Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1155 ggr
[Vegg]
2

Fråga om kastrering av hankatt!

Jag var och kastrerade min hankatt idag, han piggnade till rätt fort och leker lite smått (men tar pauser och lägger sig en stund för att vila mellan) redan nu men han satte sig och kissade på mattan (vilket han aldrig gjort då han varit noga med att gå på lådan).

Kan detta vara för att han fortfarande är lite "groggy" och har ont eller att det var av misstag och att kan "kissade på sig"? Något mer man bör tänka på om det händer igen? Annars sitter han bredvid mig och kurrar när man klappar (men trött!).

Skrubbade rent med såpa och sedan med äppelcidervinäger och vatten som jag fått som tips då jag inte har ättika eller citrus i hushållet.

OberonsMatte
1

Den lilla olyckan kan säkert bero på att han fortfarande är lite groggy.

Sajtvärd Katter iFokus

[Vegg]
0

Tänkte det, ville bara få det bekräftat att flera trodde detsamma. 🙂

OberonsMatte
0

Ja, efter kastrering kan den där groggy-heten komma lite i vågor. Ena stunden verkar de pigga och i nästa stund snurrar det.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lilyz]
0

Min lilla kille kissade också på sig när han var nykastrerad 🤐 Har inte hänt sedan dess.

[Vegg]
2

Tack för alla svar! Försökte läsa till mig men det står så dåligt om det tycker jag (eller så läser jag på helt galet).

Men hoppas det går bra, nu ligger han däckad i knät på mig, sover och drömmer.

paka
0

Jag också var och kastrerade min hankatt idag. Han är lite "groggy" i vilar sig just nu. Han följde mig överallt och är ovanligt tyst.
Annars var jag orolig hur kastration ska gå till. Hoppas att allt blir bra.
Veterinären sa att han inte behöver krage men så fort han kom hem började han slicka sår och vi hämtade krage men det går inte alls att sätta krage på honom.

OberonsMatte
0

#6 Att han tvättar bort blod och annat "smuts" vid såret gör ingenting. När mina hankatter väl hade fått göra det ordentligt brydde det sig inte om såret sedan, så de behövde aldrig någon tratt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Vegg]
0

6# Min berättade att krage är onödigt då de slickar sig rena, de gör detta naturligt och är ingen fara.

CarlK
0

#8 Det låter lite märkligt tycker jag.

Skälet till att man använder krage är ju för att de inte ska kunna slicka ("tvätta") såret efter ett ingrepp, eftersom detta ökar risken för infektion. Katter är inte så rena i munnen som man skulle kunna tro.

Vad jag lärt mig, är att krage inte brukar behövas på hankatter vid kastrering eftersom ingreppet är så litet att det oftast knappt blir ett sår.

Det gör att de inte heller brukar slicka sig särskilt mycket. När jag kastrerade min hane, slickade han inte såret en enda gång vad jag kunde se.

Hoppas han piggnar på sig snart och att såret läker fint 🙂

hälsningar Carl

[nettaahs]
0

Min kissade också på sig.. En gång i transportburen hemma och sen kämpade hon sig upp i mitt knä, och kissade även där.. 😉

[Vegg]
0

#9. Min slickade sig en gång igår, trots att han lekte lite i perioder, annars är det normalt, men förstår om det kanske blir för mycket, håller annars med dig. 😉

#10. Naw, stackarn. Ja det är inte lätt att vara drogad. 😛