det är sjukt svårt att få i henne något färskt foder, hon är inte en sån katt. säger till och med nej till skinka, ost, kyckling.. Är det någon som har några tips på bra mat eller hur man kan få henne att sluta vara så kräsen?

OberonsMatte
0

Vilken blötmat har du provat som hon inte tycker om?

Sajtvärd Katter iFokus

Caifig
0

Äter hon tillagat kött? Testa att koka kyckling, utan ben!!, och se om hon äter. Vill du börja med BARF är detta ett bra första steg för att få henne att äta rått. Du kan också testa att strö torrfodret över den maten du vill att hon ska äta.

sabines
0

Jag har nog testat de mesta av den blötmaten som finns i vanliga affärer faktiskt. Mjau har jag nu, och det är den hon har ätit bäst av förutom Applaws.

Hon har käkat kokt kött några enstaka gånger, men det var när hon verkligen blev tvingad till det. Min syster passade henne och gav alla katterna kokt mat, Cocos vägrade äta på över 2 dygn..

Jag brukar blanda det hon tycker mindre om med det hon gillar, men hon är för smart för att vräka i sig allting ändå. Hon slickar i sig det som är gott och struntar i resten! ;)

soundtrack
0

Whiskas portionspåsar grilled meat är den enda blötmaten som slinker ner hos mina herrar för tillfället. Den ena av dom är kräsen när det kommer till rå föda, men fläskytterfilé och kycklinghjärtan uppskattar han :)

sabines
0

Har varken provat grilled meat eller kycklinghjärtan faktiskt.. Kan man köpa det på vanliga mataffärer? Tror inte jag har sett någon som heter grilled meat nämligen!

Är kycklinglever oxå bra eller är det bara hjärtan som gäller?

soundtrack
0

Grilled meat finns bara i portionspåsar kan vara bra att tillägga. Kycklinghjärtan hittade jag på Ica Maxi (dom jag köpt har inte varit frysta, utan fanns i "kycklingkyldisken"). Jag vill minnas att jag läst här att lever inte är bra i för stora mängder?

Caifig
1

Du ska vara försiktig att ge för mycket lever då A-vitamin inte försvinner med urinen utan lagras i kroppen. Eftersom den mat hon redan äter innehåller tillräcklig mängd är det väldigt lätt att överdosera. Hjärtan är bättre för det kan du inte ge för mycket av, såvida hon inte bara äter hjärtan förstås. 😉

sabines
0

Ah, okej! Då skippar vi ju lever helt isåfall och testar på hjärtan istället när jag hittar några! :) Det går väl bra med frysta oxå om man inte skulle hitta färskt?

Caifig
0

Jadå :) men tina dem helst i kylskåp, minskar risken för bakterier. Det finns frysta på City Gross vet jag, som är betydligt billigare än färska.

[Hen]
0

#3 har du testat att servera den råa maten i mer finfördelad konsistens i början samt börjat med bara ngn matsked år föda (tex förs) mixad i den vanliga blötmaten? Steg för steg tror jag på! :) Ps: det är väldigt allvarligt om en katt inte äter på två dygn, kan keda till fettlever. Menar inte att läxa upp din syster eller dig utan vill bara för säkerhets skull berätta det eftersom du nämnde att din katt inte ätit på mer än två dygn den gången. Bäst att din syster aldrig mer låter en katt svälta sig så länge då det pga levern är förknippat med stor fara. Hellre att katten äter vad som helst isf. :)

sabines
0

#9 Tack för tipset! Ska kolla på willys först nu i veckan, det är där vi brukar handla! :) Annars blir det en sväng till city gross oxå!

#10 Jo, har testat att skära pyttebitar och även blandat i vanliga maten. Har köpt mush barf, såna "köttbullar" som jag brukar blanda litelite i hennes Mjau blötmat. Hon äter lite men är inte alls så förtjust. Antar att det bästa jag kan göra är att fortsätta med det jag gör. Försöka få henne att vänja sig helt enkelt! :)

Angående att svälta en katt! Jag vet att det inte är bra, men jag var tyvärr inte hemma. Hon har själv hundar och de äter ju i princip allt, plus att de andra katterna åt, så hon tyckte bara att katten var en kräsen bitch som vägrade och ville vänta ut henne.. "All mat är god när man är hungrig" brukar man ju säga och det var nog det hon ville att katten skulle märka! Tack för att du skrev det, men jag gör absolut inte på det viset! :) (Och familjen är informerad om vad som gäller oxå! :))